2019-10-20, 23:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kukduken
Hur skulle ni uttrycka er åsikt om Tonys och resten av gängets intelligensnivå? I synnerhet Tonys. Jag uppfattar honom ändå som relativt smart. Chris däremot, verkar helt bombad, och kanske därför som han är så impulsiv och aggressiv.

Vilka har läshuvud och vilka är en produkt av gatan, om man gör det lättare att diskutera mer kategoriskt. Hur tycker ni att de diskuterar överlag och framlägger sina åsikter? Min åsikt är att makten och familjekontrollen är väl viktigare än logiken.

Jämfört med många andra i serien var Tony smart, men hans ego och bristfälliga omdöme visade att han inte platsade som boss. Han var en bra capo men ingen bra boss, ungefär som Gigi var en bra soldat men en dålig capo. Ralph var intelligent och mer kreativ än Spielberg men totalt omdömeslös, som de flesta karaktärer. Ralph, Paulie, Chris, Richie, Tony B och självfallet Tony S handlade ofta i affekt helt i onödan. T.o.m Silvio gjorde det ett par gånger, och Eugene som var en bra soldat slog ner Little Paulie (bror/systerson till capon Paulie) i affekt. Några dumma kandidater som inte var helt kriminella var Georgie, Adriana, A.J och Tracy.

Den största prostituerade i serien var Carmela, som gråter över att ho inte vill leva med en otrogen mördare, men som förnekar att han är en mördare när han kan ge henne huset, bilar och pengar.
Citera
2019-11-26, 20:53
Medlem
Scott Danielss avatar
En stor Sopranos-återförening gick av stapeln den gångna helgen i New Jersey.

54 actors from hit gangster show welcome 10,000 fans
Citera
2019-11-26, 21:36
Medlem
XtraXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Scott Daniels

Coolt event, var dock tvungen att kolla namnen på nästan alla, åldrandet ändrar verkligen utseendet.
Citera
2019-11-27, 21:45
Medlem
Figzys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Scott Daniels

Citat:
Ursprungligen postat av XtraX
Coolt event, var dock tvungen att kolla namnen på nästan alla, åldrandet ändrar verkligen utseendet.

Oj, det var intressant. Och som sagt, de har åldrats mycket till utseendet och vissa en hel del vad jag kan se. Otroligt att det gått snart 21 år sedan seriens första säsong kom ut.
Citera
2020-03-07, 16:01
Medlem
PsychoChillers avatar
Jag läste just sista sidan i The Sopranos Sessions och jag kom att tänka på ett par saker som har diskuterats här och nu har jag läst vad David Chase har att säga om det.

1. Var Jimmy Altieri uppkopplad till FBI?
2. Brände Ralph ner stallet?

Citera
2020-03-07, 20:39
Medlem
FromAnotherPlaces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PsychoChiller
Jag läste just sista sidan i The Sopranos Sessions och jag kom att tänka på ett par saker som har diskuterats här och nu har jag läst vad David Chase har att säga om det.

1. Var Jimmy Altieri uppkopplad till FBI?
2. Brände Ralph ner stallet?

Intressant.

Jag har själv argumenterat mot punkt 1. Rättare sagt har jag menat att...

Senast redigerad av FromAnotherPlace 2020-03-07 kl. 20:42.
Citera
2020-03-08, 11:05
Medlem
PsychoChillers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FromAnotherPlace
Intressant.

Jag har själv argumenterat mot punkt 1. Rättare sagt har jag menat att...

Jag ska bara dra en grej till från boken så att ni får läsa den själva, och det är att David Chase inte tycker att Tony blev en mörkare figur i sista säsongen. Jag har alltid trott att Chase gick bananas i dom sista nio avsnitten för att försöka lära oss en läxa, försöka få oss att bli lika äcklade av Tonys beteende som Melfi till slut blev i The Blue Comet. Men tydligen inte.
Citera
2020-03-08, 11:28
Medlem
FromAnotherPlaces avatar
Citat:

Jag ska bara dra en grej till från boken så att ni får läsa den själva, och det är att David Chase inte tycker att Tony blev en mörkare figur i sista säsongen. Jag har alltid trott att Chase gick bananas i dom sista nio avsnitten för att försöka lära oss en läxa, försöka få oss att bli lika äcklade av Tonys beteende som Melfi till slut blev i The Blue Comet. Men tydligen inte.

Det som har påpekats av många tittare är att Tony blev mer paranoid i den sista säsongen. Han
Men om man ser till hans beteenden under tidigare säsonger så var han rätt så mörk som person då också:

Hela serien bygger på en balans mellan mörker och ljus. Humor och våld. Kärlek och hat. Vi tolererar båda sidorna, men i de sista avsnitten är det som att Chase har valt att tona ner nyanserna. Jag upplever bokstavligt talat att färgerna är mörkare och vi får se mörkret som omger Tony utan den tidigare mer jämna balansen med de ljusa sidorna av hans existens.
Citera
2020-03-08, 13:33
Medlem
PsychoChillers avatar
Citat:
Det som har påpekats av många tittare är att Tony blev mer paranoid i den sista säsongen. Han
Men om man ser till hans beteenden under tidigare säsonger så var han rätt så mörk som person då också:

Hela serien bygger på en balans mellan mörker och ljus. Humor och våld. Kärlek och hat. Vi tolererar båda sidorna, men i de sista avsnitten är det som att Chase har valt att tona ner nyanserna. Jag upplever bokstavligt talat att färgerna är mörkare och vi får se mörkret som omger Tony utan den tidigare mer jämna balansen med de ljusa sidorna av hans existens.

Jag hör vad du säger men jag håller inte riktigt med.

Senast redigerad av PsychoChiller 2020-03-08 kl. 13:36.
Citera
2020-03-09, 09:53
Medlem
FromAnotherPlaces avatar
Citat:
Jag hör vad du säger men jag håller inte riktigt med.

Ja, jag förstår vad du menar. De sista avsnitten är ödesmättade men det framgår också att slutet är nära för Tony och han är paranoid. Faran lurar runt varje hörn: FBI kan plocka honom närsomhelst, han kan bli avrättad närsomhelst. Båda de här sakerna är, som du vet, reella hot. Samtidigt blir han mer och mer hedonistisk. Som Carmela påpekar (parafras): "Du äter och dricker och låtsas inte om det där pianot som hänger ovanför ditt huvud och kan falla närsomhelst."

Men

Jag ser det här karaktärsfallet som någonting som börjar tidigare, men visst har du rätt i att han framstår som mer svinig mot slutet av andra delen på s. 6. Jag tror delvis att det är

Och angående mina sista meningar inom spoilern: Att vi, tretton år efter att serien slutade sändas, sitter och diskuterar Tonys karaktär(-sförfall) utan att kunna komma till en enig åsikt understryks väl av mitt resonemang.

Sedan så har jag under alla gånger som jag har sett serien noterat en hel del saker som inte känns trovärdiga, som känns konstlade eller som inte går ihop - logiska felaktigheter i handlingen. Jag har påpekat det tidigare i den här tråden, att händelseutveckling x inte stämmer överens med föregående händelseutveckling y och att karaktärer ibland säger emot sig själva - någonting som Chase faktiskt har sagt att de aldrig gör under hela seriens gång.
Citera
2020-03-13, 17:18
Medlem
PsychoChillers avatar
Citat:
Ja, jag förstår vad du menar. De sista avsnitten är ödesmättade men det framgår också att slutet är nära för Tony och han är paranoid. Faran lurar runt varje hörn: FBI kan plocka honom närsomhelst, han kan bli avrättad närsomhelst. Båda de här sakerna är, som du vet, reella hot. Samtidigt blir han mer och mer hedonistisk. Som Carmela påpekar (parafras): "Du äter och dricker och låtsas inte om det där pianot som hänger ovanför ditt huvud och kan falla närsomhelst."

Men

Jag ser det här karaktärsfallet som någonting som börjar tidigare, men visst har du rätt i att han framstår som mer svinig mot slutet av andra delen på s. 6. Jag tror delvis att det är

Och angående mina sista meningar inom spoilern: Att vi, tretton år efter att serien slutade sändas, sitter och diskuterar Tonys karaktär(-sförfall) utan att kunna komma till en enig åsikt understryks väl av mitt resonemang.

Sedan så har jag under alla gånger som jag har sett serien noterat en hel del saker som inte känns trovärdiga, som känns konstlade eller som inte går ihop - logiska felaktigheter i handlingen. Jag har påpekat det tidigare i den här tråden, att händelseutveckling x inte stämmer överens med föregående händelseutveckling y och att karaktärer ibland säger emot sig själva - någonting som Chase faktiskt har sagt att de aldrig gör under hela seriens gång.

Jo, alltså jag tror att vi tänker rätt lika egentligen, och det kanske bara är vetskapen om att det är slutet av serien jag ser som får mig att se Tonys svinerier i ett nytt ljus.

Men jag vet inte.

Men i alla fall, ny podcast på G! Michael Imperioli och Steve Schirripa ska se igenom The Sopranos tillsammans och gå igenom den avsnitt för avsnitt tillsammans med gäster från produktionen. Jag hoppas på lite mer produktionstekniska och världsliga dryfterier och roliga backstage-historier, för visst har vi hört nog om drömtydning och Schrödingers katt? Talking Sopranos är namnet och vi väntar fortfarande på premiären.
Citera
2020-04-06, 20:20
Medlem
PsychoChillers avatar
Då har Talking Sopranos haft premiär och den är rent guld. Som sagt så ser Schirripa och Imperioli ett avsnitt och gör sen en podcast där dom diskuterar det, så i pilotpodden diskuteras piloten, på onsdag avsnitt två och så vidare. Det är precis som jag önskade fett med historier från set och auditions och liknande som jag aldrig har hört förut, men också psykologi och spekulationer om Tony, Livia och gänget. Schirripa och Imperioli framstår som minst lika intelligenta som Zoller Seitz och Sepinwall men delar lyckligtvis inte deras nedlåtande attityd (The Sopranos Sessions är verkligen olidlig ibland), och vet naturligtvis mycket mer om serien, så jag skulle säga att den enda anledningen till att läsa boken är intervjuerna med Chase. Men Chase kommer mest troligt att besöka podcasten i framtiden och därmed göra The Sopranos Sessions helt överflödig. Schirripa och Imperioli kommer väl förberedda och har ett bra samspel där Imperioli låter käften gå (mannen vet allt om showbiz vad det verkar) och Schirripa avbryter lagom ofta med bra inpass. Formatet är lite trist nu i virustider med dom två programledarna på olika håll och inga gäster, får man anta, på ett tag. Men alldeles oavsett är Talking Sopranos ett måste för fans av serien.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in