2019-12-15, 17:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fnero52
Det är inte uttalat någon stans, det läget om olycka är överspelat man har kommit längre i utredningen.

OK, så tänkte jag också.
Det kan uteslutas senare, direkt eller indirekt.
Citera
2019-12-15, 17:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Marielo
Som jag tidigare skrivit så VET jag att häktning kan ske på rätt vaga grunder.
Men för varje steg i rättsprocessen ökar kraven på bevisvärdens hållbarhet.
Att någon åker i fängelse på livstid av misstag anser jag uteslutet i vårt land i våra dagar.
Om häktning skett på alltför vag grund, blir den misstänkte släppt när utredningen kommit i det läget att det kan medges.
Liksom tills vidare MGM2 och 3.
Det går ju verkligen fundera kring vad som var grejen kring MGM2 och MGM3. Samtidigt kan man ju ta de två fallen som intäkt för att det INTE är riktigt så lätt att få någon häktad, åtminstone inte för de brott de misstänks för. Såvitt jag vet är det betydligt lättare att häkta exempelvis mordmisstänkta, som MGM1 - även om jag litar på hovrättens bedömning att han sitter där han sitter på någorlunda goda grunder.
Citera
2019-12-15, 17:42
Medlem
Citat:
Håller med.
Förtydligande:
Jag menar från hypotesen att han mördat W tror jag han haft hjälpt efteråt.

Jag tycker mest synd om Wilma, liksom som jag antar att du också menar.
Ja precis
Citera
2019-12-15, 17:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sugerbra
Plakatet vet jag inte vem som gjorde men det är nog många av hennes vänner som var där och då.
Släktingar har jag personligen sett tända ljus och sett bilder med fina texter från både vänner och släkt.
Jag personligen tycker inte det är konstigt att de inte vill ha uppmärksamheten på sig, det finns säkert medskyldiga ute i det fria och som inte vill att sanningen ska fram.

Jag ser bara plakatet från min position alltså just nu framför en skärm i soffan. Det är sällan jag sett att organisationer som MP, Fikk och allmäna facebook grupper anordnar minnesplatserna utan det är vänner och familj.

Jag googlade för sakens skull och förslagen som kom upp var många, Ndella, Karolin Hakim, Emila osv. Alla har de det gemensamma att vänner och familj anordnat minnesplatserna. Tidningarna är fyllda av sörjande vänner och familj som bemöter media. De minnesplatser jag valde har förmodligen inte guds bästa mördarer heller, därtill är de flesta på fri fot. Vidare valde jag unga mördade kvinnor, i ålder med W.

Det jag vill ha sagt är det du skriver i din sista mening, den här tystnaden och tillbakadragenhet sticker ut. Är folk rädad? Men jag tror som sagt det bubblar och någon gång måste det bubbla över.

Du är från trakterna, lyser det i föräldrarnas hus ?
Citera
2019-12-15, 18:06
Medlem
Turphiees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Du har naturligtvis rätt, ditt fabulerande kan tolkas på mer än ett sätt.

Som sagt, det här handlar inte om en deckare skriven av Agatha Christie.

Kan du försöka dig på en saga till, intressant att se hur du lyckas knåpa ihop spännande teorier bara för att du kan.

Varför inte hålla det enkelt tills det finns en konkret anledning att inte göra det, T och W
W bråkade, svartsjuka, han hade ihjäl henne, kanske inte med avsikt, alternativt grov misshandel som slutar med mord i syfte att dölja misshandeln.

Det är så det brukar se ut när en man dödar en kvinna som är eller har varit hans partner.

På vilket vis anser du det helt orimligt att en brand i närstående tid till ett mord där BO ryktas ha haft kännedom om branden är en deckarsaga snarare än en teori till motiv?

Kom gärna med en saklig förklaring till varför det skulle vara en orimlig teori...
Citera
2019-12-15, 18:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av iLivid
Jag ser bara plakatet från min position alltså just nu framför en skärm i soffan. Det är sällan jag sett att organisationer som MP, Fikk och allmäna facebook grupper anordnar minnesplatserna utan det är vänner och familj.

Jag googlade för sakens skull och förslagen som kom upp var många, Ndella, Karolin Hakim, Emila osv. Alla har de det gemensamma att vänner och familj anordnat minnesplatserna. Tidningarna är fyllda av sörjande vänner och familj som bemöter media. De minnesplatser jag valde har förmodligen inte guds bästa mördarer heller, därtill är de flesta på fri fot. Vidare valde jag unga mördade kvinnor, i ålder med W.

Det jag vill ha sagt är det du skriver i din sista mening, den här tystnaden och tillbakadragenhet sticker ut. Är folk rädad? Men jag tror som sagt det bubblar och någon gång måste det bubbla över.

Du är från trakterna, lyser det i föräldrarnas hus ?
Ja när det är klart med åtal och så kommer det nog fram en hel del. Nä bor inte i Uddevalla så vet inte tyvärr.
Hon har ju sökt i både Lysekil och ett mindre samhälle som hon är uppväxt i, brastad. På de ställena har ljus och bild på henne också ställts ut.
Citera
2019-12-15, 18:10
Medlem
Citat:
Jag vill inte vara OT igen ...
men jag hade god kännedom om när en hundägare häktades som "på eget bevåg" hämtat tillbaks sin hund från hundtjuven.
Ägaren åkte på häkte, inte tjuven som klarade sig på lögner! Ägaren satt 3 timmar i häkte - alldeles för många timmar.
Sorry för OT här med.
Hundägaren kan omöjligt suttit häktad i tre timmar, jag tror att du, möjligtvis, menar anhållen.

Häktning är lite svårare att få igenom, brott som förväntas ge minst 1 år i fängelse, med hög flyktrisk (flyktfara), risk för fler brott (recidivfara) eller risk att röja undan bevisning (kollusionsfara). Alt. Utländska medborgare som man tror kommer lämna landet (som ASAP Rocky) alt. person som vägrar identifiera sig (eller ljuger om identitet).
Citera
2019-12-15, 18:11
Medlem
Citat:
Jag vill inte vara OT igen ...
men jag hade god kännedom om när en hundägare häktades som "på eget bevåg" hämtat tillbaks sin hund från hundtjuven.
Ägaren åkte på häkte, inte tjuven som klarade sig på lögner! Ägaren satt 3 timmar i häkte - alldeles för många timmar.
Skillnad på frihetsberövad några timmar och häktad efter domstolsförhandling. Förarglig historia du bjuder på dock,

OnT: Nä nu, söndag kväll! Ska bli intressant att se vad som händer kommande vecka. Får jag spekulera vilt kommer det vara bedrägligt lugnt några dagar, men redan innan jul börjar det röra på sig kring MGM 2/3. Polis, åklagare och NFC kommer åtminstone göra vad de kan - de undviker nog helst att skicka folk på julledighet när misstänkta är kvar på fri fot. Man vill antingen avskriva eller häkta bägge två.
Senast redigerad av Olbars 2019-12-15 kl. 18:15.
Citera
2019-12-15, 18:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Olbars
Skillnad på frihetsberövad några timmar och häktad efter domstolsförhandling. Förarglig historia du bjuder på dock,

OnT: Nä nu, söndag kväll! Ska bli intressant att se vad som händer kommande vecka. Får jag spekulera vilt kommer det vara bedrägligt lugnt några dagar, men redan innan jul börjar det röra på sig kring MGM 2/3. Polis, åklagare och NFC kommer åtminstone göra vad de kan - de undviker nog helst att skicka folk på julledighet när misstänkta är kvar på fri fot. Man vill antingen avskriva eller häkta bägge två.
Tveksamt om de vill ha utredningsfolk på övertid i ett icke-akut ärende. För det är inte akut längre. Analyserna skickas då och då från NFC, men troligen inte i en takt att man måste beordra övertid.
Citera
2019-12-15, 18:24
Medlem
Citat:
Jag tror inte att de måste vara "anhängare" av muslimsk kultur och dess seder för att bete sig eller (åtminstone delvis)värdera som en muslim.
Jag tror att det finns med i deras arv ändå. Även om de visar upp en svensk sida.
Som sagt, rötterna kommer man nog aldrig helt ifrån.

Varför skulle nån bete sig så om det var en olycka? Dessutom måste väl polisen veta om det förekommit en sådan som kan knytas till fallet.

Du har dock rätt i att vissa kulturyttringar (och även skambrott = mina ord) kan vara likartade vare sig personerna kommer ur en muslimsk eller kristen miljö när de kommer från den delen av världen.

OT: I t.ex Indien, som till största dlen är hiduistiskt, lever skambrotten och tvångsgifte i allra högsta grad.
Citera
2019-12-15, 18:25
Medlem
MauricePs avatar
Det måste fast ställas vilka Wilma var ute med på onsdags kvällen, vem eller vilka var det?
När gick hon hem och till vem gick hon hem enligt dom som var med henne på onsdags kvällen ?
Alltså vilka eller vem var den sista som såg Wilma i livet förutom GM?
Vet man att Wilma lever på torsdags morgonen?
MGM verkar inte ha sett till henne på morgonen på onsdagen för han vet ju vem hon skulle vara med på kvällen. Han måste ha förutsatt att Wilma skulle sova över hos denne, vilket hon kanske gjort flera gånger tidigare. Därför är det inget konstigt för honom, Wilma är ju hos en person som tar väl hand om henne och som han litar på.
Ända livs tecknet på torsdagen är en kvinna i Missing People som påstår att hon sett Wilma "nere i Walkesborg". Vem säger "nere i" jo den som bor norr om platsen, kanske långt norrut till och med som Östra Bäckekroken.
Citera
2019-12-15, 18:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Turphiee
På vilket vis anser du det helt orimligt att en brand i närstående tid till ett mord där BO ryktas ha haft kännedom om branden är en deckarsaga snarare än en teori till motiv?

Kom gärna med en saklig förklaring till varför det skulle vara en orimlig teori...

Vem sade att T eller hans släkt eller W har någon anknytning till branden?
Är det en trovärdig källa?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in