• 1
  • 2
2020-01-01, 13:04
Medlem
Finns ju massvis av trådar här på FB om vad som är mycket pengar, när man är ekonomiskt fri, fuck-off kapital etc.

Och här kommer en till! Med ålder som infallsvinkel.

För jag själv tänker att någon som är 20 år gammal och har 1 miljon kr på kontot är rik men att 1 miljon kr när du är 80 år gammal är väldigt lite, med tanke på att du haft så lång tid på dig att spara.

Vad tycker Du är mycket pengar (läs: rik i likvida medel) för dessa åldrar?

20 år
30 år
40 år
65 år
80 år

?
Citera
2020-01-01, 13:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cortana

20 år
30 år
40 år
65 år
80 år

?

Fånig fråga. En miljard är mycket pengar oavsett ålder.

Allt är relativt, vad som uppfattas som mycket skiljer sig för den som ärvt förmögenheten och den som jobbat sig till den, den som vuxit upp med rika föräldrar och den som skapat sin egen förmögenhet. Mycket vill ha mer och även rika är ofta avundsjuka på de som är ännu rikare.

Jag ville bli miljonär innan 30 men inte fan gick det, strax innan 40 blev jag dock först både helt pank för att sen bli miljonär på mindre än två år (genom arbete, inte brott eller spel).
Citera
2020-01-01, 13:39
Medlem
Stenballes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cortana
Finns ju massvis av trådar här på FB om vad som är mycket pengar, när man är ekonomiskt fri, fuck-off kapital etc.

Och här kommer en till! Med ålder som infallsvinkel.

För jag själv tänker att någon som är 20 år gammal och har 1 miljon kr på kontot är rik men att 1 miljon kr när du är 80 år gammal är väldigt lite, med tanke på att du haft så lång tid på dig att spara.

20 år
30 år
40 år
65 år
80 år

?

Jag kommer att ha några miljoner på kontot när jag går i pension, men det är tveksamt om jag kommer att ha ens 1 mille kvar när/om jag blir 80.

Pengarna tänker jag använda så länge jag har hälsa till att njuta av dem, och om det blir något kvar så tänker jag dela ut det till barn och barnbarn innan de blir för gamla för att ha någon större glädje av dem.
Citera
2020-01-01, 13:55
Bannlyst
Det viktiga vid hög ålder är inte miljoner i banken utan ett bra pensionssparande. Hur mycket det sen skall vara beror ju på din levnadsstandard. Ett par miljoner borde räcka för de flesta.
Citera
2020-01-01, 14:08
Medlem
Vid olika åldrar har man olika utgifter. Är det detta du vill diskutera?

När man är 20 vill man knulla, och det kan vara dyrt för unga män, men inte alltid.

Vid 30 vill man bygga bo, och kvinnor vill sällan lägga ägg i ett skabbigt bo.

Vid 40 ska familjen försörjas och grannar imponeras på.

Osv
Citera
2020-01-01, 14:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gliedabsauger
Det viktiga vid hög ålder är inte miljoner i banken utan ett bra pensionssparande. Hur mycket det sen skall vara beror ju på din levnadsstandard. Ett par miljoner borde räcka för de flesta.

Va ?

Det är väl bättre att ha några miljoner på banken vid hög ålder ( 75+) än ett bra pensionssparande !
Citera
2020-01-01, 14:56
Medlem
Tor7s avatar
Dumt att ha pengar som sparande. Investera pengarna och ha egendom värt miljoner är fan så mycket smartare.
Citera
2020-01-01, 15:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FastFreezer
Vid olika åldrar har man olika utgifter. Är det detta du vill diskutera?

När man är 20 vill man knulla, och det kan vara dyrt för unga män, men inte alltid.

Vid 30 vill man bygga bo, och kvinnor vill sällan lägga ägg i ett skabbigt bo.

Vid 40 ska familjen försörjas och grannar imponeras på.

Osv
Citera
2020-01-01, 15:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tor7
Dumt att ha pengar som sparande. Investera pengarna och ha egendom värt miljoner är fan så mycket smartare.
Investera i hus är bra
Citera
2020-01-01, 18:26
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Riggragg

Det är väl bättre att ha några miljoner på banken vid hög ålder ( 75+) än ett bra pensionssparande !

Varför tycker du så?

Kanske jag som är dum men föredrar att få en bra pension utbetalt varje månad resten av livet.
Citera
2020-01-01, 18:46
Medlem
1 miĺle är mycket bra vid 20.
Har man en kåk med 50% belåning vid 30 är utmärkt.
Vid 40 bör man förutom kåken med låg belånig nån mllle sparad, och en slant avsatt för penson.
Vid 65 bör man ha kåken betald och några mille på banken plus en skaplig pension.
Vid 80 bör man äga sin lättskötta lägenhet och en skaplig pension, men pengarna bör man ha bränt på kul saker.
Väldigt få har ett aktivt liv efter 80.
Citera
2020-01-01, 21:28
Medlem
Luftgevars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SkogsSaab
1 miĺle är mycket bra vid 20.
Har man en kåk med 50% belåning vid 30 är utmärkt.
Vid 40 bör man förutom kåken med låg belånig nån mllle sparad, och en slant avsatt för penson.
Vid 65 bör man ha kåken betald och några mille på banken plus en skaplig pension.
Vid 80 bör man äga sin lättskötta lägenhet och en skaplig pension, men pengarna bör man ha bränt på kul saker.
Väldigt få har ett aktivt liv efter 80.
Bästa svaret hittills som faktiskt svarar på TS fråga
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här