Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2026-01-03, 00:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av schizophrenia
Inte menar du väl att vi ska behöva ha långa motiveringar till alla våra svar?
Varför inte egentligen? Jag tycker personligen att det är intressant när folk "tänker högt", och har t o m själv då och då redovisad hur tankebanorna gått.
Men om du inte ser skillnaden på en eller två kvalificerade gissningar och att bocka av halva listan på tecknare på en redan identifierad serie så behöver vi inte diskutera det mer.
Citera
2026-01-03, 00:34
Medlem
schizophrenias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gissa vem
Varför inte egentligen? Jag tycker personligen att det är intressant när folk "tänker högt", och har t o m själv då och då redovisad hur tankebanorna gått.
Men om du inte ser skillnaden på en eller två kvalificerade gissningar och att bocka av halva listan på tecknare på en redan identifierad serie så behöver vi inte diskutera det mer.
Nu har du hyllat din egen s.k. kvalificerade gissning på ruta 1 flera gånger. Hur pass bra tycker du egentligen att den var?
Citat:
En svag misstanke om att nr 1 egentligen är någon riktigt löjligt enkel svensk vardagsserie får mig att fortsätta gissa på den... 91:an?
Menar du verkligen att det räcker med en svag misstanke om att något ser ut som en svensk vardagsserie för att det ska räknas som en kvalificerad gissning? För min egen del tycker jag att det låter som att du inte hade någon riktig koll alls, men att du hade flax och fick in en fullträff. Bra så, gissningar går ju hem ibland.
Citera
2026-01-03, 00:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av schizophrenia
Nu har du hyllat din egen s.k. kvalificerade gissning på ruta 1 flera gånger. Hur pass bra tycker du egentligen att den var?

Menar du verkligen att det räcker med en svag misstanke om att något ser ut som en svensk vardagsserie för att det ska räknas som en kvalificerad gissning? För min egen del tycker jag att det låter som att du inte hade någon riktig koll alls, men att du hade flax och fick in en fullträff. Bra så, gissningar går ju hem ibland.
Nu har du gått över till pajkastning... Då får du inget svar. God natt.
Citera
2026-01-03, 03:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gissa vem
Nu har du gått över till pajkastning... Då får du inget svar. God natt.
Nu tycker jag ni båda tar det på för stort allvar. Jag har hittills inte fått nån poäng på tre år för jag missar starten. Men tävlingen är kul ändå. Pojken med guldbyxorna gör ett bra jobb.
Citera
2026-01-03, 09:20
Medlem
Man-At-Armss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pojken med guldbyxorna
Sex nötter kvar och jag tycker inte att någon av dem skulle vara omöjlig, i jämförelse med vad som redan knäckts och vad som brukar bli kvar. Ingen som vill göra fler försök på de återstående nötterna? Vi stänger 2025 års skål vid midnatt.
Tack för rolig omgång och jag hoppas att du orkar fortsätta bära den här fina traditionen några år till

Ska bli spännande om någon av de återstående nötterna känns sådär retfullt uppenbara med facit i hand som tidigare Mulle - och Mangabibeln-nötterna gjorde.
Citera
2026-01-03, 12:51
Moderator
Pojken med guldbyxornas avatar
Då stänger vi (förra) årets tävling! Facit till de återstående nötterna:

35 – ur Killarna av den fransk-armeniske serieskaparen Hoviv (René Hovivian), som tydligen verkade i Sovjetunionen under många år. Bokförlaget Forum gav ut flera album på svenska vid 80-talets mitt då den franska serievågen blomstrade (katakres) som bäst genom Carlsens Serier för vuxna, Reiser, Bretecher, Wolinski och annan relationskomedi, och Medusa/Epix förstås.

41 – inte Wendy på Lindhöjden, inte Stallgänget på Tuva, utan den sistnämndas föregångare i Min häst under många år, Hästkompisar på Åsen av Noomi Hebert och Maria Blom

44 – en kanske lite lurig ruta ur Steffen Kvernelands En frivillig død, som även tidigare representerats i denna tävling. Tänkte att norskan kanske skulle leda till några gissningsförsök.

45 – ur serieversionen av Neil Gaimans American Gods med bilder av P. Craig Russell och Scott Hampton, volym 2 (Lakeside) som kom ut på Epix förra året

50 – även denna publicerad på Epix, Anna Sofia Rossholms och Elisa Rossholms Änkan, en biografisk skildring av Hjalmar Bergmans änka Stina Bergman som utöver sin karriär i svensk film även stod för den svenska översättningen av bilderboksversionen av Disneys Santa's Workshop, på svenska som Där jultomten bor 1936.

53 – här trodde jag att flygplanet kanske skulle sätta någon på spåren till den flitige flygplanstecknaren Bertil Wilhelmsson som ju fuskat i många svenska serieproduktioner, här ett julavsnitt av titelserien i Buster

Julruter kung blev år 2025 återigen Man-At-Arms. Segern var dock inte lika förkrossande som förra året utan avgjordes först på de tre sista gissningarna på tiopoängsnivå (Bibban, Axplock och Winthrop) som hemförde 30 poäng. Flitigt gissande på slutet kan alltså löna sig – de sex oknäckta nötterna innebar att 125 poäng aldrig hittade sin rätta ägare. Och oavsett hur poängen fördelas kring #1 (91:an) så påverkar det inte den inbördes slutställningen.

Som är följande:
Guld: Man-At-Arms, 58,5 p
Rökelse: schizophrenia, 39,5 p
Myrra: PlantaGenista, 32 p
Frijd på jordene och menniskonem en godh wilie: Gissa vem, 26,6666… p; timheidecker, 19 p; Popesize, 6 p; Herringbone, 2 p; DoktorNo, 0,3333… p

Till den diskussion som uppstått här på slutet kan sägas att jag inte har något emot googling och ett flitigt gissande – nej, i själva verket bör ju all serieläsning rätteligen ses som ett förtidsgluttande i facit inför årets julnötter på Flashback. Den tristaste utgången, ur min synvinkel, är när ett större antal nötter blir kvar därför att ingen har tid/lust/vilja att spekulera och gissa; då har ju det trägna nötsamlandet under året varit förgäves. – Och vem skulle verkligen kunna kunna författare och tecknare till alla dessa rutor? Jag måste inte sällan själv sitta och tjyvkika under rättningen, och tittar jag på äldre quizzar så är jag ofta lika borta som någon annan.

Och så kan jag väl erinra om att tråden inte heter "Gissa julserien" och drivs enbart av mig; det är förstås fritt fram för alla att när som helst lägga upp större eller mindre tävlingslekar. Med rutor från egna arkiv, från nätet eller (som ofta i mitt fall) från serieavdelningarna från vårt lands bibliotek. Detta var, tror jag, den tjugonde årliga quizzen (vi hade tydligen uppehåll år 2007). Här är segrarna genom åren:

Tack till årets medverkande och läsare, alla försonta och glada i stjärnans timma! God forts. följer!
Citera
2026-01-04, 22:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pojken med guldbyxorna
Tack till årets medverkande och läsare, alla försonta och glada i stjärnans timma! God forts. följer!

Tack själv för detta fantastiska quiz, det är alltid lika roligt!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in