2019-12-27, 18:03
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PerTinent
Jag - och merparten av kontoinnehavarna på Flashback - förstod vad han menade med ”ungnspannkaka”.

Att du ska medvetet missförstår, bara för att få tjafsa arslet av dig, är ditt val.

Men så bra att du kan förklara då.
Citera
2019-12-27, 18:07
Medlem
Nails avatar
Den gotländska saffranspannkakan bör så klart uppmärksammas här! Den saftiga pannkakan med sötmandel och grötris serveras med fluffigt vispad grädde och din egen favoritsylt (men prova gärna salmbärssylt!).
Citera
2019-12-27, 18:16
Bannlyst
Ordet pannkaka verkar vara engelskt från början. Ordet har kommit in i svenskan via medellågtyskan och danskan i början av 1600-talet. Pancake ---> pankôke ---> pandekage ---> pannkaka.
Citera
2019-12-27, 18:21
Medlem
Svantevits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Nej, du fattade inte att ugnspannkaka betecknar både med och utan fläsk i standardspråket.
Nej, det är vedertaget att fläskpannkaka är en ugnspannkaka med fläsk i. Att använda ordet ugnspannkaka för båda varianterna minskar språkets precision och bör beivras.
Citera
2019-12-27, 18:22
Medlem
Plättar eller pannkakor? Jag tror inte att det har att göra med var man bor eller var man kommer ifrån? Det är nog snarare vad man har lärt sig från sina föräldrar. Jag kommer från södra Småland och hemma hade vi två järn för ändamålet och bägge kallades för plättlaggar. En var för stora plättar och den andra var för ett antal små. Sedan länge bor jag i Mellansverige och har både barn och barnbarn här och ingen säger annat än plättar när det gäller tunna ”pannkakor” oavsett storlek.
Citera
2019-12-27, 18:43
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svantevit
Nej, det är vedertaget att fläskpannkaka är en ugnspannkaka med fläsk i. Att använda ordet ugnspannkaka för båda varianterna minskar språkets precision och bör beivras.

Ugnspannkaka är endast en pannkaka (enligt pannkaksrecept) som tillagats i ugnen. Att det sedan finns olika regionala benämningar som gör att det betyder något specifikt där är lika »ovedertaget« som striden mellan vad som är pannkaka och vad som är plättar.

Jag har personligen aldrig ställts inför en pannkaka tillagad i ugnen som inte innehåller fläsk, bacon eller något annat tillbehör. För mig är fläskpannkaka = ugnspannkaka, men det skulle naturligtvis gå att tillaga en fläskpannkaka i en vanlig stekpanna också.

Citat:
Ursprungligen postat av Junglunsen
Plättar eller pannkakor? Jag tror inte att det har att göra med var man bor eller var man kommer ifrån? Det är nog snarare vad man har lärt sig från sina föräldrar. Jag kommer från södra Småland och hemma hade vi två järn för ändamålet och bägge kallades för plättlaggar. En var för stora plättar och den andra var för ett antal små. Sedan länge bor jag i Mellansverige och har både barn och barnbarn här och ingen säger annat än plättar när det gäller tunna ”pannkakor” oavsett storlek.

Det är säkert så, men de flesta är nog boende där föräldrarna växt upp och därför använder en regional benämning.
Citera
2019-12-27, 18:52
Medlem
Citat:
Ugnspannkaka är endast en pannkaka (enligt pannkaksrecept) som tillagats i ugnen. Att det sedan finns olika regionala benämningar som gör att det betyder något specifikt där är lika »ovedertaget« som striden mellan vad som är pannkaka och vad som är plättar.

Jag har personligen aldrig ställts inför en pannkaka tillagad i ugnen som inte innehåller fläsk, bacon eller något annat tillbehör. För mig är fläskpannkaka = ugnspannkaka, men det skulle naturligtvis gå att tillaga en fläskpannkaka i en vanlig stekpanna också.

Det är säkert så, men de flesta är nog boende där föräldrarna växt upp och därför använder en regional benämning.

Du kan ha rätt, men jag googlade på ordet "plättlagg" och fick bilder på både stora och små.
Citera
2019-12-27, 18:54
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Du kan ha rätt, men jag googlade på ordet "plättlagg" och fick bilder på både stora och små.

Ja men det är ju det jag menar, nämligen att det inte finns en enhetligt vedertagen terminologi.
Citera
2019-12-27, 23:45
Medlem
Citat:
Ja men då kollade du inte upp varifrån bilderna kom. Google pic-search ger inga 100% säkerhet med "plättlagg" som är en stekpanna med deras knappa bildbeskrivning. Klicka in på de google-pic-sök-länk som du ser som sådant, och du kommer bli besviken.

En utmaaaaning: Visa mig någon som säljer "plättlagg" som ser ut som en hel stekpanna, alltså utan ett antal avskilda diskformade fördjupningar.

Citat:
Ja men det är ju det jag menar, nämligen att det inte finns en enhetligt vedertagen terminologi.
Jo det gör det! Plättar är små! Där har du, HerrGickan, helt rätt om Norbotten-dialekt. För att anknyta till vårt tjäbbel tidigare i om julgranspynt och pumlor.

Dom har hittat på benämingen "små-plättar" för att benämna "plättar".
Senast redigerad av tictaco 2019-12-28 kl. 00:02.
Citera
2019-12-28, 00:02
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tictaco
Jo det gör det! Plättar är små! Där har du, HerrGickan, helt rätt om Norbotten-dialekt. För att anknyta till vårt tjäbbel tidigare i om julgranspynt och pumlor.

Dom har hittat på benämingen "små-plättar" för att benämna "plättar".

Förstår du vad enhetligt vedertagen terminologi betyder? Det betyder inte att man har en viss benämning för en företeelse i en region och en annan benämning i en annan region.

Senast redigerad av HerrGickhan 2019-12-28 kl. 00:06.
Citera
2019-12-28, 00:15
Medlem
Citat:
Förstår du vad enhetligt vedertagen terminologi betyder? Det betyder inte att man har en viss benämning för en företeelse i en region och en annan benämning i en annan region.
Haha, ja. Du som nån humflum-mupp verkar verkligen svänga hit och dit när det passar. För ett par dagar sedan var det "lågpanneuttryck" att benämna julgranskulor som glaspumlor - vilket skulle enligt dig vara unikt för Norrbotten (efter du googlat fel som en liten okunnigt fjolla).

Där hade du fel likaså.
Senast redigerad av tictaco 2019-12-28 kl. 00:18.
Citera
2019-12-28, 00:35
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tictaco
Haha, ja. Du som nån humflum-mupp verkar verkligen svänga hit och dit när det passar. För ett par dagar sedan var det "lågpanneuttryck" att benämna julgranskulor som glaspumlor - vilket skulle enligt dig vara unikt för Norrbotten (efter du googlat fel som en liten okunnigt fjolla).

Där hade du fel likaså.

Nu är det ju så att jag mycket väl vet att det uttrycket förekommer. Har väldigt många bekanta från just Norrbotten och brukar reta dem för detta uttryck som jag personligen tycker låter efterblivet. Så jag svänger inte hit och dit. Att du fick för dig att jag inte visste betydelsen får du gärna fortsätta att tro.

På vilket sätt det skulle vara en fråga om rätt eller fel är nog något som du får göra upp med dig själv om, försåvitt du inte avser mitt misstag att tro dig vara från Norrbotten. Där hade jag fel och visste inte att ni ångermanlänningar använder detta förhatliga ord.

Norrbottningar [och då särskilt sådana från Luleå] brukar tro att deras dialektord alltid är de rätta orden. Luleå är nog det starkaste fästet för att hävda att plättar är den stora tunna varianten. Detta trots att i stort sett alla restauranger landet över har ärtsoppa och pannkaka på tordags-matsedeln.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in