Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2019-12-28, 16:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av medianox
Jag vet inte vad du är för slags figur men med tanke på vad du har skrivit i tråden verkar du som också Enoch.Thulin säger vara familjen Nujens sändebud här i tråden. Jag förstår att Debbies, Özz och Richard hjärnor måste gå på högvarv vid tanken på hur de för Skatteverkets utredare skall förklara den ca 13 miljoner kronor dyra renoveringen och ombyggnaden av de fyra byggnaderna i Tingstäde med en totalyta av 1 325 kvm. Du pratar bara om 85 000 kronor - varför då?

[B]Apropå HM:s inlägg: Jag förstår att miljö- och byggnämndens luttrade tillsynshandläggare har dragit på mun när Richard svarat på de obligatoriska frågorna om varför han själv har signerat i stort sett alla kontrollpunkter i den slutliga kontrollplanen[/b]. Det enda svar han kan ge är givetvis att han utfört arbetet själv - annars skulle ju de för respektive arbetsmoment ansvariga entreprenörerna och hantverkarna själva ha kontrollerat och signerat dem. Jag tror personligen att det kommer att bli mycket svårt för Nujens att få bygglov i efterhand för de åtgärder som olovligt har utförts på fastigheterna. Det finns nämligen extra hårda kvalitetskrav för så kallade självbyggare som dessutom bygger utan lov och kontroll. Personligen anser jag (som HM) att det gamla spannmålsmagasinet från 1870-talet inte bör ges bygglov i efterhand. Men Nujens får gärna upprätta och bekosta nödvändiga handlingar samt lämna in ansökan om bygglov i efterhand - inget hindrar nämligen miljö- och byggnämnden att därefter fatta ett slutgiltigt beslut om att bygglov ej kan ges för en sådan ombyggnad av magasinet till bostadhus som gjorts. Själva lovföreläggandet är ju inte något förhandslöfte om att bygglov kommer att beviljas - det kan istället lagenligt komma att följas av ett rättelseföreläggande (t.ex. att återställa byggnaden i ursprungligt skick),

Båda två de fetade sakerna här stämmer inte och var vänlig radera hänvisningarna till mig eller rätta ditt inlägg.

Det första innehåller flera sakfel. Angående vem, när och åt vad.

Den andra fetade så håller jag inte med och har naturligvis aldrig skrivit så.

Vill du starta nya gräl och konflikter eller är du bara slarvig?
Citera
2019-12-28, 16:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hannes.muller
Båda två de fetade sakerna här stämmer inte och var vänlig radera hänvisningarna till mig eller rätta ditt inlägg.

Det första innehåller flera sakfel. Angående vem, när och åt vad.

Den andra fetade så håller jag inte med och har naturligvis aldrig skrivit så.

Vill du starta nya gräl och konflikter eller är du bara slarvig?

Du har skrivit två långa inlägg och jag har läst dem, även om det ibland är svårt att förstå vad du menar. Om det finns några sakfel i mitt inlägg eller om jag har missförstått vad du skrivit, kan du väl rätta till saken själv. Jag tror inte att du är riktigt insatt i hur ett tillsynsärende handläggs och hur en okulärbesiktning på plats går till. Om du vill, kan jag upplysa dig om vilka frågor tillsynsgruppens handläggare måste ställa till byggherren/fastighetsägaren. Nu var ju inte Özz Nujen och Debbie Nujen närvarande vid besiktningen, så frågorna ställdes säkert till Rickard Damm i stället.
Senast redigerad av medianox 2019-12-28 kl. 16:51.
Citera
2019-12-28, 18:24
Medlem
Citat:
Du har skrivit två långa inlägg och jag har läst dem, även om det ibland är svårt att förstå vad du menar. Om det finns några sakfel i mitt inlägg eller om jag har missförstått vad du skrivit, kan du väl rätta till saken själv. Jag tror inte att du är riktigt insatt i hur ett tillsynsärende handläggs och hur en okulärbesiktning på plats går till. Om du vill, kan jag upplysa dig om vilka frågor tillsynsgruppens handläggare måste ställa till byggherren/fastighetsägaren. Nu var ju inte Özz Nujen och Debbie Nujen närvarande vid besiktningen, så frågorna ställdes säkert till Rickard Damm i stället.

Jag pratade med en tjänsteman och berättade att jag från början tyckt det var konstigt att "svågern" sagt till mig att han gjort så gott som allt arbete själv på de tre fastigheterna som har renoverats eller byggts om. när jag berättat det skrattade tjänstemannen till. Det hävdar han fortfarande och påstod det under besiktningen med tillade tjänstemannen. (De tre sakfelen som jag nu rättar fetade).

Du hävdar att jag anser att de inte skall få bygglov för Sockenmagasinet nu i efterhand. Det har jag aldrig skrivit och tycker det inte heller.

Det är obehagligt när folk lägger ord i ens mun som man inte sagt. Du har en faibless för att fantisera fram vad andra människor tänker och tycker - det funkar ganska bra i anonymitet eller om man sitter och dillar ihop kioskdeckare men inte i verkliga livet.
Citera
2019-12-28, 18:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sven-Gustaf
Du underkänner tråden och har erkänt att du inte ens orkar läsa den, ändå sticker du in näsan i den. Är det inte en viss risk för att du framstår som smått korkad?

Det ligger faktiskt något i vad han skriver om "struntsumma" i skatteverkets ögon. 85.000 är inte så där mycket så man startar en prioriterad snabb utredning tror jag. I skattemyndigheternas och de PK´s ögon är Özz Nujjen en vanlig sketen underhållningsartist och nog har sådana alltsomoftast trasslig ekonomi.

Ingen tror heller (inte här i tråden fö) att de här 85.000 var ett avsiktligt bidrag till islamism/terrorism heller - då skulle man ju kunna krävt att utredning skulle sättas i gång av Säpo.

Ekobrottsutredare verkar fått uppgifter om dessa 85.000 och behandlar dem som vilket ärende som helst.

Ett skäl för mig att hålla på och anmäla olovligt byggande och skriva insändare om svartarbete är ju för jag och många andra misstänker att de 85.000 var toppen av ett isberg. Det verkar ju faktiskt som de inte anlitat någon som helst (eller nästan) vit arbetskraft vid dessa omfattande ombyggnader och renoveringar.

Jag anser att Özz Nujjen tillhör makteliten i Sverige och att han just därför skall granskas extra noggrant. Samma resonemang man hade kring Borg när han spelade över på en fest.
Citera
2019-12-28, 18:39
Medlem
Citat:
Det ligger faktiskt något i vad han skriver om "struntsumma" i skatteverkets ögon. 85.000 är inte så där mycket så man startar en prioriterad snabb utredning tror jag. I skattemyndigheternas och de PK´s ögon är Özz Nujjen en vanlig sketen underhållningsartist och nog har sådana alltsomoftast trasslig ekonomi.

Ingen tror heller (inte här i tråden fö) att de här 85.000 var ett avsiktligt bidrag till islamism/terrorism heller - då skulle man ju kunna krävt att utredning skulle sättas i gång av Säpo.

Ekobrottsutredare verkar fått uppgifter om dessa 85.000 och behandlar dem som vilket ärende som helst.

Ett skäl för mig att hålla på och anmäla olovligt byggande och skriva insändare om svartarbete är ju för jag och många andra misstänker att de 85.000 var toppen av ett isberg. Det verkar ju faktiskt som de inte anlitat någon som helst (eller nästan) vit arbetskraft vid dessa omfattande ombyggnader och renoveringar.

Jag anser att Özz Nujjen tillhör makteliten i Sverige och att han just därför skall granskas extra noggrant. Samma resonemang man hade kring Borg när han spelade över på en fest.
Klarsynt!
Tack för dina bidrag i saken o ditt engagemang.
I allmänhet handlar detta om svineri, och i sak ett utomordentligt svineri mht vem som fått pengarna.
Hoppas man kommer nagelfara klanen Nujjen!
Citera
2019-12-28, 19:04
Medlem
Citat:
Jag pratade med en tjänsteman och berättade att jag från början tyckt det var konstigt att "svågern" sagt till mig att han gjort så gott som allt arbete själv på de tre fastigheterna som har renoverats eller byggts om. när jag berättat det skrattade tjänstemannen till. Det hävdar han fortfarande och påstod det under besiktningen med tillade tjänstemannen. (De tre sakfelen som jag nu rättar fetade).

Du hävdar att jag anser att de inte skall få bygglov för Sockenmagasinet nu i efterhand. Det har jag aldrig skrivit och tycker det inte heller.

Det är obehagligt när folk lägger ord i ens mun som man inte sagt. Du har en faibless för att fantisera fram vad andra människor tänker och tycker - det funkar ganska bra i anonymitet eller om man sitter och dillar ihop kioskdeckare men inte i verkliga livet.

Jag har inte citerat dig någonstans och jag har inte lagt några ord i din mun. Och du har själv inte rättat några sakfel i mitt inlägg, eftersom där inte finns några. Märk väl att jag inleder min beskrivning av hur det gått till vid besiktningen den 16 maj med orden:"Apropå HM:s inlägg". Jag har alltså varken citerat dig eller kommenterat vad du skriver. Jag bara apostroferar dig och tar upp ämnet som sådant - alltså att Rickard Damm måste påstå att han byggt allt själv eftersom han inte gärna kan medge att han avlönat den anlitade personalen svart. Han har även skriftligt till Skatteverket påstått att han själv renoverat byggnaderna, vilket du tydligen inte känner till.

Ingen som läser ditt eget inlägg om spannmålsmagasinet kan väl för övrigt tolka det du skriver som att du i själva verket tycker Nujens ombyggnad av spannmålsmgasinet är OK och bör belönas med bygglov i efterhand.

Du får naturligtvis prata med vem du vill och även skriva vad du vill. Men din egen aktivitet i anknytning till Nujen-Akilovärendet gör faktiskt mer skada än nytta, även om du själv inte tycks inse varför. Men fortsätt för all del med att försöka väcka uppmärksamhet kring din egen person - med eller utan plakat. Vi anonyma har helt enkelt inte det behovet.
Citera
2019-12-28, 19:38
Medlem
För att återgå till huvudämnet för den här tråden. Penningtvätt är ett brott oavsett om det är kopplat till terrorism eller inte. Det spelar alltså ingen roll vart de tvättade pengarna går - till terrorism eller till fastighetsinköp. Att avlöna svart arbetskraft utan att betala skatt och sociala avgifter är inte bara ett brott mot bestämmelserna i skattebrottslagen det är nästan alltid också ett penningtvättsbrott. Jag förstår inte dem, som tvärsäkert säger sig veta att Nujens inte skulle kunna tänka sig att stödja en terroristorganisation som PKK eller någon av PKK:s många syster- och dotterorganisationer ekonomiskt.

Följande varningslampor skall enlig protokollet blinka samtidigt:

1. Stora finansiella resurser - både vita och svarta pengar
2. Muslimsk familj från oroshärd i Mellanöstern
3. Utvecklat kontaktnät i Sverige och utomlands
4. Radikalt politiskt engagemang för "hemlandet" Kurdistan
5. Aggressivt beteende på sociala medier med stöd åt bl.a. PKK

Tillägg: Det jag menar med detta är inte att utpeka familjen Nujen som en säkerhetsrisk utan bara att säkerhetspolisen haft god anledning att förhöra familjen om dess koppling till Rakhmat Akilov och förhöra Mamoste Nujen, Debbie Nujen och Rickard Damm om varför de överfört drygt 85 000 kronor till honom. Varken polis eller säkerhetspolis gjorde detta (om vi skall tro öppna källor) och många med mig anser nog att de därvid missskött sitt uppdrag.
Senast redigerad av medianox 2019-12-28 kl. 19:47.
Citera
2019-12-28, 19:46
Medlem
Citat:
Jag har inte citerat dig någonstans och jag har inte lagt några ord i din mun. Och du har själv inte rättat några sakfel i mitt inlägg, eftersom där inte finns några. Märk väl att jag inleder min beskrivning av hur det gått till vid besiktningen den 16 maj med orden:"Apropå HM:s inlägg". Jag har alltså varken citerat dig eller kommenterat vad du skriver. Jag bara apostroferar dig och tar upp ämnet som sådant - alltså att Rickard Damm måste påstå att han byggt allt själv eftersom han inte gärna kan medge att han avlönat den anlitade personalen svart. Han har även skriftligt till Skatteverket påstått att han själv renoverat byggnaderna, vilket du tydligen inte känner till.

Ingen som läser ditt eget inlägg om spannmålsmagasinet kan väl för övrigt tolka det du skriver som att du i själva verket tycker Nujens ombyggnad av spannmålsmgasinet är OK och bör belönas med bygglov i efterhand.

Du får naturligtvis prata med vem du vill och även skriva vad du vill. Men din egen aktivitet i anknytning till Nujen-Akilovärendet gör faktiskt mer skada än nytta, även om du själv inte tycks inse varför. Men fortsätt för all del med att försöka väcka uppmärksamhet kring din egen person - med eller utan plakat. Vi anonyma har helt enkelt inte det behovet.

Det är väl ungefär tionde gången du drar in mig i dina inlägg sedan avstängningen. Om du nödvändigtvis skall dra in mig så påstå då inte att jag anser saker jag faktiskt inte anser och var noga med att återberätta saker jag berättat i inlägg korrekt.

Jag har inte haft någon som helst skäl eller vilja att kommentera dig och dina skrivelser. Tror faktiskt att andra intresserade av det här ämnet gärna avstår från att läsa gräl och tjafs oss emellan nu igen.

Dessutom vill jag inte äventyra mitt konto på flashback. Jag har läst snart 20 år här och varit medlem nästan lika länge. Det finns en massa ämnen som intresserar mig på flashback och inte bara politiska.
Citera
2019-12-28, 19:47
Medlem
Sven-Gustafs avatar
Citat:

Självklart utgör 85.000 en struntsumma för statskassan, det har jag inte förnekat. Personen jag citerade har, enligt sig själv, inte läst tråden och kan därför, om han talar sanning, tro att det är det beloppet det slutar vid. Toppen av isberget, som sagt.

Han har alltså inte läst tråden, men anser ändå att den bör läggas ned, under ovannämnda förevändning och p.g.a. kurdernas insats mot IS (ja, faktiskt!). Han skulle nog föredra ingen utredning alls, om jag får gissa. För mig är inte utredningstakten så viktig, bara det blir av. Özz & co får gärna svetta sig möra innan de läggs på grillen.

Varenda människa med tillgång till massmedia vet att Özz sannolikt är mer eller mindre välbärgad. Han har den typen av engagemang - public service, "demokratidagar" och "föreläsningar". Han tillhör inte bara makteliten, han aspirerar till den ekonomiska dito, vet vi som tittat lite närmare på honom och familjen. De är helt enkelt ohyggligt giriga och falskspelande.

Nix, ingen har, efter de första ilskna dagarnas anstormning, framfört uppfattningen att Özz är IS-sympatisör. Jag vet inte vad han gillar mest inom politiken. Kan det vara PKK?

Familjen kanske har en akt hos Säpo som gör det självklart att Özz omöjligen kan stödja IS. Trots det är det anmärkningsvärt att inget förhör ägde rum. Möjligen har de honom på lut för andra ärenden och vill inte väcka den björn ... Konstigt ändå.
Senast redigerad av Sven-Gustaf 2019-12-28 kl. 20:00.
Citera
2019-12-28, 19:59
Medlem
Citat:
Det är väl ungefär tionde gången du drar in mig i dina inlägg sedan avstängningen. Om du nödvändigtvis skall dra in mig så påstå då inte att jag anser saker jag faktiskt inte anser och var noga med att återberätta saker jag berättat i inlägg korrekt.

Jag har inte haft någon som helst skäl eller vilja att kommentera dig och dina skrivelser. Tror faktiskt att andra intresserade av det här ämnet gärna avstår från att läsa gräl och tjafs oss emellan nu igen.

Dessutom vill jag inte äventyra mitt konto på flashback. Jag har läst snart 20 år här och varit medlem nästan lika länge. Det finns en massa ämnen som intresserar mig på flashback och inte bara politiska.

Det bästa för Nujenärendets fortsatta handläggning vore hursomhelst om du helt lät bli att ringa runt och pladdra med tjänstemän och politiker och även lät bli att skriva narcicisstiska insändare om det. Har du inte förstått att även förtroendemännen i kommunen, bland andra din vän ordföranden i före detta byggnadsnämnden, har haft sitt finger med i spelet. Jag har inte kommenterat dina inlägg i den här tråden efter din avstängning och har inte heller "återberättat" någoning av ditt trams. God natt med dig och försök se livet från den ljusa sidan som omväxling.
Citera
2019-12-28, 20:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sven-Gustaf
Självklart utgör 85.000 en struntsumma för statskassan, det har jag inte förnekat. Personen jag citerade har, enligt sig själv, inte läst tråden och kan därför, om han talar sanning, tro att det är det beloppet det slutar vid. Toppen av isberget, som sagt.

Han har alltså inte läst tråden, men anser ändå att den bör läggas ned, under ovannämnda förevändning och p.g.a. kurdernas insats mot IS (ja, faktiskt!). Han skulle nog föredra ingen utredning alls, om jag får gissa. För mig är inte utredningstakten så viktig, bara det blir av. Özz & co får gärna svetta sig möra innan de läggs på grillen.

Varenda människa med tillgång till massmedia vet att Özz sannolikt är mer eller mindre välbärgad. Han har den typen av engagemang - public service, "demokratidagar" och "föreläsningar". Han tillhör inte bara makteliten, han aspirerar till den ekonomiska dito, vet vi som tittat lite närmare på honom och familjen. De är helt enkelt ohyggligt giriga och falskspelande.

Nix, ingen har, efter de första ilskna dagarnas anstormning, framfört uppfattningen att Özz är IS-sympatisör. Jag vet inte vad han gillar mest inom politiken. Kan det vara PKK?

Familjen kanske har en akt hos Säpo som gör det självklart att Özz omöjligen kan stödja IS. Trots det är det anmärkningsvärt att inget förhör ägde rum. Möjligen har de honom på lut för andra ärenden och vill inte väcka den björn ... Konstigt ändå.

Jag vill inte spekulera i vad han vill säga med sina inlägg och känner mig inte manad att besvara dem.

Däremot ligger det en poäng i att det enda skattemyndigheterna fått veta är de 85.000 och innan de undersökt vet de inte mer än så. Nu verkar de ju ställt frågor till regionen angående denna släkt och deras fastigheter om man skall tro MBN-ordföranden som svarade mig.

Omfattningen av byggenskap i form av renoveringar och ombyggnader som har skett utan att byggfirmor varit inblandade är jag veterligen den första som tar upp offentligt och he he... man kan ju inte begära att ekobrottsutredare läser ens skriverier i förväg. :-)
Citera
2019-12-28, 21:19
Medlem
Citat:
Det bästa för Nujenärendets fortsatta handläggning vore hursomhelst om du helt lät bli att ringa runt och pladdra med tjänstemän och politiker och även lät bli att skriva narcicisstiska insändare om det. Har du inte förstått att även förtroendemännen i kommunen, bland andra din vän ordföranden i före detta byggnadsnämnden, har haft sitt finger med i spelet. Jag har inte kommenterat dina inlägg i den här tråden efter din avstängning och har inte heller "återberättat" någoning av ditt trams. God natt med dig och försök se livet från den ljusa sidan som omväxling.

Karl-Allan Nordblom Mp var den politiker som beskrev hur man skulle göra en anmälan om "olovligt byggande" så att byggnadsnämnden skulle agera direkt och inte nedprioritera. Man skulle lämna konkreta bevis, tex bilder; på det olovliga byggandet. Den andra maj sände jag en tilläggsanmälan till regionen bifogade bilder och redogjorde vilket "olovligt byggande" de visade på Sockenmagasinet. Vad som hände 3 maj vet du redan... :-)

Han beskrev helt enkelt hur byggnadsnämnden arbetade med anmälningar och vi är inte vänner. Jag kan inte begripa varifrån du får det. Jag gillar honom och om jag får gissa så tror jag det är ömsesidigt men jag vet inte vilken gång i ordningen du skriver att vi är vänner. Vilket OT!

Ständigt dessa slängar hit och dit. Om jag är så obetydlig, föraktad och meningslös: Varför då inte helt enkelt ignorera mig.

Jag har hur lätt som helst att ignorera dig så länge du inte drar in mig i dina skriverier. Kände inte någon som helst lust att angripa dig när du lade in förtalsartikel av Katerina Janouch som någon AFA/Expo skrivit.

Nu har du ju skrivit ytterligare ett inlägg med en rad nedlåtande och elaka epitet riktade mot mig. Det känns nästan som det enda du har att komma med är att skapa gräl och uppmärksamhet kring ditt nick. Ägna dig du åt att skriva brev till "herr minister Damberg" eller vad du titulerar honom som och förr all del skulle det vara mycket intressant att få läsa hans svar här i tråden när du fått det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in