Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2019-12-29, 18:34
Medlem
Nixters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xenonen
Det är möjligt att det extrema minimat 2012 ger den effekten, det är ungefär som när somliga hävdade att temperaturökningen avstannat genom att börja trendlinjen precis före den starka El Ninon 1998 och sluta precis före nästa. Det är grovt statistikmissbruk att körsbärsplocka intervall på så sätt. För det är ju inte som om minskningen av isen avtagit sätt i ett längre intervall, det är just minimat 2012 som påverkar trenden.

Nu läser Fan Bibeln igen. Du vill inte veta av den kraftiga isökning vi har just nu och vill skrapa av 2-år på historiken samt påstår att Antarktis ökning inte är signifikant (bara 1% av 90% blir mycket stora volymer kubik) Ät en pepparkaka istället.
Senast redigerad av Nixter 2019-12-29 kl. 18:42.
Citera
2019-12-29, 18:44
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nixter
Din syn på detta nu. Isen på arktis växer snabbt 2019. Vi kan med viss sannolikhet inom bara några veckor se att isen kan gå över median 1981-2010 vilket om det händer är visar att isen växer sig historiskt stor trots +400ppm.

Är det ok att diskutera ett sådant scenario nu eller får sådant enbart göras i efterhand ?

Isen växer fort på arktis nu.
Se videon:
December 2019 Alarmisternas is-argument smälter bort
https://youtu.be/bImmgh3ZEb8

Källa:
NSIDC
National Snow and Ice Data Center
https://nsidc.org/data/search/#keywords=sea+ice
Det är helt okej att diskutera vad detta skulle kunna innebära om det inträffar.

Om det händer 2019/2020 att isen växer sig historiskt stor (över medianen 81-10) så är detta historiskt eftersom senast detta hände var 1998. Det är mer än 20 år sedan.

Om det sedan visar sig att isen ligger kvar över sommaren 2020 och fortsätter växa till sig 2020/2021 kan man börja skönja ett trendbrott vilket skulle vara glädjande.

Hur detta, om det inträffar, ska analyseras med tanke på att vi har mer än 400 ppm CO2 i atmosfären vet jag faktiskt inte. Har du eller någon annan något förslag?

PS
Herr Heller har jag fortfarande inte något förtroende för eftersom han undanhåller sanning och tom. framför lögner.
Kurvan Heller visar kan vara sann och visar då att isen varken ökat eller minskat i Arktis de senaste 13 åren.

En kurva från NSIDC visar något mera, https://nsidc.org/data/seaice_index/images/n_plot_hires.png
Isen har minskat de senaste 40 åren.

Heller påstår också indirekt att Al Gore har sagt att Arktis skulle vara isfritt 2014 vilket Al Gore inte sagt.
Citera
2019-12-29, 18:46
Medlem
Citat:
Nu läser Fan Bibeln igen. Du vill inte veta av den kraftiga isökning vi har just nu och vill skrapa av 2-år på historiken samt påstår att Antarktis ökning inte är signifikant (bara 1% av 90% blir mycket stora volymer kubik) Ät en pepparkaka istället.
Visst kan jag veta av den kraftiga isökning vi har nu. Det kallas vinter och är något vi har varje år! Här har du trenden för Arktis. Kraftig ökning???????????
http://psc.apl.uw.edu/wordpress/wp-content/uploads/schweiger/ice_volume/BPIOMASIceVolumeAnomalyCurrentV2.1.png

Är det sen landis eller havsis du talar om denna gång för Antarktis? För havsisen skriver NOAA:
Citat:
Antarctic sea ice showed a slight positive trend since 1979—ranging from 1.9 ± 3.7 percent per decade in March, to 0.1 ± 0.8 percent per decade in November. In all months, however, extents have been noisy, with year-to-year variability dwarfing long-term trends.
https://www.climate.gov/news-features/understanding-climate/understanding-climate-antarctic-sea-ice-extent
Citera
2019-12-29, 18:54
Medlem
Citat:
Din syn på detta nu. Isen på arktis växer snabbt 2019. Vi kan med viss sannolikhet inom bara några veckor se att isen kan gå över median 1981-2010 vilket om det händer är visar att isen växer sig historiskt stor trots +400ppm.

Är det ok att diskutera ett sådant scenario nu eller får sådant enbart göras i efterhand ?

Isen växer fort på arktis nu.
Se videon:
December 2019 Alarmisternas is-argument smälter bort
https://youtu.be/bImmgh3ZEb8

Källa:
NSIDC
National Snow and Ice Data Center
https://nsidc.org/data/search/#keywords=sea+ice

Isen på Grönland har redan passerat medianen 1981-2010 ett antal gånger.

http://polarportal.dk/fileadmin/polarportal/surface/SMB_curves_LA_DK_20191228.png

Media pumpar återigen ut en massa fejkartiklar. Allt på samma dag vilket visar vad de har för agenda.

Bilden ovanför bevisar att medierna ljuger. Sedan september har inte Grönland förlorat någon ismassa.

Några axplock av tusentals alarmistartiklar som dök upp i december.

Climate change: Greenland ice melt 'is accelerating'

Greenland's ice sheet melting seven times faster than in 1990s

Massive ice melt in Greenland will 'expose 400 million people to flooding'

Greenland ice sheet: Which countries could be WIPED out if ice melts - is UK at risk?
Citera
2019-12-29, 19:11
Medlem
Nixters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Surtruten
Det är helt okej att diskutera vad detta skulle kunna innebära om det inträffar.

Om det händer 2019/2020 att isen växer sig historiskt stor (över medianen 81-10) så är detta historiskt eftersom senast detta hände var 1998. Det är mer än 20 år sedan.

Om det sedan visar sig att isen ligger kvar över sommaren 2020 och fortsätter växa till sig 2020/2021 kan man börja skönja ett trendbrott vilket skulle vara glädjande.

Hur detta, om det inträffar, ska analyseras med tanke på att vi har mer än 400 ppm CO2 i atmosfären vet jag faktiskt inte. Har du eller någon annan något förslag?

PS
Herr Heller har jag fortfarande inte något förtroende för eftersom han undanhåller sanning och tom. framför lögner.
Kurvan Heller visar kan vara sann och visar då att isen varken ökat eller minskat i Arktis de senaste 13 åren.

En kurva från NSIDC visar något mera, https://nsidc.org/data/seaice_index/images/n_plot_hires.png
Isen har minskat de senaste 40 åren.

Heller påstår också indirekt att Al Gore har sagt att Arktis skulle vara isfritt 2014 vilket Al Gore inte sagt.

Tack. Bra inlägg och svar.

Heller's fakta är 100% sen är han skeptiker och utgår från fakta som en sådan. Förstår att hans övertygande presentation kanske inte gillas av alla men fakta hämtar han från namngivna källor. Själv gillar jag Heller som på ett oortodoxt sätt presenterar klimat med enbart fakta som bas. Inga känslomässiga tolkningar.

Masie NSIDC
Kurvan han visar är från MASIE (kolla Svalbard nästan helt genomtäckt av is.)
https://nsidc.org/data/masie

Den där Al Gore..
Jo han har vid ett otal tillfällen uppgivit det som gemene man uppfattar som att Nordpolen skall bli isfritt. Gore har tjänat ca 3 miljarder på att hävda jordens undergång. Charlatan.

VIDEO på Gore som hävdar att vi snart inte har någon Nordpol
https://youtu.be/Pxq4PmFV6yg
Senast redigerad av Nixter 2019-12-29 kl. 19:18.
Citera
2019-12-29, 19:34
Medlem
Nixters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snullerux
Isen på Grönland har redan passerat medianen 1981-2010 ett antal gånger.

http://polarportal.dk/fileadmin/polarportal/surface/SMB_curves_LA_DK_20191228.png

Media pumpar återigen ut en massa fejkartiklar. Allt på samma dag vilket visar vad de har för agenda.

Bilden ovanför bevisar att medierna ljuger. Sedan september har inte Grönland förlorat någon ismassa.

Några axplock av tusentals alarmistartiklar som dök upp i december.

Climate change: Greenland ice melt 'is accelerating'

Greenland's ice sheet melting seven times faster than in 1990s

Massive ice melt in Greenland will 'expose 400 million people to flooding'

Greenland ice sheet: Which countries could be WIPED out if ice melts - is UK at risk?

Säger som Kommunal: Vi vågar ta fajten!

Själv berättar jag om massmedias massiva lögn-apparat till alla jag känner. Brukar peka ut dem på DNs omslag som jag lånat på caféet, ofta fakenews från första till sista sidan. Vissa har inte vågat tänka tanken andra är på väg, sen har vi en hel del som förstått.

Viktigaste vi kan göra för våra barn och barnbarn tror jag.
Citera
2019-12-29, 19:36
Medlem
Citat:
Har du och Nixter någon sorts tävling i dummaste kommentarer? För det första så är det under sommaren Grönland förlorar massa, den förlorar mer på sommarhalvåret än som tillkommer under vintern. För det andra visar den där figuren inte ens totala massan utan ytmassbalansen vilken exkluderar is som kalvar längs kusterna. Står klart och tydligt om man läser texten också.
Citera
2019-12-29, 20:01
Medlem
Citat:
Har du och Nixter någon sorts tävling i dummaste kommentarer? För det första så är det under sommaren Grönland förlorar massa, den förlorar mer på sommarhalvåret än som tillkommer under vintern. För det andra visar den där figuren inte ens totala massan utan ytmassbalansen vilken exkluderar is som kalvar längs kusterna. Står klart och tydligt om man läser texten också.

Vem är det som är dum egentligen? Isen smälter inte för närvarande, ändå matas vi med den här smörjan.

Det märks på kommentarerna att folket har börjat vakna.

https://www.youtube.com/watch?v=QHFVCyjGPGA
Citera
2019-12-29, 20:04
Medlem
Citat:
Visst kan jag veta av den kraftiga isökning vi har nu. Det kallas vinter och är något vi har varje år! Här har du trenden för Arktis. Kraftig ökning???????????
http://psc.apl.uw.edu/wordpress/wp-content/uploads/schweiger/ice_volume/BPIOMASIceVolumeAnomalyCurrentV2.1.png

Haha, vad gör den där studentbloggen mera trovärdig än andra källor?

Isen har minskat med 13 miljoner kubikkilometer. Det finns med andra ord ingen is kvar i Arktis.
Citera
2019-12-29, 20:09
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Tack. Bra inlägg och svar.

Heller's fakta är 100% sen är han skeptiker och utgår från fakta som en sådan. Förstår att hans övertygande presentation kanske inte gillas av alla men fakta hämtar han från namngivna källor. Själv gillar jag Heller som på ett oortodoxt sätt presenterar klimat med enbart fakta som bas. Inga känslomässiga tolkningar.

Masie NSIDC
Kurvan han visar är från MASIE (kolla Svalbard nästan helt genomtäckt av is.)
https://nsidc.org/data/masie

Den där Al Gore..
Jo han har vid ett otal tillfällen uppgivit det som gemene man uppfattar som att Nordpolen skall bli isfritt. Gore har tjänat ca 3 miljarder på att hävda jordens undergång. Charlatan.

VIDEO på Gore som hävdar att vi snart inte har någon Nordpol
https://youtu.be/Pxq4PmFV6yg
Tack!

Om vi börjar med istillväxten nu i år. Har du några flera egna tankar om den?

När det gäller Heller så fundera på varför han bara visar iskurvan för de 13 senaste åren. Är det verkligen ärligt?
Jo, det är säkert fakta, men även att dölja är att ljuga. Just denna taktik sägs ofta IPCC använda enligt de som inte tror på mänsklig påverkan av klimatet.

Jag kan förstå att vissa kan få intrycket att Al Gore sagt att isen ska vara borta 2014 och det beror säkert till stor del på att det inte bara är Heller som klippt bort slutet på det Gore säger. Dessutom har säkert media som vanligt valt värsta tänkbara scenario för att få sälja lösnummer. Ingen hade brytt sig om de rapporterat att nordpolen kan bli isfri om 25 år. Dessutom klipper Heller bort början där Gore hänvisar till en ny forskningsrapport och att den visar att det finns viss risk att Nordpolen blir isfri om fem till sju år. Det är alltså inte Al Gores egna förutsägelser.
Do you swear that you will tell the truth, the whole truth, and nothing but the truth, under pains and penalties of perjury?
Citera
2019-12-29, 20:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Surtruten
4. Trots de stora överföringsförluster du hänvisar till byggs det kraftledningar som är både 100 och 200 mil långa. Jag tror svårigheten med elöverföring över långa avstånd sitter i ditt huvud inte i tekniken.
Jag håller med om att det även kan behövas fossil elkraft i vissa lägen och det ser inte jag något problem med. Varje soltimmar och varje vindby minskar direkt användningen av fossila bränslen.

Det förvånar mig att du direkt avfärdar en idé om att använda elbilar som reservkraft eller balanskraft.
Är det verkligen billigare för Svenska kraftnät att bygga egna batterilager än att ersätta elbilsägare?

7. Gissningsvis har 70 % av elen i världen producerats med fossil energi. Det innebär i stort sett att varje solpanel eller vindkraftverk som tas i drift minskar behovet av fossil energi.

8. Om du börjar bygga ut kärnkraft idag och jag börjar med sol- och vindkraft så levererar jag mina första kWh el långt, långt innan du ens har ett kontraktsförslag på ditt kärnkraftverk.
Om fem år har jag en hyffsad produktionskapacitet medan du i bästa fall har påbörjat ditt bygge,
Om 10 år har jag kapacitet motsvarande två kärnreaktor och om allt gått bra för dig har du en kärnreaktor driftsatt.

Jag tror inte det är ett vinnande koncept att skippa kärnkraft, men jag är övertygad om att man minskar koldioxidutsläppen snabbare genom att bygga ut de förnybara alternativen.
4. Det är lätt att överslagsberäkna kostnaden för batterilagring i bilar.

Batteriet i en Model 3 är på 46kWh och håller 1500 cykler, och kostar 100.000 kr för ägaren att byta ut. Det blir en förslitningskostnad för bilägaren på 1.50kr, per kWh som passerar in/ut genom batteriet.

Ponera att Tyskland drevs helt på sol och vind. Tysklands energikonsumtion är 3700TWh per år. Om man räknar mycket snällt så behövs i ett sånt samhälle en mellanlagring för minst 50% av alstrad energi. Det blir 1850TWh per år som ska passera batterilagring. Det blir alltså lågt räknat 2.7 biljoner kronor/per år bara i kostnader för batteriförslitning, för landet Tyskland.

Det är sjukt mycket pengar, och det är dessutom bara för en delkomponent i elsystemet, som man helt skulle slippa om man byggde kärnkraft istället. Motsvarande insats på 2.7 biljoner kronor skulle täcka kapitalkostnaderna för att bygga kärnkraft motsvarande hela Tysklands primära energianvändning. Då får man billig och fossilfri energi i 80 år för de pengarna.

Konceptet för förnybart försvåras ytterligare av att världens nuvarande kapacitet att producera litiumbatterier bara är 300GWh/år. Tyskland förbrukar i snitt 422GWh i timmen. I nuvarande takt skulle det alltså ta 34 år av hela världens batteriproduktion att få fram tillräckligt med batterier för att buffra Tysklands energikonsumtion i ett ynka dygn.

Dessutom, ett batteri som används så här hårt håller inte ens i 10 år. Så världen hinner inte ens bygga batterier i den takt som krävs innan de ska bytas ut, även om samtliga litiumbatterier på hela jorden gick till Tysklands elsystem.

För att lägga lök på laxen, Tyskland är bara 1% av jordens befolkning. De andra 99% ska göra samma resa.

Det här är extremt långt ifrån målet. Det spelar ingen roll hur många variabler man skruvar på. Vi kan bygga tio gånger så mycket batteri. Vi kan halvera kostnaden. Vi kommer ändå vara minst en faktor hundra ifrån att konceptet med batterilagring ska fungera på samhällsnivå.

8. Det är inte en tävling om vem som kan producera den första kilowatten, det är en tävling om vem som fossilfritt kan driva ett helt land som Tyskland utan balanskraft.
Senast redigerad av aw 2019-12-29 kl. 20:14.
Citera
2019-12-29, 20:12
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Haha, vad gör den där studentbloggen mera trovärdig än andra källor?

Isen har minskat med 13 miljoner kubikkilometer. Det finns med andra ord ingen is kvar i Arktis.
Varför skulle det inte finnas någon is kvar menar du?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in