Citat:
Ursprungligen postat av
Enoch.Thulin
Inte heller något av detta har någon bärighet på frågan om förtal.
Jag tycker själv illa om Virtanen, han har varit med om att skapa det hysteriska samhällsklimat som till slut blev hans fall, lika gott åt honom. Jag tycker lika illa om CW, av samma skäl. Men inte heller detta påverkar frågan om förtal.
Detta. Denna falska dikotomi. I själva verket är de flesta uslingar - yrkeskriminella, narkomaner som prioriterar sina beroenden över andra människors rätt till liv och egendom, knarklangare, allsköns slödder också givetvis "brottsoffer". Det hör till deras livsstil att de utsätts för brott likaväl som de begår brott. Tjuvheder finns inte. Pedofiler och andra uslingar som sitter i fängelse får stryk på anstalten.
Det finns inget som helst hinder för att vara brottsling och brottsoffer samtidigt, det är snarare ganska vanligt skulle jag tro.
I Virtanens fall är han inte ens en brottsling, inte i rättsväsendets mening i alla fall.
Vad vill man föra fram via denna falska dikotomi? Att personer med belastningsregister skall utestängas från rätten att göra en polisanmälan? Utestänga dem från rättssystemet för all framtid?
Den här typen av feminism hävdar alltså att den som är ett brottsoffer, eller ett offer i största allmänhet, i övrigt är helt fri från klander och eventuella dåliga handlingar hen utfört måste bortförklaras.
Vice versa förutsätter den också att den som är en förövare aldrig någonsin kan ha ett case mot någon annan person, oavsett vad denne begått mot hen.
Den typen av människosyn är populistisk, idiotisk, antidemokratisk och ganska äcklig.
Att Virtanen, eventuellt kanske, varit en "tölp" innebär inte att han i det här sammanhanget ska fråntas statusen som brottsoffer.
Varför har det då blivit så? På grund av nån idiotisk "identitetspolitik" där man först och främst ska föra fram argumentet att man är ett offer och att man av det skälet, oavsett problemformulering, argument och status ska bli lyssnad på. Främst kolporterat av vita, rika medelklasskärringar i innerstaden, eftersom deras privilegierade tillvaro i elfenbenstornet aldrig annars hade intresserat någon. Jaså, du är mångmiljonär och hemmafru i bostadsrätt på Södermalm? Vem ska lyssna på dina lyxproblem? Ingen? Testa att bli ett jävla offer, så får du intresse och medhåll av tiotusentals ressentiments-sjukpensionärer på Instagram.
Althögern brukar tala om västerlandets dekadens, om feminismen som samhällets upplösning. Jag håller inte nödvändigtvis med dem i stort, men Cissi Wallin har fan gett dem ammunition så att det räcker i 1000 år. Varenda feminist som ser saken någotsånär klarsynt torde undvika Cissi Wallin och hennes case noggrannare än radioaktivt sjukhusavfall.