2019-12-17, 10:44
Medlem
OroligLantiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OroligLantis
I dagens läge kan en person som döms för att köpa sex få böter, eller fängelse i upp till ett år. Det är dock standard med böter.

Huruvida en uthängning borde ske eller inte, så håller jag med dig helt - det finns i dagsläget ingen anledning till det. Jag misstänker att hans familj lider helvetets kval just nu - krossade hjärtan, krossad familj, krossat hem (eller så visste frun om det och hade inga problem med det. Jag vet inte, och har inget behov av att veta, men har förstått att i Tollarp är ingenting omöjligt).

Jag är glad att det inte har börjat spekuleras om namn, särskilt eftersom många från trakten hänger här på fb och Tollarp är en sådan liten by.
Om det kommer ut, o snacket går, så misstänker jag att det blir värre för barnen än för pappan. Ungar kan vara så grymma, och om torskens barn får höra saker som "din pappa är bög och går till horor!" så kan det knäcka barnen. Och hur nyfikna vi än må vara här inne, så vill vi väl inte bidra till att någon begår självmord..?

Citat:
Ursprungligen postat av freeandfreaky
Du är ju inte klok, hur skulle polisen kunna få fram om någon stjäl eller säljer sig för droger, om ingen säger någonting.. varför hålla på och spekulera i hur myndigheter jobbar om du inget vet.
Du kan inte fantisera fram hur det funkar..
och ang outa den som köpt sex, ja för fan, låt skammen ligga som ett täcke i evigheter för torsken..
Hur vet du att torsken skulle ta livet av sig, är det du som är torsken.

torsk på tollarp

Eeeeh, va? Är du full? När du har nyktrat till får du gärna läsa igenom detta svar, och om du fortfarande anser att jag är otydlig, får du gärna feta de delar som du ifrågasätter, så ska jag svara efter bästa förmåga.

Vilka myndigheter menar du att jag nämner? Om det är straffet för sexköp så var böter eller upp till ett års fängelse det jag fick fram när jag googlade.
Om straffskalan har ändrats så ber jag om ursäkt för mitt dåliga googlande.

Om det är det jag skrev om att det i dagsläget inte verkar finnas anledning att hänga ut torsken så har jag flera gånger nämnt varför. Men jag tar det gärna igen.
Informationen om torsken blev känd i förrgår om jag minns rätt. Därför anser jag att vi ska sitta ned i båten ett tag. Främst för att det slängs med namn hit och dit - alla ska namnges, tom någon som visste något om någon som dog för två år sedan och högst troligt inte har något som helst med denna tråd att göra - alltså mordet på E (jag känner att jag måste vara väldigt tydlig så du förstår vad jag skriver).

Så här tänker jag:
* E ska ha haft en torsk hos sig natten innan hon försvann (och troligen mördades).
* Denna torsk har med 99,9% sannolikhet varit på förhör hos polisen.
* Under förhöret har han antagligen berättat att han har befunnit sig i Es lägenhet den aktuella natten, samt lämnat uppgifter om vem som mer befann sig i lägenheten - alltså A.
* Under förhöret lär han inte kunnat slingra sig ur av vilken anledning han (torsken) befann sig i lägenheten, och därmed erkänt att han begått en brottslig handling.
* Polisen har information om vem torsken är, och har/kommer upprätta en anmälan mot honom (i Sverige fungerar det inte som i tex USA, där man kan få immunitet i utbyte mot sitt vittnesmål) som med stor sannolikhet kommer leda till en rättegång.
* I nuläget finns det (såvitt vi vet) ingenting som binder torsken till mordet.
* Att börja gissa vad torsken heter här på fb kan vara vanskligt på så lösa grunder (alltså att han inte verkar misstänkas för mordet).
* Att skriva ut namn på någon man sett lämna polisstationen i Tollarp (eller var närmaste station ligger), eller att namnge en granne som "ser ut som en torsk", eller någon som "har uppfört sig märkligt de senaste veckorna", eller någon som "minsann brukar komma ut från porten vid Es lägenhet" etc, etc - kan väldigt lätt bli väldigt fel. Helt oskyldiga människor kan namnges och stämplas som sexköpare.
* Många i och runt Tollarp är intresserade av detta fall, och följer tråden, så om den faktiska torsken, eller en helt oskyldig familjefar hängs ut på fb, så dröjer det nog inte länge innan snacket börjar gå.
* Eftersom torsken kallas för familjefar så drog jag slutsatsen att han har barn (kan ha varit en förhastad slutsats). Och det är alltså hans barn jag är orolig över. Att de blir mobbade/utfrysta pga deras fars äckliga leverne. Mobbning har i flera fall lett till att offren begår självmord.
Jag hoppas innerligt för barnens skull att det bara slutar med skilsmässa och att ev byta ort.
* Jag har inga som helst problem med att torsken lagförs och får det straff han förtjänar.
* Jag har problem med att oskyldiga människor riskerar att hängas ut på internet.
* Eftersom detta är en tråd som rör ett sannolikt mord så anser inte jag att uthängning av Es torskar hör hemma här.
* Alla är fria att skriva det de vill, och troligen kommer torsken namn skrivas i tråden. Men jag vill förklara hur jag tänker angående det. Sen får folk bedöma själva om de tycker det är värt det. Jag kommer iaf inte heja fram eller applådera ett sådant inlägg.

Det blir väldigt många 'troligen, antagligen, sannolikt' i detta inlägg, och det är för att jag inte vet exakt vad som hänt. Det enda jag (vi?) verkligen vet om fallet är väl att E är död, att hon hade skador hon inte kunnat åsamka sig själv, och att A sitter häktad, på sannolika skäl misstänkt för mord.

Edit: insåg att jag missade en sak. Angående din fråga "hur skulle polisen kunna få fram om någon stjäl eller säljer sig för droger, om ingen säger någonting?" (jag antog att det var en fråga, så tog mig friheten att infoga ett frågetecken).
Självklart ska man meddela polisen om man bevittnar eller misstänker att ett brott begås, har begåtts eller kommer att begås.
Dock (call me crazy) anser jag att det är en väsentligt skillnad på att kontakta polisen för att berätta - mot att sitta på nätet o gissa hej vilt.
Senast redigerad av OroligLantis 2019-12-17 kl. 10:56.
Citera
2019-12-17, 10:49
Medlem
OroligLantiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stefan S
Det går fortfarande om du klickar på pilen i ett citat.

Bara via en dator då? Jag har inga pilar på mobilversionen.
Citera
2019-12-17, 10:52
Medlem
Blaire-Witchs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kaviarmedagg
Jag har inget namn på den tredje personen som då vill vara anonym pgn av privata skäl. Men det kommer vi snart få veta.
Men den tredje personen va en kund till E.
Familjefar.
När förundersökningen kommer lär vi få se namnet.

Citat:
Ursprungligen postat av bblues
Håller med dig!

Har sedan starten följt denna tragiska tråd men missade när och vem som kom med "sanningen" om familjepappan. Jag har svårt att ta till mig det som just en sanning. Vem vet, vem har fått information om det, vem var först på den pucken?

Kaviarmedagg va först på pucken
Citera
2019-12-17, 10:55
Medlem
T34Panzers avatar
Citat:
Bara via en dator då? Jag har inga pilar på mobilversionen.

Jodå syns även i mobilen
https://forumbilder.com/i/rdji
Citera
2019-12-17, 11:22
Medlem
OroligLantiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tollarp86
OM nu denna personen överhuvudtaget finns så är det förmodligen inte någon lokal gubbe. Och därför är det ju ännu viktigare att inte spåra ur i sammanhanget. För det första är det inte många i Tollarp som har pengarna att spendera på en helnatt och de som har vill knappast göra det "hemmavid". Säger ju sig själv.

Det blir så många om, men jag slänger in ett till. 🙈
Om A stannade hela natten, och visste Es taxa (10 lax för en hel natt var det väl?), kan A ha sett chansen till snabba pengar och försökt råna E?

Nu gör jag något jag själv är emot: slänger ur mig gissningar hej vilt.
Citera
2019-12-17, 11:23
Medlem
OroligLantiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av T34Panzer
Jodå syns även i mobilen
https://forumbilder.com/i/rdji

Tack! 🙏🏻

Mvh
Tekninsk idiot.
Citera
2019-12-17, 11:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Blaire-Witch
Kaviarmedagg va först på pucken

Tack för att du tog dig tid att länka. Han har ju varit vederhäftig tidigare men jag fortsätter vara tvivlande till den uppgifter. Tid kommer ge svar.
Citera
2019-12-17, 11:33
Medlem
Citat:
Om A stannade hela natten, och visste Es taxa (10 lax för en hel natt var det väl?), kan A ha sett chansen till snabba pengar och försökt råna E?

Medhåll. Jag funderar också på någon form av samarbete mellan E och A. Hallick låter ”80-tal”, men såväl behovet av beskydd och kanske hjälp med att lägga upp annonser och besvara mer och mindre seriösa meddelanden ifrån pervo personer kan nog behövas även idag.

Ponera att E ville behålla större andel själv för att bli av med sina skulder och att det då slog slint för A. Ganska klassiskt bråk mellan hallick och hora på film iaf.
Citera
2019-12-17, 11:39
Medlem
Citat:

Det är ju inte helt otänkbart. Men då måste E haft med sig pengarna ut. Vart skulle dem och varför?
Citera
2019-12-17, 11:43
Medlem
OroligLantiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MarkofTheBeast
Det är ju inte helt otänkbart. Men då måste E haft med sig pengarna ut. Vart skulle dem och varför?

Ja, det känns osmart att gå omkring med 10000 i handväskan.

Men när jag ändå är igång o gissar; D/O verkar ha mer eller mindre ha bott hos E. Kanske misstänkte/visste E att D/O var kapabel att stjäla pengar från sin bff, och därför valde E att alltid ha pengarna med sig..?
Citera
2019-12-17, 11:47
Medlem
Blaire-Witchs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MarkofTheBeast

Eller så låg pengarna kvar hemma, vilket A.A kände till då han tillbringat natten där. E och han kanske skulle skiljts åt från början? Han skulle hem, hon skulle snabbt upp till kiosken och köpa cigg?
Sen kom A.A på den briljanta idén om att han glömt något kvar uppe hos E för att kunna stjäla pengarna. Han ber om nycklar till lägenheten. När E inte gav ifrån sig dessa uppstod det bråk och alla vet vi hur det hela slutade.

Edit: Skulle underlätta en massa ifall vi visste om nycklarna låg kvar i väskan alt jackan.
Citera
2019-12-17, 11:48
Medlem
Citat:

Precis som det brukar sägas i många film och tvserier från USA så ju allt möjligt!
Men logiken att det skulle vara någon familjefar från Tollarp faller ju ganska hårt på alla sätt.
Som jag sa tidigare så har inte många de pengarna att kasta ut på en natt. Och varför skulle man i så fall göra det på hemmaplan i byn när ett hotellrum bara kostar en tusing till i något grannsamhälle? Även om någon lokal gubbe skulle besöka E så vill han knappast bli sedd. Alltså går man dit i skydd av mörker och går hem i skydd av mörker. Inte fan väntar man tills det är ljust så alla kan se var man kommer ifrån! Hela resonemanget är orimligt på alla sätt. Det är bara att tänka sig själv hur man gjort om man velat köpa sex från någon i byn där man själv bor. Enkelt. Fast hade jag själv haft 10 papp att lägga på en sexnatt hade jag garanterat inte bott kvar i hålan alls.

Men visst rån är ju ändå en möjlighet OM det nu funnits en nattkund. Men varför då gå iväg? Och hur troligt är det att E hade alla de pengarna med sig ut?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in