2019-12-02, 20:40
Medlem
Timeouts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MamaGris
Jag låtsas inte vara påläst och jag skiter i din sammanställning
Aj då... blev det för mycket för dig?
Nu är det flera i tråden som har bidragit till den sammanställningen... så då skiter du i många här.
Bra att veta vad du står. Sanningen är inte intressant
Frågan är... Varför skriver du i den här tråden om du inte är intresserad av dom fakta som finns?
Flera av dom frågor du ställer besvaras i sammanställningen... som tex var Evas kropp låg.
Citera
2019-12-02, 20:48
Medlem
Timeouts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kramiklon
Det finns alternativ. P kan mycket väl ha vetat att Eva skulle kliva av vid korsningen av de skäl som "echoesofglory" påstår.

Eva kan även ha nämnt för P att hon planerade att kliva av vid korsningen, för att rasta Laban, och att Bå inte uppfattade detta. Om vädret tillfälligtvis blev bättre kanske P anade att Eva skulle kliva av tidigare, kanske inte vid korsningen, men ändå tidigare. BÅ kan LJUGA när hon säger att det inte blev bestämt i förväg att Eva skulle kliva av tidigare.

Åström frågar BÅ om det blev BESTÄMT att hon skulle skjutsa Eva HELA VÄGEN HEM - BÅ svarar JA - och tillägger att hon inte BRUKADE skjutsa Eva hem, och att Eva VANLIGTVIS INTE hade för vana att gå den sista biten hem.
Hur kunde BÅ veta de, när hon inte brukade skjutsa Eva hem?

Det är vanskligt att kunna dra några definitiva slutsatser av vad BÅ säger och det "behöver" inte vara någon indikation på att BÅ ljuger, men det bör noteras ...

BÅ måste givetvis hålla i minnet vad hon sagt i polisförhör 1987, på frågan av Åström. Om uppgifterna stämmer att P och BÅ hade ett förhållande vid tiden runt mordet, kan det ha haft betydelse av vad BÅ sagt i polisförhör ...
Ja det där var lurigt. Hur kunde BÅ veta det?

"Åström frågar BÅ om det blev BESTÄMT att hon skulle skjutsa Eva HELA VÄGEN HEM - BÅ svarar JA - och tillägger att hon inte BRUKADE skjutsa Eva hem, och att Eva VANLIGTVIS INTE hade för vana att gå den sista biten hem.
Hur kunde BÅ veta de, när hon inte brukade skjutsa Eva hem?"

Tänk om BÅ kunde ta och öppna munnen och berätta hur det verkligen var... men det vågar hon kanske inte så länge Per Arne lever...
Citera
2019-12-02, 21:00
Medlem
Det där är intressant med BÅ, det bekräftar ju bara att det normala var att Eva skjutsades av Anneli, eller P. De gånger hon fått skjuts av P kanske hon gick sista biten? Det vet ju bara Eva och P. Personligen tror jag det var så enkelt som att han listade ut att Eva behövde rasta hunden, hade hon åkt hela vägen och rastat hunden på Bruket eller i området hade P kanske attackerat henne där. Anneli rastade ju hunden i området varje dag om minns rätt, så rutinerna för Laban måste P känt till.
Senast redigerad av echoesofglory 2019-12-02 kl. 21:02.
Citera
2019-12-02, 23:11
Medlem
Pudelfrillans avatar
Citat:
Men var inte fyndplatsen närmare parkeringen och inte alldeles vid vägen? Kanske Pudelfrllan har koll på det där, annars får jag väl kolla igenom det där eländes programmet en gång till

Som jag uppfattar det ligger fyndplatsen lite närmare parkeringen än vägen men det är ju inga stora skillnader vi talar om, det handlar om kanske 1-2 m. Man kan titta in mot fyndplatsen från två håll:
1. Från parkeringen - där grannarna stod när dom såg ett ben sticka upp.
2. Från Långbacken - det var här som PAJ påstod att det hade stått en man med hund och tittat in, men tyvärr finns det inget som styrker den här uppgiften, tvärtom. Förmodligen fick PAJ panik när han fick frågan av Bo Åström, han drog bara till med något och det blev "mannen med hunden". Såna här märkliga uttalanden är tydligen väldigt vanligt förekommande hos GM och förklaras med termen "leakage" enligt Mark Safarik.
Citera
2019-12-02, 23:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pudelfrillan
Alla mördare är väl våra medmänniskor? Alla mördare har närstående, föräldrar, syskon, släktingar, egen familj, barn och många är snälla pappor. Vad har du för konstig syn på mördare och vad en mördare är? En mördare kan vara precis som vilken annan människa som helst. Jag är ledsen om jag gör dig besviken men vilken verklighet lever du i?

Vi lever nog i samma värld men det är bara det att det är helt orimligt för mig att han gjort det. Finns som inte på kartan!
Citera
2019-12-02, 23:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Timeout
Aj då... blev det för mycket för dig?
Nu är det flera i tråden som har bidragit till den sammanställningen... så då skiter du i många här.
Bra att veta vad du står. Sanningen är inte intressant
Frågan är... Varför skriver du i den här tråden om du inte är intresserad av dom fakta som finns?
Flera av dom frågor du ställer besvaras i sammanställningen... som tex var Evas kropp låg.

Dra inte in andra i resonemanget. Jag har fått mycket bra info av andra i den här tråden. Dig däremot vill jag inte ha något att göra med eftersom du har en väldigt dominerande och otrevlig attityd. Du har inte startat den här tråden. Du är inte moderator här och du bestämmer inte ifall jag ska läsa din sammanställning eller inte. Eller gillar du inte när folk inte gör precis som DU vill? Tur att jag är anonym här då. Såna som du vill jag inte ha att göra med. Kommentera inte mina inlägg i fortsättningen. Jag skiter fortfarande i din sammanställning
Citera
2019-12-02, 23:30
Medlem
Citat:
Misstankarna mot P tog fart efter FBI programmet och SVT:s granskning, vilket inte var konstigt med utgångspunkt på vad som kom fram. Till och med mångas favorit GW Persson uttryckte att indicierna mot P var belastande. Tillknäpptheten hos den tidigare spaningsledningen och de kryptiska kommentarerna gjorde inte saken bättre.
Innan SVT gjorde sin granskning hade man enligt egen utsago gjort en omfattande research, vilket senare resulterade i inslaget. Inslaget som SVT presenterade var långt ifrån FBI programmets frejdiga stil och det kom fram en del fakta som inte fanns med i FBI programmet - jag undrar om dom största kritikerna till FBI programmet, överhuvudtaget sett inslaget från SVT?

Givet måste en dörr hållas öppen för att P kan vara oskyldig, så länge några avgörande bevis inte har lagts fram som kan få honom dömd. Att det finns omständigheter som är besvärande för P går inte att komma runt. Om det skulle finnas logiska förklaringar till dessa omständigheter, skulle jag inte några som helst problem att ändra uppfattning - hittilldags har de lyst med sin frånvaro.

Eftersom du övertygad om att P är oskyldig skulle det vara intressant att få veta hur du tänker runt mordet. Hur går dina tankar om var man ska söka mördaren?

Visst finns det stora frågetecken som lämnas i FBI dokumentären som enligt mig inte har så svåra svar, svar som antingen inte kollats upp eller som inte tas med. Rena spekulationer nu men... Tänker på det med att PAJ ringde Eva för att höra om hon kommit fram.
Hon skulle ringa när hon kommit hem? hon gjorde ej det? . Paj GICK ner till puben för att se om hon var där.. där av hans genomblöta kostym?

Vem jag tror det är... ja S (cyckelmannen) är den mest troliga. Inte som att det kryllar av tänkta mördare i kramfors då direkt.

Jag undrar även om den tänkta andra eller riktiga pojkvännen, han tas inte upp alls.. är han en helyllesnubbe?
Citera
2019-12-02, 23:34
Medlem
Citat:
Misstankarna mot P tog fart efter FBI programmet och SVT:s granskning, vilket inte var konstigt med utgångspunkt på vad som kom fram. Till och med mångas favorit GW Persson uttryckte att indicierna mot P var belastande. Tillknäpptheten hos den tidigare spaningsledningen och de kryptiska kommentarerna gjorde inte saken bättre.
Innan SVT gjorde sin granskning hade man enligt egen utsago gjort en omfattande research, vilket senare resulterade i inslaget. Inslaget som SVT presenterade var långt ifrån FBI programmets frejdiga stil och det kom fram en del fakta som inte fanns med i FBI programmet - jag undrar om dom största kritikerna till FBI programmet, överhuvudtaget sett inslaget från SVT?

Givet måste en dörr hållas öppen för att P kan vara oskyldig, så länge några avgörande bevis inte har lagts fram som kan få honom dömd. Att det finns omständigheter som är besvärande för P går inte att komma runt. Om det skulle finnas logiska förklaringar till dessa omständigheter, skulle jag inte några som helst problem att ändra uppfattning - hittilldags har de lyst med sin frånvaro.

Eftersom du övertygad om att P är oskyldig skulle det vara intressant att få veta hur du tänker runt mordet. Hur går dina tankar om var man ska söka mördaren?

Förresten var hittar jag den SVT-granskningen?
Citera
2019-12-03, 00:04
Medlem
Pudelfrillans avatar
Citat:
Har för mig att hon blev överfallen på parkeringen och släpad in i skogen därifrån. Om han springer in i skogen från parkeringen där mannen med hunden står eller om det är direkt från vägen det framgår väl inte riktigt i programmet, men jag är säker att jag läst om det i någon artikel som du tidigare hänvisade till i det där daCosta-arkivet. Det finns säkert någon här i tråden som har koll på detta.

Det är det här vi diskuterar och spekulerar kring, huruvida Eva blev överfallen på grusparkeringen nere vid Långbackens början eller om överfallet skedde ute på vägen. Svaret är inte skrivet in sten, det finns olika uppgifter om t.ex. vart blocket hittades, men även om det verkligen fanns släpspår ute på vägen eller inte, eller var det i höggräset/skyn som spåren fanns? Man ska ibte glömma att både Anneli och PAJ sprang in i dungen och runt på platsen och trampade ner höggräs och sly innan polisen var på plats. Kan det möjligen ha varit delar av deras framfart som senare betraktades som "släpspår"?
Jag har själv tagit del av uppgiften att det var två grannar som hittade blocket nere på grusparkeringen och att man kort därefter skymtade ett av Eva's ben, rakt in i dungen från parkeringen sett. Grannarna hade tydligen gått upp och ner för Långbacken ett par gånger utan att upptäcka något avvikande ute längs med vägen, dvs inga släpspår el. liknande.
2:a el. 3:e gången man var nere valde man att kolla grusparkeringen eftersom den också angränsar till skogsdungen och då hittade man i stort sett direkt ett block som det stod Eva's namn på och när mannen i sällskapet sedan tittade in in i skogsdungen från parkeringen såg han ett ben som stack upp ur snåret.

Grusparkeringen verkar alltså vara central i händelseförloppet med tanke på att det är där fynden har gjorts men konstigt nog verkar platsen ändå ha en underordnad betydelse - märkligt!
Senast redigerad av Pudelfrillan 2019-12-03 kl. 00:15.
Citera
2019-12-03, 00:35
Medlem
Pudelfrillans avatar
Citat:
Verkar för långsökt det där. Det borde väl vara BÅ som skjutsade hem Eva eftersom någon här sa ju att BÅ bodde i Brunne, då skulle dom ju åt samma håll. Nej, jag tyckte hon verkade trovärdig när dom intervjuade henne i Svenska fall för FBI. Varför skulle hon göra sig besvär att skydda honom ifall han gått bärsärk på hennes kompis. Det är inte normalt

Långsökt? Mordfall är inte logiska om du nu trodde det, om BÅ skulle åt samma håll som Eva eller inte kvittar givetvis. Menar du på fullt allvar att BÅ inte kan ha ljugit för polisen för att hon och Eva hade samma färdväg hem?
BÅ stod f.ö. betydligt närmare PAJ än Eva, dessutom hade dom någon form av kärleksrelation vid tidpunkten för mordet. Det är i sådant fall kärleksrelationen och vänskapen som är orsaken till att BÅ skyddar PAJ, hon ljuger för hans skull (eller deras skull). Enligt vad jag har hört så stod varken Anneli eller Eva nära BÅ, hon var en jobbarkompis till PAJ (och förmodligen hans kk). BÅ verkar heller aldrig ha varit en i tjejgänget, dvs marpet1, Eva, Anneli och PG m.fl. även det är värt att nämna i sammanhanget. Så nog kan BÅ både ha ljugit och vittnat falskt för PAJ's skull med tanke på omständigheterna.

Jag tycker inte att BÅ lät ett dugg övertygande när Bosse Åström ringde upp henne i Svenska Fall, snarare tagen på sängen och nervös.
Jag menar, allvarligt talat.. vad fanns det för alternativ? vad skulle hon säga nu 28 år senare när Svenska Fall ringde upp? Det är klart att hon vidhöll saker och ting och att hon höll sig till "historien". Den verkar vattentät och har ju funkat bra i nästan 30 år, hon vill väl knappast åka dit för skyddande av brottsling så det är klart att hon spelade med.
Varför tror du själv är orsaken till att BÅ lämnade Kramfors för gott?
Senast redigerad av Pudelfrillan 2019-12-03 kl. 00:45.
Citera
2019-12-03, 01:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pudelfrillan
Långsökt? Mordfall är inte logiska om du nu trodde det, om BÅ skulle åt samma håll som Eva eller inte kvittar givetvis. Menar du på fullt allvar att BÅ inte kan ha ljugit för polisen för att hon och Eva hade samma färdväg hem?
BÅ stod f.ö. betydligt närmare PAJ än Eva, dessutom hade dom någon form av kärleksrelation vid tidpunkten för mordet. Det är i sådant fall kärleksrelationen och vänskapen som är orsaken till att BÅ skyddar PAJ, hon ljuger för hans skull (eller deras skull). Enligt vad jag har hört så stod varken Anneli eller Eva nära BÅ, hon var en jobbarkompis till PAJ (och förmodligen hans kk). BÅ verkar heller aldrig ha varit en i tjejgänget, dvs marpet1, Eva, Anneli och PG m.fl. även det är värt att nämna i sammanhanget. Så nog kan BÅ både ha ljugit och vittnat falskt för PAJ's skull med tanke på omständigheterna.

Jag tycker inte att BÅ lät ett dugg övertygande när Bosse Åström ringde upp henne i Svenska Fall, snarare tagen på sängen och nervös.
Jag menar, allvarligt talat.. vad fanns det för alternativ? vad skulle hon säga nu 28 år senare när Svenska Fall ringde upp? Det är klart att hon vidhöll saker och ting och att hon höll sig till "historien". Den verkar vattentät och har ju funkat bra i nästan 30 år, hon vill väl knappast åka dit för skyddande av brottsling så det är klart att hon spelade med.
Varför tror du själv är orsaken till att BÅ lämnade Kramfors för gott?

Jag känner ingen av dessa personer och vet inte vilka relationer de haft. En logisk förklaring att BÅ flyttade in hos Mr P för att hon kände sig skraj som alla andra och att hon av samma anledning flyttade. Men jag tänker inte lägga mig i den här diskussionen längre. Jag är tydligtvis inte tillräckligt påläst för att ha rätt att yttra mig.
Citera
2019-12-03, 01:06
Medlem
Pudelfrillans avatar
Citat:
Jaha, jag trodde hon tappade anteckningsblocket på parkeringen och blev släpad därifrån. Jag får väl försöka hitta någon artikel om det där

Jag tror betydligt mer på uppgiften att Eva's anteckningsblock hittades på grusparkeringen av grannarna. Vidare går det inte att utesluta att hon släpades in i dungen från parkeringen, jag anser själv att det är det mest troliga scenariot. Att attackera Eva ute på vägen var knappast ett förstahands väl eftersom bilar och fotgängare kan passera. Parkeringen är mer undanskymd och därmed en betydligt bättre plats för GM att gå till attack. Det är även ett stort risktagande att släpa på en tung kropp som har segnat ihop mitt ute på vägen, vad hade hänt om en bil hade kommit t.ex?
Nej, jag tror faktiskt inte att den här GM hade utsatt sig själv för den risken. Det här mordet var noga planerat i förväg.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in