2019-12-08, 13:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Willow1
Jo du kan döda av psykisk diagnos. Det finns hur mkt som helst att läsa i fråga.
De flesta har sk triggers

Finns att läsa kanske ... men statistiskt sett är det inte vanligt eller "typiskt" att en psykisk diagnos som schizofreni leder till ett sådant brott.
Den diagnosen brukar vara mer självdestruktiv i så fall. Inte sällan ingår paranoida symtom.
Om de blir utåtagerande brukar det ingå en del förvirring, vanföreställningar osv., men utbrott är ju inte planerat.
Den som då ev hotas hinner förmodligen ge sig iväg till säkrare plats.
De jag träffat har varit mer åt det introverta hållet, snälla och följsamma.
Detta vet jag då jag träffat på några med den diagnosen under studier .
'
Vad jag skulle kunna tänka mig dock är att t ex bipolär sjukdom med höjder och dalar mer skulle kunna ge symtom av till synes plötslig aggressivitet när toppen nått en kulmen.
Men typiskt är det inte heller. De flesta med mano-deprssion brukar vara väl medvetna och kunna
resonera ganska bra kring sig själva.

Det finns flera andra störningar som man kan tänka sig ... sådana som är gränsfall, te.x. s.k. personlighetsstörningar av olika slag. I kombination med stimulantia så ... kan jag tro på det.
Citera
2019-12-08, 13:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av boskapsgarden
finns det möjlighet att MGM kommer undan med 18 års fängelse iom han ligger ganska nära 21 års strecket eller kan man blir dömd till livstid vid 22 års åldern ?
Han var över 21 år vid gärningstillfället, så han kan dömas till livstid.
Citera
2019-12-08, 13:11
Medlem
Willow1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sykkelpump
Ett flerårigt förhållande avslutas väl inte över en natt. Om man tänker att hans föräldrar/släkt försökt tvinga honom att få W att konvertera, så har MGM1 och W antagligen fortfarande känslor för varandra men hon gjorde valet att hellre göra slut än att konvertera.
I den situationen har man fortfarande mycket att prata om och det är inte konstigt att träffas och kanske försöka hitta en lösning till en framtid tillsammans.
OM ovanstående är fallet så är det kanske inte heller så konstigt om släkten har dåligt samvete när MGM1 råkat gå för långt, och att dom därför tar det dåliga beslutet att hjälpa honom att dölja brottet.

Det troliga är att förhållandet tig slut i oktober. Om man tittar på twitter och insta är de konton vi pratat om skapade runt den 20 oktober.
Jag tror på det åklagaren sa ”tidigare pojkvän” ibland tror jag inte man lyssnar rätt bara. Men jag misstänker starkt att det var slut mellan dem.
Och det är under denna period familjen observerar hans sk mörka sidor de inte sett tidigare
Citera
2019-12-08, 13:16
Medlem
nickomyras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Willow1
Det troliga är att förhållandet tig slut i oktober. Om man tittar på twitter och insta är de konton vi pratat om skapade runt den 20 oktober.
Jag tror på det åklagaren sa ”tidigare pojkvän” ibland tror jag inte man lyssnar rätt bara. Men jag misstänker starkt att det var slut mellan dem.
Och det är under denna period familjen observerar hans sk mörka sidor de inte sett tidigare

Har du lust att länka till deras instakonton ?
Citera
2019-12-08, 13:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MCL85
Under alla år jag varit bekant med Kurdistan så att säga har jag aldrig hört talas om någon som blivit hedersmördad. Händer det är det säkert så att det inte är något folk pratar om. Eller så vet de inte om det, tjejen har bara försvunnit. Det försvinner massor av människor varje år, både män och kvinnor. Sen om de blivit tagna/mördade av släkten eller av militärer/poliser/regering diskuteras säkert av utomstående. Våld brukar inte accepteras, inte heller mot kvinnor. Höjer en man handen kan man räkna med att hela familjen lägger sig i den diskussionen. Men sen är allt som vanligt igen, ungefär som att ingenting har hänt.

Så du menar att offentligt är det tabu att lägga hand på kvinna,
men kan förekomma. Och i så fall är det en familjär angelägenhet som sedan
tystas ner.
Kan tänka mig så.
Jag tror i fallet W, att det handlar om en blandning; personlig osämja som influeras av
den här kulturen.
Skulle dessutom ngn form av stimulantia vara med i bilden så ...
Citera
2019-12-08, 13:18
Medlem
Pappan till misstänkt GM begärs häktad.

https://www.expressen.se/gt/krim/tva-misstankta-i-wilma-fallet-begars-haktade1/
Citera
2019-12-08, 13:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ken Dryden
Det finns flera "Nadjmaddins" i Uddevalla och de är alla kurder från Irak. Här är en av dem. Han har en servering och bjöd Missing People-folket på gratis käk när de var ute och letade efter Wilma:
https://www.dalslanningen.se/2019/11/29/shakawan-skankte-mat-till-frivilliga-som-sokte-efter-wilma/
Jag hade fan inte tagit emot mat av en landsman till mgm. Kanske var W de bjöd på. Ingenting förvånar längre i detta förpestade land.
Citera
2019-12-08, 13:19
Medlem
Willow1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Marielo
Finns att läsa kanske ... men statistiskt sett är det inte vanligt eller "typiskt" att en psykisk diagnos som schizofreni leder till ett sådant brott.
Den diagnosen brukar vara mer självdestruktiv i så fall. Inte sällan ingår paranoida symtom.
Om de blir utåtagerande brukar det ingå en del förvirring, vanföreställningar osv., men utbrott är ju inte planerat.
Den som då ev hotas hinner förmodligen ge sig iväg till säkrare plats.
De jag träffat har varit mer åt det introverta hållet, snälla och följsamma.
Detta vet jag då jag träffat på några med den diagnosen under studier .
'
Vad jag skulle kunna tänka mig dock är att t ex bipolär sjukdom med höjder och dalar mer skulle kunna ge symtom av till synes plötslig aggressivitet när toppen nått en kulmen.
Men typiskt är det inte heller. De flesta med mano-deprssion brukar vara väl medvetna och kunna
resonera ganska bra kring sig själva.

Det finns flera andra störningar som man kan tänka sig ... sådana som är gränsfall, te.x. s.k. personlighetsstörningar av olika slag. I kombination med stimulantia så ... kan jag tro på det.

Diagnosen i kombination med ptsd eller liknande kan vara livsfarligt
Citera
2019-12-08, 13:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rubar
Nja, de är alltså anhållna och inte häktade. I morgon får man veta om båda, en eller ingen blir häktad. Namnen kommer högst troligt att framgå av TR:s beslut att häkta eller släppa.

Jo de är häktade.
Citera
2019-12-08, 13:21
Medlem
T34Panzers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grand-canyon
Vi får alltså vet i morgon vem som är häktad sägs det.
dem måste inte ange ett namn.
Men man får en ålder på mgm och då kan man luska namn från det😏

Jo en häktningsframställan räknas som offentlig/allmän handling.

” Den misstänkta begärs häktad genom att åklagaren skickar en häktningsframställan (offentlig handling) till tingsrätten.”
https://www.mediemanniskan.se/special/krim

Även: https://www.aklagare.se/om-oss/dokument/offentlighetsprincipen/
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sykkelpump
Ett flerårigt förhållande avslutas väl inte över en natt. Om man tänker att hans föräldrar/släkt försökt tvinga honom att få W att konvertera, så har MGM1 och W antagligen fortfarande känslor för varandra men hon gjorde valet att hellre göra slut än att konvertera.
I den situationen har man fortfarande mycket att prata om och det är inte konstigt att träffas och kanske försöka hitta en lösning till en framtid tillsammans.
OM ovanstående är fallet så är det kanske inte heller så konstigt om släkten har dåligt samvete när MGM1 råkat gå för långt, och att dom därför tar det dåliga beslutet att hjälpa honom att dölja brottet.

Redan där blir det helt fel i min skalle. En 17åring ska inte ha ett flerårigt förhållande som hon ska avsluta.

Har föräldrarna tillåtit sitt barn att inleda en relation med en myndig man, då borde de åtminstone hjälpa henne att avsluta eländet på ett bra sätt. Inte låta henne åka dit för att "bråka med mannen".

Jag kan inte se att det finns några föräldrar med i bilden hur jag än ser på saken. Märkligt.
Citera
Medlem
Fröken_Sveriges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sohefall
ja fyfan.. med facit på handen styckning, och en vän bjuder på pizza.. asså jag får inte bort den där äckliga känslan, att man bjuder frivilliga på mat..är vän med pappan och flickan är styckad...

Jag får inte bort känslan av Charlene Downes, heller. Så jag hade aldrig tagit emot någon mat av någon i denna situation.

https://www.youtube.com/watch?v=WoVE3izrc2g
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in