Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2019-12-27, 09:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Batuta
Troligen inte. 2014/15 ska de anslutit till IS, ytterst tveksamt att de skulle åkt upp till Sverige en sväng efter att de åkt ned till kalifatet. Akilov har påverkats och getts råd via deras propaganda på nätet.

SvD hade en bra artikel 2018 om den tadzjikisk IS-cellen runt Akilov, där de två männen finns med i artikeln.

https://web.archive.org/web/20180228231114/https://www.svd.se/akilovs-dad-planerades-av-is-cell--har-ar-deras-riktiga-namn

Vi vet dock inte vilka landsmän som Akilov jobbade tillsammans med när Nujenklanen utnyttjade svart och billig arbetskraft. Av någon obegriplig anledning har Nujenklanen ej fått några som helst frågor från utredarna som utrett Akilovs terrordåd, enligt Özz Nujen.

I förundersökningen mot Akilov finns det säkert förhör med honom där han tillfrågas hur han blev sympatisör till islamister/blev islamist och varför han blev det. Det finns kanske skrivet om det och kanske finns ju någon som sitter och skriver om Akilov som människa likt hur Brivik beskrivits av Åsne Seierstad. Hon hade ju möjlighet att intervjua människor som varit nära Breivik under hans liv men hade ingen möjlighet att intervjua Breivik själv. Jag tycker det var en mycket intressant bok och blev faktiskt mycket berörd av den särskilt av när hans mamma till slut sa att hon var mycket stolt över sin son och det han gjort. Boken rekommenderas.

Hur som helst och det där var ett rent bispår med Breivik.

Man kan ju undra hur pass villig Akilov nuförtiden är att prata med en svensk författare? Vad tror ni?

Man kan ju också undra om hur pass isolerad Akilov hålls och om han får prata med tex en journalist?

Man kan ju också undra hur anhöriga till Akilovs mordoffer ställer sig till saken att någon skriver hur och varför Akilov blev mördare?

Däremot skulle jag tycka det vore mycket intressant att få veta hur hans liv varit och hur det kom sig att han gjorde det fruktansvärda. Särskilt intressant vore det att få veta om hur svartarbetandet ("skitjobb" med asbestsanering bla) och i synnerhet beskrivning av svartarbetet i Tingstäde och kontakter med Nujjens. Antar att han knappast har någon anledning att sköna Özz Nujjen utan tvärt om snarast vill hämnas.
(Svågern däremot om han haft kontakt med honom så kan jag föreställa mig kan han ha vänliga känslor för)

Att Akilov liksom så många landsmän här i Sverige är (har varit?) islamist vet jag, jag vet också att han liksom så många svenska missbukat tabletter (missbrukar kanske för sådant får man väl nästan obligatoriskt till frukost på svenska anstalter) och jag vet också att hans familj brakat ihop och alla hans framtidsplaner gått i kras. Men jag vet däremot inte om han är en tänkande människa? Vet någon här i tråden?

Hur som helst skulle han kunna ha mycket intressant att berätta.
(Även när det gäller trådens ämne)
Citera
2019-12-27, 12:39
Medlem
Nordanvindarnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hannes.muller
Som alla andra tror jag knappast betalningarna till Akilov var en engångsföreteelse utan det kan finnas massor annat att upptäcka om man granskar deras kontoutdrag.

Att få tillgång till klanen Nujens samtliga kontoutdrag från den här perioden skulle vara en dröm.

Det skulle med största sannolikhet vara slutet för klanens trovärdighet för alltid. Att kontoutdragen inte skulle vara belamrade med utbetalningar av svarta löner till illegala invandrare ser jag som högst osannolikt.

Antagligen är de 85 000:- som betalats ut till Akilov bara en liten droppe i havet.

Att inte skattemyndigheterna kastat sig över detta har gjort att jag slutgiltigt insett att våra myndigheter är ockuperade av aktivister och att samhällskontraktet är brutet.
Citera
2019-12-27, 13:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nordanvindarna
Att få tillgång till klanen Nujens samtliga kontoutdrag från den här perioden skulle vara en dröm.

Det skulle med största sannolikhet vara slutet för klanens trovärdighet för alltid. Att kontoutdragen inte skulle vara belamrade med utbetalningar av svarta löner till illegala invandrare ser jag som högst osannolikt.

Antagligen är de 85 000:- som betalats ut till Akilov bara en liten droppe i havet.

Att inte skattemyndigheterna kastat sig över detta har gjort att jag slutgiltigt insett att våra myndigheter är ockuperade av aktivister och att samhällskontraktet är brutet.

Men även om Skatteverket som många andra statliga myndigheter kanske hyser tjänstemän med vänsterliberala åsikter, PK-beteenden etc. så finns det fortfarande regler för hur ärenden skall hanteras. Nujen-Akilovärendet är känsligt för regeringen och med största sannolikhet har Skatteverkets personal fått förhållningsorder. Man har för länge sedan initierat en utredning men det är fortfarande okänt om vad. Någon förundersökning om brott tror jag ännu inte har inletts formellt av åklagare vid skattebrottsenheten. Men det hindrar ju inte att man samlar material. Min och min sons skrivelse till herr inrikesminister Mikael Damberg har till uppgift att riva upp den sista motståndsfickan i det här ärendet. Sedan tror jag att det kommer att rulla på av sig självt under våren.

Betänk också att Skatteverket med (s)regeringens goda minne under senare år successivt har gjort om verket från en huvudsakligen kontrollerande myndighet till en idag politiskt mer korrekt och i första hand kundorienterad myndighet. Förändringen hänger givetvis samman med att hundratusentals nya "kunder" med läs- och skrivsvårigheter har anlänt till landet och behöver extra hjälp och vägledning.
Senast redigerad av medianox 2019-12-27 kl. 13:53.
Citera
2019-12-27, 13:34
Medlem
Vad gäller frågan om någon eller flera medlemmar av familjen Nujen kan/bör misstänkas för brott mot den s k penningtvättslagen, har jag fortfarande samma åsikt som för ett och ett halvt år sedan.
Upptäcks någon ha betalat en terrorist 85 408 kr mindre än ett och ett halvt år före det begångna terroristbrottet, är det första en säkerhetspolis värd namnet bör göra - att utreda saken noggrant. Skall vi tro på Özz Nujen, har ingen polis eller säkerhetspolis kontaktat någon i familjen med anledning av uppgifterna i den finansiella utredningen av Akilov våren/sommaren 2017. Detta är mycket märkligt, inte minst med tanke på att både Özz Nujen och Debbie Nujen på sina twitter- och facebook-konton mer eller mindre dagligen uttalar sitt stöd för olika terroristorganisationer som är aktiva i Turkiet och Mellanöstern. Om ett terroristbrott hade skett här och samma uppgifter kommit fram i en polisutredning, skulle en polisstyrka samma dag som överföringarna upptäckts omedelbart ha hämtat in de misstänka för förhör och vidare utredning.

Tillägg: Visar det sig dessutom (som i Nujen-Akilovärendet) att de överförda pengarna är svarta sådana, borde misstanken om brott (också) mot bestämmelserna i penningtvättslagen förstärkas avsevärt.
Senast redigerad av medianox 2019-12-27 kl. 13:50.
Citera
2019-12-28, 11:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheChelsea
85.000 är förstås väldigt mycket pengar. För dig. Och skatteverket har inte så värst
mycket att göra ? Kostnads/intäkts analys, hört talas om det ?
Det är just den attityden från skatteverket i detta ärende som gör att hederligt folk misströstar.
Citera
2019-12-28, 11:41
Medlem
Nordanvindarnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av medianox
Men även om Skatteverket som många andra statliga myndigheter kanske hyser tjänstemän med vänsterliberala åsikter, PK-beteenden etc. så finns det fortfarande regler för hur ärenden skall hanteras. Nujen-Akilovärendet är känsligt för regeringen och med största sannolikhet har Skatteverkets personal fått förhållningsorder. Man har för länge sedan initierat en utredning men det är fortfarande okänt om vad. Någon förundersökning om brott tror jag ännu inte har inletts formellt av åklagare vid skattebrottsenheten. Men det hindrar ju inte att man samlar material. Min och min sons skrivelse till herr inrikesminister Mikael Damberg har till uppgift att riva upp den sista motståndsfickan i det här ärendet. Sedan tror jag att det kommer att rulla på av sig självt under våren.

Betänk också att Skatteverket med (s)regeringens goda minne under senare år successivt har gjort om verket från en huvudsakligen kontrollerande myndighet till en idag politiskt mer korrekt och i första hand kundorienterad myndighet. Förändringen hänger givetvis samman med att hundratusentals nya "kunder" med läs- och skrivsvårigheter har anlänt till landet och behöver extra hjälp och vägledning.

Vill börja med att ge dig en enorm eloge för att du driver detta ärende. Det finns fortfarande människor med moralisk kompass och intelligens vilket värmer i hjärtat.

Din beskrivning här ovanför indikerar ju att det kan finnas ännu djupare röta i ärendet än att några tjänstemän(kvinnor) på Skatteverket sitter och leker aktivister. Skrämmande minst sagt. Och den oundvikliga frågan som dyker upp är: Varför? Varför får just Özz med klan denna särbehandling? För att han är muslimsk invandrare och kändis? Inte kan det väl vara så simpelt?

Som du skriver här nedanför:

Citat:
Om ett terroristbrott hade skett här och samma uppgifter kommit fram i en polisutredning, skulle en polisstyrka samma dag som överföringarna upptäckts omedelbart ha hämtat in de misstänka för förhör och vidare utredning.

Så är det ju. Hade han befunnit sig i USA och agerat likadant hade han suttit i orange overall på Guantanamo för länge sedan. Hade han befunnit sig i MENA-land hade han antagligen varit bortförd och "försvunnen". Men i Sverige kan han sitta och hånflina oss i ansiktet och fortsätta spy ut sitt svenskhat helt utan konsekvenser.

Som gammal företagare är det ju lätt att bli demoraliserad av att se hur Skatteverket struntar i 85 000:- i svarta terroristpengar från Özz-klanen samtidigt som man själv erfar hur myndigheten raskt agerar med full kraft ifall man råkat posta sin momsdeklaration några dagar försent.

Återigen: Stor eloge till dig för att du driver detta ärende.
Citera
2019-12-28, 11:52
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
85.000 är förstås väldigt mycket pengar. För dig. Och skatteverket har inte så värst
mycket att göra ? Kostnads/intäkts analys, hört talas om det ?
Tror du på allvar att du eller jag hade undkommit om det fanns bevis för att vi betalt 85.000 till svartjobbare?

Pinsamt försök till damage controll, inhämta nya instruktioner från dina chefer.
Citera
2019-12-28, 12:06
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Människor som inte har annat att göra kan sitta och tramsa i evigheter om struntsummor !
Pinsamt.

Väldigt många kommer undan med väldigt mycket. Men Akilov kom inte undan. Så du
borde vara nöjd.

Kanske kan den här tråden slå någon sorts rekord i mest trams och ältande under längst
tid utan orsak.
Som sagt, har du inte fått tilldelat bättre argument än så här så är det nog faktiskt bättre att du håller käften. Detta är enbart kontraproduktivt & visar på att någon börjar bli väldigt nervös över att den här "affären" är på väg att bränna till ordentligt.
Citera
2019-12-28, 12:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hannes.muller
---
Det blev ett ganska långt samtal och jag fick den information jag ville få. Tjänstemannen och jag började sedan prata om hur jag börjat fundera på detta ärende. Jag berättade om mitt samtal med "svågern", att han var trevlig och pratglad och att han berättat för mig att han gjort nästan allt arbete med renooveringar och ombyggnader själv vilket jag uppfattat som fullkomligt osannolikt och en korkad lögn för att dölja svartarbete. Tjänstemannen garvade till när jag berättat detta och tillade: Under inspektionen av de tre fastigheterna (1400 kvm golvyta) påstod han fortfarande att han gjort nästan allt arbete själv på sin fritid!

Nujjens framför alltså denna helt genomskinliga lögn fortfarande och om de varit så vårdslösa att inte använda reda kontanter till Akilov så kan man hysa stora förhoppningar att en massa annat konstigt upptäcks på kontoutdrag om skattemyndigheter tar ut dem.
---

Talar starkt för att klanen verkligen inte kontaktades eller fick några frågor efter att man upptäckt överföringarna gällande svartjobb till Akilov.
Om man fått kännedom om att myndigheterna noterat att man anlitade svart arbetskraft, skulle man därefter börjat anlita vit arbetskraft, sett till att det fanns fakturor etc för att täcka upp. Nu verkar det inte ha skett, Damm hävdar istället att han själv fixat i stort sett allt på egen hand.
Citera
2019-12-28, 12:38
Medlem
Sven-Gustafs avatar
Citat:
Människor som inte har annat att göra kan sitta och tramsa i evigheter om struntsummor !
Pinsamt.

borde vara nöjd.

Kanske kan den här tråden slå någon sorts rekord i mest trams och ältande under längst
tid utan orsak.
Du underkänner tråden och har erkänt att du inte ens orkar läsa den, ändå sticker du in näsan i den. Är det inte en viss risk för att du framstår som smått korkad?
Citera
2019-12-28, 15:38
Medlem
Citat:
Pinsamt.

borde vara nöjd.

tid utan orsak.

Jag vet inte vad du är för slags figur men med tanke på vad du har skrivit i tråden verkar du som också Enoch.Thulin säger vara familjen Nujens sändebud här i tråden. Jag förstår att Debbies, Özz och Richard hjärnor måste gå på högvarv vid tanken på hur de för Skatteverkets utredare skall förklara den ca 13 miljoner kronor dyra renoveringen och ombyggnaden av de fyra byggnaderna i Tingstäde med en totalyta av 1 325 kvm. Du pratar bara om 85 000 kronor - varför då?

Apropå HM:s inlägg: Jag förstår att miljö- och byggnämndens luttrade tillsynshandläggare har dragit på mun när Rickard svarat på de obligatoriska frågorna om varför han själv har signerat i stort sett alla kontrollpunkter i den slutliga kontrollplanen. Det enda svar han kan ge är givetvis att han utfört arbetet själv - annars skulle ju de för respektive arbetsmoment ansvariga entreprenörerna och hantverkarna själva ha kontrollerat och signerat dem. Jag tror personligen att det kommer att bli mycket svårt för Nujens att få bygglov i efterhand för de åtgärder som olovligt har utförts på fastigheterna. Det finns nämligen extra hårda kvalitetskrav för så kallade självbyggare som dessutom bygger utan lov och kontroll. Personligen anser jag (som HM) att det gamla spannmålsmagasinet från 1870-talet inte bör ges bygglov i efterhand. Men Nujens får gärna upprätta och bekosta nödvändiga handlingar samt lämna in ansökan om bygglov i efterhand - inget hindrar nämligen miljö- och byggnämnden att därefter fatta ett slutgiltigt beslut om att bygglov ej kan ges för en sådan ombyggnad av magasinet till bostadhus som gjorts. Själva lovföreläggandet är ju inte något förhandslöfte om att bygglov kommer att beviljas - det kan istället lagenligt komma att följas av ett rättelseföreläggande (t.ex. att återställa byggnaden i ursprungligt skick),
Senast redigerad av medianox 2019-12-28 kl. 16:24.
Citera
2019-12-28, 16:21
Medlem
Jag ser verkligen fram emot att ta del av vad länstyrelsens jurister har att säga om "familjen Nujens" överklagande av miljö- och byggnämndens beslut rörande "Villa Zetterling", skolan och sockenmagasinet. Man kan tycka att deras startsträcka har varit osedvanligt lång. Den 9 januari 2020 har de låtit ärendena ligga utan åtgärd i hela sex månader. Givetvis har de läst alla handlingar (inklusive mina och min sons skrivelser) och givetvis har de slagit sina kloka huvuden ihop för att komma fram till hur man skall förfara. Debbie Nujen är asyladvokat och Özz Nujen är en inom (s)etablissemanget mycket uppburen person, som vid ett par tillfällen personligen har skakat tass med landshövdingen. Rickard Damm är väl en mindre känd person men han har ju visat sig vara en riktig hejare till enmansföretagare i byggbranschen - och sådana talanger uppskattas på ön. Allt hade nog kunnat lösas till allas bästa om det bara inte vore för just det faktum, att länsstyrelsen har så många ögon riktade på sig just när det gäller "familjen Nujens" överklagandeärenden. När nu snart sex månader har gått utan att länsstyrelsen ens har skickat överklagandena för yttranden till miljö- och byggnämnden, är det som Enne sagt, verkligen dags att sätta ner foten. Självklart borde länsstyrelsen ha begärt in ett skriftligt yttrande från miljö- och byggnämnden över vad Debbie Nujen framfört i sina överklaganden redan i somras. Det gjorde man inte och alla har nog anledning att ställa sig frågan - varför?

Jag har i helgen försökt övertala min son att lämna in en anmälan även av länsjuristerna till justitieombudsmannen och justitiekanslern men han är inte särskilt villig att medverka, så jag får nog göra det själv.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in