2019-11-25, 00:26
Medlem
448s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rainbowmaker
Hör väl egentligen inte till tråden, men för några sidor sen pratades det om att om kropparna skulle finnas under cementblocken (som förövrigt jag aldrig stött på då jag jobbat för många år sedan som grävmaskinist och då grävt på många platser på Arendal, mest en jävla massa sprängsten) Men det skulle finnas en chans att kropparna eller delar skulle kunna finnas kvar då bara några hundra meter från Arendal fanns det en gammal by som hette Syrhåla (Syrhålemotet) namnet kommer från att jorden var så sur, jag tänkte bara att torv och mosslik kan ju bevaras väldigt väldigt länge i den sura miljön.

Kan ju även nämna att stora delar av Arendal var hav eller i alla fall grunda vikar som man fyllt igen med sprängsten och tydligen cementblock.

Känner till området och det är väl sumpiga saltträsk(numera igenfyllda)- dock är det väl endast bilen som finns där isåfall med tanke på att resten setts ute efter div datum.

Bilar kan klara sig i dessa syrefattiga miljöer väldigt länge utan och rosta sönder.
Citera
2019-11-25, 17:11
Medlem
Skaraborg2s avatar
Händelser för länge sedan i Brämaregården.

Citat:
Ursprungligen postat av 448
I tråden nämns hur anhörig skall flytta ur lägenheten och en man dyker upp med nyckel..20 år senare
hur kunde dom veta och jag kände hur NN ande flög igenom lägenheten 20 år senare sa en anhörig

Den första händelsen du omnämner här inträffade 1993 eller 1994 då föräldrarna skulle flytta från Brämaregården.

Alltså 28 eller 29 år senare då "Nyckelmannen" dök upp. Enligt modern så var han "en spelevink från Haga." Den andra händelsen inträffade i slutet av 1960-talet i familjens lägenhet. Alltså ca tre år efter att Kjell-Åke försvann. Hans syster var själv närvarande och har berättat om den och vad modern sa.
Citera
2019-11-25, 23:50
Medlem
Skaraborg2s avatar
Arendal.

Citat:
Ursprungligen postat av Rainbowmaker
Hör väl egentligen inte till tråden, men för några sidor sen pratades det om att om kropparna skulle finnas under cementblocken (som förövrigt jag aldrig stött på då jag jobbat för många år sedan som grävmaskinist och då grävt på många platser på Arendal, mest en jävla massa sprängsten) Men det skulle finnas en chans att kropparna eller delar skulle kunna finnas kvar då bara några hundra meter från Arendal fanns det en gammal by som hette Syrhåla (Syrhålemotet) namnet kommer från att jorden var så sur, jag tänkte bara att torv och mosslik kan ju bevaras väldigt väldigt länge i den sura miljön.

Kan ju även nämna att stora delar av Arendal var hav eller i alla fall grunda vikar som man fyllt igen med sprängsten och tydligen cementblock.

Tack för ditt intressanta inlägg om Arendal.

Att "monstertippen" skulle ha fyllts igen med stora cementblock har kommit från två olika håll men inget som jag personligen känner till.

Kanske fylldes detta ställe igen med både cementblock och sprängsten? Skulle ev. O 18920 ha hamnat i den här tippen och sugits ner i vattnet så skedde detta efter det datum som de tre försvann. Eller rättare sagt gick under jorden. Om ev. någon kropp från dessa tre också hamnade där så måste det ha varit den 22-årige Gay Karlsson. Om han fick sitt sista vilorum där vet jag förstås inte men det fick i a f varken Dahlsjö eller Kjell-Åke.
Citera
2019-11-26, 15:34
Medlem
448s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
Tack för ditt intressanta inlägg om Arendal.

Att "monstertippen" skulle ha fyllts igen med stora cementblock har kommit från två olika håll men inget som jag personligen känner till.

Kanske fylldes detta ställe igen med både cementblock och sprängsten? Skulle ev. O 18920 ha hamnat i den här tippen och sugits ner i vattnet så skedde detta efter det datum som de tre försvann. Eller rättare sagt gick under jorden. Om ev. någon kropp från dessa tre också hamnade där så måste det ha varit den 22-årige Gay Karlsson. Om han fick sitt sista vilorum där vet jag förstås inte men det fick i a f varken Dahlsjö eller Kjell-Åke.

Man har ju fyllt upp Arendal området för industrier nedåt Syrhåla och så.
Bilen är antaglien plockad i delar och såld demonterad

Läser man tråden lite lätt så inser man att det finns vissa ganska signifikanta markörer
på att dom skulle iväg med nån circus/tivoli i samband med farvälet i Olskroken t.ex.

Väldigt mycket tyder på att det är sannolikt att dom skulle "ta jobb" på hyss hyss.

Sammantaget ger den en bild på att dom aldrig varit speciellt försvunna i.g

Antagligen har ingen dött onaturlig död heller , Hymne har förmodligen inget och göra
med detta heller och skallen och delar påträffade i Åbyfjorden vilket är en helt annan fjord
än Hunnebostrand i närheten av Gerlsesborg då det är Bottnefjorden är nog gammalt.
Kanske nån ung person från 1700-1800 tal innan Polis och Missingpeople.

Desutom så har han också varit synlig som sjöman utomlands även om obekräftad.

Går man igenom tråden så är det ganska lättläst mellan raderna vad som skett.

Man måste alltid akta sig för slumpen
Citera
2019-11-26, 19:10
Medlem
Skaraborg2s avatar
Inte kom att försvinna i ordets rätta bemärkelse.

Citat:
Man har ju fyllt upp Arendal området för industrier nedåt Syrhåla och så.
Bilen är antaglien plockad i delar och såld demonterad

Läser man tråden lite lätt så inser man att det finns vissa ganska signifikanta markörer
på att dom skulle iväg med nån circus/tivoli i samband med farvälet i Olskroken t.ex.

Väldigt mycket tyder på att det är sannolikt att dom skulle "ta jobb" på hyss hyss.

Sammantaget ger den en bild på att dom aldrig varit speciellt försvunna i.g

Antagligen har ingen dött onaturlig död heller , Hymne har förmodligen inget och göra
med detta heller och skallen och delar påträffade i Åbyfjorden vilket är en helt annan fjord
än Hunnebostrand i närheten av Gerlsesborg då det är Bottnefjorden är nog gammalt.
Kanske nån ung person från 1700-1800 tal innan Polis och Missingpeople.

Desutom så har han också varit synlig som sjöman utomlands även om obekräftad.

Går man igenom tråden så är det ganska lättläst mellan raderna vad som skett.

Man måste alltid akta sig för slumpen

Bilen kan mycket ha blivit såld i delar.

När Janne Dahlsjö och Gay Karlsson besökte sin gamle vän i Olskroken (de hade alla ingått tidigare i Knutbytorggänget i Lundby) så sker detta besök natten mot den 29 juli. Dahlsjö och Karlsson vill ta farväl och deras vän tror att det handlar om att de skall börja att arbeta på ett tivoli och resa land och rike runt.

Man kan säga att varken Dahlsjö eller Kjell-Åke kom att försvinna i ordets rätta bemärkelse utan kom att gå under jorden. Om Dahlsjö kom att få en naturlig död vet vi inte. En obekräftad uppgift som har nämnts är att han skall ha avlidit 1996-97 utomlands. Kjell-Åke var med största sannolikhet fortfarande i livet 2012. Om han är det ännu sju år senare är det ingen som vet. Skulle han ha avlidit under dessa år så tror jag att han fick en naturlig död.

Jag har mycket svårt att tänka mig att "Hymme" hade någonting att göra med trion från Haga/Annedal.
Citera
2019-11-30, 20:10
Medlem
Enligt min veteranvolvo-fantast, tillika billackeringande svärfar på 70+ (fortfarande arbetande så fortfarande väldigt kunnig om billackering) så skulle en midnattsblå PV som stått ute sen dess mycket väl kunnat blekna i färgen till ljusblå/grå. Då det inte användes klarlack på den tiden så bleknade de allra flesta med tiden.
Citera
2019-12-01, 00:03
Medlem
Det är inte så att den plåten som diskuteras här är plåten
med inredningskod och färgkod där 8 är Maroonröd som efter en kort
tid i solen blev blågrå lila blyfärgad. Fattade att bilen hade delad bakruta
vilket betyder 53 eller äldre Maroonröd fanns bara 53 om jag minns rätt

En 56a PV i Göteborg som var 10 år var förmodligen ganska upprostad
och värdelös och sjöng på sista versen. Den kunde du plocka av plåtarna på
lämna på en parkering efter riksvägen
utan att nån reagerade. Och kommunen eller vägverket städade bort den
när den var plundrad och sönderslagen. Eller dumpa den på vald innoffeciell
tip som det fanns gott om vid den här tiden
Citera
2019-12-01, 16:16
Medlem
Skaraborg2s avatar
Den försvunna bilens färg.

Citat:
Ursprungligen postat av Alarmerande
Enligt min veteranvolvo-fantast, tillika billackeringande svärfar på 70+ (fortfarande arbetande så fortfarande väldigt kunnig om billackering) så skulle en midnattsblå PV som stått ute sen dess mycket väl kunnat blekna i färgen till ljusblå/grå. Då det inte användes klarlack på den tiden så bleknade de allra flesta med tiden.

Att ett gammalt bilvrak ändrar färg efter att under årtionden utsatts för vädrets makter är helt naturligt.

Efter att ha tittat på fotona som skribenten 448 var hygglig att skicka, så är detta gamla bilvrak inte den eftersökta bilen. Den var midnattsblå - alltså mycket mörk i färgen och kunde tas för att vara svart. Minns att jag själv tog fel när jag såg en midnattsblå PV. Den midnattsblå färgen var inte så vanlig. Att färgen var midnattsblå är säkerställt av vittnen.

Om det hade varit "vår" PV som hade hittats så hade den inte kunnat blekna från den mycket mörka blå färgen till ljusblå-grå även om den hade stått utomhus under många år. Även på insidan av bilvraket där färgen har varit något mer skyddad så ser man samma färg som på utsidan.
Citera
2019-12-04, 17:06
Medlem
448s avatar
Citat:
Att ett gammalt bilvrak ändrar färg efter att under årtionden utsatts för vädrets makter är helt naturligt.

Efter att ha tittat på fotona som skribenten 448 var hygglig att skicka, så är detta gamla bilvrak inte den eftersökta bilen. Den var midnattsblå - alltså mycket mörk i färgen och kunde tas för att vara svart. Minns att jag själv tog fel när jag såg en midnattsblå PV. Den midnattsblå färgen var inte så vanlig. Att färgen var midnattsblå är säkerställt av vittnen.

Om det hade varit "vår" PV som hade hittats så hade den inte kunnat blekna från den mycket mörka blå färgen till ljusblå-grå även om den hade stått utomhus under många år. Även på insidan av bilvraket där färgen har varit något mer skyddad så ser man samma färg som på utsidan.

Bilen kan tidsmässigt ha hamnat där då på grund av att efteråt så byggdes det infrastrukturprojekt
som gjorde det omöjligt att senare att få dit en bil enligt historiska kartor (kollat förra veckan) men färgtester visar att det inte är denna bil och motornummer som finns i blocket på motorn instansat på vänstersida B4B stämmer inte alls med eftersökta bilen.

Sen den mörkblåa färgen var lika vacker som unik och den kan inte stått där oupptäckt efter skriver i tidningar - bilen hade nån grå nyans eller ljusblå från början med inte mörkblå
Citera
2019-12-04, 19:06
Medlem
Skaraborg2s avatar
Bilens öde okänt.

Citat:
Ursprungligen postat av Creampie-gussler
Det är inte så att den plåten som diskuteras här är plåten
med inredningskod och färgkod där 8 är Maroonröd som efter en kort
tid i solen blev blågrå lila blyfärgad. Fattade att bilen hade delad bakruta
vilket betyder 53
eller äldre Maroonröd fanns bara 53 om jag minns rätt

En 56a PV i Göteborg som var 10 år var förmodligen ganska upprostad
och värdelös och sjöng på sista versen. Den kunde du plocka av plåtarna på
lämna på en parkering efter riksvägen
utan att nån reagerade. Och kommunen eller vägverket städade bort den
när den var plundrad och sönderslagen. Eller dumpa den på vald innoffeciell
tip som det fanns gott om vid den här tiden

Har nu igen tittat på dessa foton på bilvraket och jag tycker inte det verkar ha varit en delad bakruta.

När bilen hamnade hos den äldre brodern Dahlsjö den 24 juli 1964, så hade det bara varit två ägare innan har jag för mig. Den mannen som köpte bilen då den var ny ägde den fram till 1962. Enligt utsago skall bilen ha varit i gott skick när Dahlsjö d. ä. sålde bilen till Janne Dahlsjö 1965 fick han betala 700 kr.

Var bilen kom att hamna efter datumet 29 juli 1965 har diskuterats flitigt och ingen vet vad som kom att ske med denna PV.
Citera
2019-12-04, 19:51
Medlem
448s avatar
Citat:
Har nu igen tittat på dessa foton på bilvraket och jag tycker inte det verkar ha varit en delad bakruta.

När bilen hamnade hos den äldre brodern Dahlsjö den 24 juli 1964, så hade det bara varit två ägare innan har jag för mig. Den mannen som köpte bilen då den var ny ägde den fram till 1962. Enligt utsago skall bilen ha varit i gott skick när Dahlsjö d. ä. sålde bilen till Janne Dahlsjö 1965 fick han betala 700 kr.

Var bilen kom att hamna efter datumet 29 juli 1965 har diskuterats flitigt och ingen vet vad som kom att ske med denna PV.

Jag har en bild på baken och kan inte avgöra om det varit delad ruta , taget när jag titta till den snett ifrån i 45 gradern - kan kolla i pm lådan om jag har kvar ditt nummer så kommer den med mera om jag hittar mera.

Edit: skickat
Senast redigerad av 448 2019-12-04 kl. 19:57.
Citera
2019-12-04, 22:12
Medlem
Skaraborg2s avatar
Hel bakruta.

Citat:
Jag har en bild på baken och kan inte avgöra om det varit delad ruta , taget när jag titta till den snett ifrån i 45 gradern - kan kolla i pm lådan om jag har kvar ditt nummer så kommer den med mera om jag hittar mera.

Edit: skickat

Tack för fotot.

Har nu sett detta foto också. Tittar man på listen runt där bakrutan en gång satt så är jag ganska säker på att rutan inte var delad. Den översta kromlisten ser man tydligt och tycker att här ser man att det har varit en hel bakruta.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in