2019-10-14, 12:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Arne.Anka
Googla på "p450 scc" och vad brist på pregnenolon kan leda till.

Mätt östradiol?

hcg aktiverar p450 scc, ett alternativ är tillskott med pregnenolon det är inte på långa vägar likvärdigt men hos vissa män har det positiv effekt och relativt lätt att få tag på.

Hej Arne och tack för svar

Ska googla det du rekommendera.

Mitt östradiol hade skjutit upp ganska mycket sista jag kolla låg på 200 där ref för män var att ligga under 120. Så började ta arimidex igen o gick ner till 102 på 2 veckor. Men nu känns det som om jag har kvar symptom och borde inte ligga på för högt östro. Ska ta nya prover under veckan o utvärdera.

Ska även kolla igenom pregnalon. Men kan få hcg utskrivet. Skulle vilja prova det på låg dos i combo med nebido. Men osäker hur lågt man ska börja med.

Jag tror dock själv att mina besvär ligger antigen i östrogenet som sticker iväg för snabbt. Eller så har jag fel på binjurarna som blir utmattade och ger mig besvär.

Oavsettvart problemet ligger hos mig så stort tack för dina svar.

Mvh
Citera
2019-10-18, 20:50
Medlem
Hej alla! Precis blivit utredd och diagnostiserad med hypogonadism.

Min läkare skrev ut tostrex 2% och jag har nu behandlat i drygt 3 veckor. Skillnaden är total. Gått från att i princip hamna i koma efter måltider och varit letargisk och deprimerad i de senaste två åren till att faktiskt klara av dagarna utan en tupplur och dessutom ha energi över till vardagliga aktiviteter och lite träning på det såklart!

Nu till frågan, har kört 6 pump om dagen och mår super på det. Men vissa dagar får jag känsliga bröstvårtor. Ibland svider de och ibland är de bara allmänt ”obehagliga”. Det är som sagt inte varje dag.

Har det med appliceringsområdena? Smörjer in låren och alternerar med magen. Har testat att sänka pumpen men då blir humöret istället väldigt svajigt.

Kan tillägga att jag låg på 7-8 nmol innan behandling och östrogenet var under minsta referensvärdet. Är det hormonerna som försöker uppnå balans?

Kan tyvärr inte springa till läkaren så fort det brinner lite i brösten och sedan att det blir bra ett par dagar.

//mvh ny på trt-tåget.
Citera
2019-10-18, 22:12
Medlem
Loafees avatar
Du ska kontakta läkaren och nämna detta. Inte genast, men gärna snart. Det du beskriver är början på gynekomasti, vilket du kan behöva behandla med tamoxifen. Detta är för övrigt en av svagheterna med tostrex, då det är snabbverkande och ger testonivåerna en snabb skjuts uppåt.

Appliceringsområdet är oväsentligt då det är din kropps hormonella balans som spökar.

Vissa får ingen gyno, andra får tuttar av att gå förbi en BB-tävling.

PS: Anledningen till att jag anser du ska kontakta läkaren är för att gynekomasti även innebär ökad risk för bröstcancer, som även män kan få.
Citera
2019-10-19, 09:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Loafee
Du ska kontakta läkaren och nämna detta. Inte genast, men gärna snart. Det du beskriver är början på gynekomasti, vilket du kan behöva behandla med tamoxifen. Detta är för övrigt en av svagheterna med tostrex, då det är snabbverkande och ger testonivåerna en snabb skjuts uppåt.

Appliceringsområdet är oväsentligt då det är din kropps hormonella balans som spökar.

PS: Anledningen till att jag anser du ska kontakta läkaren är för att gynekomasti även innebär ökad risk för bröstcancer, som även män kan få.

Kan vara förhöjt prolaktin också eller en kombination, östradiol höjer prolaktinet, när det höjs får man även känningar i bröst.
Citera
2019-10-19, 10:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GutsAndGlory
Hej alla! Precis blivit utredd och diagnostiserad med hypogonadism.

Min läkare skrev ut tostrex 2% och jag har nu behandlat i drygt 3 veckor. Skillnaden är total. Gått från att i princip hamna i koma efter måltider och varit letargisk och deprimerad i de senaste två åren till att faktiskt klara av dagarna utan en tupplur och dessutom ha energi över till vardagliga aktiviteter och lite träning på det såklart!

Nu till frågan, har kört 6 pump om dagen och mår super på det. Men vissa dagar får jag känsliga bröstvårtor. Ibland svider de och ibland är de bara allmänt ”obehagliga”. Det är som sagt inte varje dag.

Har det med appliceringsområdena? Smörjer in låren och alternerar med magen. Har testat att sänka pumpen men då blir humöret istället väldigt svajigt.

Kan tillägga att jag låg på 7-8 nmol innan behandling och östrogenet var under minsta referensvärdet. Är det hormonerna som försöker uppnå balans?

Kan tyvärr inte springa till läkaren så fort det brinner lite i brösten och sedan att det blir bra ett par dagar.

//mvh ny på trt-tåget.

Testa att applicera på axlarna istället, för mig gjorde det stor skillnad både i absorption, samt även vad det kändes som, lägre östrogeneffekter. Teorin är väl att det är mindre fett på axlarna vilket ger mindre omvandling till östrogen.

Jag har gått på tostrex i snart 1år, haft möjlighet att byta till nebido men fått så bra resultat på gelen så jag känner att jag inte vill ge mig in i bergodalbanan med nebido om det inte behövs

Har gjort lite tester i samråd med min läkare där vi testat doser och b.la lotion efter, fått följande resultat

6 pump på magen (någorlunda hårig mage) - testosteron 24 3h efter applicering

6 pump på magen (rakat bort ev hår) - testosteron 31 3h efter applicering

6 pump på magen (rakat bort ev hår) nyligen skrubbat området (2 dagar före) och smort in lotion 1h efter - 35 nmol

6 pump på axlarna - 42 nmol

6 pump på axlarna, nyligen skrubbat (precis före) och lotion 1h efter - >51nmol

4 pump på axlarna, nyligen skrubbat (2 dagar före) och lotion - 34 nmol

Alla tester har vi gjort med minst en vecka mellan så dosen har hunnit sätta sig, då det tar ca 3 dagar att uppnå steadystate. Jag har även på mig vinylhandskar när jag smörjer in mig, för då blir det ingen absorption in i tjocka huden på händerna vilket kan slösa bort gel. Och mindre risk för att sprida gel till andra.

Hoppas infon ovan kan vara till nytta för någon, för mig iaf blir det stor skillnad med skrubb en gång i veckan och lotion 1h efter. Jag använder Nivea express hydration (finns på apotea), torkar på några minuter och blir ej kladdig efter. Får inga utslag etc eller uttorkning av gelen heller

Mådde faktiskt inte bäst på högsta nivån, utan kunde känna av lite i brösten då och även lite trötthet som kanske beror på östrogen. Så försöker hålla mig på 4 pump på axlarna med lotion, alternativt 5-6 på magen (men det torkar mycket långsamma där)

Så slutsatser

- Raka bort ev hår, det påverkar jättemycket
- Skrubba området minst 1gång i veckan
- Smörj in med lotion efter applicering
- Har man torr hud normalt extra viktigt att smörja in sig regelbundet. Torr hud stoppar absorptionen
- Axlarna ger bäst effekt och torkar snabbast
Senast redigerad av cashisking 2019-10-19 kl. 10:51.
Citera
2019-10-19, 12:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Loafee

Kommer kontakta min läkare på måndag och kommer fråga om tamoxifen! Tack för råden
Citera
2019-10-19, 12:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cashisking
Testa att applicera på axlarna istället, för mig gjorde det stor skillnad både i absorption, samt även vad det kändes som, lägre östrogeneffekter. Teorin är väl att det är mindre fett på axlarna vilket ger mindre omvandling till östrogen.

Jag har gått på tostrex i snart 1år, haft möjlighet att byta till nebido men fått så bra resultat på gelen så jag känner att jag inte vill ge mig in i bergodalbanan med nebido om det inte behövs

Har gjort lite tester i samråd med min läkare där vi testat doser och b.la lotion efter, fått följande resultat

6 pump på magen (någorlunda hårig mage) - testosteron 24 3h efter applicering

6 pump på magen (rakat bort ev hår) - testosteron 31 3h efter applicering

6 pump på magen (rakat bort ev hår) nyligen skrubbat området (2 dagar före) och smort in lotion 1h efter - 35 nmol

6 pump på axlarna - 42 nmol

6 pump på axlarna, nyligen skrubbat (precis före) och lotion 1h efter - >51nmol

4 pump på axlarna, nyligen skrubbat (2 dagar före) och lotion - 34 nmol

Alla tester har vi gjort med minst en vecka mellan så dosen har hunnit sätta sig, då det tar ca 3 dagar att uppnå steadystate. Jag har även på mig vinylhandskar när jag smörjer in mig, för då blir det ingen absorption in i tjocka huden på händerna vilket kan slösa bort gel. Och mindre risk för att sprida gel till andra.

Hoppas infon ovan kan vara till nytta för någon, för mig iaf blir det stor skillnad med skrubb en gång i veckan och lotion 1h efter. Jag använder Nivea express hydration (finns på apotea), torkar på några minuter och blir ej kladdig efter. Får inga utslag etc eller uttorkning av gelen heller

Mådde faktiskt inte bäst på högsta nivån, utan kunde känna av lite i brösten då och även lite trötthet som kanske beror på östrogen. Så försöker hålla mig på 4 pump på axlarna med lotion, alternativt 5-6 på magen (men det torkar mycket långsamma där)

Så slutsatser

- Raka bort ev hår, det påverkar jättemycket
- Skrubba området minst 1gång i veckan
- Smörj in med lotion efter applicering
- Har man torr hud normalt extra viktigt att smörja in sig regelbundet. Torr hud stoppar absorptionen
- Axlarna ger bäst effekt och torkar snabbast

Äter medicin som kan påverka prolaktinet (quetiapin osv) så ska ta upp frågan med min läkare. Har en rätt hårig mage och håriga lår, så ska ta fram rakhyveln och raka ner

Är även rätt torr i huden och visste faktiskt inte att mjukgjord hud tar upp gelén bättre. Så ska definitivt börja smörja in i samband med skrubbning. Finns inte risk att man tar bort lite av gelén genom att smörja in sig med lotion efter man applicerar gelén? (Även om du sa att du väntar 1h)

Är lite besviken och arg på mig att jag inte tagit tag i saken tidigare då jag mått dåligt större delen av mina år mellan 20-30. För skillnaden med gelén är som natt och dag.
Citera
2019-10-19, 13:18
Medlem
Loafees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gulax
Kan vara förhöjt prolaktin också eller en kombination, östradiol höjer prolaktinet, när det höjs får man även känningar i bröst.

Bra fångat, jag glömde nämna prolaktin specifikt. Oavsett kommer man förmodat undersöka vanliga bieffekter.
Citera
2019-10-19, 13:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cashisking
Text

Intressant information, såg nu att du skrev i din text märke på lotion, var ngt jag undrade över. Hur snabbt torkar tostrex för dig?
Senast redigerad av Gulax 2019-10-19 kl. 13:33.
Citera
2019-10-19, 19:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GutsAndGlory
Äter medicin som kan påverka prolaktinet (quetiapin osv) så ska ta upp frågan med min läkare. Har en rätt hårig mage och håriga lår, så ska ta fram rakhyveln och raka ner

Är även rätt torr i huden och visste faktiskt inte att mjukgjord hud tar upp gelén bättre. Så ska definitivt börja smörja in i samband med skrubbning. Finns inte risk att man tar bort lite av gelén genom att smörja in sig med lotion efter man applicerar gelén? (Även om du sa att du väntar 1h)

Är lite besviken och arg på mig att jag inte tagit tag i saken tidigare då jag mått dåligt större delen av mina år mellan 20-30. För skillnaden med gelén är som natt och dag.

Ja, torr hud är en av de största anledningarna till varför transdermal läkemedel (som tas upp via huden) ej fungerar bra, så se till att den är rejält återfuktad. Och hår är den andra stora fienden, för då fastnar gelen på hårstråna

Nejdå, du kan utan problem lägga lotion 30min till 1h efter, den lotion jag användar Nivea express hydration är väldigt lättflytande så behövs inte gnuggas in något. den sjunker in av sig själv. sen efter jag lagt på lotion torkar jag av händerna på magen så hamnar ev gelrester där är min tanke, du kan köra även lotionpåläggningen med handskar t.ex
Citera
2019-10-19, 19:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gulax
Intressant information, såg nu att du skrev i din text märke på lotion, var ngt jag undrade över. Hur snabbt torkar tostrex för dig?

Det torkar snabbt på axlarna, ca 15 min skulle jag säga. Längre på magen av ngn anledning, ofta 30-1h innan det är lika torrt där fast större yta

Viktigt är dock att sprida ut gelen över en stor yta, när jag säger axlarna så menar jag egentligen axlarna plus trapezius-muskeln samt lite på övre delen av ryggan (baksida trapsen). Så alltså inte all gel bara på just deltoid-muskeln. Då torkar det långsamt och upptaget blir sämre
Citera
2019-10-20, 13:43
Medlem
En liten fråga som jag funderar över. Tostrex sägs ju simulera den naturliga dagsrytmen bättre än injektioner. D.v.s. högre testo på morgon/förmiddag och lägre framåt kväll och under natten. Vad exakt är fördelarna och nackdelar med det?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in