2020-01-02, 04:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gliedabsauger
Varför tycker du så?

Kanske jag som är dum men föredrar att få en bra pension utbetalt varje månad resten av livet.

Om du tillhör någon av grupperna låginkomsttagare, medelklass eller övre medelklass så kommer din pension bli tämligen rutten oavsett.

Men om du har sparat undan några miljoner när du är 65 skulle det kunna se ut enligt följande två exempel.

3 miljoner: Du kan plocka ut 10 000 kr extra i månaden fram till du fyller 90.
2 miljoner: Du kan plocka ut 11 111 kr extra i månaden fram till du fyller 80.

Ej att förglömma att du kan fortfarande ligga investerad på börsen under dessa åren. Det innebär med största sannolikhet att pengarna räcker fler år, alternativt att du kan plocka ut ännu mer per månad än mina exempel visar.

En bra pension men ingen förmögenhet funkar,men ger dig inte samma frihet som en sämre pension med några miljoner på banken/investerade.
Du kan t.ex ta en och annan spontanresa när du känner för det.
En bättre pension ger dig inte riktigt denna frihet.
Citera
2020-01-02, 07:03
Medlem
GoUoDs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SkogsSaab
1 miĺle är mycket bra vid 20.
Har man en kåk med 50% belåning vid 30 är utmärkt.
Vid 40 bör man förutom kåken med låg belånig nån mllle sparad, och en slant avsatt för penson.
Vid 65 bör man ha kåken betald och några mille på banken plus en skaplig pension.
Vid 80 bör man äga sin lättskötta lägenhet och en skaplig pension, men pengarna bör man ha bränt på kul saker.
Väldigt få har ett aktivt liv efter 80.
Nyfiken fråga. Hur sparar man 2 miljoner (ta bort lånet och en fri miljon kontant) på tio år?
Månadssparandet ska vara ~17000, ja. Det är väl görbart om man är höginkomsttagare. Men frågan kvarstår. Ponera att man gör 30 i månaden. Lever man verkligen på 13 000 med bil, hus, (ev. familj) nöjen, mat & materiellt underhåll?
Senast redigerad av GoUoD 2020-01-02 kl. 07:08.
Citera
2020-01-02, 08:07
Medlem
Citat:
1 miĺle är mycket bra vid 20.
Har man en kåk med 50% belåning vid 30 är utmärkt.
Vid 40 bör man förutom kåken med låg belånig nån mllle sparad, och en slant avsatt för penson.
Vid 65 bör man ha kåken betald och några mille på banken plus en skaplig pension.
Vid 80 bör man äga sin lättskötta lägenhet och en skaplig pension, men pengarna bör man ha bränt på kul saker.
Väldigt få har ett aktivt liv efter 80.

Vid 80 bör man räkna med att drabbas av flera sjukdomar. Man lär behöva vård och mediciner som kostar mycket pengar. Kanske behöva operera för cancer och måste flytta till stödboende med assistenter och hjälpmedel för man inte kan klara sig själv? I framtiden räcker kanske inte pensionen och offentligt vård till om man inte betala ur egen ficka? De sista åren av livet kan vara de mest kostsamma om man vill ha ett drägligt liv!
Citera
2020-01-02, 09:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Carma
Vid 80 bör man räkna med att drabbas av flera sjukdomar. Man lär behöva vård och mediciner som kostar mycket pengar. Kanske behöva operera för cancer och måste flytta till stödboende med assistenter och hjälpmedel för man inte kan klara sig själv? I framtiden räcker kanske inte pensionen och offentligt vård till om man inte betala ur egen ficka? De sista åren av livet kan vara de mest kostsamma om man vill ha ett drägligt liv!
Så är det men samtidigt finns en massa bidrag att söka högkostnadskydd etc. dvs. att egna pengar ger inte så mycket i sluttampen av livet och vad jag ser börjar viljan och orken tryta efter 80. Så då är det bättre att levt upp sina pengar.
Citera
2020-01-02, 10:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GoUoD
Nyfiken fråga. Hur sparar man 2 miljoner (ta bort lånet och en fri miljon kontant) på tio år?
Månadssparandet ska vara ~17000, ja. Det är väl görbart om man är höginkomsttagare. Men frågan kvarstår. Ponera att man gör 30 i månaden. Lever man verkligen på 13 000 med bil, hus, (ev. familj) nöjen, mat & materiellt underhåll?
Det TS efterfrågade var när man kunde känna sig rik vid olika åldrar.
Och jag skulle säga att spara ihop 1 mille vid 20 utan ärvda pengar är nog svårare än att senare i livet investera och spara iihop 2mille på 10år.
Själv har det tagit mig drygt dubbla tiden, men jag är varken speciellt sparsam, duktig på investeringar eller extremt framgångsrik innom mitt yrke.
Frågan från TS var när man kunde känna sig rik och jag hade själv varit extemt nöjd om jag suttit i den situation jag beskriver.
Citera
2020-01-02, 15:19
Medlem
GoUoDs avatar
Citat:
Det TS efterfrågade var när man kunde känna sig rik vid olika åldrar.
Och jag skulle säga att spara ihop 1 mille vid 20 utan ärvda pengar är nog svårare än att senare i livet investera och spara iihop 2mille på 10år.
Själv har det tagit mig drygt dubbla tiden, men jag är varken speciellt sparsam, duktig på investeringar eller extremt framgångsrik innom mitt yrke.
Frågan från TS var när man kunde känna sig rik och jag hade själv varit extemt nöjd om jag suttit i den situation jag beskriver.
Att lyfta en miljon innan 20års ålder ser jag som för osannolikt, vad skulle man jobba med då liksom? Eventuellt i avkastning från 10 miljoner, 10% vinst är inte så orealistiskt. Således är 1mlj vid 20år, en orimlig siffra.
Sista stycket: ja, det förstår jag - nöjd bör man vara när man sitter på miljoner och materiella värden för några miljoner.
Citera
2020-01-02, 16:57
Medlem
Silver.Swe.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GoUoD
Sista stycket: ja, det förstår jag - nöjd bör man vara när man sitter på miljoner och materiella värden för några miljoner.

Nöjd blir man aldrig, ligger i sakens natur. Däremot kan man ju alltid känna att man har mer än sin nästa vilket ger en kortvarig njutning?
Citera
2020-01-02, 17:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cortana
Finns ju massvis av trådar här på FB om vad som är mycket pengar, när man är ekonomiskt fri, fuck-off kapital etc.

Och här kommer en till! Med ålder som infallsvinkel.

För jag själv tänker att någon som är 20 år gammal och har 1 miljon kr på kontot är rik men att 1 miljon kr när du är 80 år gammal är väldigt lite, med tanke på att du haft så lång tid på dig att spara.

Vad tycker Du är mycket pengar (läs: rik i likvida medel) för dessa åldrar?

?

20 år - En lön över ingångslön för valt yrke och bostad
30 år - Högre lön, fet bil och båt
40 år - Hus, sommarstuga, fet bil, ännu högre lön och BARN
65 år - Samma som ovan med fett pensionsavtal och ev. barnbarn.
80 år - BARNBARN helst 27 stycken eller fler. Nu kvittar allt det andra, nu ska man ta igen all den kärlek man glömde av att ge tidigare i livet medans man var upptagen med att jaga pengar.
Citera
2020-01-02, 18:04
Medlem
Fillesnors avatar
En strävsam medelklassvensk bör kunna ha rikedom enligt nedan under ett liv

20 år - lön 20 ksek och 0 miljoner förmögenhet
30 år - lön 30 ksek och 2 miljoner i boende samt skuld 2 miljoner (bostad/utbildning)
40 år - lön 40 ksek och 3 miljoner i fonder/aktier/boende (skulder kvarstår)
50 år - lön 50 ksek och 5 miljoner i fonder/aktier/boende (skulder kvarstår)
65 år - pension 35 ksek och 5-10 miljoner i fonder/aktier/boende (skulder betalade)
Citera
2020-01-02, 18:25
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 666ten
Fånig fråga. En miljard är mycket pengar oavsett ålder.

Allt är relativt, vad som uppfattas som mycket skiljer sig för den som ärvt förmögenheten och den som jobbat sig till den, den som vuxit upp med rika föräldrar och den som skapat sin egen förmögenhet. Mycket vill ha mer och även rika är ofta avundsjuka på de som är ännu rikare.

Jag ville bli miljonär innan 30 men inte fan gick det, strax innan 40 blev jag dock först både helt pank för att sen bli miljonär på mindre än två år (genom arbete, inte brott eller spel).

Vad arbetade du med och vad tjänade du netto i månaden?
Citera
2020-01-02, 19:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ringhals3
Vad arbetade du med och vad tjänade du netto i månaden?

Marknadsföring kan man kalla det utan att vara särskilt specifik. Strax över 100000 i månaden efter skatt. Bonusar tillkom på det. Och nej, det var inte i Sverige.
Citera
2020-01-02, 19:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cortana
Finns ju massvis av trådar här på FB om vad som är mycket pengar, när man är ekonomiskt fri, fuck-off kapital etc.

Och här kommer en till! Med ålder som infallsvinkel.

För jag själv tänker att någon som är 20 år gammal och har 1 miljon kr på kontot är rik men att 1 miljon kr när du är 80 år gammal är väldigt lite, med tanke på att du haft så lång tid på dig att spara.

Vad tycker Du är mycket pengar (läs: rik i likvida medel) för dessa åldrar?

20 år
30 år
40 år
65 år
80 år

?

Så när ska man sluta spara och börja spendera?
Bara idioter sitter och sparar kapital för att gå i graven "rik" efter ett liv levt i fattigdom ("sparare")
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in