2019-11-01, 18:13
Medlem
Om lånet är på någorlunda marknadsmässiga villkor så finns det knappast något att invända emot lånet.
Nu har jag inte en aning om vilket bolag som det gäller, men det är väl ingen vågad gissning att det gäller ett förhoppningsbolag med skrala finanser. Ofta är ekonom så pass dålig att bankerna är ovilliga att låna ut pengar och då återstår det ofta bara privata aktörer där räntan är klart mycket högre än vad bankerna kräver.
Citera
2019-11-01, 18:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AktieStrindberg
Om lånet är på någorlunda marknadsmässiga villkor så finns det knappast något att invända emot lånet.
Nu har jag inte en aning om vilket bolag som det gäller, men det är väl ingen vågad gissning att det gäller ett förhoppningsbolag med skrala finanser. Ofta är ekonom så pass dålig att bankerna är ovilliga att låna ut pengar och då återstår det ofta bara privata aktörer där räntan är klart mycket högre än vad bankerna kräver.
Du har helt rätt, ett förhoppningsbolag,lånet är till 12% ränta,ett bolag som åxå blöder och har knappt några intäkter,men varför vill man inte säga vem denna professionella långivare är tro,oseriöst enligt mig
Citera
2019-11-06, 12:28
Medlem
lugna ner digs avatar
Något av en nybörjarfråga antar jag. Hade ett gäng aktier i Kappahl som jag backat en del på. När de blev uppköpta av Mellby Gård valde jag att hålla kvar pengarna för att se vad som hände. Förstår att det kan ta lång tid för mig att få ut pengarna igen och att det är en lång process. Är dock ingen större summa.
Hur lång tid kan det ta och kan de ge mig mindre pengar än vad budet låg på när man kunde gå ur själv?

Blir kul att se vad som händer
Citera
2019-11-06, 17:32
Medlem
Hej,

Nu är det så att jag kikar lite på olika fonder och har en fundering som jag hoppas någon här kan svara på.

Jag har sett att ibland står det CR eller C/R i fondnamnet.

Exempel:
SEB har en småbolagsfond som finns i 2 versioner:
SEB Sverigefond Småbolag C/R
SEB Sverigefond Småbolag

Vad skiljer dem åt?
Citera
2019-11-06, 17:39
Medlem
Awendelas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bakfulligen
Hej,

Nu är det så att jag kikar lite på olika fonder och har en fundering som jag hoppas någon här kan svara på.

Jag har sett att ibland står det CR eller C/R i fondnamnet.

Exempel:
SEB har en småbolagsfond som finns i 2 versioner:
SEB Sverigefond Småbolag C/R
SEB Sverigefond Småbolag

Vad skiljer dem åt?

Innan de bytte namn så hette de Chans/risk så lite högre risk alltså och mer oetablerade småföretag.
Citera
2019-11-06, 18:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Awendela
Innan de bytte namn så hette de Chans/risk så lite högre risk alltså och mer oetablerade småföretag.
Tusen tack för snabbt svar. Då är jag med.
Citera
2019-11-27, 03:00
Medlem
Någon som kan förklara för en nybörjare
Jag äger 16000st och nu fått erbjudande

Erbjudande till aktieägarna i iZafe Group AB (publ) (iZafe)
Aktieägare i iZafe erbjuds att teckna units i bolaget. För en (1) aktie i iZafe erhålls en (1) uniträtt (UR). Åtta (8) UR ger rätt att teckna en (1) unit bestående av fyra (4) nyemitterade aktier och en (1) vederlagsfri teckningsoption (TO 8B). Teckningskursen är 8,80 SEK per unit. Erbjudandet är courtagefritt.
Sista dag för handel av aktie inklusive rätt att erhålla UR var den 13 november 2019.
,hur mycket ska jag ha på kontot om jag vill teckna fullt,är det 35200:-
17600:-
eller 8800:-
Känns lite virrigt med 1 ger 1 ger 8 ger 4 till ett pris på 8,8,idag är kursen ca 2,6,känns som är det inte bättre att köpa dom direkt för 2.2,eller vad missar jag,förklara gärna för en nybörjare
Tackar på förhand !
Citera
2019-12-18, 21:31
Medlem
Paatiences avatar
Hur lång tid brukar det ta tills interimaktier blir till vanliga aktier? Är det några veckor? Jag har köpt för Savosolar.
Citera
2019-12-23, 19:44
Medlem
Infernals avatar
Vilket handelsprogram fungerar med avanza? Är det endast infront?

Skulle behöva hotkeys för köp/sälj främst för amerikanska aktier.
Citera
2019-12-26, 19:03
Medlem
Sitter och kollar igenom lite fonder och upptäcker att flera anger att andelen aktier överstiger 100 %. T.ex. Swedbank Robur Access Asien, som under fördelning (på nordnet) anger att aktier uppgår till 115 %. 15 %enheter känns för mycket för att kunna utgöra någon "avrundnings-effekt"?

Är det någon form av hävstång pga lån? Känns ändå konstigt tycker jag. Tacksam för hjälp.
Citera
2019-12-27, 00:09
Medlem
Swe1227s avatar
Brukar kursen påverkas på ett bolag som byter lista dvs. om bolaget flyttas från small CAP till mid CAP tex. Är det något som påverkar kursen?
Citera
2019-12-27, 16:51
Medlem
Vart borde man köpa aktier någonstans? Avanxa? Swedbank? Eller vad för sida?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in