Citat:
Men sign Uniktanvändarnamn frågade ju om du menar att eventuell organiserad brottslighet bakom mordet på W pekar mot MGM1,2 och 3 eller om du menar att det pekar mot att utomstående begått brottet?
Det är just vad jag också undrade.
Det var litet oklart uttryckt faktiskt.
Varför blandas hedersmotiv in just här?
Egentligen kan både / och förekomma.
Det är just vad jag också undrade.
Det var litet oklart uttryckt faktiskt.
Varför blandas hedersmotiv in just här?
Egentligen kan både / och förekomma.
Jag menar att jag tycker det är mer sannolikt att kriminella organisationer, mördar medlemmar från andra kriminella organisationer samt deras anhöriga (tex hypotetiskt Wilma). Och om Tishko och hans familj sysslar med organiserad brottslighet, då skulle ett motiv till mordet på Wilma kunna vara tex en brand anlagd av Tishko eller någon i hans familj.
Och så menar jag att om man misstänker att Tishkos familj är anhängare av en hederskultur som accepterar hedersmord (vilket man troligen bara misstänker som seriös polis/åklagare, om man har kartlagt Tishkos familj och märkt sådana tendenser), då bör man också misstänka att Tishkos familj sysslar med organiserad brottslighet, och därför bör man även misstänka att den organiserade brottsligheten på ett eller annat sätt har resulterat i mordet på Wilma. Iallafall om man inte har bevis som helt utesluter det.
Tishkos och hans familjs eventuella misstänkta uppträdande i tex förhörsrummet, det kan ju nämligen bero på att de har andra brott på sitt "samvete". Alltså att de inte är direkt skyldiga till mordet på Wilma, utan bara att de har provocerat fram det genom annan brottslighet riktad mot andra kriminella organisationer.