2019-12-15, 20:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vemsa
Men om han har närvarat när hon har dött genom en olycka, och han sen har styckat henne, då ska han inte dömas för mord, utan för griftefridsbrott.

Jag tror att man tänker väldigt annorlunda i en sån situation. Jag tror det kan vara svårt för många att bry sig om en död kropp, vare sig man älskat personen innan eller inte.
De första minutrarna ägnar man antagligen åt att få liv i personen, och sen när man inser att personen är död så gråter man en stund och kramar om personen. Men förr eller senare så inser man att man har en död kropp i sin närvaro, tex i sin bostad. Och då börjar man nog till slut må dåligt av att ha den döda kroppen där, och man vill få bort den. Jag har svårt att tänka mig annat.
Och om det då finns något skäl till att man är rädd för att kontakta polisen, tex kriminell belastning eller bara en stark rädsla att bli misstänkt för mord med allt vad det innebär, då tror jag att den rädslan kan bli så stark att det blir mindre ångestfyllt att stycka kroppen och transportera bort den från sin bostad, och man väljer därför att göra det. Det är troligtvis inget man njuter av, utan tvärtemot mår väldigt dåligt av, men ibland måste man göra saker som man mår dåligt av, just för att blotta tanken på alternativet får en att må ännu sämre.

Men sen förstår jag inte varför det skulle vara värre att stycka någon som man älskar?
Jag skulle helt klart föredra att bli styckad av någon som älskar mig, om jag var tvungen att välja. Så jag tycker man kränker mer om man styckar någon som man inte älskar.

Är man normalt funtad med normal empati så ser man till att den som dött av sjukdom eller olycka i ens bostad får ett värdigt omhändertagande som avliden. En människa är en människa trots att hon är död!
I synnerhet en människa man känner är fortfarande en människa trots att hon är död! Även om man är ovänner! Är man oskyldig har man inget att frukta!
Kan du förstå det?
Senast redigerad av DEF1 2019-12-15 kl. 20:41.
Citera
2019-12-15, 20:35
Medlem
Citat:
Du läser inte vad jag skriver ordentligt, eller så rycker du bitar ur sitt sammanhang. Jag svarade på en fråga och jag menar förstås att jag skulle föredra att bli styckad av någon som älskar mig, framför att bli styckad av någon som inte älskar mig. Den som älskar mig kommer nämligen troligen att stycka mig på ett mer värdigt och mindre kränkande sätt.
Men självklart vill jag helst slippa både bli styckad och dödad.

Man bör ta hänsyn till att människor kan bli chockade och ta dåliga beslut av att ha en död kropp i sin närvaro.
Fokus bör ligga på att förhindra mord och alla andra dödsfall. Och styckning är ett betydligt mindre problem än dödsfall.

Styckning är fortfarande vidrigt då du förnedrar den dödas kropp genom att skända den. Det minsta man som anhörig kan kräva är för tusan en hel kropp att kunna begrava, och inte bitar här och där som man får leta efter. Hur kan du inte tycka det?

Sedan förstår jag vad du menar med att man hellre blir dödad/styckad av någon man älskar - men det har noll relevans i tråden då slutet är detsamma, dvs någon dör och blir styckad. Både olämpligt och okänsligt att ens ta upp det när hennes anhöriga säkert läser tråden.
Citera
2019-12-15, 20:41
Medlem
Citat:
Du läser inte vad jag skriver ordentligt, eller så rycker du bitar ur sitt sammanhang. Jag svarade på en fråga och jag menar förstås att jag skulle föredra att bli styckad av någon som älskar mig, framför att bli styckad av någon som inte älskar mig. Den som älskar mig kommer nämligen troligen att stycka mig på ett mer värdigt och mindre kränkande sätt.
Men självklart vill jag helst slippa både bli styckad och dödad.

Man bör ta hänsyn till att människor kan bli chockade och ta dåliga beslut av att ha en död kropp i sin närvaro.
Fokus bör ligga på att förhindra mord och alla andra dödsfall. Och styckning är ett betydligt mindre problem än dödsfall.
Man ska ta hänsyn till att människor blir chockade och tar dåliga beslut? Med en död människa i sin närvaro? Du menar nu att det då är förmildrande att man styckar kroppen? För att man är chockad? Och dessutom älskade Tishko henne, och då är det okey och dessutom mindre kränkande?

Är du på riktigt? Hur i helvete kan du sitta och försvara det här mordet, och den är styckningen på en sjuttonårig flicka?
Citera
2019-12-15, 20:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Komment1
Styckning är fortfarande vidrigt då du förnedrar den dödas kropp genom att skända den. Det minsta man som anhörig kan kräva är för tusan en hel kropp att kunna begrava, och inte bitar här och där som man får leta efter. Hur kan du inte tycka det?

Sedan förstår jag vad du menar med att man hellre blir dödad/styckad av någon man älskar - men det har noll relevans i tråden då slutet är detsamma, dvs någon dör och blir styckad. Både olämpligt och okänsligt att ens ta upp det när hennes anhöriga säkert läser tråden.
Jag håller med dig, det må skiljas på offensiv/defensiv styckning i vissa sammanhang - bland annat när en gärningsmans grad av psykisk störning ska fastslås - men det liknar ju mer en teknikalitet jämfört med vad jag tänker säga härnäst:

Styckning är nog det i särklass grymmaste sättet att strö salt i såren hos anhöriga. En ondska ofattbar för de flesta, ett vidrigt jävla öde för offret. PUNKT.

Nä, jag mår fan illa av den här diskussionen.
Senast redigerad av Olbars 2019-12-15 kl. 21:15.
Citera
2019-12-15, 21:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av uniktanvandarnamn

Är du elak och usel med flit eller är du så dum i huvudet att du inte förstår att styckningen drabbar anhöriga och att folk reagerar med avsky med rätta?

Jag vill inte diskutera vidare med dig men jag tänker inte låta dig stå oemotsagd, det är än värre.

Du är en osedvanligt oförstående och hänsynslös fan, som beter dig så bottenlöst äckligt i en tråd om en mördad tonåring. (Nej, det är du inte ensam om, men din trådhistorik sticker verkligen ut!)

OnT: Ja, brott mot griftefriden har också ett lägre straffvärde än mord. Så? Ditt jidder är irrelevant eftersom en död människa, vare sig du eller W, känner någonting i det läget.
När det nu kommit till helt bisarrt jiddrande om styckade Wilma.
DÅ kan vi minnas styckmordsfallet i Sth 1984.
När proppskåpet rök på otaliga svennar; där hela den styckmordscirkusen utan protester från populasen ledde fram till justitiemord...mot helt oskyldiga.
Ty...det är ju precis så "folk vill ha det" !
Hoppas att WA.s anhöriga Inte läser här!
Citera
2019-12-15, 21:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Därför att teorin baseras på ett rykte , och endast det.

Ett rykte gör teorin till fria fantasier utan verklighetsförankring, eller deckarsaga, ungefär samma sak.

Ja, och polisen borde haft kännedom om det i så fall, och media hade yttrat något åt det hållet,
som "Polisen har nytt spår, kan inte uteslutas att även annan brottslighet förekommit ..."
Och i vanlig ordning: "Vad slags annan brottslighet kan vi inte kommentera."

Vi har inget fått veta om det. Därför är det ju bara ett rykte.
Senast redigerad av Marielo 2019-12-15 kl. 21:39.
Citera
2019-12-15, 21:24
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Komment1

Jag håller inte med dig alls, det är snarare du och andra som får Wilmas anhöriga att må dåligt, genom att belysa hur fruktansvärt hemskt Wilma måste ha blivit behandlad både före och efter hon dog. Jag försöker istället öppna dörren för att det kanske inte gick till så fruktansvärt hemskt som ni tror.
Det kan ha varit en tragisk olycka, något dåligt beslut av Tishko ensam om att stycka kroppen, han ångrar sig jättemycket efteråt men klarar inte av att erkänna, sen bryter han ihop psykiskt och det ser utredarna och skickar honom till psykundersökning.
Ni verkar faktiskt vilja att det ska ha gått riktigt hemskt till, antagligen för att det gynnar era politiska åsikter att en invandrare begår ett hemskt styckmord.
Det är ni som borde skämmas!
Citera
2019-12-15, 21:29
Medlem
Citat:
Jag håller inte med dig alls, det är snarare du och andra som får Wilmas anhöriga att må dåligt, genom att belysa hur fruktansvärt hemskt Wilma måste ha blivit behandlad både före och efter hon dog. Jag försöker istället öppna dörren för att det kanske inte gick till så fruktansvärt hemskt som ni tror.
Det kan ha varit en tragisk olycka, något dåligt beslut av Tishko ensam om att stycka kroppen, han ångrar sig jättemycket efteråt men klarar inte av att erkänna, sen bryter han ihop psykiskt och det ser utredarna och skickar honom till psykundersökning.
Ni verkar faktiskt vilja att det ska ha gått riktigt hemskt till, antagligen för att det gynnar era politiska åsikter att en invandrare begår ett hemskt styckmord.
Det är ni som borde skämmas!
Att ens göra dig besväret att mildra ett mord, styckning och gömmande av olika kroppsdelar.... du gör bort dig mer och mer och mer. Ångrar sig jättemycket? Har han inte brutit ihop nu så gör han det aldrig. Man såg "tecken" på allvarlig psykisk sjukdom - därför gör dom en §7-undersökning. Och troligtvis är han så sjuk att han blev kvar där. Något sammanbrott finns inte på kartan.
Citera
2019-12-15, 21:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Olbars
Jag håller med dig, det må skiljas på offensiv/defensiv styckning i vissa sammanhang - bland annat när en gärningsmans grad av psykisk störning ska fastslås - men det liknar ju mer en teknikalitet jämfört med vad jag tänker säga härnäst:

Styckning är nog det i särklass grymmaste sättet att strö salt i såren hos anhöriga. En ondska ofattbar för de flesta, ett vidrigt jävla öde för offret. PUNKT.

Nä, jag mår fan illa av den här diskussionen.

Ja det är djupt oetiskt och svårt att förstå, man kan knappt tänka på det.
Men när det gäller en vanlig obduktion av en anhörig så blir saken genast annorlunda.
Då är det lättare att intala sig att personen ju är död.
Obduktion kan ske av flera skäl, bl.a. på begäran av anhöriga.
Man "plåstrar" ihop personen sedan så att anhöriga kan se den döda igen, utan att behöva
se detaljerna efter obduktionen.
Citera
2019-12-15, 21:35
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Att ens göra dig besväret att mildra ett mord, styckning och gömmande av olika kroppsdelar.... du gör bort dig mer och mer och mer. Ångrar sig jättemycket? Har han inte brutit ihop nu så gör han det aldrig. Man såg "tecken" på allvarlig psykisk sjukdom - därför gör dom en §7-undersökning. Och troligtvis är han så sjuk att han blev kvar där. Något sammanbrott finns inte på kartan.

Vi vet ännu inte om det är ett mord. Och vi vet inte hur styckningen och gömningen har gått till, eller i vilket psykiskt tillstånd Tishko var i då.
Om han är så sjuk att han blir kvar på psyket, då är det väl ett ganska kraftigt tecken på att han har brutit samman eller? Hur tänker du?
Du var den första som svarade, tänk lite till innan du svarar nästa gång, bara ett råd.
Senast redigerad av vemsa 2019-12-15 kl. 21:43.
Citera
2019-12-15, 21:36
Medlem
Har varit borta lång tid från Flashback och har inte heller hört mycket i tidningarna om wilmafallet.. ursäktar att jag ber om lite info det är omöjligt att läsa allt som står!
Så.. är det någon vänlig själ som vill göra en sammanfattning? Vilka sitter häktade? Namn?
Har man hittat mer av Wilma.. ? Vad händer?
Citera
2019-12-15, 21:38
Medlem
Citat:
Vi vet ännu inte om det är ett mord. Och vi vet inte hur styckningen och gömningen har gått till, eller i vilket psykiskt tillstånd Tishko var i då.
Om han är så sjuk att han blir kvar på psyket, då är det väl ett ett ganska kraftigt tecken på att han har brutit samman eller? Hur tänker du?
Du var den första som svarade, tänk lite till innan du svarar nästa gång, bara ett råd.
Hade han brutit samman hade det varit ett friskhetstecken. Något sådant finns inte här. Och därmed lämnar jag den här korkade diskussionen. Har aldrig någonsin hört någon beskydda en tonårsmördare på det viset du gör. Helt sjukt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in