Flashback bygger pepparkakshus!
2021-04-26, 00:04
Medlem
stockcocks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av koppen85
Nybörjarfråga, om jag köper en aktie och senast betalt är 300kr, så lägger jag en order. Jag lägger då priset jag är villig att betala strax under 300kr, säg 299,50. Sannolikt så går den ner under dagen till det priset. Är detta korrekt att man kan göra så? Eller ska man alltid betala priset ”senast betalt”? Det som står förinfyllt när man klickar på köp.

Du bestämmer själv vad du är villig att betala för en aktie, har du följt kursrörelser och tror att kursen ska nedåt så ska du självklart vänta med att lägga en köporder. Du kan även göra som i ditt fall och skicka in en köporder till en lägre kurs, t.ex. 299,50 SEK. Om kursen går nedåt och antalet aktier du vill köpa matchas med en säljorder så kommer ditt köp att gå igenom.

Jag själv lägger aldrig in orders på ett visst pris som sedan får ligga. Jag försöker följa kursrörelser i realtid istället och annars ställer jag in "kurslarm" som ger mig notifiering när kursen går över eller under ett visst intervall. Efter det är det bara att sitta limmad och se hur högt eller lågt kursen sedan går. När jag hittar ett bra läge för entry/exit så tittar jag sedan fort på vilka köp & sälj-orders som ligger ute och slår till.

Målet är alltid att försöka tajma köp till ett så lågt pris som möjligt. Men i mån av tid har självklart inte alla möjlighet att följa kurser i realtid och för att slå till med köp när en hyfsad maximipunkt i bottnen ses. När jag lägger mitt köp exempelvis så vill jag vara helt säker på att det går igenom.

Men som svar på frågan, du behöver ALDRIG köpa en aktie till en kurs som är aktuell för stunden (vilket brukar vara förifyllt), din order är helt frivillig. Du kan knappa in köp på 1 SEK om du så vill, men chansen att den går igenom är ju inte rimlig.

Jag själv avråder starkt från att på måfå knappa in lägre köpkurser och låta ordern ligga. Det kan bli så att du inte får igenom köpet, det kan även bli så att kursen dyker bra mycket lägre, och då är du fast och har köpt till ett högre pris än vad du hade kunnat göra om du väntade och följde rörelserna. Där är grundläggande teknisk analys bra som verktyg, men även is i magen.

Bara återkoppla om du undrar något mer...
Citera
2021-04-26, 12:37
Medlem
Vet inte vart jag ska fråga, orkar någon förklara. När jag använder avanza och nordnet, köper jag aktier och lägger dem sedan i ISK? Då kan jag senare sälja dem utan att behöva tänka på skatt/deklarering? Finns det någon nackdel med isk? Kan jag ha aktier inne på ISK endast någon dag och sedan ta ut eller sitter dem låsta en viss period? Tack
Citera
2021-04-26, 18:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av stockcock
Du bestämmer själv vad du är villig att betala för en aktie, har du följt kursrörelser och tror att kursen ska nedåt så ska du självklart vänta med att lägga en köporder. Du kan även göra som i ditt fall och skicka in en köporder till en lägre kurs, t.ex. 299,50 SEK. Om kursen går nedåt och antalet aktier du vill köpa matchas med en säljorder så kommer ditt köp att gå igenom.

Jag själv lägger aldrig in orders på ett visst pris som sedan får ligga. Jag försöker följa kursrörelser i realtid istället och annars ställer jag in "kurslarm" som ger mig notifiering när kursen går över eller under ett visst intervall. Efter det är det bara att sitta limmad och se hur högt eller lågt kursen sedan går. När jag hittar ett bra läge för entry/exit så tittar jag sedan fort på vilka köp & sälj-orders som ligger ute och slår till.

Målet är alltid att försöka tajma köp till ett så lågt pris som möjligt. Men i mån av tid har självklart inte alla möjlighet att följa kurser i realtid och för att slå till med köp när en hyfsad maximipunkt i bottnen ses. När jag lägger mitt köp exempelvis så vill jag vara helt säker på att det går igenom.

Men som svar på frågan, du behöver ALDRIG köpa en aktie till en kurs som är aktuell för stunden (vilket brukar vara förifyllt), din order är helt frivillig. Du kan knappa in köp på 1 SEK om du så vill, men chansen att den går igenom är ju inte rimlig.

Jag själv avråder starkt från att på måfå knappa in lägre köpkurser och låta ordern ligga. Det kan bli så att du inte får igenom köpet, det kan även bli så att kursen dyker bra mycket lägre, och då är du fast och har köpt till ett högre pris än vad du hade kunnat göra om du väntade och följde rörelserna. Där är grundläggande teknisk analys bra som verktyg, men även is i magen.

Bara återkoppla om du undrar något mer...

Tack för dit svar. En sista fråga bara. Visst får man köpa aktier och sälja dessa under samma dag? Eller måste man vänta till nästa dag innan försäljningen sker?
Citera
2021-04-29, 10:43
Medlem
QxZtVyPrQ9981AZXs avatar
Lite ny kring det här med orderdjup.

Men ser att spreaden på vissa mindre likvida aktier är väldigt hög 1-3%.

Vad är det som hindrar en egentligen från att typ skaffa Infront, se allt orderdjup och sedan lägga sig lite över köpsidan nära mid, och sen sälja på säljsidan?

Göra sådär hela tiden, 10 tals gånger per dag?

Jag inser att man helst bör ha en aktie som är rätt stillastående/i en trend som man förutser.

Har jag missat något för annars verkar detta som väldigt lönsamt?
Citera
2021-04-29, 14:31
Medlem
CelenoIIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av QxZtVyPrQ9981AZX
Lite ny kring det här med orderdjup.

Men ser att spreaden på vissa mindre likvida aktier är väldigt hög 1-3%.

Vad är det som hindrar en egentligen från att typ skaffa Infront, se allt orderdjup och sedan lägga sig lite över köpsidan nära mid, och sen sälja på säljsidan?

Göra sådär hela tiden, 10 tals gånger per dag?

Jag inser att man helst bör ha en aktie som är rätt stillastående/i en trend som man förutser.

Har jag missat något för annars verkar detta som väldigt lönsamt?
Du menar köpa dyrt och sälja billigt?

Jag missuppfattar nog?
Citera
2021-04-29, 21:57
Medlem
stockcocks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av koppen85
Tack för dit svar. En sista fråga bara. Visst får man köpa aktier och sälja dessa under samma dag? Eller måste man vänta till nästa dag innan försäljningen sker?

Sorry för sent svar.

Du kan köpa och sälja aktier precis hur ofta du vill. Däremot måste dina köp & sälj vara "tänkta" att gå till avslut, och du får inte manipulera kursen och t.ex. sälja ned kursen för att strax efteråt köpa ett större antal aktier till ett lägre pris. Detta är i princip omöjligt när det gäller handel i bolag där omsättningen är stor, men i små "frimärksaktier" så kan man åka dit på detta.
Citera
2021-04-29, 22:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mandis96
Vet inte vart jag ska fråga, orkar någon förklara. När jag använder avanza och nordnet, köper jag aktier och lägger dem sedan i ISK? Då kan jag senare sälja dem utan att behöva tänka på skatt/deklarering? Finns det någon nackdel med isk? Kan jag ha aktier inne på ISK endast någon dag och sedan ta ut eller sitter dem låsta en viss period? Tack

Du sätter först in pengar på ditt isk. Sen köper du de aktier du vill ha. Du kan sälja dem direkt eller hålla kvar hela livet, finns inga såna begränsningar.

En klar nackdel med isk är att man skattar även om man går med förlust. Men över tid tror jag att isk ger mer fördelaktig skatt jämfört med ett vanligt aktie- och fondkonto. Handlar du visa isk behöver du inte hålla koll på köp/sälj för att deklarera eftersom man schablonbeskattas som en procent av insättningar under året och värdet första dagen varje kvartal. För 2021 skattar man 375kr per 100 000kr man har på kontot.

Du ska akta dig för att ta ut och sätta in pengar alltför ofta på ditt isk. Eller ta ut kan du göra hur som helst, men insättningar påverkar skatten.

Hoppas mitt svar var någotsånär förståeligt.
Citera
2021-04-29, 22:25
Medlem
QxZtVyPrQ9981AZXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CelenoII
Du menar köpa dyrt och sälja billigt?

Jag missuppfattar nog?

Ponera att spreaden på random aktie är mellan 10 kr på köp och 11 kr på sälj.

Orderdjupet är enligt följande

75 aktier på 11.2
sälj 50 aktier på 11.1
sälj 250 aktier på 11

köp
50 aktier på 10
100 aktier på 9.9
250 aktier på 9.8

Mid price är (11+10)/2=10.5

Ponera att jag lägger en säljorder på 10.1-10.5
Någon annan som inte vill vänta ser denna order då jag ligger högst upp på budande sida.

De säljer till mig för 10.1-10.5

Jag säljer nu för 11 kr.
Jag tjänar mellan 5-8% på affären (5% om jag köper på 10.5 och runt 8% på 10.1)

Gör du såhär hundratals gånger så blir det mycket pengar (vilket jag antar är vad algoritmer gör då spreaden är så låg på högt likvida aktier).

Det finns givetvis risker med att priset dyker eller går i en riktning som inte är gynnsam för dig, då torskar du.
Men håller du koll på aktien/instrumentet på fundamental/makronivå som är trendade åt det ena eller det andra hållet eller bara range-bound så bör de ju bli rätt mycket pengar.

Innan algoritmer började komma ordentligt runt början på 2010-talet så levde vissa daytraders på detta, och detta är nog en av anledningarna till att ytterst få lyckas bli galna miljonärer.

Idag är detta mycket svårare att göra, men det är inte helt och hållet bort, så det går att göra på mindre likvida aktier.

I och med att jag bara hört detta från någon annan/läst så vill jag bekräfta och höra erfarenheter av andra.
Citera
2021-04-29, 22:28
Medlem
QxZtVyPrQ9981AZXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stockcock
Sorry för sent svar.

Du kan köpa och sälja aktier precis hur ofta du vill. Däremot måste dina köp & sälj vara "tänkta" att gå till avslut, och du får inte manipulera kursen och t.ex. sälja ned kursen för att strax efteråt köpa ett större antal aktier till ett lägre pris. Detta är i princip omöjligt när det gäller handel i bolag där omsättningen är stor, men i små "frimärksaktier" så kan man åka dit på detta.

Men det är väl bara svenska medborgare som drabbas av detta?
Vad händer om du sitter utomlands och inte är svensk medborgare men handlar med svenska aktier och gör detta?

Det är väl ingen jurisdiktion då?

Hur är det med att göra detta på amerikanska/tyska small caps?
Citera
2021-04-29, 22:50
Medlem
stockcocks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av QxZtVyPrQ9981AZX
Men det är väl bara svenska medborgare som drabbas av detta?
Vad händer om du sitter utomlands och inte är svensk medborgare men handlar med svenska aktier och gör detta?

Det är väl ingen jurisdiktion då?

Hur är det med att göra detta på amerikanska/tyska small caps?

Så som jag förstår det så omfattas man av det landets lagar och regler där marknadsplatsen (och aktiehandeln) är etablerad. Huruvida jurisdiktion gäller och hur starkt den bedrivs är en annan femma. SEC samarbetar säkert med flera internationella myndigheter.
Citera
2021-05-02, 12:20
I fredags köpte jag ''Bull Tesla x6 VON4''

Tesla gick upp +4.79% i fredags, men ändå ligger mitt cert på -9.66%??

Bull är ju när en aktie går upp, så hur fasen kan jag ligga minus? Kan nån förklara
Citera
2021-05-02, 22:00
Medlem
stockcocks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr.Splintergraft
I fredags köpte jag ''Bull Tesla x6 VON4''

Tesla gick upp +4.79% i fredags, men ändå ligger mitt cert på -9.66%??

Bull är ju när en aktie går upp, så hur fasen kan jag ligga minus? Kan nån förklara

Att TSLA gick +4,79 % är inte riktigt relevant, det som är relevant är NÄR du köpte bull-certifikatet under dagen.

Det kan således bero på att du köpte certifikatet när kursen var nära dagens peak på ca $715, och kursen gick sedan ned litet. Eftersom du har en x6 multiplikator på certet så krävs enbart en nedgång på ca 1,6 % för att generera totalt -9,66 %.

Detta är den enda logiska förklaringen jag ser. Någon urholkningseffekt bör heller ej kunna ses ännu.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in