2019-12-06, 09:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FBerntsson
Det beror nog på om skrämmandet har effekt eller inte. Åtminstone inbillar jag mig att den som uppger (SD) i en opinionsmätning för att pressa sitt parti att ändra inriktning egentligen borde vara nöjd nu när Kristersson uppenbarligen omorienterar partiet i (SD) riktning. Det ligger ju rätt nära till hands att då byta tillbaka. Särskilt om det var taktik att uppge (SD) från början...

Det är väl trovärdigheten som hindrar ett byta tillbaka till (M) just nu men det borde lösa sig med tiden förutsatt att inte Kristersson gör något korkat. Jag tror därför också att några %-enheter kommer återvända till (M) vad det lider. Inte mig emot heller....

Nu tror jag inte Kristersson kommer att göra något korkat. Däremot finns det ju externa krafter som kan sabotera. Exempelvis Stockholmsmoderaterna som mycket väl kan gå med på vansinnigheter som fria bidrag till illegala eller gratis sjukvård till papperslösa samtidigt som man sparkar läkare på Nya Karolinska. De verkar ibland fullständigt verklighetsfrånvända.
König Jerlmyrs MP-samarbete sticker i ögonen på SD:are på samma sätt som jag tänker mig att sossarnas C/L-samarbete sticker i ögonen på V-väljare, och båda samarbetena har ungefär samma pedagogiska uppförsbacke.

För partierna själva framstår det som jättelogiskt: Alternativet för M i Stockholms stad hade varit ingen moderat politik alls, alternativet för Löfven hade varit ingen S-politik alls. Därför tycker de att väljarna ska känna likadant. Vilket en del av dem säkert gör, men för andra väljare i Sthlms kommun är MP så mycket rött skynke att det känns värre än att inte få nån M-politik alls.

Den pedagogiska utmaningen blir desto större av att flera partier ju själva praktiserar idén om oberörbarhet - C förvägrar SD och V inflytande även om kompromisser med dem skulle ha genererat visst genomslag för C-politik. Därför ska M i Stockholm rimligen förstå att vissa väljare anser att man inte ska ta i MP med tång hur mycket man än skulle få ut av det.

M på riksplanet skulle definitivt tjäna på att lova att aldrig ta i C och MP med tång igen, fast å andra sidan innebär öppnandet för SD-samarbete i praktiken samma sak. Ett M som bjuder in SD på kontoret vet ju mycket väl att det cementerar väggen mellan M och C/MP. I det sammanhanget är det pikant att Sabuni inte har sagt ett pip om JÅ-UK-mötet, endast Johan Pehrson har mumlat nånting om att luften är fri och alla får väl äta köttbullar och dricka kaffe som de behagar.
2019-12-06, 10:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Karman
SD tar av M och KD, inte helt optimalt för eventuella framtida regeringsambitioner. Och SD kan inte anpassa sig mer för att ta mer av S, då upphör de att vara SD, förlorar sin särart och riskerar att bli meningslösa.
Kannibalismen till höger är obra, helt klart. Men de återstående sossarna hinner tyvärr inte förvandlas till invandringskritiska i den takt som krävs för en stadig väljarström från S till SD. Det är nere på rännil nu.

Det som fortgår men som JÖKen nu döljer är att vänsterns tillbakagång har fortsatt mer eller mindre linjärt. Om vi hade varit kvar i gamla landskapet där S+V+MP var vänstern och alla andra räknades till en stor heffaklump kallad högeroppositionen, skulle dagens Demoskop ha berättat att ”högern” nu är uppe i 62,3% medan SVaMP har krympt till 36,6%. Tänk om C inte hade blivit asylkramande klassiskt liberala idioter under Maud/Annie utan stannat kvar i en mer rimlig Fälldin/Johansson-mentalitet – Centern var faktiskt för Luciabeslutet -89 – då kunde C ha hört till det nya blågula blocket.
2019-12-06, 10:38
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Utflyttad
SD kommer att fortsätta att tappa S på väljare. Men vad som förvånar mig är att M inte flörtar mer med knegarna. Jag gillar att läsa vad Widar Andersson skriver. En gammal gråsosse som ibland tar bladet ur munnen. I Kvartal så hänvisade han till några analyser inom sosseriet som landade i att LO-medlemmen vill se en Moderat ekonomisk politik. Jag tror att det ligger en hel del i detta, att knegaren vill ha valuta för slitet.

Är Kristersson rätt man att flörta med knegare?

Jag tror inte att KD kommer att bli så mycket större. Kanske man kan stjäla några kristna sossar men annars så handlar det nog mer om att "kannibalisera" inom högern? För M gäller till viss del detsamma, att "kannibalisera" inom högern. Men, M har även möjligheten att nå ut på vänstersidan.

Jag trot att en lösning kunde vara att SD fortsätter på det nuvarande spåret (kanske lite tuffare) och M sätter även ett stort fokus på den ekonomiska politiken. Och då menar jag vad som påverkar en typisk knegarfamilj.

Kristersson är inte en person som LO-väljare attraheras av. Egentligen attraheras väl inga väljare av honom.

SD kommer pressa på alla politikerområden. De har under lång tid betat av område efter område som de försöker lyfta. Det måste de göra för att nå in i olika väljarsegment. Att kvinnor nu kommer till SD är en effekt av det. De kommer inte lämna vissa områden till M. De kommer konkurrera med M i alla frågor.
Hur vinner SD storstadsväljarna (Framför allt stockholmarna i Stockholms kommun) nu när de börjar få över kvinnorna? De behöver få ut vilken politik de har för städerna på riksnivå; de lokala SD organisationerna når inte ut. I städerna ses nog SD som en landsbygds/småstadsparti med pittoreska Sölvesborg som exempel. Bor man i Högdalen så har man svårt att identifiera sig med Sölvesborg.

Citat:
Ursprungligen postat av KaktusFlaktus
Känns mer troligt att V-väljare går till S av det faktum att SD nu riskerar att bli störst. Jag tror det finns många väljare som är regelrätt förskräckta av detta och är beredda att göra vad som helst för att förhindra det.
När SD som största parti har blivit en vardaglig självklarhet kommer dessa väljare att gå tillbaka till de partier de ideologiskt står närmst.

Fetat: Så kan det vara. De är allmänt vänsterväljare som tänker taktiskt, som i valrörelsen. Samma väljare som helt övergav FI när de var rädda att det var bortkastade röster. De förlorade väl 2,5 %.

Citat:
Ursprungligen postat av Mentapesola
Som jag skrivit tidigare så är det Fjamåt som styr JÖKen och regeringen. Nu börjar andra fatta det också. Undrar vad Annie tänker i sin barnsäng. Kanske hon får amma Löfven också. https://www.expressen.se/nyheter/s-kallor-bara-c-kan-forhindra-en-regeringskris-/ Citat.
Nu väntar samtal och sannolikt också förhandlingar mellan januaripartierna S, C, L och MP, en i sig mycket känslig politisk manöver eftersom hela regeringen vilar på januariavtalet, där reformen står detaljerat inskriven.
Bollen ligger nu hos Centerpartiet, som i praktiken avgör januarisamarbetets öde. Håller de fast vid sitt förslag, som var helt centralt för att släppa fram Stefan Löfven i vintras, väntar regeringskris, bedömer de Expressen pratat med.

Jag har svårt att se vad C kan göra annat än att rädda regeringen, C liksom S har satsat allt på detta "mittensamarbete" och båda gjorde tydligt att hålla borta SD från makten var det viktigaste av allt. Är det inte viktigt längre? Var står C efter ett extraval där de blågula får majoritet? De hamnar i samma situation som SD varit, varken regering eller opposition.

Citat:
Ursprungligen postat av CrispyKreem
Om V minskar 1,9 är det inte märkligt att S ökar 2,1, de har ingen annanstans att gå. Det var likadant under valrörelsen, S rusade mot slutet och V tappade.
V-stapeln är full av tuffingar som gått dit för att skrämma S att gå mer åt vänster, men så fort det börjar blåsa lite springer de hem till mamma svetsarn igen.

Räkna med att SD-stapeln också har en viss andel ’skrämmare’ som kommer hem till M på valdagen.

Men ju fler som någonsin har sagt SD i en OU ju större potential har SD att få dem som väljare, de är möjliga SD-röstare. SDs tak höjs av dem. Sedan kommer de antagligen inte nå upp dit i ett val men deras lägstanivå höjs. Ponera att SD kan tappa 5 % i en valrörelse; då är de nu garanterade 20 %.

Citat:
König Jerlmyrs MP-samarbete sticker i ögonen på SD:are på samma sätt som jag tänker mig att sossarnas C/L-samarbete sticker i ögonen på V-väljare, och båda samarbetena har ungefär samma pedagogiska uppförsbacke.

För partierna själva framstår det som jättelogiskt: Alternativet för M i Stockholms stad hade varit ingen moderat politik alls, alternativet för Löfven hade varit ingen S-politik alls. Därför tycker de att väljarna ska känna likadant. Vilket en del av dem säkert gör, men för andra väljare i Sthlms kommun är MP så mycket rött skynke att det känns värre än att inte få nån M-politik alls.

Den pedagogiska utmaningen blir desto större av att flera partier ju själva praktiserar idén om oberörbarhet - C förvägrar SD och V inflytande även om kompromisser med dem skulle ha genererat visst genomslag för C-politik. Därför ska M i Stockholm rimligen förstå att vissa väljare anser att man inte ska ta i MP med tång hur mycket man än skulle få ut av det.

M på riksplanet skulle definitivt tjäna på att lova att aldrig ta i C och MP med tång igen, fast å andra sidan innebär öppnandet för SD-samarbete i praktiken samma sak. Ett M som bjuder in SD på kontoret vet ju mycket väl att det cementerar väggen mellan M och C/MP. I det sammanhanget är det pikant att Sabuni inte har sagt ett pip om JÅ-UK-mötet, endast Johan Pehrson har mumlat nånting om att luften är fri och alla får väl äta köttbullar och dricka kaffe som de behagar.

Ja många väljare föredrar att andra partier genomför sin egen politik istället för att det egna M (Eller S) genomför MP-politik.

Citat:
Kannibalismen till höger är obra, helt klart. Men de återstående sossarna hinner tyvärr inte förvandlas till invandringskritiska i den takt som krävs för en stadig väljarström från S till SD. Det är nere på rännil nu.

Jag tror S-tappet till SD går lite i vågor. Nu har många fått nog av S och lämnat så de som är kvar måste bearbetas av verkligheten lite till. Vi hinner nog med 3 vågor S-tapp till innan valet.
2019-12-06, 10:41
Medlem
TheHmms avatar
Det verkar som om det är en hel del hästsossar kvar. Men till nästa val lär nog många av dom ha dött.
2019-12-06, 10:52
Medlem
Jag tror inte på dessa mätningar tyvärr, svenskar är ett feg folk. När de väl kommer till vallokalen och ska rösta då kommer det fram den fega lilla råtta svennen fram och tänker på alla de negativa tankarna han har blivit påverkad av från media och omgivningen såsom SD är rasist och nazist och att 1930 talet Tyskland kommer tillbaka. Det slutar med att de kommer rösta på moderaterna eller sossarna igen.

Svenskar med riktiga kulor saknas.
2019-12-06, 10:59
Medlem
Smoothmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Karman
SD tar av M och KD, inte helt optimalt för eventuella framtida regeringsambitioner. Och SD kan inte anpassa sig mer för att ta mer av S, då upphör de att vara SD, förlorar sin särart och riskerar att bli meningslösa.

Tror att det enda sättet som återstår för SD nu att ta större mängder väljare från S är att börja prata ännu mer välfärdsfrågor och på punkt efter punkt visa ännu tydligare hur de vill förbättra livet för kvinnorna som arbetar inom vård, omsorg etc. SD måste gå all in på välfärdsfrågor och verkligen visa att de är ett långt bättre parti än S även på detta område - då kommer S att börja blöda igen. Det lär inte gå över en natt, SD måste hamra in budskapet att det är DE som står för garantin att sjukvården, skolan, omsorgen, äldreomsorgen, pensionerna, tryggheten o s v kommer att försvaras och förbättras.

SD måste lyfta och sprida att de är ett fullfjädrat Socialkonservativt parti. Självfallet ska de fortsätta med sin nuvarande politiska inriktning när det gäller "hårda" frågor som lag och ordning, migrationspolitik, kriminalpolitik etc, men den måste utökas, belysas och fokuseras med de s k "mjukare" frågorna, den måste fokusera än mer på kvinnors situation inom t ex vård och omsorg. Alla sossar som arbetar inom Välfärdssverige måste övertygas om att SD är garanten för en stark välfärd - inte S, MP, C och L. DÅ kommer SD att på allvar börja ta väljare från sossarna och pasokifieringen bli ett faktum.
Senast redigerad av Smoothman 2019-12-06 kl. 11:06. Anledning: Förtydligande
2019-12-06, 11:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av white-power
Jag tror inte på dessa mätningar tyvärr, svenskar är ett feg folk. När de väl kommer till vallokalen och ska rösta då kommer det fram den fega lilla råtta svennen fram och tänker på alla de negativa tankarna han har blivit påverkad av från media och omgivningen såsom SD är rasist och nazist och att 1930 talet Tyskland kommer tillbaka. Det slutar med att de kommer rösta på moderaterna eller sossarna igen.

Svenskar med riktiga kulor saknas.

jag tror det kan bli annorlunda den här gången

linjen man har fört från övriga partier har gått ut på att stänga ute sd från allt inflytande så att en röst på sd är i princip en bortkastad röst

och det har gjort att när det verkligen gäller i valet så har nog många "sd-anhängare" valt att rösta på något annat parti

men nu när sd verkar komma in i värmen så blir det nog ett lyft för sd
2019-12-06, 11:23
Medlem
negerbarns avatar
Tittade på snittet S vs SD för november. Det har inte kommit upp än på Wikipedia, men det kommer väl.

Hur som helst, alla november-mätningar ger att S får 24.4 och SD 24.1 i snitt. Fantastisk.
Men vänta, det kommer mer. Beräknar vi snittet utan SCB, som det brukar göras då denna bara dyker upp 2 gånger per år, så blir siffrorna omvända till SDs fördel

S får 24.02 och SD får 24.4 om vi räknar ihop Demoskop, Sifo, Sentio, Novus samt Ipsos.

Skål på den, hörni.
2019-12-06, 11:29
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:

Det som fortgår men som JÖKen nu döljer är att vänsterns tillbakagång har fortsatt mer eller mindre linjärt. Om vi hade varit kvar i gamla landskapet där S+V+MP var vänstern och alla andra räknades till en stor heffaklump kallad högeroppositionen, skulle dagens Demoskop ha berättat att ”högern” nu är uppe i 62,3% medan SVaMP har krympt till 36,6%. Tänk om C inte hade blivit asylkramande klassiskt liberala idioter under Maud/Annie utan stannat kvar i en mer rimlig Fälldin/Johansson-mentalitet – Centern var faktiskt för Luciabeslutet -89 – då kunde C ha hört till det nya blågula blocket.
Det skulle vara intressant med en djupgående analys om vem som idag rösta på C. Finns det någon "gammal" Centerpartist kvar, som röstar C av rent historiska skäl? I så fall borde dessa gå att fånga upp av "de blågula". Men om det enbart finns Fjamåt-galningar kvar så är ju det loppet kört.

Jag känner ett par gamla fd. kommunalpolitiker från C, men dessa har lämnat partiet helt & vill överhuvudtaget inte prata politik längre. Så där har jag inte fått ut något vettigt.
2019-12-06, 11:41
Medlem
KalleNixons avatar
Ny rekordnotering för SD – nu överlägset Sveriges största parti Vid ett val i dag skulle Sverigedemokraterna enligt Demoskops senaste mätning få var fjärde svensks röst – 25,4 procent. Det skulle göra SD till Sveriges största parti med god marginal.

25,4 procent är en ökning med 1,4 procentenheter sedan förra månadens mätning och nästan åtta procentenheter högre än riksdagsvalet i fjol.

SD är nu dessutom större än Moderaterna och Kristdemokraterna tillsammans.

SD tar främst väljare från just M och KD.

– Det är glädjande att flera mätningar visar samma typ av trend, att vi ökar och ligger väldigt högt sen en tid, säger SD:s presschef Henrik Gustafsson till Aftonbladet.

– Vi har under lång tid påtalat de bekymmer och problem som finns och därtill påtalat lösningar. Min uppfattning är att fler och fler ser problem i sin vardag, och också noterar att vi påtalat dem länge. I grunden är det en förtroendefråga.

S: 24,3 V: 7,9 MP: 4,4 M: 17,5 C: 9,6 L: 3,9 KD: 5,9 SD: 25,4

https://www.aftonbladet.se/nyheter/samhalle/a/nar6Qd/sd-storst-igen--ny-rekordsiffra
2019-12-06, 11:54
Medlem
Douche-chills avatar
Citat:
Jag vet att school of Anders Lindberg egentligen har fel, därför är det så in i helvete irriterande att utvecklingen hela tiden ser ut att ge honom rätt. SD ökar, de hårdaste SD-motståndarna ökar, de som närmar sig SD belönas inte ett skit, det blir bara ännu mer SD-tillväxt hur de än gör. Nu har M kastat den sista stora tärningen... om de straffas av väljarna för det istället för att belönas, well då spelar det ingen roll om SD så växer till 30%, det kommer ändå att återgå till synen på SD som nån sorts tumör istället för den nya solen i politiken. Förvisso en väldigt stor tumör men ändå helt rökt som väg att följa för andra partier.
Kan det inte vara så enkelt att väljarnas eventuella ovilja till att belöna partier som närmar sig SD-politik kommer sig av samma partiers långa motstridighet i samma frågor?

I ett normalt politiskt klimat skulle en belöning vara rimlig, men dagens situation har ju föregåtts av ett extremt infekterat politiskt klimat där SD på alla möjliga sätt har mobbats av hela det resterande politiska etablissemanget, inklusive av M. Då kanske det inte räcker med en kovändning i sakfrågorna eller att ha en timmes möte med JÅ för att inkassera en omedelbart väljartillströmning. Man kanske också måste byta ut lite nyckelpersoner i toppen och skämmas under en lite längre tid för att deras förändring skall godtas som trovärdig.
2019-12-06, 11:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Boo-urns
Att ta väljare från det historiskt sett statsbärande välfärdspartiet S är ett långtidsprojekt.
Med tanke på att Jimmie själv på ett klokt sätt berömt och talat väl om Per Albin Hansson till den grad att Jimmie dedikerade sin bok till honom, så undrar jag vad det var för fåne i SD som kom på strategin att smutskasta folkrörelsens, trygghetens och folkhemmets socialdemokrater från 1900-talets första hälft.
Hur många gånger ska det behöva upprepas att filmen kom från Samtiden med Dick Erixon & co, det är inte SD:s partiledning som suttit och fnulat på det där. Erixon är gammal centerpartist och hatar socialdemokratin på det där sättet som halvlibertarianer som kräks på den stora staten brukar göra.

Om man är evigt kär i socialdemokraterna så går det fint att rösta på dem istället för SD+M+KD, ett parti som kallar MP för ”naturlig samarbetspartner” är säkert en trygg hamn för invandringskritiker...

Citat:
Att smutskasta välfärdens, trygghetens och folkrörelsens socialdemokrater från 1900-talet är direkt osvenskt och inte något som uppskattas bland de breda folklagren. Jimmies tidigare strategi, d.v.s. vinna förtroende hos S-väljare genom att visa respekt och vördnad för det välfärdsbyggande arbete som det gamla S lyckats med
Det är inte hans ”tidigare” strategi, såvida han inte har bytt utan att meddela det. Hans hållning är ungefär som SD:s hållning alltid har varit dvs sossarna var bra sen kom Palme och inledde en lång dags färd mot mörker. Filmen kom från Samtiden, den är inte att likställa med ”hej jag heter Jimmie och den här filmen fångar min nya personliga syn på S”. Lika lite som LO:s propagandafilmer mot SD är beställningsjobb direkt från Stefan Löfven utformade att uttrycka hans exakta personliga syn på SD.
Senast redigerad av CrispyKreem 2019-12-06 kl. 11:59.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in