Citat:
Ok, vi har ventilerat detta som blir mer och mer OT så låt oss spara det till en dystrare dag!Nu är det ju så att jag mycket väl vet att det uttrycket förekommer. Har väldigt många bekanta från just Norrbotten och brukar reta dem för detta uttryck som jag personligen tycker låter efterblivet. Så jag svänger inte hit och dit. Att du fick för dig att jag inte visste betydelsen får du gärna fortsätta att tro.
På vilket sätt det skulle vara en fråga om rätt eller fel är nog något som du får göra upp med dig själv om, försåvitt du inte avser mitt misstag att tro dig vara från Norrbotten. Där hade jag fel och visste inte att ni ångermanlänningar använder detta förhatliga ord.
.
På vilket sätt det skulle vara en fråga om rätt eller fel är nog något som du får göra upp med dig själv om, försåvitt du inte avser mitt misstag att tro dig vara från Norrbotten. Där hade jag fel och visste inte att ni ångermanlänningar använder detta förhatliga ord.
.
Citat:
Japp, precis! Har kusiner från Luleå och Boden som man träffade under vinter och sommarloven. Det blev ofta tjäbbel om pannkakor vs plättar, bryta vs smolaneddi, kasse vs KHASCCCHE (det mest gutterala bonniga lätet), pären vs pottisar, m.m.
Norrbottningar [och då särskilt sådana från Luleå] brukar tro att deras dialektord alltid är de rätta orden. Luleå är nog det starkaste fästet för att hävda att plättar är den stora tunna varianten. Detta trots att i stort sett alla restauranger landet över har ärtsoppa och pannkaka på tordags-matsedeln.
Sen efter vi alla gjort lumpen, och käkat just pannkaka varje torsdag, så har jag aldrig hört dom benämna pannkakor som "plättar" igen.