2019-12-21, 18:33
  #6529
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GutsAndGlory
Satt och filosoferade på toaletten under kvällen och kom på en fråga till någon kunnig här. Kroppens egna testo peakar ju på morgonen och dalar mot kvällen. Det påverkas även av att man äter/är stressad/sover dåligt.

Men hur är det med exogent testosteron som nebido? Där får man ju en väldigt hög peak och sedan går det långsamt neråt. Påverkas nebido av samma faktorer som kroppens egna testosteron? Dvs matintag/sömn/stress osv.

Jag förstår ju att det är andra hormoner som påverkar att ens naturliga testosteron sänks under dagen, men om samma faktorer påverkar exogent testosteron; hur fungerar det då?

Påverkar inte eftersom du har ett cirkulerande testosteron tillsatt utifrån. Stress mm påverkar HPG-axeln. Den stängs av ändå vid exogen tillförsel.
Citera
2019-12-21, 19:04
  #6530
Medlem
BFG9000s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VillJalentine
Sjukt att jag hade haft ett liv idag om jag hade fått TRT men överväger självmord istället för att ingen vill ge mig det. Troligtvis för att jag har psykisks besvär (diagnoser) något jag tror beror på låg testo och sömnproblem. Har aldrig känt igen mig i dom.

Hur såg dina sömnproblem ut då? Insomningsproblem enbart?
Ja, nästan enbart insomningen. Men min sömn har blivit klart bättre överlag. Så kan lättare somna om efter man gått upp o pinkat, även om att just somna om brukade inte va så problematiskt innan.

Jag vet inte hur gammal du är men du har sorgligt låga nivåer som ingen man kan må optimalt på. Även om testot inte kommer lösa alla dina problem med diagnoser osv. Men jag är övertygad om att lågt testo kan leda till diagnoser. Vem som helst skulle bli deprimerad av lågt testo. Säkert vissa skulle må okej på din nivå, andra skulle bli självmordsbenägna. Dock går det inte att må superbra på 13nmol.

Jag hade gett TRT en chans innan du bestämmer dig för självmord (som jag också upplevde kring din nivå). Som någon skrev, väldigt billigt och enkelt. Inte så svårt att läsa på om allt man behöver. Strunta i vården, de kommer inte hjälpa dig. De vill inte äventyra sitt leg för att ge dig anabola och göra dig mer maskulin.
Citera
2019-12-21, 20:08
  #6531
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BFG9000
Ja, nästan enbart insomningen. Men min sömn har blivit klart bättre överlag. Så kan lättare somna om efter man gått upp o pinkat, även om att just somna om brukade inte va så problematiskt innan.

Jag vet inte hur gammal du är men du har sorgligt låga nivåer som ingen man kan må optimalt på. Även om testot inte kommer lösa alla dina problem med diagnoser osv. Men jag är övertygad om att lågt testo kan leda till diagnoser. Vem som helst skulle bli deprimerad av lågt testo. Säkert vissa skulle må okej på din nivå, andra skulle bli självmordsbenägna. Dock går det inte att må superbra på 13nmol.

Jag hade gett TRT en chans innan du bestämmer dig för självmord (som jag också upplevde kring din nivå). Som någon skrev, väldigt billigt och enkelt. Inte så svårt att läsa på om allt man behöver. Strunta i vården, de kommer inte hjälpa dig. De vill inte äventyra sitt leg för att ge dig anabola och göra dig mer maskulin.

Jag vill ju veta varför jag har låg T. Men samtidigt känner jag att livet rinner iväg och jag vill kunna njuta av livet med sex och träning och att må bra innan man blir för gammal.
Citera
2019-12-21, 20:43
  #6532
Medlem
BFG9000s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VillJalentine
Jag vill ju veta varför jag har låg T. Men samtidigt känner jag att livet rinner iväg och jag vill kunna njuta av livet med sex och träning och att må bra innan man blir för gammal.
Ja, förstår. Jag vet inte hur villiga de är att utreda det när de anser att du har normala nivåer, även om du är relativt ung. Men någon annan här kan nog ge bättre svar på det.
Vad är ditt SHBG? En 50+ man kan ha runt 15nmol normalt för att sätta din nivå i perspektiv.
Citera
2019-12-21, 20:44
  #6533
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BFG9000
Ja, förstår. Jag vet inte hur villiga de är att utreda det när de anser att du har normala nivåer, även om du är relativt ung. Men någon annan här kan nog ge bättre svar på det.
Vad är ditt SHBG? En 50+ man kan ha runt 15nmol normalt för att sätta din nivå i perspektiv.

Mitt SHBG låg på 28 har jag för mig. Jag ska få en utredning nu i januari med blodprover igen hos endokrinolog. Ska tjata till mig en MRI av hjärnan också.
Citera
2019-12-21, 21:10
  #6534
Medlem
BFG9000s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VillJalentine
Mitt SHBG låg på 28 har jag för mig. Jag ska få en utredning nu i januari med blodprover igen hos endokrinolog. Ska tjata till mig en MRI av hjärnan också.
Okej, inte så högt SHBG mao. Spännande, glöm inte att uppdatera i tråden om det.
Citera
2019-12-21, 21:35
  #6535
Medlem
Exodus78s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cashisking
Testa att applicera på axlarna istället, för mig gjorde det stor skillnad både i absorption, samt även vad det kändes som, lägre östrogeneffekter. Teorin är väl att det är mindre fett på axlarna vilket ger mindre omvandling till östrogen.

Jag har gått på tostrex i snart 1år, haft möjlighet att byta till nebido men fått så bra resultat på gelen så jag känner att jag inte vill ge mig in i bergodalbanan med nebido om det inte behövs

Har gjort lite tester i samråd med min läkare där vi testat doser och b.la lotion efter, fått följande resultat

6 pump på magen (någorlunda hårig mage) - testosteron 24 3h efter applicering

6 pump på magen (rakat bort ev hår) - testosteron 31 3h efter applicering

6 pump på magen (rakat bort ev hår) nyligen skrubbat området (2 dagar före) och smort in lotion 1h efter - 35 nmol

6 pump på axlarna - 42 nmol

6 pump på axlarna, nyligen skrubbat (precis före) och lotion 1h efter - >51nmol

4 pump på axlarna, nyligen skrubbat (2 dagar före) och lotion - 34 nmol

Alla tester har vi gjort med minst en vecka mellan så dosen har hunnit sätta sig, då det tar ca 3 dagar att uppnå steadystate. Jag har även på mig vinylhandskar när jag smörjer in mig, för då blir det ingen absorption in i tjocka huden på händerna vilket kan slösa bort gel. Och mindre risk för att sprida gel till andra.

Hoppas infon ovan kan vara till nytta för någon, för mig iaf blir det stor skillnad med skrubb en gång i veckan och lotion 1h efter. Jag använder Nivea express hydration (finns på apotea), torkar på några minuter och blir ej kladdig efter. Får inga utslag etc eller uttorkning av gelen heller

Mådde faktiskt inte bäst på högsta nivån, utan kunde känna av lite i brösten då och även lite trötthet som kanske beror på östrogen. Så försöker hålla mig på 4 pump på axlarna med lotion, alternativt 5-6 på magen (men det torkar mycket långsamma där)

Så slutsatser

- Raka bort ev hår, det påverkar jättemycket
- Skrubba området minst 1gång i veckan
- Smörj in med lotion efter applicering
- Har man torr hud normalt extra viktigt att smörja in sig regelbundet. Torr hud stoppar absorptionen
- Axlarna ger bäst effekt och torkar snabbast

Hej
För info:
1 månad på Tostrex - 3 klick på axlarna 5h efter smörjning gav mig 17nmol.

Mvh E
Citera
2019-12-21, 23:35
  #6536
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BFG9000
Okej, inte så högt SHBG mao. Spännande, glöm inte att uppdatera i tråden om det.

Ska uppdatera med glädje om jag måste använda snaran eller ej.
Citera
2019-12-22, 13:31
  #6537
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VillJalentine
Ska uppdatera med glädje om jag måste använda snaran eller ej.

Köpa testosteron illegalt är inte dyrt, och perfekt om du vill testa. Det är så mycket i mitt huvud så jag minns knappt vem som skrivit vad här, men du fick ingen hjälp genom sjukvården eller?
__________________
Senast redigerad av FlubberBlubber 2019-12-22 kl. 13:40.
Citera
2019-12-22, 13:38
  #6538
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FlubberBlubber
Köpa testosteron illegalt är inte dyrt, och perfekt om du vill testa. Det är så mycket i mitt huvud så jag minns knappt vad som skrivit vad här, men du fick ingen hjälp genom sjukvården eller?

Men det är ett jävla trassel att få tag i, doseringar åt helvete, orena produkter mm.
Nej jag får ingen hjälp men ska manipulera proverna jag ska ta snart för att sänka T.
Citera
2019-12-22, 15:36
  #6539
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VillJalentine
Men det är ett jävla trassel att få tag i, doseringar åt helvete, orena produkter mm.
Nej jag får ingen hjälp men ska manipulera proverna jag ska ta snart för att sänka T.

Jag sänkte mitt testosteron från 11 till 1.3 efter en vecka med lakrits och soja yoghurt
Citera
2019-12-22, 15:51
  #6540
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FlubberBlubber
Jag sänkte mitt testosteron från 11 till 1.3 efter en vecka med lakrits och soja yoghurt

Fy fan. Måste prövas.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in