2019-12-06, 07:24
Medlem
fernebos avatar
Vill bara påpeka att SD fick 25,4% i dagens mätning.
2019-12-06, 07:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hogdal
25,4 inte 24,5.
Ah, skumt. Antingen var det för tidigt på morgonen eller så var det fel i den allra första versionen AB la upp, jag klickade på pushnotisen en sekund efter den kom.

Nu har de iaf uppdaterat med stapeldiagram och det är samma som v50 postade ovan.

M+KD+SD 48,8
S+MP+C+L 42,2 + V 7,9 = 50,1

(När L har 3,9 är det tveksamt att räkna bort dem, som att de inte skulle lyckas fixa de 6800 stödröster som behövs för 0,1% till)

Jaha, detta var ju muntert.

Ingen blågul majoritet ens i nya helt webbaserade Demoskop.

Sossarna lallar om att etniska svenskar skulle varit precis lika kriminella om de hade bott i förorterna istället, ökar +2,1%.

KD stöttar Staffanstorp och röstar bort anhöriginvandrings-dumheterna på rikstinget, tappar -1,7%.

Ridå.
2019-12-06, 07:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av v50
Expressen verkar ha siffrorna för alla partier på sin sida.

https://www.expressen.se/nyheter/sd-storsta-parti-for-andra-gangen-i-rad/
Ja men deras förändringar är knas. Står att V gått upp med +1,2 när de har minskat med -1,9. Hela sossarnas tillväxt har kommit från V. Sannolikt som straff för att Sjöstedt varit ”illojal” och väckt misstroende mot en S-minister.

I övrigt verkar Expressens lista stämma. Tyvärr även den massiva ökningen för C på nära 2%.
2019-12-06, 07:46
Medlem
Hogdals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CrispyKreem
Ja men deras förändringar är knas. Står att V gått upp med +1,2 när de har minskat med -1,9. Hela sossarnas tillväxt har kommit från V. Sannolikt som straff för att Sjöstedt varit ”illojal” och väckt misstroende mot en S-minister.

I övrigt verkar Expressens lista stämma. Tyvärr även den massiva ökningen för C på nära 2%.
Det ryms väl inte i denna mätning.
2019-12-06, 07:46
Medlem
fernebos avatar
Känns ju lite skumt med rätt stora ökningar för S och C i ett läge när inget går deras väg.
2019-12-06, 07:50
Medlem
Citat:
Det ryms väl inte i denna mätning.
Han gick ut med hotet den 21 november, SD och M svarade samma dag att de hakar på, KD skulle avvakta. Så det har legat där som ett moln under hela mätperioden 27/11-4/11, även om en upptrappning skedde igår efter periodens slut. Santesson säger också i videoklippet som AB lagt ut nu att det är just den grejen som triggat ett väldigt ovanligt flöde från V tillbaka till S.

Vidare förklarar Santesson att ”triangeldramat” mellan SD+M+KD funkar enligt följande: M fortsätter tappa till SD, men fallet bromsas kraftigt av en stor ström som går från KD till M. Det beror på att KD nu töms på moderater som attraherades av ”tuffa Ebba” men som nu tycker hon verkar ha varit en bluff samtidigt som M:s kaskader av utspel om hårdare krim- och invandringspolitik har gjort partiet mer tilltalande igen.
Senast redigerad av CrispyKreem 2019-12-06 kl. 07:54.
2019-12-06, 07:56
Medlem
Hogdals avatar
Citat:
Han gick ut med hotet den 21 november, SD och M svarade samma dag att de hakar på, KD skulle avvakta. Så det har legat där som ett moln under hela mätperioden 27/11-4/11, även om en upptrappning skedde igår efter periodens slut. Santesson säger också i videoklippet som AB lagt ut nu att det är just den grejen som triggat ett väldigt ovanligt flöde från V tillbaka till S.
Ok möjligt även om jag tror att det är att överskatta svenska väljares up to dateness. Jag har dock ingen bättre förklaring till flödet.

Det har jag å andra sidan inte angående Cs ökning heller, men det passar bättre in i min bild av den svenska medelväljarens bevekelsegrunder. Babylycka => sympati.
2019-12-06, 07:57
Medlem
stevenstillss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fernebo
Känns ju lite skumt med rätt stora ökningar för S och C i ett läge när inget går deras väg.

Nej precis. Jag är kroniskt misstänksam mot opinionsundersökningar. Uppgångar till höger ska alltid kompenseras med uppgångar till vänster så att det ska bli plus minus noll. Sitt still i båten är budskapet. Alla politiska förändringar ska helst ligga i felmarginalen. Politiska förändringar är skadliga för hälsan typ. Vi befinner oss i Sverige, glöm inte det.
2019-12-06, 08:10
Medlem
Utflyttads avatar
Citat:

Jag tror att KD's vikande siffra mer eller mindre var beräknad av partiet. Man har tuffat till invandringspolitiken och tappat vurmarna till C.
Vägskälet är avklarat och nu är det bara för EBT att köra på det raka spåret.
KD's tapp var ett nödvändigt ont för partiet.

SD kommer att fortsätta att tappa S på väljare. Men vad som förvånar mig är att M inte flörtar mer med knegarna.
Jag gillar att läsa vad Widar Andersson skriver. En gammal gråsosse som ibland tar bladet ur munnen.
I Kvartal så hänvisade han till några analyser inom sosseriet som landade i att LO-medlemmen vill se en Moderat ekonomisk politik.
Jag tror att det ligger en hel del i detta, att knegaren vill ha valuta för slitet.

Är Kristersson rätt man att flörta med knegare?

Jag tror inte att KD kommer att bli så mycket större. Kanske man kan stjäla några kristna sossar men annars så handlar det nog mer om att "kannibalisera" inom högern?
För M gäller till viss del detsamma, att "kannibalisera" inom högern. Men, M har även möjligheten att nå ut på vänstersidan.

Jag trot att en lösning kunde vara att SD fortsätter på det nuvarande spåret (kanske lite tuffare) och M sätter även ett stort fokus på den ekonomiska politiken. Och då menar jag vad som påverkar en typisk knegarfamilj.
Medlem
Citat:
Ok möjligt även om jag tror att det är att överskatta svenska väljares up to dateness. Jag har dock ingen bättre förklaring till flödet.

Det har jag å andra sidan inte angående Cs ökning heller, men det passar bättre in i min bild av den svenska medelväljarens bevekelsegrunder. Babylycka => sympati.
Teoretiskt möjligt men utanför mätperioden, nyheten kom den 5:e. För mig var det en överraskning, hon har varit så osynlig senaste halvåret att jag inte ens haft tillfälle att notera nån bula.
Medlem
KaktusFlaktuss avatar
Citat:
Ja, hela den här mätningen är ju gjord efter Löfvens katastrofala Agendaintervju den 17 november (mätperiod 26 nov - 4 dec) och två veckor av non-stop Löfven-bashing från typ hela MSM utom DN.

Demoskop menar att det är V-väljare som går tillbaka till S för att S upplevs hotade, så det verkar lite som att Löfven lyfter på en sympatieffekt ungefär som Fälldin gjorde när Palme var en dryg von Oben som kräktes på ’bonden’ i debatter. Så då vet vi att ju mer Löfven gör bort sig medialt för att han är en sån jävla retorisk klumpeduns, desto fler sympatiröster vinner han.

Känns mer troligt att V-väljare går till S av det faktum att SD nu riskerar att bli störst. Jag tror det finns många väljare som är regelrätt förskräckta av detta och är beredda att göra vad som helst för att förhindra det.

När SD som största parti har blivit en vardaglig självklarhet kommer dessa väljare att gå tillbaka till de partier de ideologiskt står närmst.
2019-12-06, 08:15
Medlem
TonyBergmans avatar
Trist att väljarflykten från S-->SD verkar stannat och S hämtat sig 2% .
Glädjande att mer än var fjärde person skulle rösta SD. Men när SD växer på bekostnad av M och KD kommer Löfven med MP fortsätta styra landet.
Men M+KD+SD står sig bra, inte rik.igt där än

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in