Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2019-12-11, 18:31
Medlem
Iradeorums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Surtruten
Kul att du uppfattar det som skryt, det betyder ju att du är imponerad även om du själv enligt egen uppgift har gått igenom de vetenskapliga bevisen för och emot.

Är det i Falskt alarm - klimatfrågan ur ett vetenskapligt perspektiv Gösta Pettersson inleder med att dela in forskare i olika grupper, alarmister är de som stödjer IPCC och skeptiker är de som inte gör det. Ingen direkt bra början om man vill ha ett vetenskapligt perspektiv på klimatfrågan.
Jag skulle hellre rekommendera Lennart Bengtssons bok Vad händer med klimatet?

Frågan kvarstår, varför publiceras inte mera seriös forskning som påvisar att vi kan fortsätta använda fossila bränslen när det finns så många stora företag som borde vara intresserade av att sådan forskning publicerades på något annat vis än på bloggar och webbsidor. Det finns också så mycket för mänskligheten att vinna på att slippa en relativt hastig avveckling av användningen av fossila produkter.

Edit
Ledsen, nu lockades jag med i en utsvävning som inte alls har med inrikespolitik att göra.

Om du uppfattar skryt generellt som positivt så får det stå för dig. Jag uppfattar det på ett helt annat sätt. Särskilt om det rör skryt om enögd kunskap.

Gösta Pettersons bok är lite mer djupgående än så. Milt uttryckt. Men det finns hur mycket forskning som helst som visar att koldioxidhalten aldrig någonsin styrt klimatet historiskt. Jag påstår att det inte finns någon forskning alls som visar något annat. Det klimatalarmister tar fasta på är en väldigt kort period av nonsenskorrelation. På detta har en hel propagandamaskin byggts upp. Uppbackad av FN och agenda 21, agenda 30 och vision 50.
Citera
2019-12-11, 20:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hexen666
Är det bara jag eller har Greta blivit tunnare och blekare den senaste tiden? Jag tycker hon börjar se lite sjuklig ut. Tycker faktiskt synd om henne. Oavsett vad man tycker om det hon säger så förtjänar hon att bara komma hem och vila. Flickebarnet har ju varit i rampljuset rätt länge nu, kan inte vara hälsosamt med tanke på hennes diagnoser.
Kan ju vara en lång tuff resa med segelbåt som satt sina spår.
Citera
2019-12-11, 21:30
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Iradeorum
Om du uppfattar skryt generellt som positivt så får det stå för dig. Jag uppfattar det på ett helt annat sätt. Särskilt om det rör skryt om enögd kunskap.

Gösta Pettersons bok är lite mer djupgående än så. Milt uttryckt. Men det finns hur mycket forskning som helst som visar att koldioxidhalten aldrig någonsin styrt klimatet historiskt. Jag påstår att det inte finns någon forskning alls som visar något annat. Det klimatalarmister tar fasta på är en väldigt kort period av nonsenskorrelation. På detta har en hel propagandamaskin byggts upp. Uppbackad av FN och agenda 21, agenda 30 och vision 50.
Nej, inte alls och jag är inte skrytsam.
Det som var positivt var att du som själv har gått igenom de vetenskapliga bevisen för och emot tycker att jag skryter, för det måste ju betyda att du tycker jag gjort något extra ordinärt.

Du som har koll, länka gärna till "hur mycket forskning som helst" som visar att "koldioxidhalten aldrig någonsin styrt klimatet historiskt". Jag är uppriktigt intresserad eftersom jag också tror att det är så. Aldrig tidigare har koldioxid frigjort på det vis människan nu gör.
Citera
2019-12-11, 21:31
Medlem
DikTs avatar
SVT:s klimatkorrespondent Erika Bjerström sa just i Aktuellt (vid 12:50) att Europa ska gå före och bli en koldioxidfri världsdel till 2050.
Kan bli spännande... ;o

https://www.svtplay.se/
Senast redigerad av DikT 2019-12-11 kl. 21:33.
Citera
2019-12-11, 21:51
Medlem
Wishies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DikT
SVT:s klimatkorrespondent Erika Bjerström sa just i Aktuellt (vid 12:50) att Europa ska gå före och bli en koldioxidfri världsdel till 2050.
Kan bli spännande... ;o

https://www.svtplay.se/
Vilka idioter vi avlönar med våra skatter
Citera
2019-12-11, 23:58
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wishie
Fast nu ät ju Ulrika Bjerström reporter och reportrar rapporterar oftast vad andra säger, så även i det här fallet.
Det hjälper inte att skjuta budbäraren.
Citera
2019-12-12, 00:13
Medlem
Iradeorums avatar
Citat:
Nej, inte alls och jag är inte skrytsam.
Det som var positivt var att du som själv har gått igenom de vetenskapliga bevisen för och emot tycker att jag skryter, för det måste ju betyda att du tycker jag gjort något extra ordinärt.

Du som har koll, länka gärna till "hur mycket forskning som helst" som visar att "koldioxidhalten aldrig någonsin styrt klimatet historiskt". Jag är uppriktigt intresserad eftersom jag också tror att det är så. Aldrig tidigare har koldioxid frigjort på det vis människan nu gör.

Du missförstår nog medvetet eftersom du inte har särskilt mycket att komma med. Men för tydlighetens skulle är jag alltså totalt oimponerad av ditt klimatkunnande.

För att testa dina undermåliga kunskaper i ämnet kan du väl svara på hur hög koldioxidhalten är nu och hur hög den varit som högst under jordens historia? Jag vet förstås svaret och du kan säkert ta reda på det. Återkom då ska jag förnedra dig med fortsättningen.
Citera
2019-12-12, 07:44
Medlem
DikTs avatar
Citat:
Fast nu ät ju Ulrika Bjerström reporter och reportrar rapporterar oftast vad andra säger, så även i det här fallet.
Nja.
Att Europa ska bli koldioxidfritt var nog hennes eget påhitt (en ren felsägning... hoppas jag)
Eller vem menar du har sagt detta innan som hon sedan rapporterar om?
Citera
2019-12-12, 07:56
Medlem
Trumpetflugans avatar
Citat:
Nja.
Att Europa ska bli koldioxidfritt var nog hennes eget påhitt (en ren felsägning... hoppas jag)

Kan ha varit detta hon syftade på.
https://ec.europa.eu/clima/policies/strategies/2050_en
Citera
2019-12-12, 08:28
Medlem
Brain Damages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wishie

Citat:
Fast det är ju korrekt om man avser våra politiker.
Citera
2019-12-12, 09:39
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Nja.
Nä!
OM man kollar på nyheterna så förstår man vad reportern rapporterar, dvs. att EU ska bli koldioxidneutralt till 2050. Vissa tror det blir för lite gjort de närmaste tio åren och då är det risk att det inte hjälper att bli klimatneutral om 30 år.

Den som lever får se.
Citera
2019-12-12, 10:54
Medlem
Tony Heller om Australiens värmebölja:
https://youtu.be/WppbuIoyXdg

Har han fel i det han säger? Om inte, varför försöker media måla upp en oärlig bild av historien?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in