Citat:
Ursprungligen postat av
Utflyttad
SD kommer att fortsätta att tappa S på väljare. Men vad som förvånar mig är att M inte flörtar mer med knegarna. Jag gillar att läsa vad Widar Andersson skriver. En gammal gråsosse som ibland tar bladet ur munnen. I Kvartal så hänvisade han till några analyser inom sosseriet som landade i att LO-medlemmen vill se en Moderat ekonomisk politik. Jag tror att det ligger en hel del i detta, att knegaren vill ha valuta för slitet.
Är Kristersson rätt man att flörta med knegare?
Jag tror inte att KD kommer att bli så mycket större. Kanske man kan stjäla några kristna sossar men annars så handlar det nog mer om att "kannibalisera" inom högern? För M gäller till viss del detsamma, att "kannibalisera" inom högern. Men, M har även möjligheten att nå ut på vänstersidan.
Jag trot att en lösning kunde vara att SD fortsätter på det nuvarande spåret (kanske lite tuffare) och M sätter även ett stort fokus på den ekonomiska politiken. Och då menar jag vad som påverkar en typisk knegarfamilj.
Kristersson är inte en person som LO-väljare attraheras av. Egentligen attraheras väl inga väljare av honom.
SD kommer pressa på alla politikerområden. De har under lång tid betat av område efter område som de försöker lyfta. Det måste de göra för att nå in i olika väljarsegment. Att kvinnor nu kommer till SD är en effekt av det. De kommer inte lämna vissa områden till M. De kommer konkurrera med M i alla frågor.
Hur vinner SD storstadsväljarna (Framför allt stockholmarna i Stockholms kommun) nu när de börjar få över kvinnorna? De behöver få ut vilken politik de har för städerna på riksnivå; de lokala SD organisationerna når inte ut. I städerna ses nog SD som en landsbygds/småstadsparti med pittoreska Sölvesborg som exempel. Bor man i Högdalen så har man svårt att identifiera sig med Sölvesborg.
Citat:
Ursprungligen postat av
KaktusFlaktus
Känns mer troligt att V-väljare går till S av det faktum att SD nu riskerar att bli störst. Jag tror det finns många väljare som är regelrätt förskräckta av detta och är beredda att göra vad som helst för att förhindra det.
När SD som största parti har blivit en vardaglig självklarhet kommer dessa väljare att gå tillbaka till de partier de ideologiskt står närmst.
Fetat: Så kan det vara. De är allmänt vänsterväljare som tänker taktiskt, som i valrörelsen. Samma väljare som helt övergav FI när de var rädda att det var bortkastade röster. De förlorade väl 2,5 %.
Citat:
Ursprungligen postat av
Mentapesola
Som jag skrivit tidigare så är det Fjamåt som styr JÖKen och regeringen. Nu börjar andra fatta det också. Undrar vad Annie tänker i sin barnsäng. Kanske hon får amma Löfven också.
https://www.expressen.se/nyheter/s-kallor-bara-c-kan-forhindra-en-regeringskris-/ Citat.
Nu väntar samtal och sannolikt också förhandlingar mellan januaripartierna S, C, L och MP, en i sig mycket känslig politisk manöver eftersom hela regeringen vilar på januariavtalet, där reformen står detaljerat inskriven.
Bollen ligger nu hos Centerpartiet, som i praktiken avgör januarisamarbetets öde. Håller de fast vid sitt förslag, som var helt centralt för att släppa fram Stefan Löfven i vintras, väntar regeringskris, bedömer de Expressen pratat med.
Jag har svårt att se vad C kan göra annat än att rädda regeringen, C liksom S har satsat allt på detta "mittensamarbete" och båda gjorde tydligt att hålla borta SD från makten var det viktigaste av allt. Är det inte viktigt längre? Var står C efter ett extraval där de blågula får majoritet? De hamnar i samma situation som SD varit, varken regering eller opposition.
Citat:
Ursprungligen postat av
CrispyKreem
Om V minskar 1,9 är det inte märkligt att S ökar 2,1, de har ingen annanstans att gå. Det var likadant under valrörelsen, S rusade mot slutet och V tappade.
V-stapeln är full av tuffingar som gått dit för att skrämma S att gå mer åt vänster, men så fort det börjar blåsa lite springer de hem till mamma svetsarn igen.
Räkna med att SD-stapeln också har en viss andel ’skrämmare’ som kommer hem till M på valdagen.
Men ju fler som någonsin har sagt SD i en OU ju större potential har SD att få dem som väljare, de är möjliga SD-röstare. SDs tak höjs av dem. Sedan kommer de antagligen inte nå upp dit i ett val men deras lägstanivå höjs. Ponera att SD kan tappa 5 % i en valrörelse; då är de nu garanterade 20 %.
Citat:
Ursprungligen postat av
CrispyKreem
König Jerlmyrs MP-samarbete sticker i ögonen på SD:are på samma sätt som jag tänker mig att sossarnas C/L-samarbete sticker i ögonen på V-väljare, och båda samarbetena har ungefär samma pedagogiska uppförsbacke.
För partierna själva framstår det som jättelogiskt: Alternativet för M i Stockholms stad hade varit ingen moderat politik alls, alternativet för Löfven hade varit ingen S-politik alls. Därför tycker de att väljarna ska känna likadant. Vilket en del av dem säkert gör, men för andra väljare i Sthlms kommun är MP så mycket rött skynke att det känns värre än att inte få nån M-politik alls.
Den pedagogiska utmaningen blir desto större av att flera partier ju själva praktiserar idén om oberörbarhet - C förvägrar SD och V inflytande även om kompromisser med dem skulle ha genererat visst genomslag för C-politik. Därför ska M i Stockholm rimligen förstå att vissa väljare anser att man inte ska ta i MP med tång hur mycket man än skulle få ut av det.
M på riksplanet skulle definitivt tjäna på att lova att aldrig ta i C och MP med tång igen, fast å andra sidan innebär öppnandet för SD-samarbete i praktiken samma sak. Ett M som bjuder in SD på kontoret vet ju mycket väl att det cementerar väggen mellan M och C/MP. I det sammanhanget är det pikant att Sabuni inte har sagt ett pip om JÅ-UK-mötet, endast Johan Pehrson har mumlat nånting om att luften är fri och alla får väl äta köttbullar och dricka kaffe som de behagar.
Ja många väljare föredrar att andra partier genomför sin egen politik istället för att det egna M (Eller S) genomför MP-politik.
Citat:
Ursprungligen postat av
CrispyKreem
Kannibalismen till höger är obra, helt klart. Men de återstående sossarna hinner tyvärr inte förvandlas till invandringskritiska i den takt som krävs för en stadig väljarström från S till SD. Det är nere på rännil nu.
Jag tror S-tappet till SD går lite i vågor. Nu har många fått nog av S och lämnat så de som är kvar måste bearbetas av verkligheten lite till. Vi hinner nog med 3 vågor S-tapp till innan valet.