2019-11-27, 10:42
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av negergubbe
Man kan absolut tro på Gud utan att behöva anta att universum alls är "skapat".
Själv skulle jag t.ex vilja hävda att 'Gud' är "upprätthållaren av universum".
Vi har egentligen ingen god anledning att tro att universum är 'skapat' eller någonsin varit 'icke-existerande'.

Intressant.
På vilka grunder anser du det är rimligt att en gud upprätthåller någonting i universum?
Citera
2019-11-27, 10:54
Medlem
Citat:
Tror du på någon typ av konsensus-teori, eller varför är det relevant vad majoriteten säger?

Man kan absolut tro på Gud utan att behöva anta att universum alls är "skapat".
Själv skulle jag t.ex vilja hävda att 'Gud' är "upprätthållaren av universum".
Vi har egentligen ingen god anledning att tro att universum är 'skapat' eller någonsin varit 'icke-existerande'.

Som sagt - Tror du att ett tings natur bestäms demokratiskt?

Att verkligheten ens har en specifik beskaffenhet och att kontinuumet alls existerar kan vara skäl nog att tro på 'Gud'.
Det hela hänger -som sagts- på hur man definierar gudsbegreppet.

Menar du kanske då att definitionen "jag vet inte, fast med teddypäls" är en mer fullständig definition?

Vad menar du ens med "fullständig"? Typ: 'Total' och 'perfekt'?
Jag vill hävda att ingen definition som syftar till 'Gud'/Sanningen någonsin kommer att vara 'fullständig'.

'Genom TRO foerstaa vi, att vaerlden har blivit fullbordad
genom ett ord av Gud, saa att det man ser icke har blivit
till av naagot synligt'. - Hebr. 11 - 3
Citera
2019-11-27, 10:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sepiritz
Intressant.
På vilka grunder anser du det är rimligt att en gud upprätthåller någonting i universum?

paa biblisk grund. Gud uppraetthaaller och har koll paa Allt.
T.o.m haarstraana, om du har naagra, paa ditt huvud aer raeknade.
Citera
2019-11-27, 11:09
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stiftsadjunkten
paa biblisk grund. Gud uppraetthaaller och har koll paa Allt.
T.o.m haarstraana, om du har naagra, paa ditt huvud aer raeknade.

Ok. Det kan man ha.

Jag tänkte mer om man har någon utom-biblisk anledning.
Logisk, fysikalisk eller annat.

Men tro och hörsägen är också helt ok.
Citera
2019-11-27, 11:21
Medlem
Citat:
Ok. Det kan man ha.

Jag tänkte mer om man har någon utom-biblisk anledning.
Logisk, fysikalisk eller annat.

Men tro och hörsägen är också helt ok.

utan Tro aer maenniskan Foerstaandshandikappad.
Hon behoever en foermyndare, ja, en Storebror, Jesus,
som manar gott for henne infoer Fadern.
,
Citera
2019-11-27, 11:27
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
utan Tro aer maenniskan Foerstaandshandikappad.
Hon behoever en foermyndare, ja, en Storebror, Jesus,
som manar gott for henne infoer Fadern.
,

Ja, jag vet att tro och lydnad utan kritisk tanke är en dygd för vissa.
Har du någon utombiblisk anledning att tro på en gud som upprätthåller universum och förmodligen dess funktioner?
Citera
2019-11-27, 12:33
Medlem
negergubbes avatar
Citat:
Intressant.
Med anledning av universums natur förutsätter jag att 'något' upprätthåller universums ordning/struktur- Naturlagen.
En determinerad 'lag' bör utgå ifrån något (determinator). Denna källa är vad jag benämner 'Gud'.
Naturlagarna bestämmer hur naturen fungerar, Gud bestämmer hur naturlagen fungerar.

Något som kan påverka världens beskaffenhet kan enligt mig inte vara annat än en gud.
Jag går t.om så långt som att hävda att vi levande varelser eventuellt är gudar, då vi möjligen själva kan påverka våra liv.
Min upplevelse är att vi är autonoma och kan tänka/fatta beslut självständigt. Du kan kalla mig henoteist i detta avseende.

Det hela beror alltså på hur jag definierat gudsbegreppet och uppfattar världen.
Jag vill mena att Gud inte är en person', utan simpelt universums natur/ innersta väsen/enastående essens.
Senast redigerad av negergubbe 2019-11-27 kl. 12:43.
Citera
2019-11-27, 12:49
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Med anledning av universums natur förutsätter jag att 'något' upprätthåller universums ordning/struktur- Naturlagen.
En determinerad 'lag' bör utgå ifrån något (determinator). Denna källa är vad jag benämner 'Gud'.
Naturlagarna bestämmer hur naturen fungerar, Gud bestämmer hur naturlagen fungerar.

Något som kan påverka världens beskaffenhet kan enligt mig inte vara annat än en gud.
Jag går t.om så långt som att hävda att vi levande varelser eventuellt är gudar, då vi möjligen själva kan påverka våra liv.
Min upplevelse är att vi är autonoma och kan tänka/fatta beslut självständigt. Du kan kalla mig henoteist i detta avseende.

Det hela beror alltså på hur jag definierat gudsbegreppet och uppfattar världen.
Jag vill mena att Gud inte är en person', utan simpelt universums natur/ innersta väsen/enastående essens.

Ok, så du förutsätter att det är så och anser inte det kan vara rimligt att det är på något annat vis.
Men du har ingen faktuell anledning annat än att du tycker att kausaliteten kräver det?
Citera
2019-11-27, 12:55
Medlem
negergubbes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ConnyKlasson
Det yttersta kan vara det gud upplever som det yttersta. ”Öveeguden” kanske är bortom guds uppfattning. På samma sätt som naturlagarna kanske är det yttersta. I så fall blir definitionen av gud = naturlagarna.
Determinerade lagar kan inte vara 'det yttersta', då sådana nödgas någon typ av determinator.
Om du vill mena att naturlagarna är självdeterminerade vill jag hävda att det då är universum självt som är denna determinator.

Vill alltså påstå att naturlagarna = 'Guds lag', snarare än Gud själv.

Enligt mig är "Gud" helt enkelt Naturen (i bemärkelsen 'universums essens', inte 'biosfären på Jorden').
Senast redigerad av negergubbe 2019-11-27 kl. 13:16.
Citera
2019-11-27, 13:01
Medlem
negergubbes avatar
Citat:
Ok, så du förutsätter att det är så och anser inte det kan vara rimligt att det är på något annat vis.
Hur menar du då?
Att universums natur inte skulle besitta en inneboende och övergripande ordning?
Hur skulle det kunna vara annorlunda?
Jag förutsätter att det är så. Det är en förutsättning för att vetenskap skall fungera.

Hur denna inneboende och övergripande ordning faktiskt förhåller sig, det är frågan jag ställer.
Jag ifrågasätter inte huruvida en naturligt inneboende och övergripande ordning existerar - det är för mig självklart.
Citat:
Men du har ingen faktuell anledning annat än att du tycker att kausaliteten kräver det?
Att faktum existerar och att sakförhållande alltid föreligger, det ser jag som "faktuellt".
Senast redigerad av negergubbe 2019-11-27 kl. 13:15.
Citera
2019-11-27, 13:49
Medlem
Citat:
Ja, jag vet att tro och lydnad utan kritisk tanke är en dygd för vissa.
Har du någon utombiblisk anledning att tro på en gud som upprätthåller universum och förmodligen dess funktioner?

utombibliskt aer den fallne,sjael(v)iske maenniskan utlaemnad till Satan och hans frestelser,
blir daa utan tro, utan hopp och kaerlek.
Citera
2019-11-27, 13:52
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
utombibliskt aer den fallne,sjael(v)iske maenniskan utlaemnad till Satan och hans frestelser,
blir daa utan tro, utan hopp och kaerlek.

Är det då ett nej på frågan om du har en utombiblisk anledning att tro på en upprätthållande gud?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in