2020-01-02, 19:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av eyecreate
Så när ska man sluta spara och börja spendera?
Bara idioter sitter och sparar kapital för att gå i graven "rik" efter ett liv levt i fattigdom ("sparare")

Har man ett gäng ungar kan det vara trevligt att efterlämna eller ge en betydande summa till dem vid rätt tillfälle. Om man lär dem pengars värde, investeringar etc när de är unga kan det hjälpa dem oerhört att få ett större tillskott.
Citera
2020-01-03, 00:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fillesnor
En strävsam medelklassvensk bör kunna ha rikedom enligt nedan under ett liv

20 år - lön 20 ksek och 0 miljoner förmögenhet
30 år - lön 30 ksek och 2 miljoner i boende samt skuld 2 miljoner (bostad/utbildning)
40 år - lön 40 ksek och 3 miljoner i fonder/aktier/boende (skulder kvarstår)
50 år - lön 50 ksek och 5 miljoner i fonder/aktier/boende (skulder kvarstår)
65 år - pension 35 ksek och 5-10 miljoner i fonder/aktier/boende (skulder betalade)

Bra tänkt och pedagogiskt skrivet av dig, tycker jag. Hoppas fler läser det.
Citera
2020-01-03, 06:24
Medlem
cacas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gliedabsauger
Varför tycker du så?

Kanske jag som är dum men föredrar att få en bra pension utbetalt varje månad resten av livet.
Det du inte tänkt på är vad som troligen händer någon ggr på din ålders höst, du blir så sjuk att du inte klarar dig själv längre och måste kanske in på hem.

Kommunen kommer sno allt av din fina månadsutbetalning och du får exakt samma service som alkisen Hasse i rummet bredvid som betalar knappt något.

Har du kapital istället kan de sno av det som överstiger 100 000kr, detta kan du själv justera genom ex gåva till barn, sen har du 90 000 kvar och närmar sig summan 100 000:- så ger du bort 10 000:-

Om du pensionssparat för få ut mycket, har du återbetalningsskydd på dessa pengar? Annars ärver ingen dem om du ex avlider som 65 år och en månad.

Så hög månadsbetalning finns det nackdelar med. Jag anser att kr på bank bättre då man kommer åt dem snabbt, man kan köpa ny bil kontant, bjuda på resa, ge bort etc. Månadsbetalning ja då får man spara för göra ovan, beakta även att är du 80 år och behöver låna 300 000 för något, vilken bank tror du lånar ut något till dig? Risk att du dör och dödsboet i kk gör att bank kommer säga nej även fast du har feta månadsutbetalningar, speciellt om inget återbetalningsskydd finns ifall du avlider.
Citera
2020-01-03, 06:45
Medlem
TattooedFuckers avatar
Jag är 30 och jag äger mitt hus o casha upp de när jag sålde lägenheten och har nästan en halv miljon på kontot nu

Jag är långt ifrån rik , säg att jag blir sjuk och får sparken så skulle pengarna räcka lite mer än ett år bara med nuvarande livstil och även fast man äger sitt boende så kommer de kostnader lite för ofta som är oförutsedda. Likaså min hobby för bilar

Vännerna har oftast runt 50-100k på kontot och vissa lever månad för månad och ingen av oss klagar på livet , allt går o ändra på men vägen dit är lång !
Citera
2020-01-03, 07:30
Medlem
scoremaxs avatar
Citat:

30 år - lön 30 ksek och 2 miljoner i boende samt skuld 2 miljoner (bostad/utbildning)
65 år - pension 35 ksek och 5-10 miljoner i fonder/aktier/boende (skulder betalade)

Däremellan kan iofs komma skilsmässor, barn, friställningar, och böldpest.

Så jag tror detta är få förunnat.
Citera
2020-01-03, 07:35
Medlem
scoremaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av caca
Det du inte tänkt på är vad som troligen händer någon ggr på din ålders höst, du blir så sjuk att du inte klarar dig själv längre och måste kanske in på hem.

Kommunen kommer sno allt av din fina månadsutbetalning och du får exakt samma service som alkisen Hasse i rummet bredvid som betalar knappt något.

Har du kapital istället kan de sno av det som överstiger 100 000kr, detta kan du själv justera genom ex gåva till barn, sen har du 90 000 kvar och närmar sig summan 100 000:- så ger du bort 10 000:-

Om du pensionssparat för få ut mycket, har du återbetalningsskydd på dessa pengar? Annars ärver ingen dem om du ex avlider som 65 år och en månad.

Så hög månadsbetalning finns det nackdelar med. Jag anser att kr på bank bättre då man kommer åt dem snabbt, man kan köpa ny bil kontant, bjuda på resa, ge bort etc. Månadsbetalning ja då får man spara för göra ovan, beakta även att är du 80 år och behöver låna 300 000 för något, vilken bank tror du lånar ut något till dig? Risk att du dör och dödsboet i kk gör att bank kommer säga nej även fast du har feta månadsutbetalningar, speciellt om inget återbetalningsskydd finns ifall du avlider.
Precis.

Har ett fall nu(och sett det många gånger) där äldre inte gör något med sina tillgångar, utan att ligga på dom, för att sedan i praktiken kasta bort dom genom avgifter enligt ovan..

Men det är tydligen så den mänskliga psykologin funkar..
Citera
2020-01-03, 12:36
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av caca

Jag tror inte det finns mycket pension att få, när jag blir gammal. Därför måste jag spara själv. Om kommunen snor pengarna från månadsutbetalingen eller kapitalet på banken gör ingen skillnad för mig. 100 000 kronor är ju ingenting i förhållande till ett pensionsparande på 2 miljoner. Har ingen släkt bryr mig därför inte om jag dör tidig och staten får alla pengarna.
Citera
2020-01-03, 17:33
Medlem
GoUoDs avatar
Citat:

Den stegring du skriver om, hur tillämpas den i verkligheten?
Citat:
Ursprungligen postat av Volta1745
Bra tänkt och pedagogiskt skrivet av dig, tycker jag. Hoppas fler läser det.
Pedagogiskt? Det finns inte ett uns av realism i hans inlägg. 20 000/mån i 10 år genererar 240 0000, vilket i skribentens resonemang stävjar att bruka mer än 400 000 på tio år, för att nå nämnda rikedom. Alt. 10% tillväxt årligen (HÖGT) så får man spendera väldigt grovt räknat (utan pengar-på-pengar tillväxten): 620 000 på tio år. Som lägst har jag spenderat 300 00 på ett år och levde på mig själv med viss standard, men jag gör inte om det. Att öka till 40 000 (3333 till hyra/mat/el/kläder per månad) förändrar inte saken nämnvärt, däremot 62 000 årligen (5100/månad) ger ett realistiskt spelrum att hålla sig på, men då ska det ju också till en ökning på 10% innan en krona är använd, vilket blir svårt första året & således tar det 11-12år för denna karusell att ta fart.
Senast redigerad av GoUoD 2020-01-03 kl. 17:37.
Citera
2020-01-03, 17:57
Medlem
humpcuts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SkogsSaab
1 miĺle är mycket bra vid 20.
Har man en kåk med 50% belåning vid 30 är utmärkt.
Vid 40 bör man förutom kåken med låg belånig nån mllle sparad, och en slant avsatt för penson.
Vid 65 bör man ha kåken betald och några mille på banken plus en skaplig pension.
Vid 80 bör man äga sin lättskötta lägenhet och en skaplig pension, men pengarna bör man ha bränt på kul saker.
Väldigt få har ett aktivt liv efter 80.

Var ligger nämnd kåk? Lite skillnad om vi snackar Åmål eller Djursholm.

Att amortera är inte alltid det smartaste man kan göra med sina pengar. Hade du amorterat förra året istället för att sätta pengarna på börsen så gick du miste om en jävla massa värdeökningar. Börsen var upp typ 27% 2019. Me din amortering "tjänade" du typ 1,5 %.

När ni räknar tillgångar så räkna allt: aktier, fastigheter, bostad, likvida medel osv.

Tillgångar på 1 MSEK vid 30 tycker jag är bra. Dock lite lite om man bor i Sthlm iom att man oftast måste äga sin bostad och då låser in minst 15% av bostadens värde.

Sedan är det ju skillnad om man pluggar eller ej. Börjar du tjäna pengar vid 19 eller 25 så gör det stor skillnad vid 30.
Citera
2020-01-03, 18:03
Medlem
humpcuts avatar
Citat:

Tror det blir svårt att nå upp till dessa summor utan utbildning. Antar du menar en outbildad arbetare iom att du skriver 20KSEK/Mån vid 30 års ålder-->den åldern man brukar plugga.

Och vad ska man med så mycket pengar till när man är gammal? Bättre att uppleva allt man vill uppleva när man är ung. Så resonerar iaf jag.

Jag har en årsinkomst på ca 1 MSEK. Tar ofta långledigt och ser mig om i världen (flyger och bor mha poäng jag tjänat under jobbresor), äter god mat, köper det jag vill ha, bjuder vänner och bekanta på middagar osv. Har aldrig ångrat att jag inte sparat mer.

Men snart dags för familj så har även en hög med aktier och likvida medel samt en bostadsrätt med 60% belåning i Stockholms innerstad.
Citera
2020-01-03, 18:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cortana
Vad tycker Du är mycket pengar (läs: rik i likvida medel) för dessa åldrar?

20 år
30 år
40 år
65 år
80 år

?

20 år: 250 000 kr, då har man lyckats bra i den åldern. Alltså om man efter boende osv kan ha den mängden cash / aktier.
30 år: 1 000 000 kr. Du har jobbat en stund, du har förhoppningsvis investerat dina pengar väl. För att anses rik här tycker jag 1 MSEK är rimligt.
40 år: 5 000 000 kr. Bostadskarriären har tagit fart, du har gjort karriär. För att anses vara rik känns 5 MSEK rätt.
65 år: 10 000 000 kr. Speciellt nuvarande generation har ju typ kunnat kasta pil på en darttavla och ändå blivit rika. Oavsett om de köpt bostad, investerat i aktier eller till och med konst.
80 år: inte relevant.
Citera
2020-01-03, 18:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GoUoD
Den stegring du skriver om, hur tillämpas den i verkligheten?

Pedagogiskt? Det finns inte ett uns av realism i hans inlägg. 20 000/mån i 10 år genererar 240 0000, vilket i skribentens resonemang stävjar att bruka mer än 400 000 på tio år, för att nå nämnda rikedom. Alt. 10% tillväxt årligen (HÖGT) så får man spendera väldigt grovt räknat (utan pengar-på-pengar tillväxten): 620 000 på tio år. Som lägst har jag spenderat 300 00 på ett år och levde på mig själv med viss standard, men jag gör inte om det. Att öka till 40 000 (3333 till hyra/mat/el/kläder per månad) förändrar inte saken nämnvärt, däremot 62 000 årligen (5100/månad) ger ett realistiskt spelrum att hålla sig på, men då ska det ju också till en ökning på 10% innan en krona är använd, vilket blir svårt första året & således tar det 11-12år för denna karusell att ta fart.

Vad han säger är:
20-30 år lever man mer ur hand i mun, man bor i hyresrätt, kanske studerar man.
Vid 30 har man skaffat sig sambo, brf och lån samt sitt första jobb efter utbildningen.
30-50 barnen kommer, barnen kostar mest amortering i början sedan mer sparande. Man har skaffat det man behöver.
50-65 barnen flyger ut, kostnaderna minskar, sparandet ökar.

Så klart är det olika beroende på var man bor i Sverige (bostadskarriär), hur gammal man är, hälsa, jobb/utbildning. Livet rullar på, man ärver en slant från sina föräldrar på resan, man hjälper sina barn lite. Man har mer när man är 65 än när man är 30.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in