2020-01-03, 19:05
Medlem
Jag är 27 och min portfölj kom nyss över miljonen, vilket var mitt delmål att nå miljonen innan 30, så ser ut att klara det målet iaf trots eventuell börskrasch.

Nästa mål är väl att ha minst 2 miljoner vid 40 men gärna 3 så man kan sluta jobba när man är runt 40-50 och göra roliga saker istället.

Började spara och investera när jag var drygt 20 år så man kan väl säga att det tog ca 10år att nå första miljonen, hört att de kommande miljonerna går fortare
Citera
2020-01-03, 20:10
Medlem
submariners avatar
Hej,

Om man inte har fru/barn - vad är vitsen med att ha mer än 100k när man är 80 år och har levt ett fullgott liv?
Citera
2020-01-03, 22:07
Medlem
GoUoDs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Volta1745
Vad han säger är:
20-30 år lever man mer ur hand i mun, man bor i hyresrätt, kanske studerar man.
Vid 30 har man skaffat sig sambo, brf och lån samt sitt första jobb efter utbildningen.
30-50 barnen kommer, barnen kostar mest amortering i början sedan mer sparande. Man har skaffat det man behöver.
50-65 barnen flyger ut, kostnaderna minskar, sparandet ökar.

Så klart är det olika beroende på var man bor i Sverige (bostadskarriär), hur gammal man är, hälsa, jobb/utbildning. Livet rullar på, man ärver en slant från sina föräldrar på resan, man hjälper sina barn lite. Man har mer när man är 65 än när man är 30.
Så mycket felsyftningar i ditt inlägg så jag inte vet var jag ska börja.

Men hur skapar man sig 2 miljoner om man lever ur hand i mun? Suck. Finns ingenting att definiera som rikedom om man lever ur hand i mun. Däremot är det rikedom att vara utbildad i den åldern.

Menar skribenten förresten att 2miljoner i skuld är rikedom, vid 30års ålder? I så fall har ju varannan idiot i Sverige uppnått "rikedom" genom att vara hora till bankerna.
Citat:
Ursprungligen postat av sistaforsoket..
Jag är 27 och min portfölj kom nyss över miljonen, vilket var mitt delmål att nå miljonen innan 30, så ser ut att klara det målet iaf trots eventuell börskrasch.

Nästa mål är väl att ha minst 2 miljoner vid 40 men gärna 3 så man kan sluta jobba när man är runt 40-50 och göra roliga saker istället.

Började spara och investera när jag var drygt 20 år så man kan väl säga att det tog ca 10år att nå första miljonen, hört att de kommande miljonerna går fortare
Grattis, första millen tar längst tid.
Senast redigerad av GoUoD 2020-01-03 kl. 22:10.
Citera
2020-01-03, 22:41
Medlem
mtmmtms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sistaforsoket..

Gratulerar. Med vanlig utveckling på börsen bör du dubbla ditt kapital efter 7 år. Du bör ha 4 miljoner vid 40 års ålder. Ja, det är ett problem att när man blir äldre så kommer pengarna in med hög intensitet (ju äldre man blir så minskar behovet av pengar).
Citera
2020-01-04, 00:50
Medlem
Klappasäftens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aoaz
Investera i hus är bra

Investera i hus är aldrig en riktig investering. Om du inte säljer tomter eller hus vill säga.
Citera
2020-01-04, 03:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GoUoD
Så mycket felsyftningar i ditt inlägg så jag inte vet var jag ska börja.

Men hur skapar man sig 2 miljoner om man lever ur hand i mun? Suck. Finns ingenting att definiera som rikedom om man lever ur hand i mun. Däremot är det rikedom att vara utbildad i den åldern.

Menar skribenten förresten att 2miljoner i skuld är rikedom, vid 30års ålder? I så fall har ju varannan idiot i Sverige uppnått "rikedom" genom att vara hora till bankerna.

Grattis, första millen tar längst tid.

Men hur tycker du livet kan beskrivas då, avseende rikedom vid olika åldrar?
Citera
2020-01-04, 04:36
Medlem
GoUoDs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Volta1745
Men hur tycker du livet kan beskrivas då, avseende rikedom vid olika åldrar?
Livet beskrivs väl adekvat som det gjordes i exemplet innan, däremot kan jag inte påstå att det är nämnvärd rikedom, snarare ett drägligt uppehälle, vilket inte alls rimmar med rikedom. Jag exempelvis skulle kräkas om jag köpte mig en andel i en BRF, det är alltså din subjektiva upplevelse av rikedom som inte rimmar väl i ordets bemärkelse. Skulle för den delen också se mig som extremt jävla uruselt fattig (d.v.s. motsatsen till att ha rikedom) om jag inte jobbat på riktigt förrän jag fyller 30år.

Vi kan i alla fall enas om att det är att bemärkas som en rikedom att ha en familjär tillväxt (när tiden är mogen). Det tror jag dem flesta kan enas om hittills.
Senast redigerad av GoUoD 2020-01-04 kl. 04:40.
Citera
2020-01-04, 09:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Klappasäften
Investera i hus är aldrig en riktig investering. Om du inte säljer tomter eller hus vill säga.
Det är den bästa investeringen man kan göra då den stiger i värde.!
Citera
2020-01-04, 10:30
Medlem
Klappasäftens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aoaz
Det är den bästa investeringen man kan göra då den stiger i värde.!

Du borde då lära dig ett och annat.
Citera
2020-01-04, 10:53
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Riggragg
Va ?

Det är väl bättre att ha några miljoner på banken vid hög ålder ( 75+) än ett bra pensionssparande !

Jäpp! Men många klarar inte av att spara pengar om de inte låser dem i ett pensionssparande.
Citera
2020-01-04, 10:54
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tor7
Dumt att ha pengar som sparande. Investera pengarna och ha egendom värt miljoner är fan så mycket smartare.

Det räknas som sparande även om pengarna är investerade i till exempel aktier.
Citera
2020-01-04, 10:55
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av submariner
Hej,

Om man inte har fru/barn - vad är vitsen med att ha mer än 100k när man är 80 år och har levt ett fullgott liv?

Det beror på hur frisk du är när du fyller 80!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in