Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2019-12-12, 11:19
Medlem
Trumpetflugans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dendummasillen
Tony Heller om Australiens värmebölja:
https://youtu.be/WppbuIoyXdg

Har han fel i det han säger? Om inte, varför försöker media måla upp en oärlig bild av historien?
Du länkade för ungefär en vecka sedan till en annan video av densamme Tony Heller. Du utgör här ett bra exempel på Gell-Mann Amesia.
https://www.epsilontheory.com/gell-mann-amnesia/
Citera
2019-12-12, 11:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trumpetflugan
Du länkade för ungefär en vecka sedan till en annan video av densamme Tony Heller. Du utgör här ett bra exempel på Gell-Mann Amesia.
https://www.epsilontheory.com/gell-mann-amnesia/

Menar du att det är Tony Heller eller medias presentation som gör sig skyldig till denna Gell-Mann Amnesia-effekt?
Senast redigerad av Dendummasillen 2019-12-12 kl. 11:37.
Citera
2019-12-12, 11:42
Medlem
Trumpetflugans avatar
Citat:
Menar du att det är Tony Heller eller medias presentation som gör sig skyldig till denna Gell-Mann Amnesia-effekt?
Jag menar att det är du som gör dig skyldig till den, förstås. Din fråga tyder på att du inte riktigt förstått vad Gell-Mann Amesiaeffekten innebär. Du kommer med en youtubelänk med påståenden från en källa du tidigare fick hjälp av kunnigare personer än du själv, att inse felaktigheterna med (eller slutsatserna som drogs med stöd ifrån den). Nu kommer du med precis samma avsändare som källa igen som om den vore trovärdig.
Citera
2019-12-12, 11:44
Medlem
Citat:
Jag menar att det är du som gör dig skyldig till den, förstås. Din fråga tyder på att du inte riktigt förstått vad Gell-Mann Amesiaeffekten innebär. Du kommer med en youtubelänk med påståenden från en källa du tidigare fick hjälp av kunnigare personer än du själv, att inse felaktigheterna med (eller slutsatserna som drogs med stöd ifrån den). Nu kommer du med precis samma avsändare som källa igen som om den vore trovärdig.

Okej. Ingen kommentar rörandes det som faktiskt presenteras och hur det förhåller sig till medias rapportering?
Citera
2019-12-12, 11:54
Medlem
Trumpetflugans avatar
Citat:
Okej. Ingen kommentar rörandes det som faktiskt presenteras och hur det förhåller sig till medias rapportering?
Det som jag tagit upp hittills rör detta till hög grad. Men nej. Varför ska vi utgå ifrån en notoriskt opålitlig källa är att lita på? Jag ids inte börja leta källor åt dig. Du kommer mest troligt att fortsätta ta din information från opålitliga källor likaväl, där du inte har kunskapen att identifiera oegentligheter. Därav Gell-Mann diagnosen. Det är vad hela förnekarsidan bygger på.
Citera
2019-12-12, 12:06
Medlem
Citat:
Det som jag tagit upp hittills rör detta till hög grad. Men nej. Varför ska vi utgå ifrån en notoriskt opålitlig källa är att lita på? Jag ids inte börja leta källor åt dig. Du kommer mest troligt att fortsätta ta din information från opålitliga källor likaväl, där du inte har kunskapen att identifiera oegentligheter. Därav Gell-Mann diagnosen. Det är vad hela förnekarsidan bygger på.

Okej. Låter på dig som att du förnekar mätningar, men vad vet jag.

Enligt dig så gör media rätt i att bortse årtalen som Tony Heller visar har upplevt högre temperaturer?
Senast redigerad av Dendummasillen 2019-12-12 kl. 12:10.
Citera
2019-12-12, 12:14
Medlem
Citat:
Enligt dig så gör media rätt i att bortse årtalen som Tony Heller visar har upplevt högre temperaturer?
Det är ingen som orkar bry sig om vad en charlatan som Heller säger och analysera om det är rätt eller om han som vanligt missat eller förtigit viktiga faktorer.
Citera
2019-12-12, 12:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xenonen
Det är ingen som orkar bry sig om vad en charlatan som Heller säger och analysera om det är rätt eller om han som vanligt missat eller förtigit viktiga faktorer.

Nähä. Om vi tar och lyssnar på vad källorna han hänvisar till säger, då?

Att du inte "orkar bry dig" om mätningar som motsäger medias narrativ, och därmed hela global uppvärmning-rädslan, gör dem inte mindre relevanta.
Citera
2019-12-12, 12:25
Medlem
DikTs avatar
Citat:
Kan ha varit detta hon syftade på.
https://ec.europa.eu/clima/policies/strategies/2050_en

Citat:
Ursprungligen postat av Surtruten
Nä!
OM man kollar på nyheterna så förstår man vad reportern rapporterar, dvs. att EU ska bli koldioxidneutralt till 2050. Vissa tror det blir för lite gjort de närmaste tio åren och då är det risk att det inte hjälper att bli klimatneutral om 30 år.

Den som lever får se.

Det är en viss skillnad på "koldioxidfritt" och "koldioxidneutralt".
Jag tyckte bara det var en lite komisk felsägning (den humor landade tydligen inte hos er... )
Citera
2019-12-12, 12:26
Medlem
Citat:
Nähä. Om vi tar och lyssnar på vad källorna han hänvisar till säger, då?
Om du anser dessa vara mer trovärdiga får du väl hänvisa till dem direkt.
Citera
2019-12-12, 12:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xenonen
Om du anser dessa vara mer trovärdiga får du väl hänvisa till dem direkt.

Nu handlar det om hur de väljer att inte presentera dem i sina försök att skrämma upp befolkningen, inte huruvida det de presenterar rörandes värmen som just nu upplevs är korrekt, för det stämmer alldeles säkert.
Citera
2019-12-12, 13:10
Medlem
Citat:
Nu handlar det om hur de väljer att inte presentera dem i sina försök att skrämma upp befolkningen, inte huruvida det de presenterar rörandes värmen som just nu upplevs är korrekt, för det stämmer alldeles säkert.
För oss som inte tittat på Hellers video är detta helt obegripligt, men kanske hade "de" goda skäl att inte presentera "dem", vad det nu rör sig om.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in