2019-12-24, 21:01
Moderator
Pojken med guldbyxornas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av schizophrenia
Skulle 48 kunna vara något av Lucie Lundberg? Något ur Trisse och Trisselina?

Citat:
Ursprungligen postat av timheidecker
Kan det vara något av David B? Epileptic kanske?

God jul i tråden! Två tjusiga träffar.

Citat:
Ursprungligen postat av Fiskmånglaren
19. Gaston

Inte heller Gaston, det här är mer mistligt stoff. En serie som den som vill kanske också kan associera till Bourgeon.

Uppdaterade julrutor
Citera
2019-12-24, 23:13
Medlem
timheideckers avatar
Kanske är ute och cyklar helt nu men 22 påminner mig om T Edward Bak. Tänker främst på hans historiska serier från Mome som hade en liknande stil.
Citera
2019-12-25, 13:47
Medlem
#11 torde vara en serie-bearbetning av HC Andersens historia om Flickan med Svavelstickorna.
#15 ser ut som en gammaldags svensk serie för små barn.
#17 är ju helt bisarr och man undrar om tecknaren var psykiskt frisk?
Citera
2019-12-25, 15:21
Medlem
Man-At-Armss avatar
Är 15 något äldre verk? En serie i folkskolans barntidning? Kerstin Frykstrand?
Citera
2019-12-25, 15:31
Medlem
schizophrenias avatar
Eller är 15 något av Helfrid Selldin? Något ur Tott och Tullan?
Senast redigerad av schizophrenia 2019-12-25 kl. 16:12.
Citera
2019-12-25, 18:54
Medlem
#15 kan vara Tott och Tullan men jag tycker inte att den riktigt stämmer. Ser mer ut som de IQ-befriade barnserier som de hade i 1950-talets veckotidningar.
#19 ser ju bisarr ut, med tre sjungande tyskar som gör Hitlerhälsning. Hunden och katten t h kanske någon känner igen?
Svinet i #33 har jag sett förut men minns inte var. Tror den gick i Dagens Nyheter, den talande grisen bodde hos snubben och var allmänt lat och tyken, hette något i stil med ‘Orvar’ eller ‘Nöffe’, kort namn alltså.
Citera
2019-12-25, 18:55
Medlem
monsterbrains avatar
Är #19 något av Peyo möjligen?
Citera
2019-12-26, 00:08
Moderator
Hurra så mycket gissningar!

Citat:
Kanske är ute och cyklar helt nu men 22 påminner mig om T Edward Bak. Tänker främst på hans historiska serier från Mome som hade en liknande stil.

En historisk serie är det (delvis; här finns skiftande tidsperspektiv), men inte Bak.

Citat:
Ursprungligen postat av HaroldPyott
#11 torde vara en serie-bearbetning av HC Andersens historia om Flickan med Svavelstickorna.

Ja, det är det, men av vem? Serieskaparen har på senare år fått både svenska och internationella seriepris. Den här rutan är dock hämtad från en biografi över serieskaparen i fråga och om jag tolkar mina knapphändiga minnesanteckningar rätt så har den bara publicerats i en dagstidning. Det vill alltså förmodligen till att man kan identifiera stilen.

Citat:
#15 ser ut som en gammaldags svensk serie för små barn.

Citat:
Ursprungligen postat av Man-At-Arms
Är 15 något äldre verk? En serie i folkskolans barntidning? Kerstin Frykstrand?

Citat:
Ursprungligen postat av schizophrenia
Eller är 15 något av Helfrid Selldin? Något ur Tott och Tullan?

Rutan är (förstås) hämtad från en äldre svensk barntidning men serien är med all sannolikhet importerad dit. Jag vet inte vem som illustrerat så det räcker med att pricka figuren/titeln.

Citat:
#17 är ju helt bisarr och man undrar om tecknaren var psykiskt frisk?

Värst vad den rutan verkar väcka känslor. Jag tycker inte det är något större fel på serien i sitt sammanhang, utöver att det handlar om en typisk utfyllnadsserie där tecknaren tycks ha producerat 2-3 sidor i timmen. Inte heller här har jag en susning om vem som tecknat så det räcker mer än väl med titeln.

Citat:
#19 ser ju bisarr ut, med tre sjungande tyskar som gör Hitlerhälsning. Hunden och katten t h kanske någon känner igen?
Svinet i #33 har jag sett förut men minns inte var. Tror den gick i Dagens Nyheter, den talande grisen bodde hos snubben och var allmänt lat och tyken, hette något i stil med ‘Orvar’ eller ‘Nöffe’, kort namn alltså.

Citat:
Ursprungligen postat av monsterbrain
Är #19 något av Peyo möjligen?

Ja, #19 är en lite märklig ruta. Fransk-belgiskt är det som synes men mindre känt och bra än Franquin och Peyo. Som nämnts har huvudpersonen alltså haft olika namn på svenska.

Vad gäller #33 kanske du tänker på Orson (U.S. Acres), Jim Davis' andraserie vid sidan av Garfield? Aftonbladet hade den väl ett tag. Detta är dock nordiskt.

Yulenuts 2019
Citera
2019-12-26, 15:39
Medlem
timheideckers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pojken med guldbyxorna
Ja, #19 är en lite märklig ruta. Fransk-belgiskt är det som synes men mindre känt och bra än Franquin och Peyo. Som nämnts har huvudpersonen alltså haft olika namn på svenska.

Vild gissning då fransk-belgiskt inte är mitt område direkt, men Starter av Jidéhem kallades även Startling på svenska så kan det vara något därifrån? Även Natacha av François Walthéry har haft två olika stavningar på sitt namn i Sverige men det räknas väl inte som olika namn förvisso. Dessutom ser det inte ut som Natacha så det är det nog inte.
Citera
2019-12-26, 23:50
Moderator
Citat:
Vild gissning då fransk-belgiskt inte är mitt område direkt, men Starter av Jidéhem kallades även Startling på svenska så kan det vara något därifrån? Även Natacha av François Walthéry har haft två olika stavningar på sitt namn i Sverige men det räknas väl inte som olika namn förvisso. Dessutom ser det inte ut som Natacha så det är det nog inte.

Nej, varken Jidéhem eller Walthéry men det lönar sig förstås att botanisera vidare i Marcinelleskolan. En lite äldre tecknare som dock länge i första hand arbetade som animatör och redaktör och blev albumtecknare först i 40-årsåldern.
Citera
2019-12-27, 01:00
Medlem
schizophrenias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pojken med guldbyxorna
Nej, varken Jidéhem eller Walthéry men det lönar sig förstås att botanisera vidare i Marcinelleskolan. En lite äldre tecknare som dock länge i första hand arbetade som animatör och redaktör och blev albumtecknare först i 40-årsåldern.
Kanske jag är fel ute nu, men kan det röra sig om Eddy Ryssack och hans Ville Vasco (även känd som Nicke Roder)?
Citera
2019-12-27, 05:20
Medlem
Man-At-Armss avatar
19. Eller är det Opa av Eddy Ryssack?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in