2019-12-08, 13:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mantilla
Har du några konkreta exempel på när 'kompisar' till mördare i 20-årsåldern tar på sig brottet?
Som jag sa, detaljer som endast GM bör känna till kan vara avgörande i skuldfrågan.
Låg offret på rygg/vänster/höger sida? Hade offret båda/inga/högra/vänstra skon/strumpan på sig?
Så pass detaljerat är ett bra förhör.

Inlägg 372, kl. 13.27
skrev jag faktiskt ett exempel. Den som tog på sig andras brott var en äldre person, men dem han skyddade var yngre. Men bland de yngre hände också att de både skyllde ifrån sig OCH tog på sig
varandras brott, som det passade, beroende på vilka förmåner de hade av detta förfarande. Förmåner som är högst subjektiva, som vi kanske inte förstår här (som att det finns folk som vill sitta i fängelse av olika skäl som vi kanske inte ska gå in på här igen.)

Men i och med att vi här talar om en kurdisk familj så kom jag inte på exempel meddetsamma.
Inte heller enkelt då man ju inte kan namnge någon ...
Citera
2019-12-08, 13:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nickomyra
Jag tänkte att de hade bättre verktyg där , ytor , väggar lättare att spola av . En stor vedeldad spis . .

Ja du har rätt på så sätt. Tänkte mer att det är osannolikt de släpat dit kroppen. Inte omöjligt men osannolikt.
Citera
2019-12-08, 13:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gulabilen
Precis eldriven ugn med 2fack...usch fyttefan vet inte hur många pizzer vi ätit där🤢
Har så god lust att skriva och fråga på Faceb om han gjorde detta bara för han är vän med den anhållne.. men då riskerar man väl att ligga på en pizza själv om en dag eller 2
Citera
2019-12-08, 13:59
Medlem
Fröken_Sveriges avatar
Citat:
Om de är trolovade , bortlovade i väntan på giftermål eller har gift sig i Turkiet ?
Står de då skrivna som ogifta i Sverige ?

Ja, de är gifta enligt muslimsk "lag". Inte enligt Svensk Lag (den enda lag som gäller i detta land).

Men jag har sett många fall av sådant genom åren. Även bland folk som är mer eller mindre uppväxta här.

Otäck handel med barn och ungdomar. Även manliga sådana.

Nu vet vi ju inte om det är så i detta fallet. Men det är inget ovanligt.
Citera
2019-12-08, 14:00
Medlem
Citat:
Om de är trolovade , bortlovade i väntan på giftermål eller har gift sig i Turkiet ?
Står de då skrivna som ogifta i Sverige ?

Har man skrivit katb kitab enbart så står man som ogift i Sverige, därför Wilma också stod som ogift.
Citera
2019-12-08, 14:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sohefall
Har så god lust att skriva och fråga på Faceb om han gjorde detta bara för han är vän med den anhållne.. men då riskerar man väl att ligga på en pizza själv om en dag eller 2
Gör så👍han lär stänga snabbt sen, snacket går fort i små samhällen, dessutom som nämts innan finns 2 pizzerior till...
Citera
2019-12-08, 14:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Willow1
Diagnosen i kombination med ptsd eller liknande kan vara livsfarligt

Jo och med droger därtill, absolut.

Jag menade bara att själva gunddiagnosen ifråga inte är direkt typiskt "farlig", utgör normalt inte något hot mot omgivningen.
Citera
2019-12-08, 14:04
Medlem
T34Panzers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grand-canyon
https://www.expressen.se/gt/krim/tva-misstankta-i-wilma-fallet-begars-haktade1/

För guds skull LÄS artikelns RUBRIK!
” Pojkvännens pappa begärs nu häktad

FAKTA, kortkurs i juridikens gång när det gäller häktning:

1. HÄKTNINGSFRAMSTÄLLAN
När åklagaren har bestämt att anhålla en person
så måste åklagaren lämna en häktningsframställan
till domstolen.
Det betyder att åklagaren vill
att domstolen ska bestämma
att personen ska bli häktad.
Åklagaren måste lämna häktningsframställan
samma dag eller dagen efter.
Ibland kan åklagaren vänta tre dagar.

2. HÄKTNINGSFÖRHANDLING
När domstolen får en häktningsframställan
så måste domstolen ha en häktesförhandling
samma dag eller senast dagen efter.
Då bestämmer domstolen om personen
ska bli häktad eller inte.

3. HÄKTNING
En person måste bli häktad innan fyra dygn har gått
efter att personen har blivit anhållen.
När en person är häktad
ska personen vara på häktet
fram till att domstolen ger en dom
för det brott som personen är misstänkt för.
Domstolen bestämmer då också
om personen blir fri från häktet
eller ska fortsätta att vara häktad.
När en person är anhållen
ansvarar Polisen för den personen.
När personen blir häktad och kommer till häktet
ansvarar Kriminalvården för personen.”

Källa: Kriminalvården
https://www.kriminalvarden.se/lattlast/hakte-for-familj-och-vanner/detta-hander-nar-en-person-ar-misstankt-for-ett-brott/
Senast redigerad av T34Panzer 2019-12-08 kl. 14:13.
Citera
2019-12-08, 14:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Whyback
Jaha, utveckla gärna vad. Oavsett, betyder ju det att hederskulturen är a och o bland kurder, eller hur? Att de sedan drar med sig sin skitkultur hit, är ju bara lite bonus för oss naiva nordbor.....

Vad konstigt du skriver. Svarar du verkligen WirreStirre?
Citera
2019-12-08, 14:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MCL85
Under alla år jag varit bekant med Kurdistan så att säga har jag aldrig hört talas om någon som blivit hedersmördad. Händer det är det säkert så att det inte är något folk pratar om. Eller så vet de inte om det, tjejen har bara försvunnit. Det försvinner massor av människor varje år, både män och kvinnor. Sen om de blivit tagna/mördade av släkten eller av militärer/poliser/regering diskuteras säkert av utomstående. Våld brukar inte accepteras, inte heller mot kvinnor. Höjer en man handen kan man räkna med att hela familjen lägger sig i den diskussionen. Men sen är allt som vanligt igen, ungefär som att ingenting har hänt.
Säger bara Sahindalsfamiljen.
Citera
2019-12-08, 14:20
Medlem
Vilka bilar äger pizza-vännen?
Citera
2019-12-08, 14:25
Medlem
Har kollat i några norska tidningar, bland annat "Aftenposten" - "Dagbladet No" etc och det står likadan information som i de svenska.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in