2019-12-15, 18:35
Medlem
isasos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Negersmurfen
David Miscavige ökade på antalet timmar för att kunna suga ut folk på mer pengar. Jag antar att preclearn betalar på timme.

Man betalar förmodligen inte på timme på den här nivån...ifrån s.k. "grad-auditering" (vilka är högre nivåer på "bron" än de objektiva processerna) och uppåt betalar man per timme, men här betalar man förmodligen en inte allt för stor klumpsumma för hela paketet oavsett hur lång tid det tar...och vidare så är det förmodligen många som "sam-auditerar" nivån, d.v.s. att båda är pre-clears som turas om att auditera varandra relativt kostnadsfritt...

De eventuella stora pengarna kommer på den här nivån i sådant fall sannolikt ifrån att man mellan sessionerna i sådant fall lyckas pracka på deltagarna böcker, föreläsningar på CD och/eller DVD:er eller helt enkelt lyckas övertala dem att donera pengar utan någon förväntad motprestation ifrån Scientologikyrkans håll...

"Vinsten" för organisationen (vilket egentligen är en falsk vinst, eftersom man i förlängningen sågar av grenen som man sitter på) är att man skapar de där "lydiga fåren" och gör deltagarna apatiska och medgörliga...
Senast redigerad av isaso 2019-12-15 kl. 18:38.
Citera
2019-12-17, 03:56
Medlem
speedygonsalezs avatar
om inte TS driver så driver dom om hur de påstår sig tro allting började..
De menar bara att det kan va hur fan som helst och hittar den löjligaste teorin möjligt sen visar makten genom att få med sig veka människor.

Är det inte så att de som påverkar flest i sin omgifning eller lämnar något som påverkar vinner?
Gudars krig, gudars lek..

Äh skitsamma, det enda som spelar någon roll är den samlade filmen ni har av minnen som väcker starka känslor hos er, fint att ha på dödsbädden om ni inte tar ättestupa eller fälls av en fiende.

Det bästa är att inte ha några jävla fiender, ha hjärta för krig men avvara samhället skiten ni kan ställa till med, läsa så lite som möjligt om ni har en stark tro och hitta det närmast er själva.

Överlägsna ting eller vfan man ska kalla "Gudar" eller vfan det är lär förstå.

Andra är ju så lata att de inte ens kan be böner med egna ord eller nått, läser skit skriven i nån jävla bok.. oavsett vad så skulle jag tröttnat på att 24/7 höra dårar i sektsamlingar ligga på knä och tala om för mig hur jävla bra jag är, de borde le kämpa för att själva nå dit?

Vem vet hur gudar tänker.. Förmodligen precis som vi, de få av oss som går lite längre än andra i fantasin kanske, eller bara de utvalda, de som försökt hela jävla livet men det har ändå gått från ett helvete till nästa, eller de som påstår att det är så fast de alltid mått bra för att de har intelligenta värderingar.

kuken står.
Citera
2019-12-17, 04:55
Medlem
Smesos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av speedygonsalez
om inte TS driver så driver dom om hur de påstår sig tro allting började..
De menar bara att det kan va hur fan som helst och hittar den löjligaste teorin möjligt sen visar makten genom att få med sig veka människor.

Är det inte så att de som påverkar flest i sin omgifning eller lämnar något som påverkar vinner?
Gudars krig, gudars lek..

Äh skitsamma, det enda som spelar någon roll är den samlade filmen ni har av minnen som väcker starka känslor hos er, fint att ha på dödsbädden om ni inte tar ättestupa eller fälls av en fiende.

Det bästa är att inte ha några jävla fiender, ha hjärta för krig men avvara samhället skiten ni kan ställa till med, läsa så lite som möjligt om ni har en stark tro och hitta det närmast er själva.

Överlägsna ting eller vfan man ska kalla "Gudar" eller vfan det är lär förstå.

Andra är ju så lata att de inte ens kan be böner med egna ord eller nått, läser skit skriven i nån jävla bok.. oavsett vad så skulle jag tröttnat på att 24/7 höra dårar i sektsamlingar ligga på knä och tala om för mig hur jävla bra jag är, de borde le kämpa för att själva nå dit?

Vem vet hur gudar tänker.. Förmodligen precis som vi, de få av oss som går lite längre än andra i fantasin kanske, eller bara de utvalda, de som försökt hela jävla livet men det har ändå gått från ett helvete till nästa, eller de som påstår att det är så fast de alltid mått bra för att de har intelligenta värderingar.

kuken står.

Det TS skriver är i det stora hela sant om scientologin, men det missar hela ladan från två meters håll.

Ingen enda scientolog blev scientolog därför att de trodde på den historien, och 90% av dagens scientologer har aldrig hört talas om någon Xenu inom scientologin och skulle tro att någon skojade om de berättade om Xenu.

Så att försöka att beskriva scientologin som baserad på Xenu-berättelsen är inte särskilt smart.

Nej, det är inga scientologer alls som tror att det var så allt började, och vem som helst som tänker efter lite skulle inse att Xenu-berättelsen inte alls handlar om någon början. Det fanns ju tydligen, enligt berättelsen, redan en stor population, så någon början är det inte.
Citera
2019-12-17, 23:35
Medlem
isasos avatar
Smeso har redan påtalat detta tidigare i tråden, men det som kallas för "Faktorerna" (The Factors) är i sådant fall närmre att utgöra en skapelseberättelse:

Citat:
Faktorerna

En sammanfattning av betraktelser över och undersökningar av människoanden och det materiella universum, gjorda mellan 1923 och 1953.

1 Före begynnelsen fanns en Orsak och Orsakens hela syfte var skapandet av en effekt.

2 I begynnelsen och för alltid är beslutet och beslutet är ATT VARA.

3 Varandets första handling är att anta en synpunkt.

4 Varandets andra handling är att från synpunkten placera ut punkter att se, vilka är dimensionspunkter.

5 Sålunda skapas rum, ty definitionen på rum är: synpunkt på dimension. Och en dimensionspunkts syfte är rum och en synpunkt.

6 En dimensionspunkts verksamhet är att nå och dra sig tillbaka.

7 Och från synpunkten till dimensionspunkterna råder förbindelse och utbyte. Sålunda skapas nya dimensionspunkter. Sålunda uppstår kommunikation.

8 Och sålunda uppstår ljus.

9 Och sålunda uppstår energi.

10 Och sålunda uppstår liv.

11 Men det finns andra synpunkter och dessa placerar ut punkter att se. Och ett ömsesidigt utbyte mellan synpunkter kommer till stånd; men utbytet är aldrig mer än ett utbyte av dimensionspunkter.

12 En dimensionspunkt kan flyttas av synpunkten, ty förutom skapande förmåga och betraktelseförmåga äger synpunkten vilja och potentiell handlingsfrihet; och synpunkten kan, när den beskådar dimensionspunkter, ändra sig i förhållande till sina egna eller andra dimensionspunkter eller synpunkter. Sålunda uppstår alla de grunder för rörelse som finns.

13 Dimensionspunkterna är varenda en — både stora och små — solida. De är solida enbart därför att synpunkterna säger att de är det.

14 Många dimensionspunkter förenar sig till större gasformiga, flytande eller fasta ämnen. Sålunda bildas materia. Men den högst värderade punkten är beundran, och beundran är så stark att bara dess frånvaro möjliggör fortvaro.

15 En dimensionspunkt kan vara olik andra dimensionspunkter och kan således äga en individuell egenskap. Många dimensionspunkter kan äga en liknande egenskap, och andra kan å sin sida besitta en liknande egenskap. Sålunda uppstår beskaffenhet hos klasser av materia.

16 Synpunkten kan kombinera dimensionspunkter till former och formerna kan vara enkla eller komplexa och kan befinna sig på olika avstånd från synpunkterna, varför det kan finnas kombinationer av former. Dessa former är i stånd till rörelse och synpunkterna likaså, varför det kan finnas former som rör sig.

17 Synpunktens åsikt styr betraktandet av formerna, deras stillhet eller deras rörelse. Dessa betraktelser består i att tillskriva formerna skönhet eller fulhet, och dessa betraktelser enbart utgör konst.

18 Synpunkternas åsikt är att några av dessa former bör bestå. Sålunda uppstår överlevnad.

19 Synpunkten kan aldrig upphöra att existera — vilket dock formen kan.

20 Genom inbördes påverkan, de många synpunkterna sinsemellan, blir de beroende av varandras former och vill inte helt skilja på ägarskapet till dimensionspunkter. Sålunda uppstår ett beroende av dimensionspunkterna och av de andra synpunkterna.

21 Detta leder till konsekvens i sättet att betrakta den inbördes påverkan mellan dimensionspunkterna — vilket, i reglerad form, är tid.

22 Och så bildas universa.

23 Universa är således tre till antalet: det universum som en viss synpunkt har skapat; det universum som varje annan synpunkt har skapat; det universum som har skapats genom synpunkternas gemensamma handlande och som de har enats om att upprätthålla — det fysiska universum.

24 Och synpunkterna observeras aldrig. Och i allt högre grad betraktar de dimensionspunkterna som värdefulla. Och synpunkterna försöker bli till ankarpunkter och glömmer att de kan skapa ytterligare punkter, rum och former. Sålunda uppstår knapphet. Och dimensionspunkterna kan upphöra att existera, varför även synpunkterna förmodar att de kan upphöra att existera.

25 Sålunda uppstår död.

26 Ursprunget till manifestationerna njutning och smärta; tanke, emotion och ansträngning; tänkande; varseblivning; affinitet, verklighet och kommunikation samt beteende och varande har sålunda spårats, och vårt universums gåtor ryms och besvaras uppenbarligen häri.

27 Det finns varande, men människan tror att det bara finns vardande.

28 Lösningen på varje härmed uppställt problem är: att upprätta synpunkter och dimensionspunkter, att förbättra tillstånd och samförhållande bland dimensionspunkter och därmed bland synpunkter, och att råda bot på överflöd eller knapphet hos alla ting, både angenäma och fula, genom att rehabilitera synpunktens förmåga att efter eget bestämmande anta synpunkter (punkter att se ifrån) och skapa och tillintetgöra, försumma, starta, förändra och stoppa dimensionspunkter, av vilket slag de vara må. Visshet i alla de tre universa måste återvinnas, ty visshet, inte data, är kunskap.

29 Enligt synpunktens åsikt är vilket varande eller ting som helst bättre än inget ting, vilken effekt som helst bättre än ingen effekt, vilket universum som helst bättre än inget universum, vilken partikel som helst bättre än ingen partikel — men partikeln beundran är bäst av dem alla.

30 Om vad som ligger ovan detta kan vi enbart spekulera. Och därunder finner vi spelandet av spelet. De ting som nedtecknats här kan människan dock uppleva och veta. Kanske en del önskar undervisa dessa ting, kanske en del önskar använda dem för att bistå nödställda och kanske en del vill använda dem för att göra individer och organisationer mer dugliga och på så vis ge jorden en kultur vi kan vara stolta över.

Till mänskligheten från L. Ron Hubbard, som en ödmjuk gåva, den 23 april 1953
Citera
2020-01-18, 13:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av isaso
Smeso har redan påtalat detta tidigare i tråden, men det som kallas för "Faktorerna" (The Factors) är i sådant fall närmre att utgöra en skapelseberättelse:

Hubbard pratar om ”Scientologins skapelseberättelse” Faktorerna 1953!
Hur vet Hubbard att det är så? Exempelsvis att före begynnelsen fanns det en orsak, etcetera? Hubbard har inga bevis hur kan han vara så säker på att det stämmer då? Det kan han ju rimligtvis inte vara! En ödmjuk gåva till mänskligheten säger han! Tydligen så är hans syfte att hela mänskligheten köper hans argument utan bevis!
Det är ju inte första gången han kommer med anmärkningsvärda påståenden utan några bevis! Jag vill påstå att det är typiskt Hubbard! Visa mig någonstans han backar upp det hann säger med verifierbara bevis? Ta nått exempel Overt-motivator sekvensen? Finns inte!

Dianetik boken 1950 är ett annat exempel där utger han sig för att vara Ingenjör (han gick bara 3 terminer på universitetet i Washington i början på trettiotalet och vart underkänd med betyg D i genomsnitt och F i kärnfysik!) Han säger i Dianetikboken att han bedrivit forskning på 273 personer med fantastiska resultat, som överträffat allting annat hittills! Några bevis eller referenser till sin forskning finns inte!

Det jag vill komma fram till är att det finns 2 kraftfulla bevis på att Scientologin inte fungerar!

1 Scientologikyrkan i Stockholm startades 1969 och varit aktiv i 50 år, det finns ingen expansion trots att kyrkan har tillämpat Etiks kondition och annan scientologi utan att det lett till att kyrkan expanderar! Kyrkan levererade mer service på åttiotalet då jag var med, än nu efter trettio år av tillämpning! Kyrkan har under alla år haft svårt att betala hyran!
Det finns ett mönster; flyttat från korsningen Drottninggatan-Mäster SamuElsgatan, till Kammakargatan 46, till Sankt Eriksplan, till Götgatan, till Reimers Holme, till Skärholmen!
Längre och längre bort från City och förmodligen till lägre hyror!
Så vitt jag vet så har dom fortfarande inte råd att betala ut någon lön till sina anställda, förutom lite fickpengar! Det finns ingen expansion i hela Västvärlden!

Jag påstår vidare att Etiks Kondition kan inte förbättra ett enda tillstånd!
Eller uttryck med andra ord om medelsvensson har problem med ekonomin och inte ser någon lösning så kan inte etiks kondition lösa det heller!
Och det kan inte heller lösa Scientologers problem om dom hamnat i svårigheter med obetalda banklån när dom köpt service av kyrkan!
Lånebubblan som sprack i slutet av åttiotalet är ett tydligt exempel på det!
Hur kunde Scientologer ha problem med obetalda lån när dom har attesterat på Grad 1 Problem Release utan att reflektera över denna motstridighet om dom befinner sig i ett högre tillstånd?

2 Scientologernas familj och grannar och vänner och arbetskamrater eller kort och gott dom som känner Scientologerna kommer inte in till kyrkan och vill ha service!
Jag kom ihåg i början på åttiotalet på Kammakargatan 46 när folk attesterade på tillståndet Clear och Jag och hela församlingen applåderade och tyckte det var så fantastiskt! Men sen då? Sen kommer den som attesterat på tillståndet Clear hem till dom som känner han! Dom kommer ju inte in, det pekar ju på att Clear tillståndet är inte värt någonting när det kommer till verkligheten!
Scientologernas andra så kallade vinster inspirerar inte heller!
Scientologer använder inte Hubbards disseminerings teknologi, för den fungerar inte heller!
Senast redigerad av PeterSoderqvist 2020-01-18 kl. 13:08.
Citera
2020-01-18, 13:35
Medlem
Scientologi som metod, fungerar, och är en sannare metod än psykologi för att handskas med psyket/sinnet. Rörelsen däremot, är, numera fullständigt galen. På Kammakargatan fanns det hopp och framtidsvision, där "peakade" de i Sverige, sedan, 84-85, gick det bara utför.

Martin Schultz är en av dessa "efterscientologer" som fortfarande prisar ALLT som har med scientologi att göra. Detta trots att han fanns där innan det gick utför. Han fattade och fattar fortfarande, m.a.o, ingenting om den negativa utvecklingen. Maniskt positiv likt Tom Cruise. Farlig person m.a.o då han dessutom blivit clear, sedan dess.

Vad gäller Xenu och hela den berättelsen, så är den sann. Men hans makt i denna vår upplevelse är numera desarmerad. Så det finns hopp!
Citera
2020-01-19, 12:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bryling
Scientologi som metod, fungerar, och är en sannare metod än psykologi för att handskas med psyket/sinnet. Rörelsen däremot, är, numera fullständigt galen. På Kammakargatan fanns det hopp och framtidsvision, där "peakade" de i Sverige, sedan, 84-85, gick det bara utför.

Martin Schultz är en av dessa "efterscientologer" som fortfarande prisar ALLT som har med scientologi att göra. Detta trots att han fanns där innan det gick utför. Han fattade och fattar fortfarande, m.a.o, ingenting om den negativa utvecklingen. Maniskt positiv likt Tom Cruise. Farlig person m.a.o då han dessutom blivit clear, sedan dess.

Vad gäller Xenu och hela den berättelsen, så är den sann. Men hans makt i denna vår upplevelse är numera desarmerad. Så det finns hopp!

Citat:
Scientologi som metod, fungerar, och är en sannare metod än psykologi för att handskas med psyket/sinnet.

Det är ett ostyrkt påstående du gör!
Du påminner om Hubbard han brukar också hålla på sådär och komma med påståenden utan bevis! Det här är väl påståenden du hört inom Scientologirörelsen som du raparupp här, och tror att jag är lika lättpåverkad som du!
Det är jag inte, för nuförtiden så köper jag bara argument först när jag ser att argumentet följer logisk på bevisunderlaget!

Citat:
Rörelsen däremot, är, numera fullständigt galen. På Kammakargatan fanns det hopp och framtidsvision, där "peakade" de i Sverige, sedan, 84-85, gick det bara utför.

Ja hopp och framtidstro som inte hade någon koppling till verkligheten!
Jag kom i kontakt med Scientologikyrkan 1982-April, jag träffade en tjej som var med där som fick in mig. Före det så hade jag inte hört talas om Scientologin, viste inte vad det var för något! När jag då vid tiden berättade för min omgivning att jag höll på med Scientologin och försökte få dom intresserad av det så fick jag höra; ”Scientologikyrkan är ökänd för att lura av människor sina pengar”!
Det var omöjligt att få någon intresserad. Samma fenomen kunde man se inne på kyrkan, medlemmarna fick inte nya personer intresserade, deras anställda staff fick fortfarande in lite nytt folk via sina Body Routers som drog in folk för en personlighetstest! Man såg inte många av dom nya i kursrummen!

84 – 85 som du omnämner slutade det komma in nytt folk för jag såg inga i bokstoor Office som gjorde personlighetstester! Då vid tiden hade dom flyttat Div 6 det lilla kursrummet in till akademin. Jag hade köpt ett tränings paket ”Falska Syften” Den var poppis inom rörelsen då vid tiden! Jag gillade att köra TR’s men kunde inte se några nya studenter som omnämnt tidigare, så jag frågade Akademi Kursledaren Håkan Wahlgren finns det inga nya studenter här? Nej finns inga!

Citat:
Martin Schultz är en av dessa "efterscientologer" som fortfarande prisar ALLT som har med scientologi att göra.

Jag vet vem det är!
Jag gav han en session Overt och Undanhållanden som ingick i kursen HSSSC
Hubbard Senior Security Checker Course!

Citat:
Detta trots att han fanns där innan det gick utför. Han fattade och fattar fortfarande, m.a.o, ingenting om den negativa utvecklingen. Maniskt positiv likt Tom Cruise. Farlig person m.a.o då han dessutom blivit clear, sedan dess.

Du pratar om att det går utför, och varför Martin inte såg något?
Jag såg ingen skillnad under tiden 1982 – 1989! Kyrkan körde det på samma sätt 1982 som 1989 fast med den skillnaden att det blivit mycket dyrare men det hindrar inte folk att vara intresserad av Scientologin på samma sätt som ungdomar kan gilla och vara intresserad av sportbilar Porsche och Corvette, Lamborghini osv trots att dom inte har råd med sådana dyra bilar! Men nästan ingen är intresserad av Scientologin för det finns inga åtråvärda resultat, och det är lika i hela Västvärlden!

Scientologin expanderade i början och en bit in på sjuttiotalet i Sverige för då visste ingen vad det var, det fanns inget Internet, och tidningarna hade inte hunnit skrivit så mycket om rörelsen! Det är ingen som går på det länge, det är ett uttömt kapitel! Du eller vemsomhelst skulle få mig och alla andra intresserade om du kan visa vad som blir bättre i ens liv när man håller på med Scientologin! Men du kan inte visa upp något sånt för det finns inte!

Om Clears eller OT’s är supervarelser med fantastiskt hög IQ och drivkraft bortom det normala så skulle hela världens uppmärksamhet vara riktad mot Scientologin, alla skulle vara intresserad! Ett exempel; jag lästa i tidningen om en pojke som är 9 år gammal och 145 i IQ och har på grund av det nyss avslutat en Universitetsutbildning!
Tänk om han hade andra fantastiska egenskaper, behöver bara sova 1 timme per natt och kan flytta föremål med tanken. Om det fanns en teknologi som kunde få fram sådana varelser så skulle hela världens uppmärksamhet vara riktad mot den teknologin! Det finns ingen sån teknologi för man hör aldrig talas om det! 1982 så hade jag inte hört talas om Scientologin när jag kom i kontakt med rörelsen! Eftersom jag inte ens hört talas om dom så måste dom vinster dom har endast ligga på en sådan trivial nivå att ingen bryr sig!

Jag såg 2 OT inne på kyrkan Kurt Ståhl och Peter Astrin!
Kurt Ståhl var på OT 7 och Peter Astrin har Gjort OT8 och Saint Hill Special Briefing Course! Jag såg dom där under 7 års tid ingen av dom har några förmågor utöver det vanliga och på grund där av får ingen intresserad av Scientologin! Kurt Ståhl och Lars Forsell sålde Scientologiböcker på T-Centralen i början på åttiotalet men slutade efter ett tag! Varför då? Förmodligen för att dom sålde för lite för att orka hålla på i längden med det! Jag var där 1984 – 1986 några gånger tillsammans med 2 andra men ingen av oss sålde någonting så vi gav upp! Vanligt folk går inte på snacket när vi inte kan visa upp resultat!

Citat:
Hubbard pratar om Xemu eller Exnu 1968 på klass 8 kursen, bandföreläsningen heter Assist och finns på Youtube med hans röst och text! Tony Ortega har en Artikel här om saken med länk till Youtube Xenu! Föreläsningen är konfidentiell för Hubbard påstår att det är farligt att ta del av den om man inte är preparerad för det med allt tidigare material! Jag har hört bandföreläsningen och är inte preparerad för det men märker ingen skillnad så här har vi bevis på att Hubbard ljuger!
https://tonyortega.org/2018/04/19/scientologys-greatest-lecture-of-all-its-finally-time-we-look-closer-at-xenu-in-all-his-glory/

Vad det handlar om är att man måste betala hundra tusentals kronor innan man får reda på vad OT nivåerna handlar om!
Senast redigerad av PeterSoderqvist 2020-01-19 kl. 13:17.
Citera
2020-01-19, 13:08
Medlem
Vad det handlar om är att man måste betala hundra tusentals kronor innan man får reda på vad OT nivåerna handlar om!
Citera
2020-01-21, 14:52
Medlem
Det finns en bit kvar här angående Rymdkejsaren Xenu!
På åttitalet när jag var med i Scientologikyrkan i Stockholm så hade jag inte en aning om vad Rymdkejsaren Xenu var för något! Det finns högre nivåer inom Scientologikyrkan som är konfidentiella som medlemmarna måste gå steg för steg i sin andliga utveckling enligt kyrkan för att få ta del av dom! Krasst kan man säga att man måste betala flera hundra tusentals kronor innan man får ta del av dom!
En bra inkomstkälla för kyrkan!

1983 – 1984 så gick 3 stycken oberoende eller före detta scientologer in på kyrkan i Köpenhamn och utgav sig för att vara Sea Org members (alltså eliten av dom anställda) och begärde ut det konfidentiella materialet som heter OT 1- 8! Rymdkejsaren Xenu omnämns på OT3 och är lika trevlig som Kejsare Ming i Blixt Gordon! Så han är Scientologernas fiende, så det är ingen positiv kraft dom tror på!
Dom försöker frigöra sig från den katastrof han orsakade den här delen av galaxen för 75 miljoner år sen!

Jag bör väl tilläga att jag inte tror på L. Ron Hubbards Science fiction!

Dom stal materialet i Köpenhamn och en kopia av det hamnade 1995 i händerna på dåtidens Julian Assange om än på en mindre skala – Zenon Panoussis lämnade in OT materialet till Riksdagen så att det blev en offentlig handling som vem som helst kunde få en kopia av och läsa vad det handlade om! Zenon Panoussis spred det även på internet! Nu tog det hus i helvetet!

Nu kunde vem som helst sitta vid köksbordet framför datorn med en kopp kaffe och en bulle och läsa materialet som medlemmarna har fått betala hutlösa summor för att få ta del av (och OT-materialet hade fått ett namn av massmedia som döptes till ”Scientologbibeln”) Kyrkan i USA RTC Religiös Teknologi Center stämde Zenon Panoussis för nu var kyrkans stora inkomstkälla i fara! Det tog 3 år innan dom lyckades få stopp på saken i Sverige men inte i Holland på EX-Scientologen Karin Spanks hemsida!

Det sägs bland kritiker men inte bevisat att några Scientolog filmskådespelare i USA tog upp det med USAs President Bill Clinton som fick USAs regering att utöva påtryckningar på Svenska regering så att Regeringsrätten avgjorde att ”Scientologbibeln” inte ska vara en offentlig handling längre! Men skadan är oreparerbar materialet finns överallt på Internet idag! Det finns andra händelser och personer som spritt materialet också!
Wikipedia har en bra artikel om Zenon Panoussis
https://sv.wikipedia.org/wiki/Zenon_Panoussis
Senast redigerad av PeterSoderqvist 2020-01-21 kl. 15:00.
Citera
2020-01-22, 21:32
Medlem
Blackra1ns avatar
https://sverigesradio.se/sida/avsnitt/273913?programid=2519

Svenska kuppen mot scientologerna 1996
92 min - sön 03 nov 2013 kl 14.03
Det börjar som ett hyss på internet 1996. Men när Zenon Panoussis publicerar delar av Scientologikyrkans hemliga dokument startar han en kedja av händelser som till slut får Vita Huset i Washington att reagera. Regeringen hamnar i ett internationellt trångmål där man måste försvara den svenska offentlighetsprincipen - men misslyckas.
Citera
2020-01-23, 03:36
Medlem
Vasectomaters avatar
Kolla in Reckless Ben på Tuben, två roliga killar som infiltrerar Scientologerna och exponerar dess vansinne. Är uppe i 5 avsnitt just nu, tror det ska gå till 6. Bästa på nätet just nu!

https://youtu.be/Auv8Bxnu8aU (Ettan)
Citera
2020-03-28, 19:30
Medlem
isasos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PeterSoderqvist
Hubbard pratar om ”Scientologins skapelseberättelse” Faktorerna 1953!
Hur vet Hubbard att det är så? Exempelsvis att före begynnelsen fanns det en orsak, etcetera? Hubbard har inga bevis hur kan han vara så säker på att det stämmer då? Det kan han ju rimligtvis inte vara! En ödmjuk gåva till mänskligheten säger han! Tydligen så är hans syfte att hela mänskligheten köper hans argument utan bevis!

/.../

Han säger i Dianetikboken att han bedrivit forskning på 273 personer med fantastiska resultat, som överträffat allting annat hittills!

Här är det antagligen Scientologi-perspektivet av att "om det är sant för dig, så är det sant, annars har du all rätt att förkasta det" som får åberopas, och Faktorerna kan också relateras till andra Scientologi-data som Scientologi-axiomen.

Anledningen att jag tog upp just Faktorerna är inte för att just detta är någon del som jag vill betona särskilt mycket jämfört med annat Scientologi-material, utan främst för att det åtminstone är ett innehåll som utgör mer utav en skapelseberättelse jämfört med OT III.

Jag vet enstaka Scientologer och ex-Scientologer som tycker väldigt bra om Faktorerna, medan t.ex. Jenna Miscavige Hill (brorsdotter till David Miscavige) skriver i sin bok Bortom Tron att det var en stort anti-klimax för henne när hon "äntligen skulle på läsa Faktorerna" (i just den boken skriver hon åtminstone att hon fortfarande kommer bra överens, och delar vissa mål, med Scientologer som har sin praktik utanför Scientologi-kyrkan (kallas ofta "Free Zone"-Scientologi eller "Indendpendent Scientology").

I övrigt så är jag mycket öppen för att Hubbard mycket väl kan ha använt vetenskaplig metodik i sin forskning, men resultaten är nog snarare publicerade inom de egna organisationerna (nämns i t.ex. Scientologi: Tankens Grunder) och inte i akademiska vetenskapliga sammanhang, vilket i sådant fall gör att dessa resultat sannolikt inte har särskilt mycket trovärdighet i dessa sammanhang, och då blir infallsvinkeln i praktiken mer "testa själv och se om det funkar".

Citat:
Det jag vill komma fram till är att det finns 2 kraftfulla bevis på att Scientologin inte fungerar!

1 Scientologikyrkan i Stockholm startades 1969 och varit aktiv i 50 år, det finns ingen expansion trots att kyrkan har tillämpat Etiks kondition och annan scientologi utan att det lett till att kyrkan expanderar! Kyrkan levererade mer service på åttiotalet då jag var med, än nu efter trettio år av tillämpning! Kyrkan har under alla år haft svårt att betala hyran!

Det finns ett mönster; flyttat från korsningen Drottninggatan-Mäster SamuElsgatan, till Kammakargatan 46, till Sankt Eriksplan, till Götgatan, till Reimers Holme, till Skärholmen!
Längre och längre bort från City och förmodligen till lägre hyror!

Så vitt jag vet så har dom fortfarande inte råd att betala ut någon lön till sina anställda, förutom lite fickpengar! Det finns ingen expansion i hela Västvärlden!

Det historiska som du beskriver här stämmer, och det som gäller dagsläget kan mycket väl stämma det med.

Citat:
Jag påstår vidare att Etiks Kondition kan inte förbättra ett enda tillstånd!

Eller uttryck med andra ord om medelsvensson har problem med ekonomin och inte ser någon lösning så kan inte etiks kondition lösa det heller!"

Jag anser själv att Ethics Conditions helt klart kan bidraga till en lösning, men det funkar ofta inte att vara så fyrkantig och bokstavlig i sin tillämpning som många Scientologer historiskt sett varit, och en hel del säkert också är i dagsläget.

Även om jag vet att delar av Scientologi-policyn uppmanar till att försöka lösa sina ekonomiska problem med hjälp av Scientologin i så stor utsträckning som möjligt, så kan en bättre lösning många gånger i praktiken vara att personen skaffar sig ett jobb, och använder sig av Scientologi-etiken och eventuellt policyn mer informellt tills denne i sådant fall i bästa fall (om personen själv ser det så) befinner sig i ett tillstånd där denne kan tillämpa Scientologin mer formellt på sin tillvaro...

Citat:
Och det kan inte heller lösa Scientologers problem om dom hamnat i svårigheter med obetalda banklån när dom köpt service av kyrkan!

Lånebubblan som sprack i slutet av åttiotalet är ett tydligt exempel på det!

Hur kunde Scientologer ha problem med obetalda lån när dom har attesterat på Grad 1 Problem Release utan att reflektera över denna motstridighet om dom befinner sig i ett högre tillstånd?

Jag håller med i stor utsträckning, och eftersom jag inte varit direkt inblandad i detta kan jag inte riktigt uttala mig om några detaljer, än om jag delvis har folk som bokstavligen har berörts av detta i utkanten av mina bekantskapskretsar.

Jag har själv attesterat till Grad I, och har inte haft några problem med låneskulder. Det betyder inte att jag är helt fri ifrån skulder (det som jag har är CSN-lån), men så länge som jag kan betala av detta i rimlig takt är detta inget problem för mig.

Citat:
2 Scientologernas familj och grannar och vänner och arbetskamrater eller kort och gott dom som känner Scientologerna kommer inte in till kyrkan och vill ha service!

Verkar stämma i stor utsträckning, även om några nya verkar komma in då och då...själv har jag för egen del under senaste 9 åren främst haft min egen Scientologi-verksamhet inom Free Zone.

Citat:
Jag kom i kontakt med Scientologikyrkan 1982-April, jag träffade en tjej som var med där som fick in mig. Före det så hade jag inte hört talas om Scientologin, viste inte vad det var för något! När jag då vid tiden berättade för min omgivning att jag höll på med Scientologin och försökte få dom intresserad av det så fick jag höra; ”Scientologikyrkan är ökänd för att lura av människor sina pengar”!

Det var omöjligt att få någon intresserad. Samma fenomen kunde man se inne på kyrkan, medlemmarna fick inte nya personer intresserade, deras anställda staff fick fortfarande in lite nytt folk via sina Body Routers som drog in folk för en personlighetstest! Man såg inte många av dom nya i kursrummen!

84 – 85 som du omnämner slutade det komma in nytt folk för jag såg inga i bokstoor Office som gjorde personlighetstester! Då vid tiden hade dom flyttat Div 6 det lilla kursrummet in till akademin. Jag hade köpt ett tränings paket ”Falska Syften” Den var poppis inom rörelsen då vid tiden! Jag gillade att köra TR’s men kunde inte se några nya studenter som omnämnt tidigare, så jag frågade Akademi Kursledaren Håkan Wahlgren finns det inga nya studenter här? Nej finns inga!

Mina egna erfarenheter ligger ju senare i tiden än dina, och jag skulle nog säga att sedan 2009 och framåt har det kommit in lite nytt folk då och då både inom Scientologi-kyrkan och Free Zone, men det har ju verkligen inte varit ens i närheten av "den stora expansionen" som det brukar kunna talas om på Scientologi-kyrke-event.

Citat:
Om Clears eller OT’s är supervarelser med fantastiskt hög IQ och drivkraft bortom det normala så skulle hela världens uppmärksamhet vara riktad mot Scientologin, alla skulle vara intresserad! Ett exempel; jag lästa i tidningen om en pojke som är 9 år gammal och 145 i IQ och har på grund av det nyss avslutat en Universitetsutbildning!

Tänk om han hade andra fantastiska egenskaper, behöver bara sova 1 timme per natt och kan flytta föremål med tanken. Om det fanns en teknologi som kunde få fram sådana varelser så skulle hela världens uppmärksamhet vara riktad mot den teknologin! Det finns ingen sån teknologi för man hör aldrig talas om det! 1982 så hade jag inte hört talas om Scientologin när jag kom i kontakt med rörelsen! Eftersom jag inte ens hört talas om dom så måste dom vinster dom har endast ligga på en sådan trivial nivå att ingen bryr sig!

Jag såg 2 OT inne på kyrkan Kurt Ståhl och Peter Astrin!
Kurt Ståhl var på OT 7 och Peter Astrin har Gjort OT8 och Saint Hill Special Briefing Course! Jag såg dom där under 7 års tid ingen av dom har några förmågor utöver det vanliga och på grund där av får ingen intresserad av Scientologin! Kurt Ståhl och Lars Forsell sålde Scientologiböcker på T-Centralen i början på åttiotalet men slutade efter ett tag! Varför då? Förmodligen för att dom sålde för lite för att orka hålla på i längden med det! Jag var där 1984 – 1986 några gånger tillsammans med 2 andra men ingen av oss sålde någonting så vi gav upp! Vanligt folk går inte på snacket när vi inte kan visa upp resultat!

Det stämmer ju helt klart att verkliga övernaturliga förmågor lyser med sin frånvaro för mig även bland Scientologer som skall ha uppnått Clear och OT...det närmsta jag kommer är att det inte är helt ovanligt att vissa Scientologer kan se vad man har gjort även i deras frånvaro, men får jag i ärlighetens namn säga att jag har upplevt andra människor också kunna göra, oftast religiösa/andligt engagerade människor av något slag.

Däremot tycker jag inte själv att vinster med Scientologin borde behöva mätas som "superkrafter eller inget"...den lägre bron innefattar förbättrad förmåga att kommunicera, lättnad från problem (Grad I, som du själv nämnde i en tidigare post), lättnad från lidande och fientlighet, lättnad från upprördheter från det förflutna och frihet ifrån fixa tillstånd...

Medan jag inte riktigt kommer att kunna hävda i vilken utsträckning enskilda Scientologer uppnår detta, så skulle jag däremot vilja påstå att en hel del Scientologer uppnår åtminstone delar av detta i åtminstone någon utsträckning...sedan om resultaten får sägas vara värda det i förhållande till investerad tid/investerade pengar, det kommer det att behöva göras individuella bedömningar av...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in