Citat:
Ursprungligen postat av
helofin
Jag tycker det här förtjänar en egen tråd och diskussion.
Boris höll ett tal och sa bl.a. "– Vi ska vitalisera landet och återigen börja tro på oss själva, sade han."
Boris har lovat en Brexit i november med eller utan avtal.
Inledningsvis kommer en del ministrar nu hoppa av, men det är väl bara bekvämt för Boris att slippa ersätta dom. Nu går de självmant.
En av de första att gratulera Boris är Trump som skriver "kommer bli jättebra. Farage säger "Han måste nu få bort en del persioner ur sitt parti som inte tror på Brexit. Det kommer bli tufft".
Så vad tror ni kommer hända nu?
Får vi ett Brexit med eller utan avtal med EU? Eller är Boris bara ännu en som "snackar".
Kan Boris lyckas bättre med EU än vad Theresa May gjorde?
Kommer Boris söka nya handelsavtal med exempelvis USA, Kanada och kanske USA?
Vad kan man mer tänka sig kommer hända nu?
Jag tror detta kan bana väg för ett utökat samarbete (eller löften) från Trump som får Brexit att upplevas som en mindre risk. Avtal eller inte så kommer GB att klara sig bättre utan EU, men man har saknat självförtroende via det befintliga ledarskapet.
Media kommer givetvis att få order om karaktärsmord på Boris. Jag förväntar mig ett separat segment i ”Hata Trump podden”, även kallad USA podden. Ett av alla de verktyg SR förfogar över. Där kan man nog raljera lite över hans frisyr och utseende och göra sitt bästa för att (felaktigt) likna honom vid Trump.
I övrigt kan man konstatera att det nog är den bästa person dom kan ha i just detta läge.