Citat:
Ursprungligen postat av
Leipzig
Enligt vad jag har hört ville de ha förbudet för att det blir för mycket luft och pinnar som upptar utrymme i containern när de importeras. Tårtor och bomber går att transportera mer effektivt på grund av deras form och därmed är det bättre marginaler på sådana pjäser.
Citat från aftonbladet förra vintern: "Sveriges fyrverkeribranschförbund, SFB, är även de positiva till åtstramningarna."
Hade ju bara varit att höja priset på raketerna eller ta hit dem utan pinnar eller packa dem i mindre skrymmande paket
Enda orsaken till att de förbjöds var på grund av misslyckade individer som använt dem på fel sätt och framförallt de avskräden som använt dem mot folk.
Turligt nog verkar en utbildning inte helt omöjlig att gå för att få licens så att man kan köpa raketer igen. Har tomt ute på landsbygd där jag borde få skjuta ifred eller få tillstånd.
Citat:
Ursprungligen postat av
Pilsnerolog
Hmm, intressant. Kan klart vara en bidragande faktor! Sen har väl intresset för just raketer bland gemene man sjunkit sen tårtorna och en-skottarnas intåg.
Tror även att det är symboliskt. Man vill visa att man agerar mot buset. Men det är ju egentligen precis lika enkelt att skjuta en airbomb på någon.
För mig har fyrverkerier alltid varit raketer ända sen barnsben

Sorgens dag när de förbjöds. Någon brist på intresse tror jag inte det var, för vet fler som känner som jag.
Jag har massvis med raketer kvar som jag inte får skjuta nu, hann inte med alla innan förbudet. Men jag ska försöka skaffa licens.
Jag har svårt att hitta något intressant i tårtorna. Finns ju inga tårtor med feta kamuro-effekter, och även om en del har svansar på uppskjutningen är det inte samma svans

Det blir det aldrig.