Citat:
Ursprungligen postat av
onerider
Hade ju bara varit att höja priset på raketerna eller ta hit dem utan pinnar eller packa dem i mindre skrymmande paket
Enda orsaken till att de förbjöds var på grund av misslyckade individer som använt dem på fel sätt och framförallt de avskräden som använt dem mot folk.
Turligt nog verkar en utbildning inte helt omöjlig att gå för att få licens så att man kan köpa raketer igen. Har tomt ute på landsbygd där jag borde få skjuta ifred eller få tillstånd.
Jag har massvis med raketer kvar som jag inte får skjuta nu, hann inte med alla innan förbudet. Men jag ska försöka skaffa licens.
Jag har svårt att hitta något intressant i tårtorna. Finns ju inga tårtor med feta kamuro-effekter, och även om en del har svansar på uppskjutningen är det inte samma svans

Det blir det aldrig.
Enligt MSB stod raketerna för den största andelen skador på person och materiel. Det är absolut ngt visst med raketer. Ljudet när de stiger upp, fint som snus!
Alla produkter är farliga när de med flit avfyras på ett farligt sätt.
Men raketer är ju den mest oberäkneliga produkten vi haft på senare år. Vindkänsliga, byter plötsligt riktning, ställs i vingliga vinpavor av fyllon och nedfall av käpp.. I mitt tycke gör det mig inget att raketerna är borta då de sedan 75 g gränsen blev tämligen värdelösa.
Samtidigt jobbade branschen på bra med att bita sig i svansen och sälja 5" raketer med 75 g nec för 300 spänn st... Det är dåligt för oss nördar när branschen scamar medelsvensson. Vi behöver den oinsatta medelsvensson för att branschen skall överleva.
Tårta vs raket?
Jag håller med ngn annan som skrev. Lycka till med att hitta en fet kamuro-effekt sedan 75g gränsen....
Eftersom raketerna blev så bantade och de "stora" blev bedrägeriprodukter tycker jag att man får mkt mer av tårtorna idag. Dessutom är de generellt säkrare än raketer.
Jag tycker absolut du skall gå en kurs och skaffa tillstånd! Det är kanonkul med kurs!men du skall inte gå en kurs för raketernas skull.
Problemet. Marknaden för raketer är riktigt tunn, även om du kommer få köpa dem finns det inget stort utbud till salu. Nästa svårighet blir också den att du kommer upptäcka mkt mkt roligare och prisvärdare produkter än raketer 😄