2019-12-27, 02:57
Medlem
Mogna-Meloners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av knarkarlistan
Så dialektala skillnader i svenskan är numera förbjudna?

Tydligen i den här tråden. Jag accepterar att smålänningar säger äpplekaka, att skåningar anser att det heter ett choklad och att gotlänningar säger lamm när de menar får. Det är ju en del av dialektrikedomen i ett avlångt land.

Att leka någon dialektal Svenska Akademien och hävda att dialektala uttryck är fel och att korrekta ord enbart ska användas, är att kväva ett språk. Oj, så svårt det ska bli att få en miljon stockholmare att säga räv istället för rev, för rev är något helt annat.

Jag fortsätter att hålla fast vid min dialekt och säga plättar om pannkaka. Och pannkaka om ugnspannkaka. Att släta ut dialekter och anse att det är fel att säga dialekttuttryck är inte en vettig språkkultur. Jag önskar tvärtom att vi istället för engelska uttryck använde oss av olika dialektala uttryck. T ex säger jag numera pömsig även fast det är ett ord ur en helt annan dialekt.
Citera
2019-12-27, 04:31
Medlem
Meanderbetraktarens avatar
Så länge Svenska Akademien inte sattit ner foten vad gäller plättar, småplättar, tunnpannkakor, pannkakor och ungspannkakor får jag allt hålla tillgodo med att ge lite extra förklaringar när jag ämnar beställa alternativt servera. Lite riktlinjer om vart i vårt avlånga land man säger olika saker har jag ju också fått.

Genom att starta denna tråd har jag dessutom lärt mig att crepes har lite annorlunda sammansättning än (tunn-)pannkakor/plättar, samt att det finns krabbeluringar i Värmland. Vidare görs alltså rårakor på ett litet annat sätt än raggmunkar. Dock kommer jag även i fortsättningen att reta mig på (de amerikanska?) MacDonaldspannkakorna, inte bara för deras konsistens utan också för att jag inte vet vad de kallas.

Utan att vilja låsa tråden och sätta munkavle på folk, vill jag tacka er alla för inläggen så långt.
Citera
2019-12-27, 10:30
Moderator
Kyrpators avatar
Vi har ännu inte avhandlat den franska galetten, gjord på bovetemjöl. Eller den skånska äggakakan, som namnet till trots måste anses vara en typ av pannkaka. Hade vi nämnt tjockpannkaka som ett alternativt namn på ugnspannkaka? Eller tunnpannkaka? Min mor kallade alltid vanliga pannkakor för tunnpannkakor, trots att ugnspannkaka sällan serverades i hemmet.
Citera
2019-12-27, 10:42
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Meanderbetraktaren
Jag växte upp med två ord för "pannkaka":

1) Pannkaka - Tunn och tillagad i stekpanna
2) Ungnspannkaka - Tjock och tillagad i ugn. ("Fläskpannkaka" är i så fall en variant.)

Senare i livet har jag träffat på folk som rättat mig: Det heter "tunnpannkaka" respektive "pannkaka".

Det finns olika sidofrågeställningar som kan göra frågeställningen mer komplicerad: Man kan göra tjock (ungnsliknande) pannkaka i stekpannan, gärna med lock. En annan aspekt är att "amerikanska" pannkakor som serveras med sirap på en del snabbmatshak borde räknas till en tredje kategori. Har inget bra ord för dem.

Vad tycker ni här på FB?

Om något så heter det pannkaka om det är en tunn skiva stekt i stekpanna och ungspannkaka om det är en tjock sak lagad i ugn. En pannkaka med liten diameter kallas plätt. Amerikanska pannkakor är som lite tjockare plättar men väldigt aptitliga om de är rätt tillagade.
Citera
2019-12-27, 14:49
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kyrpator
Vi har ännu inte avhandlat den franska galetten, gjord på bovetemjöl.

Det är väl endast en variant på boveteplättar (eller kanske bovetepannkakor) som på ryska kallas blinier.
Citera
2019-12-27, 15:04
Medlem
knarkarlistans avatar
Däremot borde "ugnspannkaka" förbjudas. Inte som ord, utan som företeelse.

Besvikelsen manifesteras i långpannan när man sätter tänderna i en sådan och ställer sig frågan "var fan är fläsket?".
Senast redigerad av knarkarlistan 2019-12-27 kl. 15:25.
Citera
2019-12-27, 15:19
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:

Besvikelsen manifesteras i långpannan när man sätter tänderna i en sådan och ställer sig frågan "vart fan är fläsket?".

Du menar »var fan är fläsket«?

Får dock inte ihop hur du menar med att det ska förbjudas som ord, men inte som företeelse? Det finns ungspannkaka med eller utan fläsk. Verkar mest som om du vill föbjuda företeelsen »utan fläsk«.
Citera
2019-12-27, 15:26
Medlem
knarkarlistans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Får dock inte ihop hur du menar med att det ska förbjudas som ord, men inte som företeelse? Det finns ungspannkaka med eller utan fläsk. Verkar mest som om du vill föbjuda företeelsen »utan fläsk«.
Inte som ord, utan som företeelse. Läs igen.

Ugnspannkaka utan fläsk borde förbjudas.
Citera
2019-12-27, 15:31
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Inte som ord, utan som företeelse. Läs igen.

Ugnspannkaka utan fläsk borde förbjudas.

Du skrev inte alls det i inlägget.
Citera
2019-12-27, 15:33
Medlem
knarkarlistans avatar
Citat:
Citat:
Du skrev inte alls det i inlägget.
Eh, jo.
Citera
2019-12-27, 15:44
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Eh, jo.

Du skrev: Däremot borde "ugnspannkaka" förbjudas. Inte som ord, utan som företeelse.

Ordet ungspannkaka finns med två olika tillägg med eller utan fläsk. Du var således väldigt oprecis.
Citera
2019-12-27, 15:47
Medlem
knarkarlistans avatar
Citat:
Citat:
Får dock inte ihop hur du menar med att det ska förbjudas som ord, men inte som företeelse?
Här läser du uppenbart fel. "Inte som ord", menas just INTE som ord.

Citat:
Ordet ungspannkaka finns med två olika tillägg med eller utan fläsk. Du var således väldigt oprecis.
Att det var ugnspannkaka utan fläsk som avsågs framgick tydligt av sammanhanget, om du läst hela posten.
Senast redigerad av knarkarlistan 2019-12-27 kl. 15:52.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in