2019-11-28, 05:01
Medlem
Pudelfrillans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bradgardsindianen
Du får gärna spekulera i scenarion och möjliga motiv men får nog finna dig i att bli ifrågasatt om de för dem som läser dina spekulationer finner delar av dem långsökt eller motsägelsefullt. Det boanchga berättat om PAJ är väl till stor del uppgifter från en del av hans exflickvänner vilket då möjligtvis kan vara starkt vinklat, så "ankaret" verkar inte överdrivet tungt.

Ifrågasätt du, det kvittar för min del men det blir tröttsamt när du endast agerar försvarsadvokat. Varför inte vara med och spekulera istället eller försöka hjälpa till att putsa på en ny teori? Hur du än vrider och vänder på saker och ting så står ju PAJ ändå där med byxorna nerdragna. Om man har sett Svenska Fall för FBI-avsnittet så är det ingen tvekan om att "ankaret" som du talar om är blytungt.
Citera
2019-11-28, 09:58
Medlem
Vart kan man egentligen hitta rätt tidsuppgifter när de lämnade lägenheten och när hon blev avsläppt i korsningen. Ska man nu försöka ta reda på hur långt gärningsmannen rimligtvis ska kunnat cyklat/kört bil så är ju detta rätt så viktigt att veta. Många tidningsartiklar från 80-talet har helt andra uppgifter än det som kom fram i Svenska fall för FBI. De överensstämmer endast när det gäller tidpunkten för mordet.
Är tidpunkten 22:45 (då de lämnade P's lägenhet) något som var en vedertagen uppgift innan Fbi-programmet eller uppkom den just i programmet för att sedan användas som ett faktum?
Anser ni att dessa frågor är ovidkommande och löjliga? Förklara då gärna varför.
Citera
2019-11-28, 12:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MamaGris
Vart kan man egentligen hitta rätt tidsuppgifter när de lämnade lägenheten och när hon blev avsläppt i korsningen. Ska man nu försöka ta reda på hur långt gärningsmannen rimligtvis ska kunnat cyklat/kört bil så är ju detta rätt så viktigt att veta. Många tidningsartiklar från 80-talet har helt andra uppgifter än det som kom fram i Svenska fall för FBI. De överensstämmer endast när det gäller tidpunkten för mordet.
Är tidpunkten 22:45 (då de lämnade P's lägenhet) något som var en vedertagen uppgift innan Fbi-programmet eller uppkom den just i programmet för att sedan användas som ett faktum?
Anser ni att dessa frågor är ovidkommande och löjliga? Förklara då gärna varför.

Finns allt från 22 till 23 i media. Bo och Safarik hade tillgång till FUP så vi ska nog utgå ifrån 22:45.
Det går inte att se programmet längre online, men här kan man se lite av deras tidsschema:

https://i1033.photobucket.com/albums/a420/daCosta_arkivet/Ovrigt/Ovriga%20brottsfall/Eva%20Soderstrom%201987/timeline01_zpsddwgsi2y.jpg
Citera
2019-11-28, 15:08
Medlem
Citat:
Är det någon som kan få fram en karta över Kramfors från 80/90-talet. Jag har verkligen letat men inte hittat någon. Har dock för mig att man från rondellen i Öd inte kunde komma runt och in till stan på samma sätt som nu, genom att köra Ringvägen. Det skulle isåfall innebära att teorin angående vilken väg Mr P hypotetiskt skulle ha kört och som framfördes i Svenska fall för FBI inte kan stämma.

Hoppas någon nappar. Fast du verkar ändå insatt i vägar om området i allmänhet, förklara gärna för en icke-Kramforsbo, jag tex, om du var GM var skulle du dumpat mordvapnet och cykeln? Var skulle vara bästa stället?
Citera
2019-11-28, 16:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av echoesofglory
Hoppas någon nappar. Fast du verkar ändå insatt i vägar om området i allmänhet, förklara gärna för en icke-Kramforsbo, jag tex, om du var GM var skulle du dumpat mordvapnet och cykeln? Var skulle vara bästa stället?
Man kan cykla utefter hela kajområdet och sedan utmed kajvägen. Har för mig att man kunde komma över järnvägen och ut på Riksväg 90 innan det byggdes om. Isåfall kanske mordvapnet kanske följde med hem och senare blev slängt i älven som på vissa ställen är väldigt djup. Alternativt om det hela var planerat kanske man kom med båt. Skulle gärningsmannen vara en som bodde nära hennes föräldrahem kan de ju ha slängt vapnet i skogen. Det finns många gamla stigar där uppe vid bruket som är kvar sedan sågverksepoken. Det går t.ex en stig runt hela Bruket där man kan komma fram lite längre upp på Ringvägen
Citera
2019-11-28, 16:55
Medlem
Citat:
Finns allt från 22 till 23 i media. Bo och Safarik hade tillgång till FUP så vi ska nog utgå ifrån 22:45.
Det går inte att se programmet längre online, men här kan man se lite av deras tidsschema:

https://i1033.photobucket.com/albums/a420/daCosta_arkivet/Ovrigt/Ovriga%20brottsfall/Eva%20Soderstrom%201987/timeline01_zpsddwgsi2y.jpg

Är det säkert att de hade tillgång till FUP, jag tycker att de gjorde en hel del tabbar i programmet men de kanske hade för lite tid på sig att kolla upp allt?
Citera
2019-11-28, 17:12
Medlem
Citat:
Är det säkert att de hade tillgång till FUP, jag tycker att de gjorde en hel del tabbar i programmet men de kanske hade för lite tid på sig att kolla upp allt?

Ja de hade tillgång till hela FUP om jag förstått det rätt.
Citera
2019-11-28, 18:57
Medlem
Joe Blows avatar
Citat:
Ja de hade tillgång till hela FUP om jag förstått det rätt.
Såvida inte Börje for med osanning när jag skrev och frågade så fick Bosse och Mark ta del av endast en ytterst liten del av utredningen. Dom fick se det som Börje tyckte var relevant och sådant som kunde leda till fler tips i ärendet. Förutom det svarade Börje på deras frågor. Dom fick inte tillgång till FUPen för egen läsning.

Glöm heller inte att Bosse och Mark var att betraktas som vilka privatpersoner som helst. Det skulle ha varit ett flagrant brott mot förundersökningssekretessen att visa dom mer än vad dom fick se.
Citera
2019-11-28, 20:19
Medlem
Citat:
Fast skulle inte Laban försökt närma sig Eva efter ett litet tag. Om GM uppehöll sig stilla invid Eva och exempelvis satt ned lungt?

Jodå, det är ett alternativ som man inte heller helt kan utesluta. Som sagt, Laban kände på sig att något var fel och i det läget torde han ha varit ordentligt på sin vakt. Många av en hunds sinnen är överlägsen en människas - ta bara det här med lukter, framförallt att särskilja lukter, det är omöjligt att begripa, gåtfullt!
Sen kan man undra hur lugn någon kan vara efter att nyss ha mördat någon med 11 våldsamma knivhugg? Dessutom passerade några bilar alldeles intill på vägen, så GM borde ha varit rätt stressad och adrenalinstinn, och ville nog komma därifrån så fort som möjligt.

Du nämner Dobermann och Rottweiler i ett tidigare inlägg, därav kan jag inte låta bli att tänka tanken: Då hade nog GM fått smaka på sin egen medicin och blivit kvar i dungen, med kanske söndersliten strupe.

Om Laban skulle ha gått till anfall gjorde han säkert så gott han kunde.

Citat:
Tja, om det ösregnar eller är ett kort uppehåll mellan skurarna så
kanske man cyklar som en TOK? Cyklisten kanske försökte hålla ansiktet ned och unvika blåst eller regn? Cyklister som tränar cykling kan man ju få hojta till framför i fint väder dagtid också när de böjer ned hela överkroppen och huvudet för att minska luftmotståndet.

Ja någon trafik lär det inte ha varit så han behövde inte vara uppmärksam av den orsaken, eftersom vädret var miserabelt kan det självfallet också vara en anledning till att han höll på att ramma vittnet, av den orsak som du beskriver. "Vad håller du på med!" ropade vittnet till cyklisten. Vittnet blev "förbannad" och försökte registrera så många detaljer han kunde, enligt egen utsago.

Om vittnets uppgifter är riktiga var det sannolikt Evas mördare som kom där i "full kareta" och anledningen var sannolikt att genskjuta och försöka hinna före Eva innan hon kom hem till Bruket. Precis som MamaGris skriver är det osannolikt att någon som inte har med mordet att göra skulle cykla med ilfart mot Bruket vid just den tiden, och sedan inte gått att få tag på.

Frågan är hur man ska värdera det hela , gentemot andra tänkbara scenarier?
Citera
2019-11-28, 20:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pudelfrillan
Ok, och jag tror som sagt att Eva kan ha fått skjuts hem av PAJ och att hon då blev avsläppt på grusparkeringen nere vid Långbackens början. Håller med om att det finns både plus och minus i båda alternativen men jag får känslan av det är något i det "officiella scenariot" som inte stämmer överens med vad som verkligen hände. Ta det här med BÅ t.ex: var det verkligen hon som skjutsade Eva och släppte av henne i korsningen? eller var det PAJ som skjutsade Eva och medvetet släppte av henne i korsningen för att sen köra vidare (via bakvägen till Bruket) och vara först på plats vid Långbacken?
Som jag ser det är det den här "felande länken" som gör att fallet aldrig har kunnat lösas.

Desto mer man fördjupar sig i fallet ju mer inser man att det kan finnas utrymme för ett flertal olika scenarier, det är inte tu tal om det.

BÅ:s vittnesmål blir kolossalt viktigt hur ett visst händelseförlopp skulle kunna ha sett ut. Mycket av FBI teorin bygger på hennes vittnesmål att det inte var förutbestämt att Eva skulle kliva av vid korsningen. OK, vi säger att det stämmer så länge ... Det får omprövas senare.

Finns det någon som vet om familjen Söderström bodde på första eller andra våningen?
Citera
2019-11-28, 20:42
Medlem
Pudelfrillans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kramiklon
Om vittnets uppgifter är riktiga var det sannolikt Evas mördare som kom där i "full kareta" och anledningen var sannolikt att genskjuta och försöka hinna före Eva innan hon kom hem till Bruket. Precis som MamaGris skriver är det osannolikt att någon som inte har med mordet att göra skulle cykla med ilfart mot Bruket vid just den tiden, och sedan inte gått att få tag på.

Frågan är hur man ska värdera det hela , gentemot andra tänkbara scenarier?

Det är svårt men det finns ju egentligen bara två möjligheter och det är ju där man måste börja.

1. Hundvittnet talar sanning, vilket innebär att det är PAJ som cyklar.

2. Hundvittnet lämnar felaktiga vittnesuppgifter.

Om hundvittnet är en väl vald bekant till PAJ som har manipulerats och bearbetats, d.v.s. han är köpt/lejd och har fått en större summa pengar för att vilseleda, så skulle det öppna upp för ett helt annat scenario än den ev. falska bild som media har matat allmänheten med i 30 års tid.
Citera
2019-11-28, 20:59
Medlem
Pudelfrillans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kramiklon
Desto mer man fördjupar sig i fallet ju mer inser man att det kan finnas utrymme för ett flertal olika scenarier, det är inte tu tal om det.

BÅ:s vittnesmål blir kolossalt viktigt hur ett visst händelseförlopp skulle kunna ha sett ut. Mycket av FBI teorin bygger på hennes vittnesmål att det inte var förutbestämt att Eva skulle kliva av vid korsningen. OK, vi säger att det stämmer så länge ... Det får omprövas senare.

Finns det någon som vet om familjen Söderström bodde på första eller andra våningen?

Precis så är det, Bå's vittnesmål är ju helt avgörande. Väg sedan trovärdigheten i det vittnesmålet mot det faktum att hon vid tidpunkten för mordet hade en relation med PAJ och därmed alltså kan ha velat skydda honom. Lägg sedan till att hon flyttade och lämnade Kramfors för gott... smaken börjar bli besk..
Enligt mig är BÅ inte helt trovärdig, hon kan definitivt ha lämnat felaktiga uppgifter.
Om det i själva verket var så att PAJ och Eva var dom sista att lämna lägenheten så kan t.o.m PAJ ha släppt av Eva i korsningen och därefter kört bakvägen till Bruket för att vara först på plats vid Långbacken. Dock tror jag mer på att han i sådant fall skjutsade henne ända fram till grusparkeringen alldeles intill mordplatsen med tanke på rådande väder.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in