2024-12-28, 22:45
Moderator
Pojken med guldbyxornas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Man-At-Arms
Kan inte riktigt släppa nr 2, är det Nåden av Emmi Valve?

Nej, den skall inte släppas, den bör inte vara helt oknäckbar. Dock inte heller Nåden, varken den eller När David tappade rösten innehåller någon julscen trots de halvt bibliska titlarna.

Citat:
40. Seriebibeln får jag då dra till med för att förhoppningsvis dra igång fler gissningar. 45:an känns för svår för mig att ens gissa på..

Inte Seriebibeln, men inte heller en alldeles obskyr kristen serieutgåva – den bör vara möjlig att identifiera.

Citat:
35. From Middle Class Animals av Hugh Laidman?

Verkligen imponerande, var nästan säker på att denna skulle bli kvar!
http://strippersguide.blogspot.com/2...s-animals.html

Yulenuts 2024
Citera
2024-12-29, 10:24
Medlem
Man-At-Armss avatar
Jag känner mig kluven på följande ambivalenta nötknäckarförsök, då jag inte får ihop tecknarstilen, men textremsorna i bild nr 2 passar bra in på Tara Booths Rattfylleri.
40. Äventyr ur Bibeln
Citera
2024-12-29, 11:47
Medlem
Man-At-Armss avatar
Äh, provar Hundmannen av Dav Pilkey på 45:an, så har vi åtminstone provat att knäcka den nöten.
Citera
2024-12-29, 19:41
Moderator
Citat:
Jag känner mig kluven på följande ambivalenta nötknäckarförsök, då jag inte får ihop tecknarstilen, men textremsorna i bild nr 2 passar bra in på Tara Booths Rattfylleri.
40. Äventyr ur Bibeln

Citat:
Äh, provar Hundmannen av Dav Pilkey på 45:an, så har vi åtminstone provat att knäcka den nöten.

Trevligt med försök, dessvärre ingen träff denna gång.
Citera
2024-12-30, 20:41
Medlem
Man-At-Armss avatar
Tvåan känns så bekant!
Jaja, är det Alfred under skägget i 47; Batman och Robin?
Nu säger jag nog tack för mig för i år. Gott Nytt År alla! Och tack Pojken med guldbyxorna för att du tar dig tiden att hålla den här mysiga traditionen vid liv
Citera
2024-12-30, 23:53
Moderator
Citat:
Jaja, är det Alfred under skägget i 47; Batman och Robin?
Nu säger jag nog tack för mig för i år. Gott Nytt År alla! Och tack Pojken med guldbyxorna för att du tar dig tiden att hålla den här mysiga traditionen vid liv

Jingle bells, Batman smells osv. Skönt att dubbletten rök! Alfred Claus, en söndagsepisod av dagspressversionen av Batman & Robin från december 1945.

Blott fem smutsiga små rutor återstår: 2, 40, 43, 45 och 50. Alla lika lätta. Vi stänger årets lek vid tolvslaget i morgon kväll så det finns fortfarande ett dygns betänketid för kampen om de återstående 110 poängen och den Prestigefulla Slutsegern.

Brukar alltid hoppas att någon skall dyka upp under det sista dygnet och svepa rent men det händer sällan. Men kanske i år. <-- Hoppet, den enda plåga som inte hann smita ut ur Pandoras ask.

Yulenuts 2024
Citera
2024-12-31, 06:14
Medlem
Testar "Veckans bibelbilder" på nr 40.
Citera
2024-12-31, 11:38
Medlem
Man-At-Armss avatar
Har läst "Var ska jag lägga mitt huvud", men tror inte det är rätt svar, men har inte läst "Luta sig mot vinden" (båda av Rakhsha Razani) och försöker med sistnämnda på nöt nr 2.
Citera
2024-12-31, 11:56
Moderator
Citat:
Ursprungligen postat av Gissa vem
Testar "Veckans bibelbilder" på nr 40.

Dessvärre inte denna.

Citat:
Har läst "Var ska jag lägga mitt huvud", men tror inte det är rätt svar, men har inte läst "Luta sig mot vinden" (båda av Rakhsha Razani) och försöker med sistnämnda på nöt nr 2.

Och det är rätt! Här en melankolisk scen om julfirandets svårigheter sedan hennes man skadats i en bilolycka.

Fyra nötter och tolv timmar kvar! Minns den där Lisa & Sluggo-strippen där Lisa försöker knäcka en stenhård nöt, med granitblock, slägga och allt vad det är, men förgäves. Till slut blir hon tvungen att skicka den som paket med märkningen "AKTAS – BRÄCKLIGT" för att den äntligen skall krossas. Men det är väl lite sent för det tricket så här en helgdagsafton. Yulenuts 2024
Citera
2025-01-01, 14:10
Moderator
På nyårsdagen 2025 lågar stjärnvalvet över en vit och fin karta, endast på fyra förargliga ställen lyser den kulörta barmarken igenom:

40) En julscen ur albumet Mästaren – Mannen ingen besegrar av John Pickering, Carol-Joy Patrick och David Patrick (som även var med i leken år 2010, dock med en annan ruta). Skandinaviska Bokförlaget gav år 1985 ut tre album av denna serie som alltså inte är alldeles obskyr: https://www.seriesam.com/cgi-bin/gui...4staren+(1985)

43) Bedömde detta som kanske årets svåraste (jämte #35, som dock knäcktes): en ruta ur Ilan Manouachs kuriösa konstprojekt Peanuts minus Schulz, där Fred och Wilma Flinta får återskapa ett av de återkommande scenerierna i Snobben, införsäljningen vid dörren.
https://ilanmanouach.com/work/pms/
https://www.tcj.com/reviews/peanuts-minus-schulz/

45) En ruta ur Kalle Hakkolas och Mari Ahokoivus trevliga barnserie Sanni & Jonas, albumet Vinternatt i svensk översättning av Emil Johansson.
https://www.rabensjogren.se/bok/9789...64/sanni-jonas

50) Ur en söndagssida från Sidney Smiths The Gumps den 26 december 1926. Familjeserien The Gumps var ju väldigt stor på 1920-talet och husfadern Andy Gump torde kanske visuellt ha inspirerat Elov Persson när han skapade sin likaledes långnäste och haklöse hjälte Kronblom.

Minst sagt överlägsen julruter kung år 2024 blev Man-At-Arms som alltså hemförde segern för tredje året i rad! Slutställning:
Guld: Man-At-Arms, 207 p
Rökelse: EUmigrant och Gissa vem, båda 31 p
Myrra: mohnomishe, 13 p
Frijd på jordene och menniskonem en godh wilie: timheidecker och schizophrenia, båda 10 p; UltimateShipII, 9 p; Herr.Dittling, 6 p; Herringbone, 3 p; silver-janne, 1 p

En något glesare skara i år men desto större tack till alla medverkande! God forts. följer!
Senast redigerad av Pojken med guldbyxorna 2025-01-01 kl. 14:13.
Citera
2025-01-03, 02:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pojken med guldbyxorna
Rökelse: EUmigrant och Gissa vem, båda 31 p
Jaha, ser man på. Trodde faktiskt jag låg lägre än delad tvåa i serien (pun i viss mån intended...)! Det får man vara nöjd med, med tanke på hur trögt det gick på de högre nivåerna i år.
Årets stora grämelse (förutom när vi låg och tog poäng omlott med varann vid 15.30 den 17:de...), var att tvingas konstatera att nr 66 var Gustafsson! Att man inte tänkte på den porträttlikheten efter att ha läst "Kackel i hönsgården" och "Pettson tältar" ungefär 50 ggr vardera för ätteläggen... Försvarar mig med att Gustafsson inte har hund i de böckerna. Är hunden ett fenomen som uppstår bara i serierna?

Citat:
40) En julscen ur albumet Mästaren – Mannen ingen besegrar av John Pickering, Carol-Joy Patrick och David Patrick (som även var med i leken år 2010, dock med en annan ruta). Skandinaviska Bokförlaget gav år 1985 ut tre album av denna serie som alltså inte är alldeles obskyr: https://www.seriesam.com/cgi-bin/gui...4staren+(1985)
En liten fråga av 51% ironisk och 49% fullt allvarlig art... Vad anser vår vördade lekledare vara "obskyr" bland serieutgåvor i s f? Det kan inte vara särskilt många utanför kristna kretsar som har läst den triologin... Hur stor var upplagan t ex? 1985-ish var väl den tid i mitt liv jag hängde som mest framför serie-hyllorna och jag har aldrig hört talas om denna där.

Citat:
En något glesare skara i år men desto större tack till alla medverkande! God forts. följer!
Ja, sannerligen. Många saknade, med Popesize som märkligaste frånvaron! W O pga av överdos av julbord eller?
Men hur som helst. Stort tack för underhållningen även i år!
Citera
2025-01-03, 06:27
Medlem
Tack för att du gjort dig besväret denna jul också. Om du orkar nästa jul ska jag försöka vara med från början (tänkte jag förra gången också) och få åtminstone 1 poäng.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in