1 mille när man är strax över 20 är få förunnat och jag skulle säga att det enbart är möjligt om man är framgångsfull inom något, har vunnit pengar eller har rika föräldrar. Anledningen till att jag säger så är för att även om man investerar och har hög lön och jobbar tidigt i livet så hinner man inte få så mycket pengar på så kort tid. En miljon vid 30-40 är bra, det är där jag ligger nu. Jag skulle säga att de som har bäst utgångsläge är de som lyckas få sin första miljon vid runt 25 som man kan lyckas med om man investerar tidigt och börjar jobba tidigt, därifrån växer det bara.
Citat:
Ursprungligen postat av
cortana
Finns ju massvis av trådar här på FB om vad som är mycket pengar, när man är ekonomiskt fri, fuck-off kapital etc.
Och här kommer en till! Med ålder som infallsvinkel.
För jag själv tänker att någon som är 20 år gammal och har 1 miljon kr på kontot är rik men att 1 miljon kr när du är 80 år gammal är väldigt lite, med tanke på att du haft så lång tid på dig att spara.
Vad tycker Du är mycket pengar (läs: rik i likvida medel) för dessa åldrar?
20 år
30 år
40 år
65 år
80 år
?
Förstår vad du menar, men å andra sidan så är 1 miljon vid 80 ganska bra om man utgår från att de flesta inte lever särskilt länge efter den åldern. Anta att personen har 5 år på sin höjd kvar? Det är 17000 i månaden rent utöver pensionen. Är förstås hypotetiskt.
1 miljon är inte mycket pengar, men jag skulle säga att alla som har en miljon sparat i någon form har gjort det bra. Varför då frågar ni? För att de flesta inte lyckas med det, även de som jobbat länge och har bra lön. Fast då snackar vi kanske inte rikedom, utan att man har det bättre relativt till övriga befolkningen.
Citat:
Ursprungligen postat av
GoUoD
Nyfiken fråga. Hur sparar man 2 miljoner (ta bort lånet och en fri miljon kontant) på tio år?
Månadssparandet ska vara ~17000, ja. Det är väl görbart om man är höginkomsttagare. Men frågan kvarstår. Ponera att man gör 30 i månaden. Lever man verkligen på 13 000 med bil, hus, (ev. familj) nöjen, mat & materiellt underhåll?
Det är inte många som klarar det nej. De som investerar på börsen en stor del av sin lön och har en ok lön kan klara det. Man skulle kanske behöva spara 11-14k i månaden beroende på avkastning.
Citat:
Ursprungligen postat av
GoUoD
Att lyfta en miljon innan 20års ålder ser jag som för osannolikt, vad skulle man jobba med då liksom? Eventuellt i avkastning från 10 miljoner, 10% vinst är inte så orealistiskt. Således är 1mlj vid 20år, en orimlig siffra.
Sista stycket: ja, det förstår jag - nöjd bör man vara när man sitter på miljoner och materiella värden för några miljoner.
Ja det är som sagt omöjligt praktiskt taget om man bara ska jobba till sig det.
Citat:
Ursprungligen postat av
eyecreate
Så när ska man sluta spara och börja spendera?
Bara idioter sitter och sparar kapital för att gå i graven "rik" efter ett liv levt i fattigdom ("sparare")
Är ingen efterapare av att folk ska snåla heller. Men man måste inte vara snål för att spara pengar heller.
Citat:
Ursprungligen postat av
sistaforsoket..
Jag är 27 och min portfölj kom nyss över miljonen, vilket var mitt delmål att nå miljonen innan 30, så ser ut att klara det målet iaf trots eventuell börskrasch.
Nästa mål är väl att ha minst 2 miljoner vid 40 men gärna 3 så man kan sluta jobba när man är runt 40-50 och göra roliga saker istället.
Började spara och investera när jag var drygt 20 år så man kan väl säga att det tog ca 10år att nå första miljonen, hört att de kommande miljonerna går fortare

Mycket bra. En miljon vid 27 är ett bra utgångsläge, du kommer lätt att nå 3 miljoner eller mer vid 40 om du fortsätter så. Det borde vara möjligt att nå de summorna även om du haft 200k nu sparat eftersom det ändå är 13 år kvar dit.