Citat:
Nybörjarfråga, om jag köper en aktie och senast betalt är 300kr, så lägger jag en order. Jag lägger då priset jag är villig att betala strax under 300kr, säg 299,50. Sannolikt så går den ner under dagen till det priset. Är detta korrekt att man kan göra så? Eller ska man alltid betala priset ”senast betalt”? Det som står förinfyllt när man klickar på köp.
Du bestämmer själv vad du är villig att betala för en aktie, har du följt kursrörelser och tror att kursen ska nedåt så ska du självklart vänta med att lägga en köporder. Du kan även göra som i ditt fall och skicka in en köporder till en lägre kurs, t.ex. 299,50 SEK. Om kursen går nedåt och antalet aktier du vill köpa matchas med en säljorder så kommer ditt köp att gå igenom.
Jag själv lägger aldrig in orders på ett visst pris som sedan får ligga. Jag försöker följa kursrörelser i realtid istället och annars ställer jag in "kurslarm" som ger mig notifiering när kursen går över eller under ett visst intervall. Efter det är det bara att sitta limmad och se hur högt eller lågt kursen sedan går. När jag hittar ett bra läge för entry/exit så tittar jag sedan fort på vilka köp & sälj-orders som ligger ute och slår till.
Målet är alltid att försöka tajma köp till ett så lågt pris som möjligt. Men i mån av tid har självklart inte alla möjlighet att följa kurser i realtid och för att slå till med köp när en hyfsad maximipunkt i bottnen ses. När jag lägger mitt köp exempelvis så vill jag vara helt säker på att det går igenom.
Men som svar på frågan, du behöver ALDRIG köpa en aktie till en kurs som är aktuell för stunden (vilket brukar vara förifyllt), din order är helt frivillig. Du kan knappa in köp på 1 SEK om du så vill, men chansen att den går igenom är ju inte rimlig.
Jag själv avråder starkt från att på måfå knappa in lägre köpkurser och låta ordern ligga. Det kan bli så att du inte får igenom köpet, det kan även bli så att kursen dyker bra mycket lägre, och då är du fast och har köpt till ett högre pris än vad du hade kunnat göra om du väntade och följde rörelserna. Där är grundläggande teknisk analys bra som verktyg, men även is i magen.
Bara återkoppla om du undrar något mer...