2019-12-03, 10:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Magnetmassor
Visst finns det stora frågetecken som lämnas i FBI dokumentären som enligt mig inte har så svåra svar, svar som antingen inte kollats upp eller som inte tas med. Rena spekulationer nu men... Tänker på det med att PAJ ringde Eva för att höra om hon kommit fram.
Hon skulle ringa när hon kommit hem? hon gjorde ej det? . Paj GICK ner till puben för att se om hon var där.. där av hans genomblöta kostym?

Vem jag tror det är... ja S (cyckelmannen) är den mest troliga. Inte som att det kryllar av tänkta mördare i kramfors då direkt.

Jag undrar även om den tänkta andra eller riktiga pojkvännen, han tas inte upp alls.. är han en helyllesnubbe?

Fanns ingen pojkvän i hennes förflutna som kunde misstänkas:

"Det fanns ingenting i hennes bakgrund som är konstigt eller kan ge polisen en ledtråd. Hon hade inga gamla pojkvänner som förföljt henne, trakasserat henne eller liknande."

https://dacostarkivet.wordpress.com/tag/eva-soderstrom/

"Pojkvännen" var en person som hon använde för att reta P, men det fanns inget förhållande alls. P uppvaktade Eva medan hon var tveksam, särskilt när det uppdagades att han haft en affär med en väninna till Eva. Att hon mördas dagen innan hon börjar sitt nya liv är nog ingen slump, det fanns inget förhållande mellan P och Eva enligt hennes vänner. Motivet var antagligen enkelt, P blev avvisad och svartsjuk.
Senast redigerad av echoesofglory 2019-12-03 kl. 10:20.
Citera
2019-12-03, 12:09
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av MamaGris
Verkar för långsökt det där. Det borde väl vara BÅ som skjutsade hem Eva eftersom någon här sa ju att BÅ bodde i Brunne, då skulle dom ju åt samma håll. Nej, jag tyckte hon verkade trovärdig när dom intervjuade henne i Svenska fall för FBI. Varför skulle hon göra sig besvär att skydda honom ifall han gått bärsärk på hennes kompis. Det är inte normalt

Mr P agerande gör honom väldigt misstänkt, iaf lär han ha vetat vem som gjort vad. Jag tror han skyddar någon, kanske BÅ som skulle ha skjutsat hem Eva och några minuter senare var hon död. Mr P kanske anade något, att Eva och BÅ tjafsat under kvällen varför han var rädd att hon kunde göra något. Sedan började han ringa som en tok och höra om Eva kommit fram. Mr P hittade Eva död och arrangerade mordplatsen, vid 00.10 snåret var han klar och började gå mot Kramm, därav varför han var dyblöt. Han ville väl visa upp sig om han hade bekanta där så han kunde skaffa vittnen.
Citera
2019-12-03, 17:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BerraSWE
Mr P agerande gör honom väldigt misstänkt, iaf lär han ha vetat vem som gjort vad. Jag tror han skyddar någon, kanske BÅ som skulle ha skjutsat hem Eva och några minuter senare var hon död. Mr P kanske anade något, att Eva och BÅ tjafsat under kvällen varför han var rädd att hon kunde göra något. Sedan började han ringa som en tok och höra om Eva kommit fram. Mr P hittade Eva död och arrangerade mordplatsen, vid 00.10 snåret var han klar och började gå mot Kramm, därav varför han var dyblöt. Han ville väl visa upp sig om han hade bekanta där så han kunde skaffa vittnen.

Men har BÅ verkligen den fysiska styrka som krävs för att utdela 11 hugg varav de flesta i halsen och överkroppen? Och hon råkade bara ha en bajonett eller liknande i bilen?
Och vad skulle motivet vara? Eva ska ju försvinna från Kramfors, så ev problem är ju lösta?
Nej jag tycker vi ska lita på de anhöriga som är mer insatta i det här och de anser att BÅ är oskyldig.
Citera
2019-12-03, 20:42
Medlem
Pudelfrillans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av echoesofglory
Men har BÅ verkligen den fysiska styrka som krävs för att utdela 11 hugg varav de flesta i halsen och överkroppen? Och hon råkade bara ha en bajonett eller liknande i bilen?
Och vad skulle motivet vara? Eva ska ju försvinna från Kramfors, så ev problem är ju lösta?
Nej jag tycker vi ska lita på de anhöriga som är mer insatta i det här och de anser att BÅ är oskyldig.

Oskyldig till mord- Ja.
Att BÅ attackerade, mördade och släpade in Eva i skogsdungen kan man utesluta. Men att hon har undanhållit någon detalj för polisen går inte att utesluta.
Citera
2019-12-04, 18:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Magnetmassor
Visst finns det stora frågetecken som lämnas i FBI dokumentären som enligt mig inte har så svåra svar, svar som antingen inte kollats upp eller som inte tas med. Rena spekulationer nu men... Tänker på det med att PAJ ringde Eva för att höra om hon kommit fram.
Hon skulle ringa när hon kommit hem? hon gjorde ej det? . Paj GICK ner till puben för att se om hon var där.. där av hans genomblöta kostym?

Vem jag tror det är... ja S (cyckelmannen) är den mest troliga. Inte som att det kryllar av tänkta mördare i kramfors då direkt.

Jag undrar även om den tänkta andra eller riktiga pojkvännen, han tas inte upp alls.. är han en helyllesnubbe?

Jag föreslår att du läser igenom den sammanställning som Timeout har lagt ut om mordet, då kommer du att inse att P HAR EN HEL DEL att förklara.

Att det fortfarande finns dom som tror att Sture är GM har jag förstått - så lär det nog förbli, så länge inte någon blir dömd. Men idag är det nog inte många som tror att Sture är skyldig.

Sture passade perfekt in på den gärningsmannaprofil som polisen tog för givet, hur den skulle se ut.
Han var en inarbetad självklar GM, redan då rikskrim kom på plats, mycket på grund av hur han vimsade till det mesta. Initialt fanns det inte på kartan att någon från Evas närmaste krets, eventuellt kunde vara inblandad i mordet.

Den ende som verkligen blev granskad ordentligt in i minsta detalj var Sture - husrannsakan, kroppskontroll, analys av beslagtagna kläder, knivar, massor av förhör under många år. Polisen hittade ingenting!
Att bli utsatt för pressande förhör och inte kunna formulera sig, måste vara fruktansvärt! Jag tror att Sture var på väg mot en psykisk kollaps. Jag tycker mig ha läst någonstans att "åklagaren av icke denna världen" "Kwasten" till slut föreslog att Sture borde åka bort och vila upp sig.

Anledningen till att den som du kallar "den andre eller riktiga pojkvännen (?) inte tas upp kan vara att han har kollats upp - han är helt enkelt inte det minsta intressant. Nu existerade han knappt, inte mycket att kolla.

SVT:s granskning går nog inte att se längre.
Citera
2019-12-04, 19:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pudelfrillan
Det är det här vi diskuterar och spekulerar kring, huruvida Eva blev överfallen på grusparkeringen nere vid Långbackens början eller om överfallet skedde ute på vägen. Svaret är inte skrivet in sten, det finns olika uppgifter om t.ex. vart blocket hittades, men även om det verkligen fanns släpspår ute på vägen eller inte, eller var det i höggräset/skyn som spåren fanns? Man ska ibte glömma att både Anneli och PAJ sprang in i dungen och runt på platsen och trampade ner höggräs och sly innan polisen var på plats. Kan det möjligen ha varit delar av deras framfart som senare betraktades som "släpspår"?
Jag har själv tagit del av uppgiften att det var två grannar som hittade blocket nere på grusparkeringen och att man kort därefter skymtade ett av Eva's ben, rakt in i dungen från parkeringen sett. Grannarna hade tydligen gått upp och ner för Långbacken ett par gånger utan att upptäcka något avvikande ute längs med vägen, dvs inga släpspår el. liknande.
2:a el. 3:e gången man var nere valde man att kolla grusparkeringen eftersom den också angränsar till skogsdungen och då hittade man i stort sett direkt ett block som det stod Eva's namn på och när mannen i sällskapet sedan tittade in in i skogsdungen från parkeringen såg han ett ben som stack upp ur snåret.

Grusparkeringen verkar alltså vara central i händelseförloppet med tanke på att det är där fynden har gjorts men konstigt nog verkar platsen ändå ha en underordnad betydelse - märkligt!

Det är viktigt att veta var anteckningsblocket påträffades, det kan visa på var Eva anfölls - det är synd att uppgifterna går isär.

Det går nog inte att utesluta möjligheten att blocket trots allt kan ha hamnat på grusplanen, även om cyklisten skulle vara GM? Hur långt kan det på ett ungefär bli från cykelns position till grusparkeringens mitt tro? Om man tänker att cyklisten kommer uppifrån och rullar förbi Eva en mycket kort bit, tvärvänder och kastar ifrån sig cykeln, vilken hamnar i diket med framhjulet upp mot Bruket, som verkar vara cykelns position när den observeras. Eva kanske vänder och försöker fly genom att vika av till höger in mot grusplanen, där hon blir upphunnen, och det första hugget kommer? Det är möjligt att de kändes som en mer naturlig flyktväg, än att fly upp mot den branta backen? Jag tror hon tappar blocket när hon segnar ner och i samband med när GM börjar att dra henne in mot dungen ...Tankar om detta ...

Återstår släpspåren från vägen, vilka mycket väl kan ha sin orsak och bero på de skäl du spekulerar om.
Citera
2019-12-05, 10:51
Medlem
Var finns påståendet om grusplanen?
Citera
2019-12-05, 13:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bradgardsindianen
Berättade Annelie detta om sina intryck av PAJ för polisen? Att polisrn får mota bort honom är inte konstigt i sig. Om personer som kände den mördade finns på plats är de ofta upprörda och agerar irrationellt fastän de vet att polisen måste spärra av. Lisbeth Palme skränade och försökte dra bort människor som försökte ge HLR till OP.

Det där motsägs av polis på plats:

Citat:
En av polismännen, som SVT pratat med, säger att mannen uppträder påstridigt snarare än chockat och upprivet, och att han vägrar lämna platsen. Först när han hotas med gripande avlägsnar han sig.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vasternorrland/man-intressant-i-evafallet
Citera
2019-12-05, 17:47
Medlem
Citat:
Var finns påståendet om grusplanen?

Det finns nog ingenstans - det är jag som är vårdslös med benämningen. Rätt ska vara grusparkeringen.

Grusplanen/parkering finns på höger sida om man kommer från centrum. Det var den jag trodde man menade först. Enl. Pudelfrillan fanns den förmodligen inte 1987.

Om man kommer uppifrån Bruket och kör Långbacken ner var grusparkeringen på höger sida, just nedanför dungen. Det var där man hittade anteckningsblocket. Bäst är att använda ordet "parkeringen" hädanefter.

Bra att du är observant!
Citera
2019-12-05, 17:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kramiklon
Det finns nog ingenstans - det är jag som är vårdslös med benämningen. Rätt ska vara grusparkeringen.

Grusplanen/parkering finns på höger sida om man kommer från centrum. Det var den jag trodde man menade först. Enl. Pudelfrillan fanns den förmodligen inte 1987.

Om man kommer uppifrån Bruket och kör Långbacken ner var grusparkeringen på höger sida, just nedanför dungen. Det var där man hittade anteckningsblocket. Bäst är att använda ordet "parkeringen" hädanefter.

Bra att du är observant!

Jag som var slarvig av mig, menade var finns uppgiften om att anteckningsblocket hittades vid parkeringen? Hittar mängder med referenser om att det hittades vid vägkanten men inget om parkeringen.
Citera
2019-12-05, 22:31
Medlem
Citat:
Jag som var slarvig av mig, menade var finns uppgiften om att anteckningsblocket hittades vid parkeringen? Hittar mängder med referenser om att det hittades vid vägkanten men inget om parkeringen.

Jag vet inte i vilken artikel det finns uppgift om att blocket ska ha hittats på parkeringen. Precis som du säger handlar dom allra flesta om att blocket ska ha hittats på vägen.
Men uppgiften måste finnas någonstans och det skulle vara intressant att veta i vilken artikel det omnämns.

Det blir kortare att släpa en kropp från parkeringen in till dungen jämfört från vägen.
Senast redigerad av kramiklon 2019-12-05 kl. 22:42.
Citera
2019-12-06, 00:05
Medlem
Pudelfrillans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kramiklon
Det är viktigt att veta var anteckningsblocket påträffades, det kan visa på var Eva anfölls - det är synd att uppgifterna går isär.

Det går nog inte att utesluta möjligheten att blocket trots allt kan ha hamnat på grusplanen, även om cyklisten skulle vara GM? Hur långt kan det på ett ungefär bli från cykelns position till grusparkeringens mitt tro? Om man tänker att cyklisten kommer uppifrån och rullar förbi Eva en mycket kort bit, tvärvänder och kastar ifrån sig cykeln, vilken hamnar i diket med framhjulet upp mot Bruket, som verkar vara cykelns position när den observeras. Eva kanske vänder och försöker fly genom att vika av till höger in mot grusplanen, där hon blir upphunnen, och det första hugget kommer? Det är möjligt att de kändes som en mer naturlig flyktväg, än att fly upp mot den branta backen? Jag tror hon tappar blocket när hon segnar ner och i samband med när GM börjar att dra henne in mot dungen ...Tankar om detta ...

Återstår släpspåren från vägen, vilka mycket väl kan ha sin orsak och bero på de skäl du spekulerar om.

Ja det är väldigt viktigt att kunna fastslå vart anteckningsblocket hittades.

Jag skulle gissa att avståndet från cykelns placering ner till mitten av grusparkeringen är ca 10-12 m. GM hann med andra ord ifatt Eva på bara några sekunder.

Ja så här kan det också ha gått till. Om GM kom uppifrån backen så var det naturligt för Eva att vända och fly åt motsatt håll, dvs. ner mot grusparkeringen. Blocket tappades i samband med att hon blev upphunnen, knivhuggen i ryggen och därefter indragen i dungen vid parkeringen. Det här är ett bra och trovärdigt scenario som aldrig tidigare har föreslagits. Eva kan absolut ha flytt åt motsatt håll, bra där Kramiklon!
Senast redigerad av Pudelfrillan 2019-12-06 kl. 00:23.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in