Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2019-12-23, 11:12
Medlem
Ja, det är två ärenden hos länsstyrelsen, 2680 och 2681. De inkom från regionen den 9 juli, den 15 juli beslutade länsstyrelsen att avslå begäran om inhibition. Sedan dess verkar inget ha hänt, inga handlingar eller åtgärder verkar vara registrerade i ärendena i diariet iallafall... ?
Citera
2019-12-23, 15:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Enne
Ja, det är två ärenden hos länsstyrelsen, 2680 och 2681. De inkom från regionen den 9 juli, den 15 juli beslutade länsstyrelsen att avslå begäran om inhibition. Sedan dess verkar inget ha hänt, inga handlingar eller åtgärder verkar vara registrerade i ärendena i diariet iallafall... ?

Man undrar ju egentligen om det ens är en överklagan angående bygglov och beslutet att de skulle söka sådana 1 november. De skriver ju inte att de inte behöver begära bygglov och inte heller att byggande inte skett olovligt. I stort sett godkänner de beslutet men skyller sina misstag på andra. När det gäller det så är det ju mer en klagan över att de inte anser regionen och mäklaren upplyst dem som de anser att de borde gjort. Det där att de inte blivit upplysta är ju både svårt att bevisa och motbevisa men hur som helst gäller lagar för det. Det där kan de aldrig komma ur. Möjligtvis anmäla mäklaren (han har ju även haft politiska uppdrag i L men avgick) eller om det var några oriktigheter i köpehandlingarna dra det inför domstol men bygglov är det de som skall söka nu i efterhamnd hursomhelst. Om de nu inte vill låta köpet gå tillbaka. :-)

När länsstyrelsen behandlar överklagan är det första, enligt mailet jag fick, att begära utlåtande från regionen. Den/de begäran och svaret bör även hamna i regionens diarium.
Senast redigerad av hannes.muller 2019-12-23 kl. 16:03.
Citera
2019-12-25, 09:36
Medlem
Citat från Aftonbladet hämtat ur en artikel om Hatet på Flashback av Karin Östman och Richard Ashberg publicerad den 11 februari 2015:

"Özz Nûjen säger att han försöker att inte bry sig om det som skrivs om honom.
– Oftast har man nog gjort något bra om folk snackar skit om en på Flashback, säger han."

Özz Nujen hade just lagt det vinnande budet på de två skolfastigheterna i Tingstäde...
Citera
2019-12-25, 10:37
Medlem
En annan artikel publicerades i SvD för en vecka sen. Tydligen är det relevant att få Özz åsikt om resmål också.

I samband med ett kafe i Visby nämner han "ett hus på Gotland", är det Skolan eller Zetterling han avser?
Citat:
Resefavoriter
Özz Nûjen: ”På MJ’s har jag bott, ätit och blivit full”

5 / 5
Visby | Kafé
H10
Jag har ett hus på Gotland tillsammans med min syster och då blir det naturligt att vara mycket i Visby – en stad som jag fullkomligen älskar.
Citera
2019-12-25, 11:05
Medlem
Jag har nu skrivit mer än 600 inlägg i vad jag från början kallade "Nujen-Akilovärendet". Om Özz Nujen har läst dem, vet jag inte, men han kan knappast beskylla mig för att ha varit hatisk. Jag ser helt enkelt Flashback som en utmärkt plats för "publicering" av sådana skrivelser och sådant bevismaterial, som knappast skulle ha kunnat redovisas någon annanstans. Någon har tyckt, att jag därmed ockuperat eller till och med kidnappat tråden. Det enda försvar jag kan uppbringa är, att detta ändå bara är en av Flashbacks tusentals diskussionsämnen och -trådar.

Som zurfarn uttryckte det häromdagen - den här tråden har nu nått vägs ände. Så vill jag nog även beskriva mitt eget förhållandevis långa liv. Jag har för säkerhets skull redan nu medan min son är här börjat förbereda vår gemensamma skrivelse till herr inrikesminister Mikael Damberg. För mig handlar ärendet i grund och botten mer om misstänkt penningtvätt och finansiering av terrorism än om olovligt byggande och svarta lönebetalningar. Detta kommer jag att utveckla närmare i skrivelsen, liksom försöken till mörkläggning och medias totala tystnad om saken.

Någon i tråden har påstått, att jag och min son är en och densamma - vilket påstående härmed dementeras. Mina två första skrivelser till Advokatsamfundet skrev jag helt själv utan att ens ha tanken på att dra in min son i saken. Vi har därefter haft ett gott samarbete - ett första utkast till samtliga skrivelser och brev har min son fått via mail från mig - därefter har vi diskuterat och gjort ändringar. De brev och skrivelser som min son till slut utan vidare invändningar har godänt har han signerat med "N.N.", de skrivelser och brev han har haft bestående nvändningar mot har jag själv fått signera med "medianox". Det kan således ur rent juridisk synpunkt finnas en viss (kvalitets-?)skillnad mellan våra olika skrivelser. Det kan ju också tänkas att vi - förhoppningsvis efter min död - avslöjas med våra riktiga namn - då slipper min son i vart fall stå för mina egna utsvävningar.
Citera
2019-12-25, 11:25
Medlem
Fethetens avatar
Medianox, du har bidragit enormt till tråden och jag hoppas att inte allt varit förgäves. Jag vill även hylla Enne som fyllt på med lokal kännedom och lyft Debbies överklagan på olovligt bygglov som irriterade mig mycket.
Efter att följt denna tråd från sommaren 18 är jag minst lika irriterad på Debbie som Özz, hon har verkligen visat hur fel systemet är och i synnerhet Advokatsamfundet.
Hur de kunde fria henne är för mig det ultimata beviset på att samfundet är helt korrupt.

Min sammanfattning av olagligheterna som pågått är:
Svartbetalning till illegala immigranter (och antagligen uppehälle)
Olovlig byggnad
Olovlig hotellverksamhet
Skenboende

Jag tror ännu inte att denna tråd nått sin ände på ett tag, om inte rättvisa skipas kommer denna tråd leva som exempel på hur korrupt och dekadent vårt samhälle blivit, i synnerhet Gotland.
Citera
2019-12-25, 12:31
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av medianox
Jag har nu skrivit mer än 600 inlägg i vad jag från början kallade "Nujen-Akilovärendet". Om Özz Nujen har läst dem, vet jag inte, men han kan knappast beskylla mig för att ha varit hatisk. Jag ser helt enkelt Flashback som en utmärkt plats för "publicering" av sådana skrivelser och sådant bevismaterial, som knappast skulle ha kunnat redovisas någon annanstans. Någon har tyckt, att jag därmed ockuperat eller till och med kidnappat tråden. Det enda försvar jag kan uppbringa är, att detta ändå bara är en av Flashbacks tusentals diskussionsämnen och -trådar.

Som zurfarn uttryckte det häromdagen - den här tråden har nu nått vägs ände. Så vill jag nog även beskriva mitt eget förhållandevis långa liv. Jag har för säkerhets skull redan nu medan min son är här börjat förbereda vår gemensamma skrivelse till herr inrikesminister Mikael Damberg. För mig handlar ärendet i grund och botten mer om misstänkt penningtvätt och finansiering av terrorism än om olovligt byggande och svarta lönebetalningar. Detta kommer jag att utveckla närmare i skrivelsen, liksom försöken till mörkläggning och medias totala tystnad om saken.

Någon i tråden har påstått, att jag och min son är en och densamma - vilket påstående härmed dementeras. Mina två första skrivelser till Advokatsamfundet skrev jag helt själv utan att ens ha tanken på att dra in min son i saken. Vi har därefter haft ett gott samarbete - ett första utkast till samtliga skrivelser och brev har min son fått via mail från mig - därefter har vi diskuterat och gjort ändringar. De brev och skrivelser som min son till slut utan vidare invändningar har godänt har han signerat med "N.N.", de skrivelser och brev han har haft bestående nvändningar mot har jag själv fått signera med "medianox". Det kan således ur rent juridisk synpunkt finnas en viss (kvalitets-?)skillnad mellan våra olika skrivelser. Det kan ju också tänkas att vi - förhoppningsvis efter min död - avslöjas med våra riktiga namn - då slipper min son i vart fall stå för mina egna utsvävningar.
Jag kan bara instämma i att penningtvätt & terrorfinansiering är det grövsta i den här affären.
Citera
2019-12-25, 13:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
Jag kan bara instämma i att penningtvätt & terrorfinansiering är det grövsta i den här affären.

Som signaturen Ottokar för någon vecka sedan påpekade, så är det svårt att komma längre i att klara ut brottsmisstankarna mot Nujens utan en finansiell utredning och taxeringsrevision av familjens företag och fastigheter. En sådan kan bara genomföras av polisen eller skattebrottsenhetens utredare tillsammans med åklagare. Att Özz Nujen själv har påstått att hela mångmiljonprojektet i Tingstäde har finansierats helt och hållet med privata medel borde i normalfallet väcka stor uppmärksamhet hos Skatteverkets kontrollpersonal. För inte kan man betala flera miljoner kronor via privata kanaler utan att ha fått pengarna någonstans ifrån. Inte ett öre har enligt Özz Nujen själv betalats från något av hans egna företag. Varifrån fick han, systern och svågern i så fall alla miljonerna? Belåningen av fastigheten Tingstäde Nystugu 1:125 kan inte ha räckt särskilt långt! Alla lampor som skall alarmera om penningtvättsbrott blinkar vad jag kan se för fullt.

Tillägg: Man måste vara litet försiktig när man kopplar brottsanklagelser till namngivna personer.
Även på sociala medier och Flashback gäller givetvis "förtalslagstiftningen". Det är däremot inget brott att som Eva Ahlin informera GA:s läsekrets om att Skatteverket har begärt att få uppgifter/handlingar utlämnade i ärendet från MBN (även om hon skulle ha namngivit Özz Nujen). Tingsrättsdomen nyligen mot Cissi Wallin är det senaste exemplet på att man kan bli fälld för grovt förtal fastän sanningshalten i brottsanklagelsen i sig aldrig prövas av domstolen.
Senast redigerad av medianox 2019-12-25 kl. 13:32.
Citera
2019-12-25, 13:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fetheten
Medianox, du har bidragit enormt till tråden och jag hoppas att inte allt varit förgäves. Jag vill även hylla Enne som fyllt på med lokal kännedom och lyft Debbies överklagan på olovligt bygglov som irriterade mig mycket.
Efter att följt denna tråd från sommaren 18 är jag minst lika irriterad på Debbie som Özz, hon har verkligen visat hur fel systemet är och i synnerhet Advokatsamfundet.
Hur de kunde fria henne är för mig det ultimata beviset på att samfundet är helt korrupt.

Min sammanfattning av olagligheterna som pågått är:
Svartbetalning till illegala immigranter (och antagligen uppehälle)
Olovlig byggnad
Olovlig hotellverksamhet
Skenboende

Jag tror ännu inte att denna tråd nått sin ände på ett tag, om inte rättvisa skipas kommer denna tråd leva som exempel på hur korrupt och dekadent vårt samhälle blivit, i synnerhet Gotland.

Du har nog all anledning att vara lika irriterad på Debbie Nujen som på Özz Nujen. Debbie Nujens eget kontaktnät tillsammans med broderns gör tydligen familjen om inte oåtkomligt så åtminstone mycket svåråtkomlig för rättvisan. Vi skall inte glömma bort att Debbie Nujen till sitt försvar anlitat en advokat som av samfundet anses vara en av Sveriges främsta experter på just ekobrott. Han fick Mona Sahlins ekonomiska förbrytelser med inslag av bedrägeri och urkundsförfalskning att i straffhänseende närmast att liknas vid ett varuhussnatteri. Han fick också Margot Wallströms korrupta lägenhetsaffär att framstå som en oskyldig gåva från partikamraterna på Kommunal. Så vi skall inte underskatta stjärnadvokaten Tomas Nilsson. Det som förundrar mig är dock att han låtit Debbie Nujen själv författa överklagandet av MBN:s beslut till länsstyrelsen. Det är ett riktigt dåligt aktstycke, som man knappast tror har en medlem av Advokatsamfundet som upphovsman.
Senast redigerad av medianox 2019-12-25 kl. 13:52.
Citera
2019-12-26, 13:16
Medlem
Lite lokal uppdatering. En bil registrerad på svågern har stått parkerad vid Skolan över julhelgen. Någon belysning har varit tänd inne, men inga personer har synts till. Gazeligården står tom. Ingen verksamhet har noterats vid Villa Zetterling, det är uppenbart att ingen bor där permanent. (Tips till Skatteverket!).

För att vara en "släktgård" är det väldigt sällan som släkten verkar utnyttja husen på Gotland...
Citera
2019-12-26, 15:51
Medlem
Brottinators avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enne
Lite lokal uppdatering. En bil registrerad på svågern har stått parkerad vid Skolan över julhelgen. Någon belysning har varit tänd inne, men inga personer har synts till. Gazeligården står tom. Ingen verksamhet har noterats vid Villa Zetterling, det är uppenbart att ingen bor där permanent. (Tips till Skatteverket!).

För att vara en "släktgård" är det väldigt sällan som släkten verkar utnyttja husen på Gotland...

Hur mycket går snacket på byn? Viskas det i kassaköer osv?
Citera
2019-12-27, 08:01
Medlem
Det finns ju ett par saker av betydelse jag har att berätta. Här i detta inlägg kommer det av betydelse för själva sakfrågan.

När nyheten om transaktionerna på 85.000 från familjen/klanen Nujjen till Akilov för vad han uppgav svartarbete åt honom och några landsmän blev kända diskuterades det om man skulle kunna se betalningarna som stöd till terrorism.

Avsiktligt stöd till terrorism är det få som tror det var och ännu färre som tror att Nujjens kan bli dömda för det. Jag tror knappast Nujjens vill ge sådant och jag tror inte heller de har symopatier för islamism.

Däremot är det ganska troligt att de vet att Akilov och hans kompisar var islamister och att de tycker sådana skall få asyl som flyktingar i Sverige. Kan hända att Nujjens själva tyckte de gjorde en god gärning med att anlita dem så de kan hålla sig kvar och livnära sig tills de fått pappren klara.

Både Özz Nujjen (som har haft ett jobb som komikerdär man vad jag tror ofta får typ hälten svart/hälften vitt tidigare vill jag säga för nu anlitas han i högre grad av statlig propagandaapparat) och Debbie Nujjen (som delvis arbetar med asyl där advokater kan få svart extra för att ta sig att ordna asyl av den sökande) kan ha haft ordentligt med extrapengar som de behövt tvätta. Som alla andra tror jag knappast betalningarna till Akilov var en engångsföreteelse utan det kan finnas massor annat att upptäcka om man granskar deras kontoutdrag.

Det var väl de misstankarna och det konstiga att inte skattebrottsutredare hade börjat nysta i detta folk här i tråden mfl började fundera på hur mycket byggenskap och renioveringar som skett på deras fastigheter (då kände jag ju bara till två och var de låg) som gjorde att jag åkte upp för att titta. Det här var ju faktiskt om jag minns rätt innan Janne Josefsson intervjun.

Idiotiskt nog hade jag pladdrat här i tråden och när jag som bor på södra ön kom dit för att smyga runt och fota även interiört så möttes jag av en arbetsklädd medelålders man utanför tomten. Han hade gissningsvis blivit tipsad av polisen.

Hur som helst presenterade han sig som Richard Damm och berättade en massa för mig och var allmänt pratglad och trevlig. Han visste också att jag var där för att rapportera på flashback eftersom jag sade det till honom. Det som var väldigt märkvärdigt bland allt han berättade var att han sade sig gjor allt arbete själv på fastigheterna utom det lilla som var på hög höjd och ställningar eftersom han var höjdrädd. Till det lilla hade de anlitat andra vilket varit Akilov med landsmän. När man vet hans arbete som lägre chef på Telia och han är bosatt i Stockholm med familj så är det totalt omöjligt att det där inte var en ren lögn. Lögnen tyder på att inte byggfirmor anlitats utan det pågått massor av rent svartarbete på fastigheterna för det är ju långt över 1000 kvm som renoverats och byggts om.

Nu i våras jag gjort ett tillägg med fotografier av det tidigare oinredda spannmålsmagasinet som byggts om till sommarhus (vilket i högsta grad är en bygglovsplikig åtgärd) och fått meddelande att en inspektion skulle ske den 16 maj på fastigheterna ringde jag till en tjänsteman i början av juni för att fråga om hur ärendet skulle fortskrida.

Det blev ett ganska långt samtal och jag fick den information jag ville få. Tjänstemannen och jag började sedan prata om hur jag börjat fundera på detta ärende. Jag berättade om mitt samtal med "svågern", att han var trevlig och pratglad och att han berättat för mig att han gjort nästan allt arbete med renooveringar och ombyggnader själv vilket jag uppfattat som fullkomligt osannolikt och en korkad lögn för att dölja svartarbete. Tjänstemannen garvade till när jag berättat detta och tillade: Under inspektionen av de tre fastigheterna (1400 kvm golvyta) påstod han fortfarande att han gjort nästan allt arbete själv på sin fritid!

Nujjens framför alltså denna helt genomskinliga lögn fortfarande och om de varit så vårdslösa att inte använda reda kontanter till Akilov så kan man hysa stora förhoppningar att en massa annat konstigt upptäcks på kontoutdrag om skattemyndigheter tar ut dem.

Enligt MBN ordfröranden på Gotland har de ju skattemyndigheter ju även börjat göra detta men det skall man ju ändå ta som en lite osäker uppgift.

Jag känner att jag själv inte kan göra mycket mer offentligt kring detta vad jag tror. Jag har visserligen kvar mitt plakat från i somras och kanske jag dammar av det i jannuari när Özz Nujjen uppträder här igen. (Andra öbor får också komma dit och göra på ert vis.) Den där insändaren häromsistens och att få Katerina Janouch att skriva om det var det sista jag kunde komma på och just när detta pågick ville jag inte skriva om det här.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in