Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2019-12-14, 12:46
  #265
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Jag har inte länk aktuell, men Boris har sagt att det blir ett poängsystem av australisk modell. Man kommer att prioritera invandrare som bidrar till samhället. Teknisk personal, läkare, sköterskor.

Möjligen tar han UK ur massinvandringsträsket.

Vi får se om han kommer att stå vid sitt ord.

Sedan vill ju UK öppna för invandring från sitt Samvälde.


Jag kanske fattat fel. Invandring från länder utanför EU bestämmer väl i praktiken varje land själv redan idag? EU bestämmer inte det? Och efter Brexit kan inte folk som invandrat till GB flytta till EU utan vidare. Eller?

GB ville slippa invandring från EU, men invandring från exempelvis MENA är inte något som påverkas av Brexit, förutom möjlighet till gränskontroll. Exempelvis insmugglade asiater i lastbil kan fortsätta, det är inte legalt nu och kommer inte vara det efter Brexit heller.
Citera
2019-12-14, 12:57
  #266
Avstängd
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VingelPelle
Jag kanske fattat fel. Invandring från länder utanför EU bestämmer väl i praktiken varje land själv redan idag? EU bestämmer inte det? Och efter Brexit kan inte folk som invandrat till GB flytta till EU utan vidare. Eller?

GB ville slippa invandring från EU, men invandring från exempelvis MENA är inte något som påverkas av Brexit, förutom möjlighet till gränskontroll. Exempelvis insmugglade asiater i lastbil kan fortsätta, det är inte legalt nu och kommer inte vara det efter Brexit heller.
Boris och Tory säger i alla fall att det blir ett helt nytt system när de går ur EU. EU påverkar så mycket att det verkar som om man måste går ur EU för att få ordning på invandringen. Frågor kopplas till varandra i EU. Hur kul är det t.ex för Polen att nu hängas ut som klimatbov. UK är starkt men EU verkar dra i många osynliga trådar. (Typ 4 år för utträde.) Grupptryck?


Citat:
Ursprungligen postat av Ondahamstern
Samväldet betyder en herre jösses mängd av indier kommer att kunna ta sig in i landet, allt för att man hatar resten av Europas befolkning.

Men britterna gillar ju sitt Samvälde så då gör de så.

Jag vet inte heller om indierna sållas. Högutbildade indier är ju brittiska till sin attityd, i mycket. Det är väl inte de som går runt i höftskynke i byarna som kommer.
__________________
Senast redigerad av wwr 2019-12-14 kl. 12:59.
Citera
2019-12-14, 13:55
  #267
Medlem
Ondahamsterns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Boris och Tory säger i alla fall att det blir ett helt nytt system när de går ur EU. EU påverkar så mycket att det verkar som om man måste går ur EU för att få ordning på invandringen. Frågor kopplas till varandra i EU. Hur kul är det t.ex för Polen att nu hängas ut som klimatbov. UK är starkt men EU verkar dra i många osynliga trådar. (Typ 4 år för utträde.) Grupptryck?




Men britterna gillar ju sitt Samvälde så då gör de så.

Jag vet inte heller om indierna sållas. Högutbildade indier är ju brittiska till sin attityd, i mycket. Det är väl inte de som går runt i höftskynke i byarna som kommer.

Många indier går inte direkt runt i höftskunken (inte ens en klar majoritet gör det), utan du har en hel del som arbetar inne i storstäderna, men Indien har ett extremt problem med våldtäkter och tvångsgiften.

Om det är något folkslag som uppfyller nästan alla fördomar rörande invandrare som bedrar, våldtar och tvingar sina barn in i tvångsgifte så är det indierna då de fortfarande anser att det är okej för barn och ungdomar att gifta sig osv.

Och då har vi inte ens gått in på alla indier som sitter i callcenter och ringer och påstår att de är från microsoft osv, osv.

Visst det finns många högutbildade i Indien men de har fortfarande sitt kastsystem (jag har dock för mig att man har stiftat lagar för att försöka motarbeta det men det är ett rent helvete även inne i städerna) ovanpå en rad andra saker.

Att "kasta" ut polacker och andra européer i utbyte mot indier är i mina ögon ren och skär idioti och visar på att man fortfarande kör på tacherismen.
Citera
2019-12-14, 14:14
  #268
Avstängd
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ondahamstern
Många indier går inte direkt runt i höftskunken (inte ens en klar majoritet gör det), utan du har en hel del som arbetar inne i storstäderna, men Indien har ett extremt problem med våldtäkter och tvångsgiften.

Om det är något folkslag som uppfyller nästan alla fördomar rörande invandrare som bedrar, våldtar och tvingar sina barn in i tvångsgifte så är det indierna då de fortfarande anser att det är okej för barn och ungdomar att gifta sig osv.

Och då har vi inte ens gått in på alla indier som sitter i callcenter och ringer och påstår att de är från microsoft osv, osv.

Visst det finns många högutbildade i Indien men de har fortfarande sitt kastsystem (jag har dock för mig att man har stiftat lagar för att försöka motarbeta det men det är ett rent helvete även inne i städerna) ovanpå en rad andra saker.

Att "kasta" ut polacker och andra européer i utbyte mot indier är i mina ögon ren och skär idioti och visar på att man fortfarande kör på tacherismen.
Jag tycker inte man kan dra så långtgående slutsatser ännu. Nu kommer de att ta in de de vill som de vill. Man måste respektera deras önskan. De kanske bara tar in akademiker och snickare från Polen, vem vet.

Den gamle mannen skall inte plåga er med historier från Indien. Men speciellt tågen är en värld i sig. Stort land, långa resor. Man löser lite dyrare biljett och får andrum i kulturexponeringen. På 70-talet kommer jag ihåg hur ett tåg stannade och vakter med käppar sprang efter fripassagerare i "höftskynke". Mer nyligen satt jag på ett indiskt tåg och den högutbildade indiern förklarade att sådana där med höftskynke (jag tror han sade dhoti) hade han inte mycket kontakt med.

De bilder jag hittar på Internet är inte representativa. På fälten viker de upp de bylsiga byxorna och att säga höftskynke är inte helt missvisande, tycker jag.

Men nu skall jag inte bli mer OT.

Sammanfattningsvis så säger Boris och Tory att det kommer ett helt nytt system för invandringen när de gått ur EU och nu vunnit valet. Det skall bli intressant att se om Boris kan leverera detta samt handelsavtal och inte gå ned sig i träsket runt avtalets paragraf om "level playing field".
__________________
Senast redigerad av wwr 2019-12-14 kl. 14:23.
Citera
2019-12-14, 15:46
  #269
Avstängd
wwrs avatar
Man kommer att få se mer vad Boris går för när man gått ur EU. Men om han håller det han lovar vet vi ännu inte.

Men han slipper en hel del tryck. Här har Löfven samlat mod bland Muttis kjolar (ungefär som Sahlin sade) och berättar hur andra EU-länder skall göra. Eftersom vi får tillbaka lite av de avgifter vi betalar så måste vi göra som EU säger anser Löfven.
Citat:
Löfven: Så ska fler dela på ansvaret
Inför säkra länder, tvinga kommuner och EU-länder att ta ansvar och öka antalet kvotflyktingar. Det säger statsminister Stefan Löfven inför sitt möte under tisdagen med Tysklands förbundskansler Angela Merkel om flyktingkrisen.

Jag är hoppfull när jag nu hör fler och fler ledare säga sig vilja ta ansvar, sa Löfven och passade på att ge en känga till Ungern som han menade borde ta ett större ansvar eftersom man fick en stor del av EU:s stödsystem.

Det handlar bland annat om att inrätta en permanent och tvingande omfördelningsmekanism, få EU-kommissionen att hitta lagliga vägar in till EU samt satsa på EU:s asyl- och gränsmyndigheter.
https://www.svd.se/stefan-lofven-sa-...la-pa-ansvaret 2015

Och mer aktuellt. Hur EU-ledarna hänger ut Polen eftersom landet tydligen tvekar om klimatmålet. (EU kastar motsv 300 miljarder kronor i sjön på det, bara nästa år, som jag ser det.)
Citat:
In a break with usual protocol, EU leaders published summit conclusions, which normally require the support of every single EU member state, backing the 2050 goal. The conclusions said one member state, meaning Poland, was unable to implement the objective at this stage.
https://www.telegraph.co.uk/news/201...y-poland-says/

UK är ju starkt. Men man måste ändå lyssna på Macron, Merkel etc. När UK kommer ur träsket kommer Boris säkerligen att kunna besluta friare. Det syns ju på förändringen av system för invandringen. Det kommer att bli mycket intressant att se om Boris kan leverera.
__________________
Senast redigerad av wwr 2019-12-14 kl. 15:53.
Citera
2019-12-14, 16:43
  #270
Medlem
Ondahamsterns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Man kommer att få se mer vad Boris går för när man gått ur EU. Men om han håller det han lovar vet vi ännu inte.

Men han slipper en hel del tryck. Här har Löfven samlat mod bland Muttis kjolar (ungefär som Sahlin sade) och berättar hur andra EU-länder skall göra. Eftersom vi får tillbaka lite av de avgifter vi betalar så måste vi göra som EU säger anser Löfven.

https://www.svd.se/stefan-lofven-sa-...la-pa-ansvaret 2015

Och mer aktuellt. Hur EU-ledarna hänger ut Polen eftersom landet tydligen tvekar om klimatmålet. (EU kastar motsv 300 miljarder kronor i sjön på det, bara nästa år, som jag ser det.)

https://www.telegraph.co.uk/news/201...y-poland-says/

UK är ju starkt. Men man måste ändå lyssna på Macron, Merkel etc. När UK kommer ur träsket kommer Boris säkerligen att kunna besluta friare. Det syns ju på förändringen av system för invandringen. Det kommer att bli mycket intressant att se om Boris kan leverera.

Storbritannien kan redan idag bestämma självständigt hur de vill ta emot utomeuropeiska invandrare, varför fortsätter du o tjafs om något som de redan idag har kontroll över?
Citera
2019-12-14, 16:53
  #271
Avstängd
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ondahamstern
Storbritannien kan redan idag bestämma självständigt hur de vill ta emot utomeuropeiska invandrare, varför fortsätter du o tjafs om något som de redan idag har kontroll över?
Nej. Mina inlägg visar att det finns ett grupptryck inom EU. Ett EU-land kan inte ens utnyttja sina rättigheter fullt ut. T.ex vill just nu inte Polen skriva på klimatmålet. Då bryter EU-ledarna protokoll och hänger ut Polen som klimatbovar. Till slut kommer Polen kanske att skriva på, trots att de inte vill, pga grupptryck. Invandring fungerar likadant.

Detta skulle jag gissa är en viktig orsak att UK ser ut stt få ett bättre invandringssystem efter utträdet.
Citera
2019-12-14, 17:00
  #272
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VingelPelle
Jag kanske fattat fel. Invandring från länder utanför EU bestämmer väl i praktiken varje land själv redan idag? EU bestämmer inte det? Och efter Brexit kan inte folk som invandrat till GB flytta till EU utan vidare. Eller?

GB ville slippa invandring från EU, men invandring från exempelvis MENA är inte något som påverkas av Brexit, förutom möjlighet till gränskontroll. Exempelvis insmugglade asiater i lastbil kan fortsätta, det är inte legalt nu och kommer inte vara det efter Brexit heller.

Tyvärr har EU lagt sig i även migrationspolitiken hos medlemmarna. Det var tänkt som en handelsunion. Nu är det inne och pillar i det mesta och det börjar likna en federal stat.

Det hemska med det och som gemene svensk inte fattar och vet är att man inte kan rösta vilka som ska styra EU. Dessa tillsätts efter nomineringar och EU parlamentet ska acceptera dom. Inte väljarna.

Det är helt sjukt att väljarna i alla länder accepterar detta.
Citera
2019-12-14, 19:18
  #273
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av batteridrift
Tyvärr har EU lagt sig i även migrationspolitiken hos medlemmarna. Det var tänkt som en handelsunion. Nu är det inne och pillar i det mesta och det börjar likna en federal stat.

Det hemska med det och som gemene svensk inte fattar och vet är att man inte kan rösta vilka som ska styra EU. Dessa tillsätts efter nomineringar och EU parlamentet ska acceptera dom. Inte väljarna.

Det är helt sjukt att väljarna i alla länder accepterar detta.


Då är jag grundlurad. Trodde det var väljarna i EUs medlemsländer som i EU valet väljer vilka som sitter i EU parlamentet.
Citera
2019-12-14, 22:28
  #274
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av batteridrift
Tyvärr har EU lagt sig i även migrationspolitiken hos medlemmarna. Det var tänkt som en handelsunion. Nu är det inne och pillar i det mesta och det börjar likna en federal stat.

Det hemska med det och som gemene svensk inte fattar och vet är att man inte kan rösta vilka som ska styra EU. Dessa tillsätts efter nomineringar och EU parlamentet ska acceptera dom. Inte väljarna.

Det är helt sjukt att väljarna i alla länder accepterar detta.
Mjo. Det var inte EU som tvingade UK att dela ut medborgarskap till orcher från hela samväldet.
Danmark är också med i EU och de tar medborgarskapen av orcher men Sverige ger gymnasieamnesti.
Det finns ganska mycket slingringsmån om viljan finns.
Citera
2019-12-15, 20:04
  #275
Medlem
Prayuths avatar
Citat:
Storbritanniens premiärminister Boris Johnson planerar en massiv ommöblering av regeringen efter EU-utträdet i januari, rapporterar Sunday Times med hänvisning till källor. Enligt tidningen kan upp till en tredjedel av toppskiktet sparkas. Syftet är att ge plats åt politiker som ska främja intressen från de väljare ur arbetarklassen som gav Johnson en storseger i fredagens val.

Samtidigt uppges Johnson planera en sammanslagning av handels- och näringsdepartementen, samt upprätta ett särskilt departement för gräns- och migrationsfrågor, separat från inrikesdepartementet.

Inga större politiska omstuvningar väntas däremot de kommande dagarna, enligt Sunday Times.

https://omni.se/en-av-tre-ministrar-...ljare/a/Op2QOV
Citera
2019-12-15, 20:19
  #276
Medlem
Snapcounts avatar
Tänka sig...

Statsminister Boris Johnson vurderer å avkriminalisere det å ikke betale lisensavgift til allmennkringkasteren BBC, opplyser kilder til The Guardian

Justisminister Robert Buckland har tidligere sagt at det konservative partiet vil se på mulighetene for å avkriminalisere det å ikke betale lisensavgiften. Dette kan i så fall iverksettes etter dronningens trontale førstkommende tirsdag.

https://www.abcnyheter.no/nyheter/ve...lisenssnylting

Sedan är väl BOJO premiärminister, inte statsminister..
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback