2019-12-08, 09:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WirreStirre
Intressant hur folk tror att detta är acceptabelt beteende bland kurder. Den här familjen och hela deras släkt är nu garanterat utfryst och svartlistad av varenda kurd i deras umgängeskrets.

Begår man detta brott i Kurdistan (Irakiska Kurdistan) så får man extremt mycket värre straff än vad han kommer att få här i Sverige. Det är svenska rättssystemet som eventuellt kommer att svika Wilma och hennes familj inte det kurdiska.

Jaha, utveckla gärna vad. Oavsett, betyder ju det att hederskulturen är a och o bland kurder, eller hur? Att de sedan drar med sig sin skitkultur hit, är ju bara lite bonus för oss naiva nordbor.....
Citera
2019-12-08, 09:49
Medlem
Ser det varit mycket funderingar kring bilar, vem mgm3 är och hur denne fick polisens intresse.
Kan det varit så att det var hos mgm3 pappans Ford kuga hittades?

Mamman nämnde någon skulle varit bortrest runt tiden för mordet men ingen uppgift av postaren angavs när hon skulle åkt iväg? Möjligt att hon åkte efter morden och tog ford kugan?

Kusinen i Alingsås sägs ju varit i Uddevalla tiden för mordet, kan denne lämnat Uddevalla med forden?
Blir nog misstänkt om pappan inte vill uppge vart bilen är och sedan hittas hos denne kusin och bilen ser ut att vara nyligen städad tex?
Jaja lite tankar jag hade och hoppas mgm2 och mgm3 blir häktade då behöver det inte spekuleras vilka dessa är längre

Såg även att nån spekulerade i att polisen kanske redan hittat fler kroppsdelar men inte gått ut med detta, jag tror det också kan vara så och tycker det verkar skötas bra denna utredning utan läckor..
Senast redigerad av 2an 2019-12-08 kl. 10:02.
Citera
2019-12-08, 09:49
Medlem
Citat:
Intressant hur folk tror att detta är acceptabelt beteende bland kurder. Den här familjen och hela deras släkt är nu garanterat utfryst och svartlistad av varenda kurd i deras umgängeskrets.

Begår man detta brott i Kurdistan (Irakiska Kurdistan) så får man extremt mycket värre straff än vad han kommer att få här i Sverige. Det är svenska rättssystemet som eventuellt kommer att svika Wilma och hennes familj inte det kurdiska.

Citat:
Ursprungligen postat av Whyback
Jaha, utveckla gärna vad. Oavsett, betyder ju det att hederskulturen är a och o bland kurder, eller hur? Att de sedan drar med sig sin skitkultur hit, är ju bara lite bonus för oss naiva nordbor.....

Det är ändå ingen som lyssnar om vi försöker påpeka att de blir utfrysta av resten av släkten. De tror väl att hela släkten håller familjen bakom ryggen och accepterar allt. Vilket de INTE gör! Den här familjen kommer aldrig kunna åka och hälsa på i hemlandet efter det här.

Hade de begått detta nere i Kurdistan hade de fått både det ena och det andra som straff. Inte bara utfrysning av resten av släkten. Tänk er både psykisk och fysisk tortyr. För att sluta i ren avrättning.
Citera
2019-12-08, 09:54
Medlem
Citat:

Kanske just därför några släktingar va snabba och ställa upp med hjälp att försöka undanröja ev spår från mordet?
Va fan ska dom ta hit deras skitseder för?
Citera
2019-12-08, 09:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 2an
Ser det varit mycket funderingar kring bilar, vem mgm3 är och hur denne fick polisens intresse.
Kan det varit så att det var hos mgm3 pappans Ford kuga hittades?

Mamman nämnde någon skulle varit bortrest runt tiden för mordet men ingen uppgift av postaren angavs när hon skulle åkt iväg? Möjligt att hon åkte efter morden och tog ford kugan?

Kusinen i Alingsås sägs ju varit i Uddevalla tiden för mordet, kan denne lämnat Uddevalla med forden?
Blir nog misstänkt om pappan inte vill uppge vart bilen är och sedan hittas hos denne kusin och bilen ser ut att vara nyligen städad tex?

MM med Mercedes suven kan vara samma som med ovan angivna om kusinen, haft bilen gömd och nystädad men blod från Wilma hittats så blir nog denne misstänkt.
Jaja lite tankar jag hade och hoppas mgm2 och mgm3 blir häktade då behöver det inte spekuleras vilka dessa är längre

Såg även att nån spekulerade i att polisen kanske redan hittat fler kroppsdelar men inte gått ut med detta, jag tror det också kan vara så och tycker det verkar skötas bra denna utredning utan läckor..
MM är inte anhållen, så han behöver vi inte intressera oss så mycket för.

När jag tänker efter så det enda MM har gjort är att hälsa på sin vän, körandes en svart SUV som vi trodde var intressant (men visade sig vara Kugan som var intressant). Hans bil stod alltså utanför MGM2 hus och blev därmed indragen i denna tråd i veckor nu.
Citera
2019-12-08, 09:59
Medlem
Fröken_Sveriges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
JAG kan svara på det: araber, och framförallt muslimska sådana, har ett våldskapital som jag ibland tror de föds med. Så är det ju inte, men deras kultur de umgås i gör dom våldsamma.

Wilma råkade ut för en smörig gullig kille i början, med bruna ögon och långa ögonfransar. Charmig som fan. Men äganderätten tar snabbt över för vissa killar. Och när det gäller just dessa killar, som MGM/Ahmed, så blir det livsfarligt. Vilket vi nu har facit på.

Man hittar inte hela Wilma. Man hittar kroppsdelar. Eller EN kroppsdel. Var fan är resten? Blod i den beslagtagna bilen visar att hon blivit svårt skadad, eller mördad med våldsam kraft. Man har hittat så mycket i Ahmeds lägenhet att han blev anhållen fort. Man har tagit en snubbe (pappan?) för grovt skyddande av brottsling. En annan har blivit anhållen för skyddande av brottsling SAMT brott mot griftefriden. Hur många fler är inblandade tro? Fler kusiner, bröder, farbröder - hela jävla släkten? Alla skyddar alla?

Som boendes i Malmö har jag i massor av muslimska (och andra utländska vänner, bekanta och kollegor), men jag har också i flera år jobbat med just muslimska ungdomar. Detta Picasso skriver här är snarast standard.

Det är ett faktum att en muslimsk man KAN gifta sig med ickemuslimsk kvinna. Självklart förväntas hon sedan konvertera, om hon inte redan har gjort detta.

En muslimsk kvinna FÅR däremot INTE gifta sig med en ickemuslimsk man. Han måste konvertera först.

Men jag har sett kurdiska familjer där tonårsgrabben träffar en svensk tjej och allt är som en någorlunda normal förälskelse de första månaderna - men ofta med starka svartsjukeinslag.

Det slutar med att tjejen vägrar konvertera och då har hon fått rejält med stryk. I de fall jag personligen känner till har tjejen tack och lov orkat sticka, men dessa tjejer har fått lämna Malmö. Troligen för alltid.

De kurdiska flickorna i familjen har snabbt få ta på sig slöja när de blivit tonåringar. Det har inte alltid varit mamman (med slöja) eller pappan som krävt detta, utan många gånger släkt, vänner och grannar. Och då har det blivit så.

Att konvertering finns på tapeten i detta fall, tycker jag inte alls är konstigt. Kolla Pela. Kolla Fadime. Och alla andra tusentals flickor i världen som blivit mördade för att de inte var "muslimska" nog.
Citera
2019-12-08, 10:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MCL85
Det är ändå ingen som lyssnar om vi försöker påpeka att de blir utfrysta av resten av släkten. De tror väl att hela släkten håller familjen bakom ryggen och accepterar allt. Vilket de INTE gör! Den här familjen kommer aldrig kunna åka och hälsa på i hemlandet efter det här.

Hade de begått detta nere i Kurdistan hade de fått både det ena och det andra som straff. Inte bara utfrysning av resten av släkten. Tänk er både psykisk och fysisk tortyr. För att sluta i ren avrättning.

Då förmodar jag att resten av eventuella släktingar till dessa redan gått till polisen med allt dom vet?
Jag är tveksam att dom säger ett enda knyst om detta, fup blir oerhört intressant att läsa och se vad övriga släktingar och vänner kommer säga. Förmodar att dom inget vet och att dom inget märkt.
Citera
2019-12-08, 10:05
Medlem
Kattskatts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av schadow
Läs tidningar från Danmark och Norge så får ni rätta uppgifter.

Länk till de tidningarna?
Citera
2019-12-08, 10:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gleek
MM är inte anhållen, så han behöver vi inte intressera oss så mycket för.

Sorry va bara så inne på denna pga uppgifterna kring bilarna som ska försvunnit från Ratsit, denne hade väl gjort inlägg på fb efter anhållandet. Har redigerat detta i tidigare inlägg.
Citera
2019-12-08, 10:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Whyback

Hur kan det vara A och O bland kurder om det innebär social uteslutning och livstids fängelse?

Ska alla svenskar stämplas som nazister och förespråkare av nazism bara för att det fortfarande finns några få procent nazister kvar i svenska samhället?

Nazister blir uteslutna socialt och är straffbart i Sverige, innebär det att nazismen är A och O i det här landet?

Alla folkslag har obildade människor som lever efter uråldriga traditioner och seder som förr i tiden och än idag är otroligt destruktiva och farliga. Det viktiga är hur kollektivet reagerar på beteendet och som mitt första inlägg påpekade så är detta oacceptabelt och straffbart bland folket och rättssystemet i Kurdistan.
Citera
2019-12-08, 10:13
Medlem
Fröken_Sveriges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Allasmeknamn
Styckningen tror jag är för transport syfte. Har inget alls med GMs bakgrund att göra då även svenska gärningsmän har gjort det.

Att familjemedlemmar är inblandade är definitivt kulturellt, det är en stor skam att ha en mördare i familjen så man försöker dölja det så gott det går. Skulle nog inte ske i en svensk familj, man ställer inte upp för varandra så pass mycket att man hade kunnat tänka sig hjälpa sin son med att undanröja en kropp.

Men tror fortfarande inte att GMs bakgrund/religion är anledning till att han dödade henne utan tror bara han var en extrem svartsjuk pojkvän som ville kontrollera sin flickvän (finns även svenska män som är kontrollerande och svartsjuka).

Det är inte säkert att det är någon som helst skam att MGM har mördat henne. Snarast en trofé, om hon uppfört sig för svenskt och dessutom kanske vägrat konvertera. Att de hjälper till att dölja det har inget med skam att göra, utan de att de ser sig själva som de riktiga offren och vill skydda sig från upptäckt och straff.

Att det inte sker i svenska familjer har inget med "att vi inte ställer upp för varandra att göra". Vi vet vad som är rätt och fel. Och att mörda eller skada är fel. Vi står inte och klappar händerna ihop i rätten -med syskon, mamma, pappa och farmor när våra bröder har gruppvåldtagit någon till exempel.

Vi vet vad som är rätt eller fel. Alltså hjälper vi inte normalt en släkting som mördat eller skadat någon. Tack och lov!

Blanda inte in svenska män i detta. Inte ens de svartsjuka. Detta slutade blir ett "normalt fall av svartsjuka" i det ögonblicket som MGM inte ringde polisen, utan istället valde att ringa familjen och de dessutom ställde upp.

Dessutom OM det är så att det finns en med IS/Daesh-anknytning i deras hem, så kan vi nog glömma allt om att detta är några kulturmuslimer. Ingen människa låter en sådan person bo hemma hos dem om de inte delar några eller alla av personens värderingar. Det vore som om jag skulle låta en nynazist bo hemma hos mig.
Citera
2019-12-08, 10:18
Medlem
T34Panzers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Strogge123
Tror helt klart jag med.
Tror inte man ska komplicera det hela.
En svartsjuk/lättkränkt krake som tog till våld mot 50-ish kilos liten flicka, så pass att det dödade henne.
Och då krake som han är står han så klart heller inte för sina handlingar, utan ringer pappa och lipar.
Summan utav vad det samtalet sedan resultera i mera exakt kommer vi få läsa i FUP i framtiden.
Tror inte detta är ett gäng snubbar(?) som är klyftiga nog att utföra det perfekta mordet eller städningen utav det. Tror bara att dom haft tiden på sin sida och tur att polis inte lyckats hitta Wilma än (vilket i sig bringar mer tur för gärningsmännen för varje dag som går utan en funnen kropp och bevisning/utredning som riskerar förstöras/försvåras).
Tror dom lämnat en hel del spår efter sig som vi ej fått tagit del av än, tabbar. Men det absout viktigaste saknas fort - (hela)Wilma.
Varför han vägrar prata tror jag helt klart är för att han vet att pappa (och ev mamma) åker med i fallet om han snackar.
Hade det bara vart han själv hade han knäckts och sjungit ut för längesen.
Men nu är han mycket familjär, familjen är allt och han älskar utöver pappa/mamma, sina småsyskon och känner en enorm skuld i hur dessa 2 syskon (alternativt även mamma om hon ej är medskyldig) skulle få det utan sina föräldrar/utan pappa. Framförallt relatiomsmässigt men oxå delvis ekonomiskt (om modern blir självförsörjande med 2 barn/villa/bilar)
Tvingas flytta (oavsett), eller om mamman även är inblandad- omändetas utav SOC. Och skiten och skammen som syskonen/mamman skulle behöva utstå. Pappa i fängelse. "Fläckad" som en ond man för alltid. Allt pga honom, att han avsiktligt/oavsiktligt dödade Wilma. Det är nog med skäl för att han inte yppar ett enda ord, han skyddar sin familj med allt han har... Detta bryter sönder honom totalt psykiskt, därav sitter han nu på rättspsyk.
Det är inte pga en schitzofren sida (som några vart inne på) som nu börjar visa sig, inte heller är det i 1a hand pga att Wilma är död som hans psyke svajar, det är i största del pga den enorma påfrestnig/ plågan att hålla käft fast han egentligen inte orkar, pga den ännu större plågan för vad som skulle ske med hans familj om han snacka...

Nu fick du även min bok utav teori på köpet. Sväva iväg lite, sorry
Men ja, helt klart sotis.

Mycket bra sammanfattning av en trolig händelsekedja.
Precis såhär tror jag också att det ligger till.
Tror inte heller att det kommer att bli lätt att få till erkännande då det drar med sig familjen och - dess heder. Tror inte heller att det är ett hedersmord i traditionell betydelse men att hedern spelat in efteråt därav valet att dölja brottet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in