2019-12-05, 16:50
Medlem
Peyzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sepiritz
Du har så bra argument att du garanterat övertygat alla nu. Speciellt där du kallar andra dumma utan att svara. Det är det bästa argumentet.

Jag har inget syfte att övertyga enbart förklara mig. Men när folk frågar vad 1+1 är och jag svarar 2 och sen frågar vad är en 2a så orkar jag lägga tid.
Att försöka förklara samma sak om och om igen leder ingen vart.
Citera
2019-12-05, 17:41
Medlem
ConnyKlassons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Peyz
.
Är du seriös? Alltså en del människor här inne är verkligen seriöst korkade. Alltså på riktigt.
Ja du är en av dom ifall du är osäker
Ja, jag är seriös. Först påstod du att vi inte är utvecklade att förstå gud, sedan påstod du att du träffat gud. Hur går det ihop?
Citera
2019-12-05, 17:45
Medlem
ConnyKlassons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Time-
Det är en idé om att människor inte är kapabla att greppa helheten i Guds storhet, men att man ändå kan förstå att han existerar. Samma idé finns om Tao inom taoismen.
Exakt hur förstår ”man” att ”han” existerar?

Citat:
Man kan delvis jämföra det med att man kan se bil ar köra på vägen och förstå att bilar existerar, utan att nödvändigtvis veta hur de fungerar eller vem som har byggt dom.
Falsk analogi, det går att ta red på hur de fungerar.
Citera
2019-12-05, 18:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ConnyKlasson
Exakt hur förstår ”man” att ”han” existerar?
På samma sätt som man förstår att andra saker existerar?
Citat:
Falsk analogi, det går att ta red på hur de fungerar.
Ja, men man måste inte förstå hur bilen fungerar för att veta att man har sett den.
Citera
2019-12-05, 23:32
Medlem
ConnyKlassons avatar
Citat:
På samma sätt som man förstår att andra saker existerar?
Andra saker går att kontrollera att de existerar.

Citat:
Ja, men man måste inte förstå hur bilen fungerar för att veta att man har sett den.
Nej, det har jag inte sagt. Det går att ta reda på hur en bil fungerar och man vet att man sett en bil. Hur tar man reda på om gud existerar? Hur vet man att man sett gud?
Citera
2019-12-06, 08:47
Medlem
Citat:
Andra saker går att kontrollera att de existerar.
Det finns gott om saker som inte går att kontrollera. Många minnen du har t.ex., drömmar, känslor, andra inre upplevelser, objekt som du inte når fram till, osv.
Citat:
Nej, det har jag inte sagt. Det går att ta reda på hur en bil fungerar och man vet att man sett en bil.
För en lekman, vanligtvis inte, nej.
Citat:
Hur tar man reda på om gud existerar? Hur vet man att man sett gud?
Hur brukar du ta reda på saker?
Senast redigerad av Time- 2019-12-06 kl. 09:13.
Citera
2019-12-06, 09:40
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Det finns gott om saker som inte går att kontrollera. Många minnen du har t.ex., drömmar, känslor, andra inre upplevelser, objekt som du inte når fram till, osv.
Är Gud som de sakerna?
Citat:
Man kan väl förkovra sig och kontrollera själv? Kan inte någon som kan något i ämnet redovisa hur man tar reda på det på ett sätt lekmannen sedan kan upprepa och uppnå samma resultat?
Citat:
Varför svarar du inte på frågorna istället för att ställa en annan fråga? Uppenbarligen fungerar ju inte de vanliga metoderna.
Citera
2019-12-06, 10:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sepiritz
Är Gud som de sakerna?
Man kan väl förkovra sig och kontrollera själv? Kan inte någon som kan något i ämnet redovisa hur man tar reda på det på ett sätt lekmannen sedan kan upprepa och uppnå samma resultat?
Varför svarar du inte på frågorna istället för att ställa en annan fråga? Uppenbarligen fungerar ju inte de vanliga metoderna.
Jag känner att vi börjar glida ifrån. Jag hade inte för avsikt att definera något eller redovisa metoder.

Jag skrev att man absolut kan förstå att man ser något, samtidigt som man inte kan förklara helheten i det man ser. Det finns ingen motsättning i att uppleva Gud och samtidigt inte förstå Gud.
Senast redigerad av Time- 2019-12-06 kl. 10:59.
Citera
2019-12-06, 11:00
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Jag känner att vi börjar glida ifrån. Jag hade inte för avsikt att definera något eller redovisa metoder.
Klart du inte hade.

Citat:
Jag skrev att man absolut kan förstå att man ser något, samtidigt som man inte kan förklara helteten i det man ser. Det finns ingen motsättning i att uppleva Gud och samtidigt inte förstå Gud.
Så länge man gör skillnad på att tro och att veta eller förstå är det som du säger.
Om man samtidigt hävdar att det inte går att förstå Gud för att slippa förklara något men samtidigt menar på att man absolut kan förstå vad det är man ser så börjar det låta som undanflykter.
Citera
2019-12-06, 15:02
Medlem
ConnyKlassons avatar
Citat:
Ja, men jag påstår inte att dessa finns, annat än i mitt medvetande.

Citat:
Tala för dig själv, jag är en lekman vad gäller bilar, men förstår hur de fungerar i princip.

Citat:
Det beror på vilka saker.
Hur man tar reda på något om icke falsifierbara påståenden som "gud finns" vet jag inte.
Har du tagit reda på det? Hur då i så fall?
Citera
2019-12-06, 15:04
Medlem
ConnyKlassons avatar
Citat:
Jag skrev att man absolut kan förstå att man ser något, samtidigt som man inte kan förklara helheten i det man ser. Det finns ingen motsättning i att uppleva Gud och samtidigt inte förstå Gud.
Frågan kvarstår. Hur vet/förstår man att det är gud som man har upplevt?
Citera
2019-12-06, 19:36
Medlem
Citat:
Ja, men jag påstår inte att dessa finns, annat än i mitt medvetande.
Men förhoppningsvis så påstår du att dina mest fundamentala minnen om ditt liv är sanna. Du bara "vet" att de är sanna, och det räcker gott och väl som bevis för dig?
Citat:
Frågan kvarstår. Hur vet/förstår man att det är gud som man har upplevt?
Man går igenom alla bevis och motbevis, och gör en bedöming om vad som är mest sannolikt. Når man en väldigt hög sannolikhet, så kan man sedan avgöra om man ska börja förhålla sig till idén som om den vore sann. Det är vid det här stadiet som människor kan börja påstå att de "vet" saker.

Så svaret på frågan: Man har en så pass stark upplevelse av Gud att den trumfar allt det andra som talar emot Gud, sen blir det en sanning för den personen.

Givetvis inte sant i strikt vetenskaplig mening, men vem har påstått att man ska förhålla sig till livet på det sättet?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in