Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2019-07-23, 15:49
Medlem
Jag tycker det här förtjänar en egen tråd och diskussion.

Boris höll ett tal och sa bl.a. "– Vi ska vitalisera landet och återigen börja tro på oss själva, sade han."

Boris har lovat en Brexit i november med eller utan avtal.

Inledningsvis kommer en del ministrar nu hoppa av, men det är väl bara bekvämt för Boris att slippa ersätta dom. Nu går de självmant.

En av de första att gratulera Boris är Trump som skriver "kommer bli jättebra. Farage säger "Han måste nu få bort en del persioner ur sitt parti som inte tror på Brexit. Det kommer bli tufft".

Så vad tror ni kommer hända nu?

Får vi ett Brexit med eller utan avtal med EU? Eller är Boris bara ännu en som "snackar".

Kan Boris lyckas bättre med EU än vad Theresa May gjorde?

Kommer Boris söka nya handelsavtal med exempelvis USA, Kanada och kanske USA?

Vad kan man mer tänka sig kommer hända nu?
Senast redigerad av helofin 2019-07-23 kl. 15:53.
Citera
2019-07-23, 15:56
Medlem
Han kan ersätta bångstyriga ministrar. Men knappast motsträviga MPs. Jag gissar att de sistnämnda driver landet mot nyval i höst.
Citera
2019-07-23, 16:13
Medlem
Draken55s avatar
Det blir brexit med avtal, ett avtal som förmodligen omförhandlas till det bättre för GB.

Sen tror jag domedagsscenarierna ang Brexit är kraftigt överdrivna.
Citera
2019-07-23, 16:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Draken55
Det blir brexit med avtal, ett avtal som förmodligen omförhandlas till det bättre för GB.

Sen tror jag domedagsscenarierna ang Brexit är kraftigt överdrivna.

Det tror jag med. May var ju slagpåse för EU. EU kommer inte kunna kaxa sig likadant mot Boris. Många glömmer att en dålig Brexit är minst lika kännbart för EU. Dels är UK en stor marknad, men även en stor bruttobetalare av avgifter till EU. Deras EU avgift är en av de större. Pengar som EU just nu inte kan vara utan att chockhöja avgiften för andra länder. Det kommer inte bli populärt. Detta kommer Boris att utnyttja.
Citera
2019-07-23, 16:47
Medlem
crawlys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av helofin

Boris höll ett tal och sa bl.a. "– Vi ska vitalisera landet och återigen börja tro på oss själva, sade han."

Inledningsvis kommer en del ministrar nu hoppa av, men det är väl bara bekvämt för Boris att slippa ersätta dom. Nu går de självmant.

En av de första att gratulera Boris är Trump som skriver "kommer bli jättebra. Farage säger "Han måste nu få bort en del persioner ur sitt parti som inte tror på Brexit. Det kommer bli tufft".

Får vi ett Brexit med eller utan avtal med EU? Eller är Boris bara ännu en som "snackar".

Jag tror detta kan bana väg för ett utökat samarbete (eller löften) från Trump som får Brexit att upplevas som en mindre risk. Avtal eller inte så kommer GB att klara sig bättre utan EU, men man har saknat självförtroende via det befintliga ledarskapet.
Media kommer givetvis att få order om karaktärsmord på Boris. Jag förväntar mig ett separat segment i ”Hata Trump podden”, även kallad USA podden. Ett av alla de verktyg SR förfogar över. Där kan man nog raljera lite över hans frisyr och utseende och göra sitt bästa för att (felaktigt) likna honom vid Trump.

I övrigt kan man konstatera att det nog är den bästa person dom kan ha i just detta läge.
Senast redigerad av crawly 2019-07-23 kl. 16:48. Anledning: Förtydligande
Citera
2019-07-23, 16:49
Medlem
KlasseArbogas avatar
Blir väl lite roligare att följa brittisk politik nu när de har en idiot på toppen likt USA, lär bli många roliga screw ups framöver
Citera
2019-07-23, 16:54
Medlem
crawlys avatar
Haha. Nu har brittiska musiker gått ut och bett BJ ”dra åt helvete” enligt en artikel i msm. Vänsterkrafterna förnekar sig aldrig. Det blir nästan lite tråkigt.
Citera
2019-07-23, 17:12
Medlem
Boris drömmer om ett bättre avtal, men i andra vågskålen (för EU) finns något annat:
Om GB får ett bra avtal så kanske många börjar fundera i samma banor: "Varför skall vi ta emot världens slödder, billig arbetskraft från östeuropa och dessutom betala höga avgifter till EU när Storbritannien kunde stänga gränserna och slippa kostnaderna?"

Jag menar: Hålla Medelhavsländerna och Frankrike under armarna när de lanserar budgetunderskott efter budgetunderskott, och rädda bankerna som försatt sig i hopplösa situationer genom att låna ut till insolventa länder och företag: Hur skall man förklara det för sina väljare?

Nej, för EU gäller det nu att visa både att det kostar att lämna och det kostar att missköta sig. Det vore bra om Sverige stod på rätt sida i den kampen. För en gångs skull.
Citera
2019-07-23, 17:18
Medlem
Readyfreddies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KlasseArboga
Blir väl lite roligare att följa brittisk politik nu när de har en idiot på toppen likt USA, lär bli många roliga screw ups framöver
Ja, utvecklingen för länder som styrts av "icke idioter" som May, Merkel, en svetsare och Macron har ju varit fantastisk.

Hoppas Boris blir lika lyckosam som Donald, Salvini och Orban.
Citera
2019-07-23, 17:42
Medlem
ImTheMans avatar
utan förlängning blir det inget nytt avtal, det blir ett no deal-brexit, med boris vid rodret så kommer förutsättningarna för att förlänga inte att existera. boris vill inte förlänga, kan i teorin tvingas av parlamentet - men eu förlänger inte om det inte är för förhandlingar- vilket inte går om inte boris vill.

så nu kommmer uk gå under, precis som vi gjorde när vi tackade nej till euron.
Citera
2019-07-23, 19:04
Medlem
Mongoprofetens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av helofin

Det låter bra än så länge. Det återstår att se hur det blir med brexit.
Citera
2019-07-23, 19:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ImTheMan
utan förlängning blir det inget nytt avtal, det blir ett no deal-brexit, med boris vid rodret så kommer förutsättningarna för att förlänga inte att existera. boris vill inte förlänga, kan i teorin tvingas av parlamentet - men eu förlänger inte om det inte är för förhandlingar- vilket inte går om inte boris vill.

så nu kommmer uk gå under, precis som vi gjorde när vi tackade nej till euron.

Säger domedagsprofeten. Frågar du regeringen går Sverige som en Tesla.

Finns anledning att EU gick med på förlängning. Signal att de inte heller vill ha en dålig Brexit.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in