2019-12-06, 08:15
Medlem
Hogdals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CrispyKreem
Teoretiskt möjligt men utanför mätperioden, nyheten kom den 5:e. För mig var det en överraskning, hon har varit så osynlig senaste halvåret att jag inte ens haft tillfälle att notera nån bula.
Ja, jo, förvisso mest menat som skämt. En sådan ökning från ingenstans ser märklig ut, och jag tycker Vs fall också sticker ut lite. Är inte alls säker på att hypotesen Demoskop ger är starkare än alternativhypotesen brus.
2019-12-06, 08:20
Medlem
Se där ja. Den magiska 25-procentslinjen passerad. Med 25,4 procent i ett val blir det i princip omöjligt att bilda regering utan stöd av SD. Men OU är en sak, ett val någonting annat.

Den psykologiska effekten på S och JÖKen ökar i takt med SDs siffror. Och igår så började S prata om extraval. Jo jo.
Senast redigerad av Mentapesola 2019-12-06 kl. 08:22.
2019-12-06, 08:27
Medlem
Som jag skrivit tidigare så är det Fjamåt som styr JÖKen och regeringen. Nu börjar andra fatta det också. Undrar vad Annie tänker i sin barnsäng. Kanske hon får amma Löfven också.

https://www.expressen.se/nyheter/s-kallor-bara-c-kan-forhindra-en-regeringskris-/

Citat.
Nu väntar samtal och sannolikt också förhandlingar mellan januaripartierna S, C, L och MP, en i sig mycket känslig politisk manöver eftersom hela regeringen vilar på januariavtalet, där reformen står detaljerat inskriven.

Bollen ligger nu hos Centerpartiet, som i praktiken avgör januarisamarbetets öde. Håller de fast vid sitt förslag, som var helt centralt för att släppa fram Stefan Löfven i vintras, väntar regeringskris, bedömer de Expressen pratat med.
Senast redigerad av Mentapesola 2019-12-06 kl. 08:31.
2019-12-06, 08:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mentapesola
Se där ja. Den magiska 25-procentslinjen passerad. Med 25,4 procent i ett val blir det i princip omöjligt att bilda regering utan stöd av SD. Men OU är en sak, ett val någonting annat.

Den psykologiska effekten på S och JÖKen ökar i takt med SDs siffror. Och igår så började S prata om extraval. Jo jo.
Jag är betydligt mer bekymrad över en annan psykologisk effekt, som envisas med att utebli.

Det finns två schools of thought beträffande dynamiken kring väljarmaximering vs hård invandringspolitik.

Den ena, som vi kan kalla Anders Lindberg-skolan, är att varje närmande till SD (samarbetstrevare och/eller efterapning av politiken) är förkastligt och kontraproduktivt eftersom det enbart leder till att SD blir bekräftade och växer (varför rösta på kopian när man kan få originalet blah blah blah). Därför ska alla fortsätta stå så långt från SD som bara är möjligt.

Den andra säger att om man inte hade apat efter/närmat sig SD skulle de ha typ tusen procent vid det här laget, och att Lindberg-skolan har totalt fel eftersom SD växte så det knakade även på den tiden alla tog maximalt avstånd. Att MP är ett litet pissparti på 4-5 trots Greta och domedagsstämning beror just på att alla andra partier var tidigt ute med att skaffa miljöprofil och därmed föra MP överflödiga, så varför skulle det inte funka likadant med stram invandringspolitik.

Det är av yttersta vikt för framtiden att Anders Lindberg-skolan får sina teorier krossade under en miljon ton betong som en gång för alla ställer ner faktaskåpet och säger att enda sättet att bromsa SD är att alla andra flyttar sig åt deras håll. Detta är nyckeln till att S vågar gå full Danmark istället för full Corbyn. Till att KD fortsätter sin ’förhårdningsprocess’ med oförminskad fart. Till att M och KD blir mer och mer säkra på att det blågula blocket är framtiden. Till att hela landskapet från V till H flyttas så långt att väljarna inte har nåt annat val än grader av invandringskritisk politik. Allting skriker efter ett entydigt besked från väljarna: Ja, gå DIT. DIT vill vi att ni alla går. Men inget vettigt utkristalliseras. Bara mystiska motsägelsefulla strömmar hit och dit.

Jag vet att school of Anders Lindberg egentligen har fel, därför är det så in i helvete irriterande att utvecklingen hela tiden ser ut att ge honom rätt. SD ökar, de hårdaste SD-motståndarna ökar, de som närmar sig SD belönas inte ett skit, det blir bara ännu mer SD-tillväxt hur de än gör. Nu har M kastat den sista stora tärningen... om de straffas av väljarna för det istället för att belönas, well då spelar det ingen roll om SD så växer till 30%, det kommer ändå att återgå till synen på SD som nån sorts tumör istället för den nya solen i politiken. Förvisso en väldigt stor tumör men ändå helt rökt som väg att följa för andra partier.
Senast redigerad av CrispyKreem 2019-12-06 kl. 08:54.
2019-12-06, 08:54
Medlem
MrsVanity1s avatar
Härligt !

Kommer ta ett glas champagne ikväll mätningen i ära och jag sänder även denna gång en virtuell skål till alla Sverige vänner i tråden !
2019-12-06, 08:59
Medlem
Märkligt hur S gick upp 2.1% i senaste mätningen. SD ökade dock med 1.4%.
2019-12-06, 09:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Heymid

Ja, lite förvånande faktiskt. Både S och C går fjamåt.

Jag trodde S skulle backa efter Löfvens mindre bra insats i Agenda men ökar istället. Kanske Vänsterns misstroendeförklaring inte föll väl ut bland vänsterväljarna.

Centerns ökning är mer svårförståelig. UK möte med JÅ inträffade efter mätperioden så det kan det ju inte bero på.
2019-12-06, 09:18
Medlem
Karmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TonyBergman
Trist att väljarflykten från S-->SD verkar stannat och S hämtat sig 2% .
Glädjande att mer än var fjärde person skulle rösta SD. Men när SD växer på bekostnad av M och KD kommer Löfven med MP fortsätta styra landet.
Men M+KD+SD står sig bra, inte rik.igt där än
SD tar av M och KD, inte helt optimalt för eventuella framtida regeringsambitioner. Och SD kan inte anpassa sig mer för att ta mer av S, då upphör de att vara SD, förlorar sin särart och riskerar att bli meningslösa.
2019-12-06, 09:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Heymid
Om V minskar 1,9 är det inte märkligt att S ökar 2,1, de har ingen annanstans att gå. Det var likadant under valrörelsen, S rusade mot slutet och V tappade.

V-stapeln är full av tuffingar som gått dit för att skrämma S att gå mer åt vänster, men så fort det börjar blåsa lite springer de hem till mamma svetsarn igen.

Räkna med att SD-stapeln också har en viss andel ’skrämmare’ som kommer hem till M på valdagen.
2019-12-06, 09:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Milton-E
Ja, lite förvånande faktiskt. Både S och C går fjamåt.

Jag trodde S skulle backa efter Löfvens mindre bra insats i Agenda men ökar istället. Kanske Vänsterns misstroendeförklaring inte föll väl ut bland vänsterväljarna.

Centerns ökning är mer svårförståelig. UK möte med JÅ inträffade efter mätperioden så det kan det ju inte bero på.
Det märkliga består i att ökningen på 1,9 inte har nån omedelbar korrelerande minskning. +2 för S och -2 för V tar ut varandra. Plus/minus för SD/KD likaså. Resten av förändringarna som ska täcka upp +2 för C är fjuttiga. L stilla, M och MP tappar -0,3 vardera. Hur många soffliggare är centerpartister? Tre pers i Jämtland typ?
2019-12-06, 09:32
Medlem
Citat:
Räkna med att SD-stapeln också har en viss andel ’skrämmare’ som kommer hem till M på valdagen.

Det beror nog på om skrämmandet har effekt eller inte. Åtminstone inbillar jag mig att den som uppger (SD) i en opinionsmätning för att pressa sitt parti att ändra inriktning egentligen borde vara nöjd nu när Kristersson uppenbarligen omorienterar partiet i (SD) riktning. Det ligger ju rätt nära till hands att då byta tillbaka. Särskilt om det var taktik att uppge (SD) från början...

Det är väl trovärdigheten som hindrar ett byta tillbaka till (M) just nu men det borde lösa sig med tiden förutsatt att inte Kristersson gör något korkat. Jag tror därför också att några %-enheter kommer återvända till (M) vad det lider. Inte mig emot heller....

Nu tror jag inte Kristersson kommer att göra något korkat. Däremot finns det ju externa krafter som kan sabotera. Exempelvis Stockholmsmoderaterna som mycket väl kan gå med på vansinnigheter som fria bidrag till illegala eller gratis sjukvård till papperslösa samtidigt som man sparkar läkare på Nya Karolinska. De verkar ibland fullständigt verklighetsfrånvända.
2019-12-06, 09:52
Medlem
Citat:
Jag är betydligt mer bekymrad över en annan psykologisk effekt, som envisas med att utebli.

Det finns två schools of thought beträffande dynamiken kring väljarmaximering vs hård invandringspolitik.

Den ena, som vi kan kalla Anders Lindberg-skolan, är att varje närmande till SD (samarbetstrevare och/eller efterapning av politiken) är förkastligt och kontraproduktivt eftersom det enbart leder till att SD blir bekräftade och växer (varför rösta på kopian när man kan få originalet blah blah blah). Därför ska alla fortsätta stå så långt från SD som bara är möjligt.

Den andra säger att om man inte hade apat efter/närmat sig SD skulle de ha typ tusen procent vid det här laget, och att Lindberg-skolan har totalt fel eftersom SD växte så det knakade även på den tiden alla tog maximalt avstånd. Att MP är ett litet pissparti på 4-5 trots Greta och domedagsstämning beror just på att alla andra partier var tidigt ute med att skaffa miljöprofil och därmed föra MP överflödiga, så varför skulle det inte funka likadant med stram invandringspolitik.

Det är av yttersta vikt för framtiden att Anders Lindberg-skolan får sina teorier krossade under en miljon ton betong som en gång för alla ställer ner faktaskåpet och säger att enda sättet att bromsa SD är att alla andra flyttar sig åt deras håll. Detta är nyckeln till att S vågar gå full Danmark istället för full Corbyn. Till att KD fortsätter sin ’förhårdningsprocess’ med oförminskad fart. Till att M och KD blir mer och mer säkra på att det blågula blocket är framtiden. Till att hela landskapet från V till H flyttas så långt att väljarna inte har nåt annat val än grader av invandringskritisk politik. Allting skriker efter ett entydigt besked från väljarna: Ja, gå DIT. DIT vill vi att ni alla går. Men inget vettigt utkristalliseras. Bara mystiska motsägelsefulla strömmar hit och dit.

Jag vet att school of Anders Lindberg egentligen har fel, därför är det så in i helvete irriterande att utvecklingen hela tiden ser ut att ge honom rätt. SD ökar, de hårdaste SD-motståndarna ökar, de som närmar sig SD belönas inte ett skit, det blir bara ännu mer SD-tillväxt hur de än gör. Nu har M kastat den sista stora tärningen... om de straffas av väljarna för det istället för att belönas, well då spelar det ingen roll om SD så växer till 30%, det kommer ändå att återgå till synen på SD som nån sorts tumör istället för den nya solen i politiken. Förvisso en väldigt stor tumör men ändå helt rökt som väg att följa för andra partier.
Grunden till SDs ankomst till riksdagen 2010, och ökande siffror än idag, är att man under lång tid hade monopol på importfrågan. Vilket har lett till att det inte har spelat någon roll vad 7K än har tagit sig för. Och där skiljer vi oss i Sverige mot andra länder. De har i stället tagit in liknande partier i regeringen när de blivit tillräckligt stora. Här bygger man i stället ett JÖK-bo enbart för att utestänga.

Detta har i längden lett fram till en polarisering som gör att den psykologiska effekten du efterlyser envisas med att utebli. De teoretiska resonemangen avseende detta fungerar alltså inte i Sverige.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in