2019-12-11, 07:43
Medlem
skogshuggar3ns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ghou
Artikeln är från 2014. Om jordens yta hade varit fast hade medeltemperaturen vid ytan stigit jämnt enligt Arrhenius formel:

ΔT=λ·α·㏑(C/C₀)

Men 90 % av energin ackumuleras av havet som värms upp på alla djup. Fenomen som El Niño och La Niña förflyttar vattenmassor och för upp vatten av olika temperatur till ytan, där mätningarna sker. Därför varierar uppvärmningen kraftigt men genomsnittsvärdena pekar uppåt med 0,2 ℃ per decenium sedan 70-talet.

https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/f/f8/Global_Temperature_Anomaly.svg

Nej.
Citera
2019-12-11, 07:53
Medlem
Iradeorums avatar
Klimattråd (utbruten)

Citat:
Ursprungligen postat av Surtruten
Jag tror jag är en av få "vanliga människor" som med intresse läst en hel rapportserie (AR4, Fourth Assessment Report) från IPCC. Har man gjort det är det mycket svårt att få för sig att det är en bluff om man inte är sjukligt konspiratorisk.

Om man vill hävda att man har en ”informed opinion” så ska man ta del av båda sidors bevis och argument. Det har du tydligen inte gjort utan enbart fokuserat på klimatlobbyorganisationen IPCCs alster.
Citera
2019-12-11, 08:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snullerux
Inte ett enda ord om koldioxid på den här sidan. Diagrammet på sidan visar att vattenånga har ökat.
https://www.esrl.noaa.gov/gmd/ozwv/wvap/
Letar man på en sida om specifikt vattenånga i stratosfären skall man inte bli förvånad om man hittar information om just detta, inte om koldioxid. Och notera hur låga halter vattenånga det rör sig om i stratosfären.

Citat:
Ursprungligen postat av Dannelius
Klimatforskare villrådiga: vart tog uppvärmningen vägen?
Som framgår redan i artikeln berodde det på att man godtyckligt valde att titta på en period som inleddes med en stark El Nino. Sedan den artikeln skrev har vi fått en ny El Nino och uppvärmningen har snarast accelererat.

Det blir väl som med 'Climategate' att den där 'pausen' kommer att dras upp i ett decennium till av folk som inte förstår hur inaktuell den är.
Citera
2019-12-11, 10:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skogshuggar3n
Nej.
Jaså?
Citera
2019-12-11, 10:37
Medlem
humanlifes avatar
Citat:
"Sedan 1998 har den globala temperaturen ökat mycket långsammare än man tidigare förutspått, visar mätningar. Det rimmar illa med flera klimatforskares modeller och nu försöker man förklara den 16 år långa ”pausen” i uppvärmningen."
https://www.svt.se/nyheter/utrikes/klimatforskare-villradiga-vart-tog-uppvarmningen-vagen
Varför plockar du fram en 5 år gammal artikel, som inte ens då var så särskilt relevant?

De 20 varmaste åren som uppmätts är bland de 22 senaste. Detta är i nutid. Det händer mycket i klimatet och klimatforskningen. Försök hänga med!
Citera
2019-12-11, 12:55
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
"Sedan 1998 har den globala temperaturen ökat mycket långsammare än man tidigare förutspått, visar mätningar. Det rimmar illa med flera klimatforskares modeller och nu försöker man förklara den 16 år långa ”pausen” i uppvärmningen."
https://www.svt.se/nyheter/utrikes/klimatforskare-villradiga-vart-tog-uppvarmningen-vagen
SVT är villrådig, inte klimatforskarna.

"Det är omöjligt att det här medelvärdet ska träffa rätt när det gäller exempelvis extremåret 1998 eller utvecklingen från 1998 fram till idag, säger Jens Ergon. Medelvärdet är bara intressant på lång sikt, typ till 2050 eller 2100. Tittar man på den kortsiktiga utvecklingen så är det HELA spannet för klimatmodellerna som är intressant. Och tittar man på det så stämmer klimatmodellerna alltjämt väl med den globala uppvärmningen, både innan och efter 1998."
Citera
2019-12-11, 14:19
Medlem
Hexen666s avatar
Är det bara jag eller har Greta blivit tunnare och blekare den senaste tiden? Jag tycker hon börjar se lite sjuklig ut. Tycker faktiskt synd om henne. Oavsett vad man tycker om det hon säger så förtjänar hon att bara komma hem och vila. Flickebarnet har ju varit i rampljuset rätt länge nu, kan inte vara hälsosamt med tanke på hennes diagnoser.
Citera
2019-12-11, 14:34
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Iradeorum
Om man vill hävda att man har en ”informed opinion” så ska man ta del av båda sidors bevis och argument. Det har du tydligen inte gjort utan enbart fokuserat på klimatlobbyorganisationen IPCCs alster.
Jag vet inte varifrån du fått att jag bara läst IPCC rapporter.

Problemet är att trots att det bör finnas många miljarder dollar att hämta från olje- och kolindustrin till forskning så finns det ingen riktigt seriös forskning som tydligt visar att förbränning av fossila bränslen inte påverkar klimatet.

Jag vet faktiskt inte varför den forskningen som kan påvisa att förbränning av fossila bränslen inte påverkar klimatet på jorden inte blommar ut, för det skulle vara bra med en seriös motpol. Nu är det enstaka forskare som egentligen bara lyckas publicera sin sk. forskning på mer eller mindre obskyra webbsidor och bloggar.

Olje- och kolindustrin borde ju ha resurser att skydda sin egen verksamhet genom att få seriös forskning publicerad i vetenskapliga tidskrifter eller på annat seriöst sätt.

Jag tror hela världssamfundet skulle jubla om det fanns forskning som visar att förbränning av fossila bränslen inte påverkar klimatet på jorden.
Citera
2019-12-11, 14:46
Medlem
Trumpetflugans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hexen666
Är det bara jag eller har Greta blivit tunnare och blekare den senaste tiden?

Om det är de två alternativen så måste det vara du som blivit tunnare och blekare med tiden .
Citat:

Jag tycker hon börjar se lite sjuklig ut. Tycker faktiskt synd om henne. Oavsett vad man tycker om det hon säger så förtjänar hon att bara komma hem och vila. Flickebarnet har ju varit i rampljuset rätt länge nu, kan inte vara hälsosamt med tanke på hennes diagnoser.
Hon blev just utsedd till "person of the year" av Times Magazine.
https://time.com/person-of-the-year-2019-greta-thunberg/

Men visst. Hon har nog jävligt mycket att stå i. Greta passar dock bättre i någon mediatråd än under vetenskapstrådarna. Men när du ändå för upp henne;
Hon verkar väldigt stark tycker jag. Kanske kan hennes aspbergerdiagnos underlätta för henne att stänga ute allt brus. Svårt att spekulera i.

Jag skrev mest detta inlägg för att svara på din fråga i översta stycket.
Citera
2019-12-11, 14:55
Medlem
Iradeorums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Surtruten
Jag vet inte varifrån du fått att jag bara läst IPCC rapporter.

Problemet är att trots att det bör finnas många miljarder dollar att hämta från olje- och kolindustrin till forskning så finns det ingen riktigt seriös forskning som tydligt visar att förbränning av fossila bränslen inte påverkar klimatet.

Jag vet faktiskt inte varför den forskningen som kan påvisa att förbränning av fossila bränslen inte påverkar klimatet på jorden inte blommar ut, för det skulle vara bra med en seriös motpol. Nu är det enstaka forskare som egentligen bara lyckas publicera sin sk. forskning på mer eller mindre obskyra webbsidor och bloggar.

Olje- och kolindustrin borde ju ha resurser att skydda sin egen verksamhet genom att få seriös forskning publicerad i vetenskapliga tidskrifter eller på annat seriöst sätt.

Jag tror hela världssamfundet skulle jubla om det fanns forskning som visar att förbränning av fossila bränslen inte påverkar klimatet på jorden.

Du skröt om att du hade läst en jätterapport från IPCC och nu påstår du att det inte skulle finnas forskning som motsäger koldioxidhypotesen. Det är helt fel givetvis och därmed blir ju också min kritik mot dig relevant. Ett boktips är Gösta Petterssons ”Falsk alarm”. På klimatupplysningen finns massor av forskning. För det är tvärtom så att forskningen visar att koldioxidhalten historiskt aldrig styrt klimatet. Det handlar om betydligt starkare krafter som strålning från solen och kosmos samt molnbildning.
Citera
2019-12-11, 17:24
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Iradeorum
Du skröt om att du hade läst en jätterapport från IPCC och nu påstår du att det inte skulle finnas forskning som motsäger koldioxidhypotesen. Det är helt fel givetvis och därmed blir ju också min kritik mot dig relevant. Ett boktips är Gösta Petterssons ”Falsk alarm”. På klimatupplysningen finns massor av forskning. För det är tvärtom så att forskningen visar att koldioxidhalten historiskt aldrig styrt klimatet. Det handlar om betydligt starkare krafter som strålning från solen och kosmos samt molnbildning.
Kul att du uppfattar det som skryt, det betyder ju att du är imponerad även om du själv enligt egen uppgift har gått igenom de vetenskapliga bevisen för och emot.

Är det i Falskt alarm - klimatfrågan ur ett vetenskapligt perspektiv Gösta Pettersson inleder med att dela in forskare i olika grupper, alarmister är de som stödjer IPCC och skeptiker är de som inte gör det. Ingen direkt bra början om man vill ha ett vetenskapligt perspektiv på klimatfrågan.
Jag skulle hellre rekommendera Lennart Bengtssons bok Vad händer med klimatet?

Frågan kvarstår, varför publiceras inte mera seriös forskning som påvisar att vi kan fortsätta använda fossila bränslen när det finns så många stora företag som borde vara intresserade av att sådan forskning publicerades på något annat vis än på bloggar och webbsidor. Det finns också så mycket för mänskligheten att vinna på att slippa en relativt hastig avveckling av användningen av fossila produkter.

Edit
Ledsen, nu lockades jag med i en utsvävning som inte alls har med inrikespolitik att göra.
Citera
2019-12-11, 17:33
Medlem
humanlifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hexen666
Är det bara jag eller har Greta blivit tunnare och blekare den senaste tiden? Jag tycker hon börjar se lite sjuklig ut. Tycker faktiskt synd om henne. Oavsett vad man tycker om det hon säger så förtjänar hon att bara komma hem och vila. Flickebarnet har ju varit i rampljuset rätt länge nu, kan inte vara hälsosamt med tanke på hennes diagnoser.
Greta har precis blivit utnämnd till Årets person av Time.

Det är klart att hon har det tufft, men hon brukar säga att hon kan sluta när hon vill.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in