2019-12-27, 09:23
Moderator
Pojken med guldbyxornas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av schizophrenia
Kanske jag är fel ute nu, men kan det röra sig om Eddy Ryssack och hans Ville Vasco (även känd som Nicke Roder)?

Jajamen! Utgiven på svenska först av Semic och senare av Hemmets Journal. Ledtråden om Bourgeon var alltså tänkt att associera till huvudpersonen som ett slags "resande med vinden".

Uppdaterade julrutor
Citera
2019-12-27, 09:27
Medlem
schizophrenias avatar
Citat:
Kanske jag är fel ute nu, men kan det röra sig om Eddy Ryssack och hans Ville Vasco (även känd som Nicke Roder)?
Citat:
Ursprungligen postat av Man-At-Arms
19. Eller är det Opa av Eddy Ryssack?
Spännande när du kommer med ett annat Ryssack-svar än jag själv ... men jag tror att bilden är från Nicke Roder-albumet Alpjägare i masttoppen eller albumet Tyrolarna tar över med Ville Vasco. Katten på bilden torde i så fall heta Nelson. Eller också är jag fel ute ...

Edit: Ser att Pojken med guldbyxorna hann skicka ett svar innan jag själv klickade iväg det här meddelandet.
Senast redigerad av schizophrenia 2019-12-27 kl. 09:31.
Citera
2019-12-27, 09:58
Medlem
Man-At-Armss avatar
6.Ett tafatt pet: Heimat: ett tyskt släktalbum. Nora Krug

Citat:
Spännande när du kommer med ett annat Ryssack-svar än jag själv ... men jag tror att bilden är från Nicke Roder-albumet Alpjägare i masttoppen eller albumet Tyrolarna tar över med Ville Vasco. Katten på bilden torde i så fall heta Nelson. Eller också är jag fel ute ...

Edit: Ser att Pojken med guldbyxorna hann skicka ett svar innan jag själv klickade iväg det här meddelandet.
Snyggt! Anledningen att jag skrev Opa var för att det finns en karaktär i serien som är väldigt lik han som säger "så vackert" på bilden
Ok, väldigt lik var väl att ta i :
https://images.app.goo.gl/7rpFqTc2ABakFaDp7
Senast redigerad av Man-At-Arms 2019-12-27 kl. 10:03.
Citera
2019-12-27, 12:18
Medlem
Man-At-Armss avatar
11. stilen får mig att tänka på Craig Thompson. Blankets publicerades i Time. Fast serien kom nog först ut i bokformat..
Citera
2019-12-27, 20:30
Moderator
Citat:
6.Ett tafatt pet: Heimat: ett tyskt släktalbum. Nora Krug

Nix, den är #52. Den här har ett samband med ett senare men nära nog lika "ikoniskt" krig.

Citat:
Snyggt! Anledningen att jag skrev Opa var för att det finns en karaktär i serien som är väldigt lik han som säger "så vackert" på bilden
Ok, väldigt lik var väl att ta i :
https://images.app.goo.gl/7rpFqTc2ABakFaDp7

Det är lite kuriöst att se en Hitlerfysionomi i besättningen även om figuren i albumet ter sig skäligen from. Kanske finns där något samband med att Hitler särskilt skall ha uppskattat den Helan & Halvan-film som på franska heter Les montagnards sont là, vilket också är albumets originaltitel.

Citat:
11. stilen får mig att tänka på Craig Thompson. Blankets publicerades i Time. Fast serien kom nog först ut i bokformat..

Det är inte Thompson (vars Blankets f.ö. varit med i nötskålen både 2008 och 2015). Denna tecknare är en generation äldre, och – tycker jag – betydligt skickligare, både som konstnär och berättare.

Yulenuts 2019
Senast redigerad av Pojken med guldbyxorna 2019-12-27 kl. 20:32.
Citera
2019-12-28, 07:24
Medlem
Man-At-Armss avatar
6. The Best We Could Do-Thi Bui?
Citera
2019-12-28, 10:07
Moderator
Citat:
6. The Best We Could Do-Thi Bui?

Ja! Den självbiografiska berättelsen om en vietnamesisk familj i USA, här anmäld av Bill Gates. Nu återstår blott tretton nötter och snart blir poängen höga för varje korrekt svar.

Uppdaterade julrutor
Citera
2019-12-28, 13:07
Medlem
timheideckers avatar
Och där knäckte jag #7. Visste att jag sett detta innan någonstans. Det är Dakota McFadzean. Vet dock inte vad serien heter men det är väl bara någon random webcomic/daily strip han gjort antar jag.
Citera
2019-12-28, 16:19
Moderator
Citat:
Ursprungligen postat av timheidecker
Och där knäckte jag #7. Visste att jag sett detta innan någonstans. Det är Dakota McFadzean. Vet dock inte vad serien heter men det är väl bara någon random webcomic/daily strip han gjort antar jag.

Tjusigt! En ruta ur samlingsvolymen Don't get eaten by anything. A collection of "The Dailies" 2011-2013.

Uppdaterade julrutor
Citera
2019-12-30, 11:24
Medlem
Man-At-Armss avatar
11. Något av Chris Ware?
49:Skim - Mariko Tamaki?

Edit: 21: Blå är den varmaste färgen -Julie Maroh?
Senast redigerad av Man-At-Arms 2019-12-30 kl. 12:01.
Citera
2019-12-30, 13:53
Medlem
timheideckers avatar
Funderar lite på om 33 kan vara något från någon norsk eller svensk Pyton-tecknare. Tycker mig känna igen stilen lite.
Citera
2019-12-30, 22:25
Moderator
Citat:
11. Något av Chris Ware?
49:Skim - Mariko Tamaki?

Edit: 21: Blå är den varmaste färgen -Julie Maroh?

Fullträff på #49 – visst är det ur Skim! Men #21 är inte Maroh, och vad gäller #11 är även Ware för ung, det här rör sig om en mer än tjugo år äldre tecknare. Flera av serierna har liksom denna först publicerats i en dagstidning och (till skillnad från denna ruta, som alltså härrör från en biografi) sedan samlats i album med stor framgång. Prisbelönt även i Sverige.

Citat:
Ursprungligen postat av timheidecker
Funderar lite på om 33 kan vara något från någon norsk eller svensk Pyton-tecknare. Tycker mig känna igen stilen lite.

Nej, det är fel spår både geografiskt och genremässigt. Den aktuella tecknaren gick bort för några år sedan, vilket uppmärksammats även här på forumet.

Vi stänger väl 2019 års nötskål vid årets utgång, d.v.s i morgon vid midnatt. Här några strödda ledtrådar till resterande nötter.

I #15 har vi alltså en klassisk barnfigur – i Sverige rentav den första. Den tycker jag ändå inte borde vara omöjlig att identifiera. Den enda utpräglade barnserien därutöver är väl #17, och den är förvisso inte lätt om man inte har tillgång till den barntidning vars huvudserie också är representerad i årets skål. Kanske handlar det om en hjulfirare?

#16 – svensk luden tweenskräck

#20 – Olivia och Netflix

#21 – tecknaren bytte kön under utgivningen av denna serie

#22 – hovdamer

#43 – Themsen, Tyburn, Lea m.fl.

#53 – en bok av Hanna Rosin kan kanske leda tanken till denna serietitel...

#56 – ...och en film av Michalkov till denna

Gissa på nu under tävlingens sista dygn! Får väl som vanligt understryka att alla är välkomna att delta, och att alla fortfarande har chans till goda placeringar och rentav slutseger eftersom de sista nötterna belönas med särdeles höga poäng.

Uppdaterade julrutor
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in