2020-01-03, 02:15
Medlem
duqus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SnakePlisssken
Säkert - men det vi talade om var ifall det är bekräftat att de amerikanska Dakotaplanen som stod i Ndola hade kraftfulla HF-sändare ombord.
Det är ju möjligt att det fanns, men det är knappast bekräftat som onopono påstod.
Behövs inga "kraftfulla" hf-sändare - när de är i ett flygplan.......

Dessa Dakotor var "systerkärror" till den som sköts ner tidigare vid Gotland 1951(Catalina-affären), på så sätt att de hade "state of the art" radioutrustning, samma som den svenska DC3:an i princip var först med 9 år tidigare. Här upprinnelsen till hur Anders Jalla fick nys om var exakt DC3:an faktiskt låg på havsbotten, som "staten" inte ville hitta tidigare.... ( han fick medalj av kungen senare för "fyndet"
https://www.jallai.se/wp-content/upl...1/MrX_DC-3.pdf

Radioutrustningar från den tiden här: http://www.signalspaning.se

Går en serie om detta nu på Kunskapskanalen där dom skulle gräva upp metallbitarna från planet, där en av invånarna sa i programmet att det var halvmåne och disigt. När jag fick lära mig identifiera plan hade vi inga större problem nattetid vid halvmåne med en 7x50 kikare att bestämma flygplanstyp, och kärran var ju bara delvis målad på ovansidan-resten var blank aluminium vilket reflekterar månen bra nattetid.
Engelska piloter sköt ju ner drösvis med tyskar under WW2 när det i princip var nattsvart ute utan måne och hög molnbas, tror dom gick efter avgasflammorna på tyskarnas kärror, samma gäller för boxermotorer på DC 3or.
Citera
2020-01-03, 02:37
Medlem
SnakePlissskens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av duqu
Dels handlade diskussionen om flygplan som stod på marken.
Dels handlade diskussionen inte om vad som ”behövs”, utan om vad onopono påstod skulle vara bekräftat. Det är det fortfarande inte...

Citat:
Dessa Dakotor var "systerkärror" till den som sköts ner tidigare vid Gotland 1951(Catalina-affären), på så sätt att de hade "state of the art" radioutrustning, samma som den svenska DC3:an i princip var först med 9 år tidigare..

Du är hjärtligt välkommen med uppgifter om de två Dakotas som sägs ha stått parkerade i Ndola, och om du vet något om deras utrustning. Det är något som utredningarna och privata aktörer kämpat med i årtionden nu så det blir välkommet.
Varför militära fraktflyg på uppdrag för amerikansk underrättelsetjänst, skulle ha något gemensamt utrustningsmässigt med ett svenskt sjöräddningsflygplan 10 år tidigare har jag inte helt lätt att se dock..

Att ens antyda att de skulle varit ”systerkärror” känns minst sagt underligt även om du bara syftar på radioutrustningen (som förstås kan variera från år till år och efter hur planet användes - båda flygplanstyperna tillverkades i en stor mängd varianter..)..
Catalina tillverkades av Consolidated med vingen liggande över flygplanskroppen och en räckvidd på 5700 km,
Dakota tillverkades av Douglas och hade vingen under flygplanskroppen och en räckvidd på 2575 km. Bara för att börja...
Senast redigerad av SnakePlisssken 2020-01-03 kl. 02:53.
Citera
2020-01-03, 02:56
Medlem
duqus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SnakePlisssken
Catalina tillverkades av Consolidated med vingen liggande över flygplanskroppen och en räckvidd på 5700 km,
Dakota tillverkades av Douglas och hade vingen under flygplanskroppen och en räckvidd på 2575 km. Bara för att börja...

Läs på dumjävel !
Sverige fick en DC3 nedskjuten-som var ute på spaning, sen skickade Sverige upp en Catalina för att leta efter DC3:an-som man redan visste var den låg, Catalinan sköts också ner.
Det här visar att du inte ens kollar källorna utan börjar raljera massa skit, typiskt psykfall.
Citera
2020-01-03, 02:57
Medlem
Citat:
Beror väl på om flygplanen står på marken eller är i luften när de sänder?

Citat:
[Går en serie om detta nu på Kunskapskanalen där dom skulle gräva upp metallbitarna från planet, där en av invånarna sa i programmet att det var halvmåne och disigt. När jag fick lära mig identifiera plan hade vi inga större problem nattetid vid halvmåne med en 7x50 kikare att bestämma flygplanstyp, och kärran var ju bara delvis målad på ovansidan-resten var blank aluminium vilket reflekterar månen bra nattetid.
Halvmånen var belyst på nedre halvan och var precis på väg att gå ned bakom horisonten. Månen befann sig ungefär 0,5° under till 0,5° över horisonten. Omgivningen var kuperad med upp till ca 60 meter höga kullar, från flygplatsen sett, och ca 20 meter höga träd.
På vilket avstånd och höjd identifierade du plan nattetid?
DC6'an flög enligt uppgift med tända navigations- och antikollisionsljus så den syntes nog rätt bra trots mörkret, men på vilket avstånd uppskattar du att man, i mörker, lätt rökdis och med halvmånen precis vid horisontens, skulle kunna upptäcka en Fouga Magister, ca 12 meters spännvidd, med släckt belysning och som kommer i riktning mot en på låg höjd över kuperad skogsmark?
Senast redigerad av Prudent 2020-01-03 kl. 03:02.
Citera
2020-01-03, 02:58
Medlem
SnakePlissskens avatar
Citat:
Läs på dumjävel !
Sverige fick en DC3 nedskjuten-som var ute på spaning, sen skickade Sverige upp en Catalina för att leta efter DC3:an-som man redan visste var den låg, Catalinan sköts också ner.
Det här visar att du inte ens kollar källorna utan börjar raljera massa skit, typiskt psykfall.
Läs på om vad?? Vad i hela friden har detta med de två parkerade dakotaplanen i Ndola att göra ?

Tror du fortfarande att vi diskuterar Hammarskjölds flygplan?
Citera
2020-01-03, 03:04
Medlem
vichy6s avatar
Citat:
Läs på dumjävel !

En av de bästa böcker jag läst! Vet inte författare. Men den handlingen är om DC3:an och Catalinaflyget. Om ni är intresserade hitta boken. Har dock inget med Hammarskjöld per se att göra. Bara det kalla kriget och spioneri. Finns också en film med överlevande som jag tror släpptes för typ 5-6 år sedan.

Sorry för att jag gick utanför ämnet.
Citera
2020-01-03, 03:15
Medlem
duqus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vichy6
En av de bästa böcker jag läst! Vet inte författare. Men den handlingen är om DC3:an och Catalinaflyget. Om ni är intresserade hitta boken. Har dock inget med Hammarskjöld per se att göra. Bara det kalla kriget och spioneri. Finns också en film med överlevande som jag tror släpptes för typ 5-6 år sedan.

Sorry för att jag gick utanför ämnet.

Du behöver inte ursäkta, killen heter Anders Jalla, f.d stridspilot som dök och hittade DC3-an.
Denna DC3-a hade samma typ av radioutrustning som de 2 dakotor som nämns i denna tråd.
Sen rörde virrpannan snake ihop detta med en Catalina som är ett sjöflygplan-när jag nämnde att affären 1951 döptes till "Catalina-affären".

Sen tänker jag inte gå i polymik med prudent, hen får kolla på programmet på Kunskapskanalen eller snacka med folk som jobbat på flygvapnet, i stället för att tjafsa med folk på fb om elevationsvinklar.
Uppenbart 2 virrpannor som funnit varandra-så dom kan fortsätta att kacka ner tråden.
Citera
2020-01-03, 03:18
Medlem
vichy6s avatar
Citat:
Du behöver inte ursäkta, killen heter Anders Jalla, f.d stridspilot som dök och hittade DC3-an.
Denna DC3-a hade samma typ av radioutrustning som de 2 dakotor som nämns i denna tråd.
Sen rörde virrpannan snake ihop detta med en Catalina som är ett sjöflygplan-när jag nämnde att affären 1951 döptes till "Catalina-affären".

Sen tänker jag inte gå i polymik med prudent, hen får kolla på programmet på Kunskapskanalen eller snacka med folk som jobbat på flygvapnet, i stället för att tjafsa med folk på fb om elevationsvinklar.
Uppenbart 2 virrpannor som funnit varandra-så dom kan fortsätta att kacka ner tråden.
Fast jag pratar ju inte om Dag Hammarsköld. Jag blev lite ivrig och började prata flygplan.

Om jag kan rädda upp det här så tror jag faktiskt inte att Dag Hammarskjöld blev mördad.

Skjut mig.
Senast redigerad av vichy6 2020-01-03 kl. 03:21.
Citera
2020-01-03, 03:25
Medlem
duqus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vichy6
Fast jag pratar ju inte om Dag Hammarsköld. Jag blev lite ivrig och började prata flygplan.

Riktigt.
Den gemensamma nämnaren mellan Dag Hammarsköld och "Catalina-affären" är flygplanstypen Douglas DC3 Dakota, i Dags fall handlare det om 2 som stod parkerade ett tag, Dag själv kom i en DC8 och lyfte sen i en DC6-a som anses ha skjutits ned av en mindre plan. Det är 9 år emellan händelserna där enbart DC3-orna har en gemensam teknisk nämnare.
Citera
2020-01-03, 03:29
Medlem
vichy6s avatar
Citat:
Riktigt.
Den gemensamma nämnaren mellan Dag Hammarsköld och "Catalina-affären" är flygplanstypen Douglas DC3 Dakota, i Dags fall handlare det om 2 som stod parkerade ett tag, Dag själv kom i en DC8 och lyfte sen i en DC6-a som anses ha skjutits ned av en mindre plan. Det är 9 år emellan händelserna där enbart DC3-orna har en gemensam teknisk nämnare.

Och det är? Catalinor spanar. DC3 är väl frakt ev bestyckning. Ute på hal is. Ta det privat. Sjukt intresserad av det här
Citera
2020-01-03, 03:46
Medlem
Citat:
Riktigt.
Den gemensamma nämnaren mellan Dag Hammarsköld och "Catalina-affären" är flygplanstypen Douglas DC3 Dakota, i Dags fall handlare det om 2 som stod parkerade ett tag, Dag själv kom i en DC8
DC6.

Citat:
och lyfte sen
H’s plan kraschade innan landningen i Ndola och lyfte därmed inte.
Citera
2020-01-03, 10:16
Medlem
Citat:
Syftet var inte att gå i polemik och jag tjafsade inte med dig. Du gav sken av att ha erfarenhet som kunde reda ut ett par frågetecken.
Programmet på Kunskapskanalen har jag för övrigt sett. Om plåten som visades upp var autentisk så var åtminstone de små hålen inte kulhål från 7.62 mm. automatgevär.

Kommentaren att flygplanen som diskuterades stod på marken var en bisak, men kom ur ditt påstående att det inte behövs några "kraftfulla" hf-sändare - när de är i ett flygplan.

Varför var det tjafs att beskriva var månen stod? Det är ju viss skillnad om halvmånen står högt på himlen eller är på väg ned bakom horisonten i skogsterräng.
Angående månen så var det för att ge dig en uppfattning om hur pass begränsat månskenet var och frågorna om vad du anser man kan se i mörker och på vilket avstånd var seriöst ställda eftersom du påstod dig ha övat att observera just flygplan i mörker.
Det finns de som menar att man skulle kunna se en Fouga Magister med släckt belysning på upp till 15 km avstånd i de förhållanden som beskrivs i samband med haveriet och jag undrade om du hade någon uppfattning kring det.
Senast redigerad av Prudent 2020-01-03 kl. 11:03.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in