2019-12-15, 18:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MauriceP
Det måste fast ställas vilka Wilma var ute med på onsdags kvällen, vem eller vilka var det?
När gick hon hem och till vem gick hon hem enligt dom som var med henne på onsdags kvällen ?
Alltså vilka eller vem var den sista som såg Wilma i livet förutom GM?
Vet man att Wilma lever på torsdags morgonen?
MGM verkar inte ha sett till henne på morgonen på onsdagen för han vet ju vem hon skulle vara med på kvällen. Han måste ha förutsatt att Wilma skulle sova över hos denne, vilket hon kanske gjort flera gånger tidigare. Därför är det inget konstigt för honom, Wilma är ju hos en person som tar väl hand om henne och som han litar på.
Ända livs tecknet på torsdagen är en kvinna i Missing People som påstår att hon sett Wilma "nere i Walkesborg". Vem säger "nere i" jo den som bor norr om platsen, kanske långt norrut till och med som Östra Bäckekroken.

Finns uppgift här om att hon bett T skjutsa hem henne efter festen.
Om det var denna fest eller inte vet jag inte.
Samtidigt sägs att de höll på att göra slut då-
Citera
2019-12-15, 18:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zilvereko
Varför skulle nån bete sig så om det var en olycka? Dessutom måste väl polisen veta om det förekommit en sådan som kan knytas till fallet.

Du har dock rätt i att vissa kulturyttringar (och även skambrott = mina ord) kan vara likartade vare sig personerna kommer ur en muslimsk eller kristen miljö när de kommer från den delen av världen.

OT: I t.ex Indien, som till största dlen är hiduistiskt, lever skambrotten och tvångsgifte i allra högsta grad.

Med "bete sig" menade jag i allmänhet - att identifiera sig som en muslimsk person.
Nej var det en olycka så är det inte aktuellt att diskutera religion.
Såvida inte olyckan var fejkad förstås ...då hade man kunnat spekulera ..
Citera
2019-12-15, 18:58
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av sugerbra
Men OM hon dött i ”olycka” är det så vidrigt sjukt att kränka hennes minne genom att stycka henne.
Om uppgifter om bevis mot honom hittats i lägenheten så har hon isf dött där på ett eller annat sätt oavsett uppsåt eller inte.
Hur tänker man då när tanken på en styckning är bäst? En människa som han iaf HAR älskat 🙄

Men om han har närvarat när hon har dött genom en olycka, och han sen har styckat henne, då ska han inte dömas för mord, utan för griftefridsbrott.

Jag tror att man tänker väldigt annorlunda i en sån situation. Jag tror det kan vara svårt för många att bry sig om en död kropp, vare sig man älskat personen innan eller inte.
De första minutrarna ägnar man antagligen åt att få liv i personen, och sen när man inser att personen är död så gråter man en stund och kramar om personen. Men förr eller senare så inser man att man har en död kropp i sin närvaro, tex i sin bostad. Och då börjar man nog till slut må dåligt av att ha den döda kroppen där, och man vill få bort den. Jag har svårt att tänka mig annat.
Och om det då finns något skäl till att man är rädd för att kontakta polisen, tex kriminell belastning eller bara en stark rädsla att bli misstänkt för mord med allt vad det innebär, då tror jag att den rädslan kan bli så stark att det blir mindre ångestfyllt att stycka kroppen och transportera bort den från sin bostad, och man väljer därför att göra det. Det är troligtvis inget man njuter av, utan tvärtemot mår väldigt dåligt av, men ibland måste man göra saker som man mår dåligt av, just för att blotta tanken på alternativet får en att må ännu sämre.

Men sen förstår jag inte varför det skulle vara värre att stycka någon som man älskar?
Jag skulle helt klart föredra att bli styckad av någon som älskar mig, om jag var tvungen att välja. Så jag tycker man kränker mer om man styckar någon som man inte älskar.
Citera
2019-12-15, 19:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Tveksamt om de vill ha utredningsfolk på övertid i ett icke-akut ärende. För det är inte akut längre. Analyserna skickas då och då från NFC, men troligen inte i en takt att man måste beordra övertid.
Jag antar att du har rätt i att de inte arbetar dag och natt längre. Jag kan nog ha felformulerat mig lite - tänker mest att saker rörande MGM 2/3 nog finns på priolistan över saker att hinna med innan helgerna - stämmer misstankarna hade åklagaren säkerligen inte varit missnöjd med att ha dem i säkert förvar tills dess. Men vi får väl se.
Senast redigerad av Olbars 2019-12-15 kl. 19:04.
Citera
2019-12-15, 19:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Olbars
Skillnad på frihetsberövad några timmar och häktad efter domstolsförhandling. Förarglig historia du bjuder på dock,

OnT: Nä nu, söndag kväll! Ska bli intressant att se vad som händer kommande vecka. Får jag spekulera vilt kommer det vara bedrägligt lugnt några dagar, men redan innan jul börjar det röra på sig kring MGM 2/3. Polis, åklagare och NFC kommer åtminstone göra vad de kan - de undviker nog helst att skicka folk på julledighet när misstänkta är kvar på fri fot. Man vill antingen avskriva eller häkta bägge två.

Tack för medkännande.
"Förargligt" är (dock) en liten tröst för hunden kanske, som fick tillbringa många dagar på Hundstallets hundhem till saken var ur världen, ett helt halvår senare -
.........

Jag tror som du, att det händer snart något kring MGM - personerna ...
Analyserna har nog förtur även om de är många, bortåt 100, stod i media.
Om något provsvar blir tungt vägande faller ju antagligen många andra bort.
Så inte säkert att alla 100 svaren måste undersökas noga.
Citera
2019-12-15, 19:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Om jag inte har fel bör man ringa polis för handräckning.
Ja nu var det längesen jag läste om det
Citera
2019-12-15, 19:15
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Turphiee
På vilket vis anser du det helt orimligt att en brand i närstående tid till ett mord där BO ryktas ha haft kännedom om branden är en deckarsaga snarare än en teori till motiv?

Kom gärna med en saklig förklaring till varför det skulle vara en orimlig teori...

Därför att teorin baseras på ett rykte , och endast det.

Ett rykte gör teorin till fria fantasier utan verklighetsförankring, eller deckarsaga, ungefär samma sak.
Citera
2019-12-15, 19:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vemsa
Men om han har närvarat när hon har dött genom en olycka, och han sen har styckat henne, då ska han inte dömas för mord, utan för griftefridsbrott.

Jag tror att man tänker väldigt annorlunda i en sån situation. Jag tror det kan vara svårt för många att bry sig om en död kropp, vare sig man älskat personen innan eller inte.
De första minutrarna ägnar man antagligen åt att få liv i personen, och sen när man inser att personen är död så gråter man en stund och kramar om personen. Men förr eller senare så inser man att man har en död kropp i sin närvaro, tex i sin bostad. Och då börjar man nog till slut må dåligt av att ha den döda kroppen där, och man vill få bort den. Jag har svårt att tänka mig annat.
Och om det då finns något skäl till att man är rädd för att kontakta polisen, tex kriminell belastning eller bara en stark rädsla att bli misstänkt för mord med allt vad det innebär, då tror jag att den rädslan kan bli så stark att det blir mindre ångestfyllt att stycka kroppen och transportera bort den från sin bostad, och man väljer därför att göra det. Det är troligtvis inget man njuter av, utan tvärtemot mår väldigt dåligt av, men ibland måste man göra saker som man mår dåligt av, just för att blotta tanken på alternativet får en att må ännu sämre.

Men sen förstår jag inte varför det skulle vara värre att stycka någon som man älskar?
Jag skulle helt klart föredra att bli styckad av någon som älskar mig, om jag var tvungen att välja. Så jag tycker man kränker mer om man styckar någon som man inte älskar.
Jag tycker styckning av en människa ska jämställas med mord och lagen borde ändras. En människa som väljer att stycka en annan är sjuk i huvudet och ska spärras in. Det ska slåss in i huvudet på dom som väljer styckning för att komma undan på något vis att det inte går. Det blir heller inte lönsamt ur transportsynpunk för då kommer man inte ens undan med dråp senare.

Vill du verkligen bli styckad och slängd än här och en där och lämna dina anhöriga ännu mer förtvivlad, seriöst? Förstår du inte så är empatin hos dig dålig.
Citera
2019-12-15, 19:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vemsa

Tycker det endast är makabert att göra något sånt, t.o.m de som arbetar med brott har ju berättat att det inte är ofta någon blir styckad i Sverige och att det krävs väldigt starkt psyke att klara det.
Just det tror jag stämmer
Citera
2019-12-15, 19:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moretex
Jag tycker styckning av en människa ska jämställas med mord och lagen borde ändras. En människa som väljer att stycka en annan är sjuk i huvudet och ska spärras in. Det ska slåss in i huvudet på dom som väljer styckning för att komma undan på något vis att det inte går. Det blir heller inte lönsamt ur transportsynpunk för då kommer man inte ens undan med dråp senare.

Vill du verkligen bli styckad och slängd än här och en där och lämna dina anhöriga ännu mer förtvivlad, seriöst? Förstår du inte så är empatin hos dig dålig.
Du satte orden jag tänkte precis 👍
Citera
2019-12-15, 19:22
Medlem
Citat:

Men snälla vän rekvisitet för Mord är att uppsåtligen beröva en annan människa livet.
Styckar du någon är den nog oftast redan död (dvs så är livet redan berövat).

Och? Jag tycker att en människa som våldtar barn också är dum i huvudet och skall spärras in - Men jag tycker ändå inte personen skall fällas för Mord för det???
Citera
2019-12-15, 19:26
Medlem
Citat:

Väl rutet! Utöver de uppenbara moraliska skälen är det fetade argumentet starkt - är det något jag avskyr är det när uppenbara gärningsmän kommer undan pga teknikaliteter av typen "dödsorsak kan ej fastställas" eller den klassiska "jag fattade inte att hon inte ville".

Tyvärr kommer det inte få våra gärningsmän fällda. Men i framtiden kanske.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in