2019-04-22, 23:00
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av FromAnotherPlace
OBS: Vissa spoilers förekommer

När man ser sista avsnittet, "Made in America", så känns det som att det är svårt att se att någon yngre generation skulle ta över familjen. Christopher, som mördades av Tony i "Kennedy and Heidi", var Tonys framtidshopp, som skulle föra Di meo-familjen vidare i modern tid. Men vid slutet finns bara den äldre generationen kvar och knappt ens det. Tony, Patsy, Paulie, Silvio (som ligger i koma).

Ingen av den äldre generationen av "made guys" önskar någonting annat än den amerikanska drömmen för sina barn, som i de flesta fallen har gått vidare till collegestudier. Och Tony säger flera gånger under seriens gång att han och hans medarbetare inte önskar det kriminella livet för sina barn. På så vis så tror jag att det kriminella livet som syftade till att ge den yngre generationen en möjlighet att ta en del av den för de mer nyanlända generationerna av italiensk-amerikanska invandrare och ättlingar svåråtkomliga amerikanska drömmen (se nedanstående citat från wikiartikeln) är över:

I Tony's "Coach Molinaro"-dröm i femte säsongens avsnitt "The test dream", så får Tony höra från sin gamle tränare från high school att han sannolikt skulle välja den "enkla" vägen, alltså det kriminella livet. Men i terapisamtal med Dr. Melfi säger han senare att han aldrig hade något val och att han vill se till att hans barn får möjligheterna (associerade med idealet om den amerikanska drömmen) som han och hans generationskamrater inte hade. I s. 2 säger Tony (parafraserar) till Dr. Melfi, när han försvarar sitt kriminella liv, att USA tog emot fattiga invandrare från södra Italien för att de behövde arbetskraft för att bygga sin rikedom, men att vissa (som Tony och hans föräldrageneration) "[...] weren't educated like the americans [inte integrerade och hade inte samma möjligheter att eftersträva den amerikanska drömmen i sin helhet], but we had the balls to take what we wanted [ta del av och i förlängningen, några generationer ner i ledet, ge sina barn en ärlig chans till att inte bara eftersträva utan leva enligt det här idealet]."

Så det är vad Sopranos handlar om. Det är inte en maffiaskildring, utan en skildring av USA som ett ideal som eftersträvades - och fortfarande eftersträvas - av människor från hela världen och inuti landet, men som i praktiken är svårt, kanske omöjligt att uppfylla. Vilket är varför sista avsnittet heter "Made in America", en titel på hela serien som föreslogs redan vid produktionen av första säsongen, men David Chase insisterade på "The Sopranos" och fick sin vilja igenom. "The Sopranos" kan jämföras med "The Simpsons", en karikatyr av familjen som lever den amerikanska drömmen. Och benämningen betonar familjen och familjelivet (i dubbel mening), vilket sannolikt är varför Chase insisterade på ett namn på serien som var mer tvetydigt och inte enbart betonade maffiaperspektivet.

Jovisst, men varenda tv-serie från USA som avhandlar kriminalitet, rasfrågan i perspektivet att lyckas eller misslyckas, fattigdom, etc, har det underliggande temat "The American dream". Det är liksom givet. Tony ursäktar sitt val av gangsterlivet med att Amerika gjorde si och så mot hans förfäder. Det är hans moraliska räddning, i den mån han bryr sig om att försvara sitt leverne. Tony kunde naturligtvis valt en annan väg (dock hade han troligen tjänat mindre pengar). Att ta vad man vill, som medlem i en våldskonstellation och utan respekt för människoliv, är föga imponerande. Men det är ofta så som kriminella försvarar sina val inför personer som sätter de under luppen ur ett förtroendeperspektiv som syftar till att närma sig personens känslomässiga och psykologiska kärna, och inte är juridiskt dömande. Tony avviker inte på en enda punkt ur den synvinkeln.
Bakom varje maffianamn man hört, finns det en familj som lidit, firat ekonomiska framgångar och levt ett någorlunda vanligt liv med den skillnaden att de flesta förtränger eller förnekar vad männen sysslar med. Carmela blev en expert på det, men då och då föll fasaden och man förstår hur tärande det måste vara att vara gift och ha bildat familj med en massmördare. I slutändan är det ett riktigt smutsigt liv och ingenting man önskar åt sina barn, vilket århundrade vi än pratar om. Den amerikanska drömmen handlar mycket om pengar, att lyckas från den aspekten. Och har man de kraven redan från början lär 99% blir gravt besvikna och många ta genvägen via brott och kriminella organisationer. Krydda det med ett etniskt perspektiv, främlingskap och känslor av utnyttjan eller förbiseende, och en opportunist som Tony är född.
Citera
2019-04-23, 00:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kukduken
Tony ursäktar sitt val av gangsterlivet med att Amerika gjorde si och så mot hans förfäder. Det är hans moraliska räddning, i den mån han bryr sig om att försvara sitt leverne.
Har aldrig sett det där som en slags moralisk räddning. Möjligt att han drar fram det kortet i försvar eller för att slippa ta diskussioner kring hur han faktiskt lever, men helt ärligt så känner jag att det hur som helst aldrig har varit seriens avsikt. Seriens avsikt har enligt mig inte ens varit att man skall gilla Tony, han utmålas till vad han är. Här följer tittaren en man med en moral nära noll, om det inte vore för den mörka värld han lever i, och det ska vara motbjudande för den stora massan och det förskönas inte på något dramatiskt vis under seriens gång. Allt det är något som är med och ger serien sin skönhet.
Citera
2019-04-23, 03:16
Medlem
NewDeers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FromAnotherPlace
Slänger av hänsyn in en SPOILERALERT, även om den här och andra viktiga delar av handlingen har diskuterats utan spoiler många gånger.

Jag har kommit så långt som till sjätte säsongens artonde avsnitt, "Kennedy and Heidi". Det som känns sorgligt när jag ser om den scenen för jag-vet-inte-vilken-gång-i-ordningen är att det framgår tydligt vilken liten pojke Christopher är även i vuxen ålder och att Tony - vilket han påpekar i en terapisession med Dr. Melfi ett par avsnitt tidigare - var lite som en pappa för honom. "The child is grown, the dream is gone" hör man i bakgrunden. Christopher har på sig sin Cleaver-keps när Tony kväver honom och efter att han har pratat med Carmela på sjukhuset och berättat att Chris är död så tittar han bort och ser Cleaverkepsen ligga blodig bland Christophers tillhörigheter/kvarlevor. Både i sitt liv och sin död var Chris utlämnad till Tony.

Anser ni att det var rätt eller fel av Tony att "göra sig av med" Chris? Vad hade hänt om Christopher hade fått leva vidare serien ut?
Det jag gillar med Tony är att han alltid följer sina principer. I hans ögon har Chris tappat det totalt när han nu blivit pappa och ändå inte ändrat hans livsstil. På ett sätt kan jag se mordet på Chris som ett barmhärtighetsmord. Rätt eller fel, det får andra tvista om. För mig så dog Christopher den dagen då han lät Adriana dö.

Har börjat se om serien nu för typ åttonde gången. Varje gång märker man nya saker, vilket mästerverk detta är. Min favoritkaraktär är Livia, Tony's mamma. Jag skulle vilja veta mycket mer om hennes bakgrund, vad som gjort henne till den hemska människa hon är. Det är så synd att hon bara hann vara med en kort stund i serien. Jag antar att det var tänkt att hon skulle vara med i fler säsonger?
Senast redigerad av NewDeer 2019-04-23 kl. 03:22.
Citera
2019-04-23, 03:56
Medlem
Kongruensbojds avatar
Mot slutet av serien blev rasismen mot ffa afroamerikaner tydlig, t ex när en svart kille cyklar rakt in en öppen bildörr som sonen i Sopranos rattar och åker på spö trots att det var en olycka. Tony själv säger till Anthony ”Don’t forget you are white” i anslutning till denna händelse, troligtvis precis innan.

Det etniska utanförskapet är reducerat till den egna sicilianska ingruppen, där alla utanför – judar, irländare, afroamerikaner – är onda stereotyper enbart, aldrig en frände (mer än för syns skull i skumraskaffärer). Tvärtemot är det att vara ”white” som eftersträvas, trots att omgivningen inte ger dessa ättlingar till förfallna italienare detta erkännande ett endaste dugg.

Bara en tanke jag hade.

För övrigt är Sopranos en serie jag älskade då, men numera anser förråande och våldsfixerad. Ingen karaktär är det minsta älskvärd. Christopher är antagligen det lägsta av det lägsta. Men det är en tävling med många deltagare.
Citera
2019-04-23, 04:13
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Kongruensbojd
Mot slutet av serien blev rasismen mot ffa afroamerikaner tydlig, t ex när en svart kille cyklar rakt in en öppen bildörr som sonen i Sopranos rattar och åker på spö trots att det var en olycka. Tony själv säger till Anthony ”Don’t forget you are white” i anslutning till denna händelse, troligtvis precis innan.

Det etniska utanförskapet är reducerat till den egna sicilianska ingruppen, där alla utanför – judar, irländare, afroamerikaner – är onda stereotyper enbart, aldrig en frände (mer än för syns skull i skumraskaffärer). Tvärtemot är det att vara ”white” som eftersträvas, trots att omgivningen inte ger dessa ättlingar till förfallna italienare detta erkännande ett endaste dugg.

Bara en tanke jag hade.

För övrigt är Sopranos en serie jag älskade då, men numera anser förråande och våldsfixerad. Ingen karaktär är det minsta älskvärd. Christopher är antagligen det lägsta av det lägsta. Men det är en tävling med många deltagare.

Jag tyckte det snarare påvisade att alla är rasistiska mot olika grupper utanför den egna, svarta, judar såväl som italienare. Tony lade bara fram verkligheten för AJ. Italienare porträtteras ju också som onda stereotyper, och doktor Melfis ex-man tjatade ständigt om att man förknippar italienare i USA med maffian trots att maffian utgörs av typ 5000 individer, så det visar den synen som finns. Sedan höll inte Tony tillbaka när det handlade om hans egen familj, t ex att Meadow dejtade en halvafrikan. Det måste man ändå respektera när alla i dag går som på äggskal för att visa sig tolerant. Tony ville fortsätta den italienska traditionen in i nästa generation, vilket är fullt förståeligt. Rasismen skildras på ett utmärkt sätt invävt som ganska naturligt i folks vardag och åsikter, vilket ju faktiskt avspeglar verkligheten bättre än något tillrättalagt svenskt drama som numera har en obligatorisk uppsättning åsikter och personer, och stereotyper på dem som framställs som antitesen.
Tonys och hans gäng var nöjda med sina umgängen, och att t ex Hesh enbart tände på svarta kvinnor gjordes inte till en stor, drastisk grej hos Tony, han sket väl i det egentligen så länge han själv fick ha preferenser om sig själv och sin familj utan för mycket skitsnack. Inte för att han hade lyssnat, men ändå.

Att vita eftersträvar att vara vit och umgås med andra vita, få ha en familj som också är vita, är ju ingenting märkligt. Helt normalt.
Citera
2019-04-23, 04:45
Medlem
Kongruensbojds avatar
Citat:
Jag tyckte det snarare påvisade att alla är rasistiska mot olika grupper utanför den egna, svarta, judar såväl som italienare. Tony lade bara fram verkligheten för AJ. Italienare porträtteras ju också som onda stereotyper, och doktor Melfis ex-man tjatade ständigt om att man förknippar italienare i USA med maffian trots att maffian utgörs av typ 5000 individer, så det visar den synen som finns. Sedan höll inte Tony tillbaka när det handlade om hans egen familj, t ex att Meadow dejtade en halvafrikan. Det måste man ändå respektera när alla i dag går som på äggskal för att visa sig tolerant. Tony ville fortsätta den italienska traditionen in i nästa generation, vilket är fullt förståeligt. Rasismen skildras på ett utmärkt sätt invävt som ganska naturligt i folks vardag och åsikter, vilket ju faktiskt avspeglar verkligheten bättre än något tillrättalagt svenskt drama som numera har en obligatorisk uppsättning åsikter och personer, och stereotyper på dem som framställs som antitesen.
Tonys och hans gäng var nöjda med sina umgängen, och att t ex Hesh enbart tände på svarta kvinnor gjordes inte till en stor, drastisk grej hos Tony, han sket väl i det egentligen så länge han själv fick ha preferenser om sig själv och sin familj utan för mycket skitsnack. Inte för att han hade lyssnat, men ändå.

Att vita eftersträvar att vara vit och umgås med andra vita, få ha en familj som också är vita, är ju ingenting märkligt. Helt normalt.

Det sistnämnda argumenterar jag inte emot.

Men Tony var inte vit i erkänt vitas ögon. Nåja, ville mest få fram att vara spagge inte var fint nog för Tony.
Citera
2019-04-23, 18:04
Medlem
FromAnotherPlaces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NewDeer
Det jag gillar med Tony är att han alltid följer sina principer. I hans ögon har Chris tappat det totalt när han nu blivit pappa och ändå inte ändrat hans livsstil. På ett sätt kan jag se mordet på Chris som ett barmhärtighetsmord. Rätt eller fel, det får andra tvista om. För mig så dog Christopher den dagen då han lät Adriana dö.

Har börjat se om serien nu för typ åttonde gången. Varje gång märker man nya saker, vilket mästerverk detta är. Min favoritkaraktär är Livia, Tony's mamma. Jag skulle vilja veta mycket mer om hennes bakgrund, vad som gjort henne till den hemska människa hon är. Det är så synd att hon bara hann vara med en kort stund i serien. Jag antar att det var tänkt att hon skulle vara med i fler säsonger?

Det var tänkt att handlingen skulle utvecklas på det viset att Livia vittnade mot Tony i tredje säsongen, vill jag minnas. En usel utveckling av handlingen, anser jag, och därför var det på sätt och vis "lägligt" att Nancy Marchand dog innan s. 3 så att Chase och gänget var tvungna att hitta en ny riktning på handlingen.

Jag köper att Livia ville få sin egen son dödad, absolut - det hänger samman med hennes karaktär (jag parafraserar någonting som Tony sa till Livia i s. 1: "Om du hade fötts efter feministerna så hade du varit familjens riktiga gangster"), men att hon skulle vittna mot Tony ser jag som att det går emot hennes karaktär. På sätt och vis så var hon en icke-invigd del av den kriminella organisationen som förlängning av den biologiska familjen, vilket syns i hennes manipulativa och beräknande sätt att se till att Uncle Junior försökte göra sig av med Tony i s. 1.

Angående Christophers öde så har jag många gånger funderat över om det var "rätt" eller "fel" av Tony att se till att avsluta hans liv. Nu finns ju risken att han inte hade överlevt bilolyckan ändå, men som Tony sa (parafraserar här också): "Min karriärs största blunder är nu borta." Och spänningarna mellan Tony och Christopher fanns där redan under pilotavsnittet och löpte som en röd tråd genom hela serien, dessutom komplicerades den av deras familjeband och även här överlappar familjen och "familjen" varandra på ett intressant sätt, som två sidor av samma mynt - omöjliga att skilja från varandra.
Citera
2019-04-23, 19:17
Medlem
XtraXs avatar
Ni som verkligen nördar in er i Sopranos (inget illa menat), borde verkligen kolla upp den här boken.
Läst halva den är riktigt bra!

https://s1.adlibris.com/images/45521710/the-sopranos-sessions.jpg

On January 10, 1999, a mobster walked into a psychiatrist's office and changed TV history. By shattering preconceptions about the kinds of stories the medium should tell, The Sopranoslaunched our current age of prestige television, paving the way for such giants as Mad Men, The Wire, Breaking Bad, and Game of Thrones. As TV critics for Tony Soprano's hometown paper, New Jersey's The Star-Ledger, Alan Sepinwall and Matt Zoller Seitz were among the first to write about the series before it became a cultural phenomenon. To celebrate the 20th anniversary of the show's debut, Sepinwall and Seitz have reunited to produce The Sopranos Sessions, a collection of recaps, conversations, and critical essays covering every episode. Featuring a series of new long-form interviews with series creator David Chase, as well as selections from the authors' archival writing on the series, The Sopranos Sessions explores the show's artistry, themes, and legacy, examining its portrayal of Italian Americans, its graphic depictions of violence, and its deep connections to other cinematic and television classics.
Citera
2019-05-21, 02:35
Avslutad
Hur skulle ni uttrycka er åsikt om Tonys och resten av gängets intelligensnivå? I synnerhet Tonys. Jag uppfattar honom ändå som relativt smart. Chris däremot, verkar helt bombad, och kanske därför som han är så impulsiv och aggressiv.

Vilka har läshuvud och vilka är en produkt av gatan, om man gör det lättare att diskutera mer kategoriskt. Hur tycker ni att de diskuterar överlag och framlägger sina åsikter? Min åsikt är att makten och familjekontrollen är väl viktigare än logiken.
Citera
2019-05-21, 08:30
Medlem
Citat:
Hur skulle ni uttrycka er åsikt om Tonys och resten av gängets intelligensnivå? I synnerhet Tonys. Jag uppfattar honom ändå som relativt smart. Chris däremot, verkar helt bombad, och kanske därför som han är så impulsiv och aggressiv.

Vilka har läshuvud och vilka är en produkt av gatan, om man gör det lättare att diskutera mer kategoriskt. Hur tycker ni att de diskuterar överlag och framlägger sina åsikter? Min åsikt är att makten och familjekontrollen är väl viktigare än logiken.

Chris är inte den skarpaste kniven i lådan nej.. han har dåligt omdöme och är impulsiv.

Det känns som att en sådan hård maktstruktur så finner man till slut sin plats och man behöver inte tänka så mycket själv, utan man gör det som ska göras helt enkelt.

Tony vet jag inte hur intelligent han är, men han, Silvio och några andra runtomkring honom är i alla fall taktiska, och streetsmarta.. de måste hela tiden tänka flera steg och vad deras handlingar eventuellt leder till.

Som Paulie.. han är inte särskilt smart ur ett akademiskt perspektiv.. men han är otroligt starkt bunden till maktstrukturen och att ha en stark ledare.

Hesh är ju smart.. men han är ju inte med i gänget egentligen.
Citera
2019-05-21, 19:53
Medlem
Coffeemans avatar
Citat:

Tony; Normalbegåvad men infödd i rörelsen och vet och förstår hur man driver den. Detta på ett betydligt djupare sätt än de andra som inte behövt förhålla sig till andra familjer eller allt det andra som hör till att vara boss. Utom rörelsen har han dålig koll är absolut inte allmänbildad.

Chris; Normalbegåvad möjligen snäppet över Tony. Men har intressen utöver vad som är betraktat som normalt i familjen. Har läst någon bok ibland till skillnad från Tony. Därav konflikterna med familjen där han vill lite annorlunda. Därav också hans drogmissbruk då han inte känner sig helt hemma med att spendera de nästa 40 åren med att diskutera vilken macka som är bäst med Silvio. Han vill helt enkelt lite bort även om han kanske inte vet det.
Citera
2019-05-26, 03:55
Medlem
Tony B är en karaktär man bör ta upp i en sådan diskussion. Impulsiv, lat i grunden och stor i mun - ja. Troligen en av de skarpare i serien tillsammans med Hesh, Carmine (inte Little) och Ralphie. Är Richie och Johnny Sack uppenbart dumförklarade också?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in